Poruchy nálad a afektivní poruchy
Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem poruchy nálad ?
Vznik mezi 12. – 40.r. života Výskyt u 1-3% populace Podmíněnost je dána dědičnými dispozicemi ke změnám funkcí CNS a vlivy prostředí Možnost léčení a vyléčení Chorobné nálady neodpovídající životní situaci
Unipolární porucha – výskyt pouze jedné formy nálady ( deprese/ mánie) Bipolární porucha – střídá se forma depresivní s manickou Epizodická porucha – forma depresivní či manické nálady se projeví jen jednou za život Rekurentní depresivní porucha – forma depresivní nálady se pravidelně vrací Trvalá porucha nálady– depresivní forma nálady přetrvává déle než dva roky
FORMA PORUCHY NÁLADZNAKY Trvalá Bipolární Epizodická Unipolární Rekurentní Pouze jedna forma Střídání deprese s mánií Pravidelně se vracející Jedna ataka za život Přetrvávající déle jak dva roky
FORMA PORUCHY NÁLADZNAKY Trvalá Bipolární Epizodická Unipolární Rekurentní Pouze jedna forma Střídání deprese s mánií Pravidelně se vracející Jedna ataka za život Přetrvávající déle jak dva roky
Patologicky smutná nálada Útlum psychických i vegetativních funkcí Nejvážnější stavy kolem 2. a 3. hodiny ranní Snížené sebehodnocení až bludy, riziko suicidálního jednání Negace smyslu života, minulosti, přítomnosti i budoucnosti Možnost psychosomatických projevů Úkol : Barevně vyznačená slova vysvětlete
Bludy – mylná přesvědčení, kterým dotyčný věří Suicidální jednání – sebevražedné jednání Psychosomatizace – přenos psychických obtíží do tělesných příznaků
Patologicky povznesená nálada spojená s hyperaktivitou Zrychlení psychických a vegetativních funkcí Přehnaný optimismus, nerealisticky pozitivní hodnocení reality až bludy Omezení sociálních zábran v jednání Stálý radostný výraz a pružné držení těla
Vyhledejte na internetu vhodnou kazuistiku k danému tématu V kazuistice spolu se spolužáky vyhledejte základní znaky typické pro poruchy nálad a afektivní poruchy
Poruchy nálad …. léčit a vyléčit. Chorobné nálady ………. životní situaci. Jestliže se střídá forma depresivní s manickou formou hovoříme o ……… poruše. Depresivní porucha je dána …… činnosti psychických a vegetativních funkcí. Manický syndrom je dán …….. činnosti psychických a vegetativních funkcí.
Poruchy nálad lze léčit a vyléčit. Chorobné nálady neodpovídají životní situaci. Jestliže se střídá forma depresivní s manickou formou hovoříme o bipolární poruše. Depresivní porucha je dána útlumem činnosti psychických a vegetativních funkcí. Manický syndrom je dán zrychlením činnosti psychických a vegetativních funkcí.
Mezinárodní klasifikace nemocí- 10. revize. Duševní poruchy a poruchy chování. Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka.Psychiatrické centrum Bohnice. Vydání 1., ISBN Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál Praha. Vydání 2., ISBN
Téma sady: Psychopatologie Vzdělávací oblast: Duševní a behaviorální poruchy Vzdělávací obor: Psychologie Tematický okruh: Poruchy nálad a afektivní poruchy Anotace: Prezentace s cvičeními k aktivizaci žáků. Materiál vysvětluje základní pojmy a vymezení ve vztahu k tématu. Autorka: Martina Abiadová Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Poruchy nálad a afektivní poruchy Jazyk: čeština Očekávaný výstup: Žák chápe vznik a rozlišení jednotlivých afektivních poruch. Dokáže vyvozovat změny v psychice a chování jedinců s depresivní poruchou nálady a manickým syndromem. Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova unipolarita, bipolarita, rekurence, epizoda, familiérnost, mikromanický a makromanický blud Druh učebního materiálu: prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: 4. ročník střední odborné školy Typická věková skupina: let
Základem materiálu je prezentace využitelná jako osnova pro výklad či opakování výukového tématu. - Úvodní tematické otázky slouží k otevření diskuse se žáky. - Součástí prezentace jsou jednoduchá cvičení. - První cvičení umožňuje jednoduché ověření získaných znalostí z diagnostiky poruch nálad, cvičení je možné plnit individuálně či ve skupinách. - Ve druhém cvičení objasní žáci význam užitých odborných termínů. - V rámci třetího cvičení vybraný žák za domácí úkol vyhledá na internetu kazuistiku na dané téma. Tato kazuistika následovně bude řešena během další vyučovací hodiny s ostatními žáky, - Poslední cvičení je zaměřeno na zopakování a utvrzení základních znalostí tématu. Materiál je možné rozložit dle aktivity studentů do více vyučovacích hodin. Na daný materiál navazuje pracovní list. Materiál nahrazuje učebnici, která není v dostatečné formě dostupná.