Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Názvy ulic českých i zahraničních měst (v Sankt-Petěrburgu a Moskvě). OSUDY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková SOUVĚTÍ SLOŽITÉ Jednou se nějaké lávce potkalo Štěstí s Rozumem.
Výběr úkolů pro rozbor divadelní hry po obsahové, literární a jazykové stránce. Prezentace je doplněna ukázkou z internetu a pracovním listem.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa ČÁST WERICHOVY DVOJROLE PENÍZE NEBO … WERICHOVO JMÉNO PUDR A … … POCKET.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Norman Mailer Norman Mailer 2. světová válka válečné operace v Tichomoří.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Divadlo Járy Cimrmana Divadlo Járy Cimrmana mystifikace inteligentní humor.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_249_ČJ7 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Význam slov NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace.
Jaroslav Hašek. Život -publicista, novinář a spisovatel. -syn středoškolského suplenta. -K životu rodiny patřily neustálé starosti, nouze a strach o existenci.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Nepravidelnosti a nedostatky ve stavbě věty Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. V čem se liší? Eva o hmotnosti 54 kg vyšplhala do výšky 4 metrů za 6.
Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Osobnost a dílo Jaroslava Haška.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Přísloví a rčení Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa JAROSLAV SEIFERT – Píseň o … (tajenku převeď do mn. č.) OPAK K DOMA 2. ST.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_3_Vlastní a obecná jména Téma: 6A_ČJ7.roč.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Energetická hodnota potravin (EH)
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_01
Název prezentace (DUMu)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Podstatná jména pomnožná, hromadná a látková
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Procvičování slovní zásoby
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
VYPRAVOVÁNÍ v umělecké oblasti
ZÁJMENA KDO TATO JÁ NIC SE MŮJ NAŠE KTERÝ ŽÁDNÝ
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Česká poválečná literatura I.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
Dalimilova kronika Jak se píše kronika? Fakta X mýty?
Poměr v základním tvaru.
Osudy dobrého vojáka Švejka
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_39_ČJ4
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Jana Burdzová
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_06
VY_32_INOVACE_ČJ.3.20 Anotace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
VY_32_ INOVACE_O7_ ČESKÝ JAZYK 3
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Poměr v základním tvaru.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_13 _ŘEČ PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Názvy ulic českých i zahraničních měst (v Sankt-Petěrburgu a Moskvě). OSUDY DOBRÉHO VOJÁKA ŠVEJKA ZA SVĚTOVÉ VÁLKY Kde se dnes běžně setkáváme se jménem Jaroslava Haška?Jaroslava Haška? V Praze na Žižkově a v Lipnici nad Sázavou jsou Haškovy pomníky. Po Haškovi je pojmenován vlak kategorie Eurocity jezdící mezi Prahou, Brnem, Bratislavou, Budapeští a zpět.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Co už o tématu znám? Jaroslav Hašek Jaroslav Hašek (30. dubna 1883, Praha – 3. ledna 1923, Lipnice nad Sázavou) byl český spisovatel, publicista a novinář. Zpočátku psal především cestopisné povídky, črty a humoresky (mnohé byly zfilmovány), které publikoval časopisecky. Základem jeho próz byly jeho skutečné zážitky, není vždy jasné, co v jeho díle je pravda a co je pouze nadsázka. Hašek nenáviděl přetvářku, sentimentalitu. V díle často používal ironii a satiru. Osudy dobrého vojáka Švejka za světové válkyOsudy dobrého vojáka Švejka za světové války Nejvýznamnější dílo: Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války (1921 –Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války 1923) čtyřdílný humoristický román. Líčí žalostné poměry panující v rozkládajícím se Rakousku-Uhersku v době první světové války.

Jaké si řekneme nové termíny? Jaké si řekneme nové termíny? -Ironie: způsob výsměchu, vyjadřuje něco podstatně jiného než skutečně míní: může přehánět, zastírat nebo říkat přímý opak. Je na posluchači nebo čtenáři, aby si toho všiml a rozuměl podle toho („Aha! No jasně. Ty jsi nevinný! A co ta krev na košili?“ / „Nehlaste se všichni.“ / „Vím toho tolik, že si nemůžu na nic vzpomenout.“ ). -Sarkasmus: označuje kousavou, zraňující řeč, obvykle vyjadřující i jisté pohrdání. Na rozdíl od ironie, která se dovolává porozumění a rozvíjí komunikaci, sarkasmus spíše komunikaci přerušuje a odmítá. Řeč může být sarkastická jen v určité situaci a souvislosti. Tak člověk, který právě upustil klíče do kanálu, může sarkasticky poznamenat: „Dobrý!“ -Přímá řeč: podává výpověď doslova tak, jak byla pronesena, je označena uvozovkami: „Půjdu tam s tebou.“ Hašek ji používá k charakteristice postav. Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk

Co si řekneme nového? Jazykové prostředky díla Ironie: prostupuje celým dílem, všechna slova dobrého vojáka Švejka, kterými stále osvědčuje svou loajalitu k mocnářství, jsou míněna ironicky. Řekne-li Švejk „… to bude něco nádhernýho, když voba padneme spolu za císaře pána a jeho rodinu“, nebo „poslušně hlásím, že jsem reumatik, ale sloužit budu císaři pánu až do roztrhání těla“ 1, myslí to ironicky. Sarkasmus: ironie přechází ve Švejkovi až v hořký sarkasmus: „Já taky myslím, že je to moc hezký dát se probodnout bajonetem, a taky to není špatný dostat kouli do břicha, a ještě pěknější, když člověka přerazí granát a člověk se kouká, že jeho nohy i s břichem jsou nějak od něho vzdálený, a je mu to tak divný, že z toho umře dřív, než mu to někdo může vysvětlit 1 “ Přímá řeč: je používána k charakteristice postav, např. Švejk podle situace, ve které se nachází používá slova spisovná, slova hovorová a obecná a také vulgarismy.

Přemýšlejme hlouběji o jazyce díla Přemýšlejme hlouběji o jazyce díla Vulgarismy: Vulgarismy: "Švejku, ježíšmarjá, himlhergot, já vás zastřelím, vy hovado, vy dobytku, vy vole, vy hajzle jeden. 1 " K čemu slouží použití vulgarismů, v jakých situacích je asi Hašek použil? Germanismy: Germanismy: "Also meine Herren. 1 ", německá slova, věty. Hašek je také často používá v přímé řeči postav. Proč Hašek používá zrovna germanismy? Vojenský slang: Vojenský slang: maršbatalión, frpflégung, batalión, obrlajtnant... K čemu přispívá použití vojenského slangu ve Švejkovi? Jak působí vojenský slang na čtenáře díla?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Procvičení – práce s textem Procvičení – práce s textem „Poslušně hlásím, pane obrlajtnant,“ řekl Švejk, „že je vždycky lepší se k něčemu přiznat dřív, než až to praskne. Vy jste dal určitej rozkaz, pane obrlajtnant, aby vám, až přijedeme do Budapešti, Baloun přines tu vaši játrovou paštiku a housky. Dostals ten rozkaz, nebo ne?“ obrátil se Švejk na Balouna. Baloun počal ještě více klátit rukama, jako by se chtěl ubránit proti dorážejícímu nepříteli. 1 (dokončení v příloze). 1.Přečti si pozorně ukázku. 2.Zjisti, jaké postavy zde vystupují. 3.V čem spočívá komika ukázky? 4.Najdi v ukázce některé z prostředků, které Hašek ve Švejkovi použil.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk I would like to speak English. Jaroslav Hašek a Czech humorist, satirist, writer and anarchist best known for his novel The Good Soldier Švejk.  Jaroslav Hašek – český humorista, satirik, spisovatel a anarchista známý svým románem Dobrý voják Švejk. The Good Soldier Švejk has been translated into sixty languages.  Dobrý voják Švejk byl přeložen do šedesáti jazyků. Hašek also wrote some 1,500 short stories.  Hašek také napsal patnáct set krátkých příběhů.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Zpětná vazba Zpětná vazba zadání domácí přípravy 1) Napiš 5 informací o Jaroslavu Haškovi. Osudech dobrého vojáka Švejka za světové války. 2) Napiš 5 informací o Osudech dobrého vojáka Švejka za světové války. 3) Vysvětli pojmy: ironie, sarkasmus, přímá řeč. 4) Vysvětli pojmy: vulgarismy, germanismy, vojenský slang.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Použité zdroje Použité zdroje publikace ČECHOVÁ, Marie a kol. Čeština - řeč a jazyk. 2. vydání Praha: SPN, ISBN internet _sv%C4%9Btov%C3%A9_v%C3%A1lky citace 1) Hašek, Jaroslav. Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války. 16. vydání Praha: Československý spisovatel, 1953.