V EŘEJNÉ POLITIKY 2 Veřejná správa a veřejná politika 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, stát a občanský sektor
Advertisements

Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Sociální správa - prosinec
Správní právo Pojem správního práva.
Potřeby a strategický rozvoj měst v evropském kontextu Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České republiky Konference.
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Základy veřejné správy
REGIONÁLNÍ POLITIKA V ČR V KONTEXTU KOHEZNÍ POLITIKY EU RNDr.Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Modernizační trendy v řízení ve veřejné správě
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
© Moravskoslezský kraj DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Spolupráce veřejné správy s podniky.
Společenská odpovědnost organizací
STÁTNÍ INFORMAČNÍ POLITIKA Cesta k informační společnosti Ing. Karel Březina ministr a předseda Rady vlády pro státní informační politiku.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Kraje a rozvoj podnikání Praha, 28. března RNDr. Miloš Vystrčil.
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Digitální strategie krajů Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica 1 Datum: Digitální strategie krajů Datum:
 VEP analyzuje jednotlivé aktivity vlád na různých stupních řízení, proč k nim přistupují, jak rozdílně, jaký dopad mají tyto aktivity na občany a soukromý.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Názor průmyslového spotřebitele na Státní energetickou politiku K.Šimeček - SVSE Seminář AEM,Poděbrady 3/2003.
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
ÚVOD DO STUDIA VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
© Berman Group. Ex-ante hodnocení NRP Presentace na jednání ŘKV 18. října 2005.
S DRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV Nevládní a politická organizace s celostátní působností, která sdružuje a hájí zájmy obcí a měst v ČR Vznik na počátku 2008.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
ÚVOD DO STUDIA VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ Veřejné politiky Veřejné politiky.
V EŘEJNÁ EKONOMIKA 1 Contracting veřejných služeb 1.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Rozpočtová a fiskální politika
Institucionální rámec VeP
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Subjekty a objekty veřejných politik
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika státu
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Veřejné Finance.
Úvod, základní principy a cíle
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
Odbor pro udržitelný rozvoj
Transkript prezentace:

V EŘEJNÉ POLITIKY 2 Veřejná správa a veřejná politika 1

S TÁT, VEŘEJNÁ SPRÁVA Různé pohledy na stát, pojetí státu, VS Výklad a chápání se liší: právo, sociologie, historické vědy, teorie byrokracie, politické vědy, organizační teorie, ekonomie…. Při studiu VEP sledujeme její etický kontext, vliv práva, ekonomie, sociologických charakteristik VS: „prospěšná“ demokratická instituce zprostředkující základní hodnoty a priority společnosti (dlouhodobé trvalé hodnoty společnosti NE soukromé indiv. politické zájmy) 2

VSVS Stát, orgány státní správy Politické strany, političtí vůdci Ústavně právní systém Územní správa (regionální a místní) Organizace VS 3

S OUČASNÝ DISKURS O ROLI VS VE VEP Obecná shoda o potřebnosti státu, VS Malá role státu, silné občanské a politické svobody (Smith, Hayek…) Neomezování státu – vytvoření lépe fungujícího státu (OSN, EU…), Bílá kniha evropského vládnutí (jasná autorita a moc státu, moc není monopolní – nadnárodní struktury, další aktéři) Institucionální teorie: studium ekonomie Nová témata: demonopolizace moci, udržitelný rozvoj, sociální a gender témata, nové společenské výzvy, transparentní a strategické vládnutí 4

M ODERNÍ MANAGEMENT VEŘEJNÉHO SEKTORU Inspirace podnikatelská sféra, efektivní a racionální zkušenosti, postupy a procesy, které byly doposud využívány pouze v sektoru soukromém Využití technik PS: zvyšování efektivity a hospodárnosti výkonu správní činnosti a k odbyrokratizování veřejné správy Posilování efektivity veřejného sektoru: reforma VS + reforma „technologie“ výkonu veřejné --- procesní postupy v organizacích veřejné správy Moderní management ve VS: ucelený soubor aktivit, jejichž realizace v praxi napomáhá kvalitnímu chodu organizace a dosahování jejích cílů 5

V ÍCEÚROVŇOVÉ VLÁDNUTÍ Globální úroveň (SB, OSN, MMF…) Evropská úroveň (společné a sdílené politiky, koordinované politiky, zelené a bílé knihy, koordinace…Evropský správní prostor) Stát, státní a veřejná správa na národní úrovni (vláda, parlament, prezident, soudy) Územní samospráva: kraje, obce 6

S TÁT A VS Regulátor (pravidla, normy) chování aktérů Implicitní etické a sociální normy, očekávání a zvyklosti Explicitní (formalizované) ústavně právní systém organizační struktury Aktéři VEP nejednají ve vzduchoprázdnu - narážejí na různá omezení a také na vlastnosti institucí, které nezávisí na jejich vůli, ale musí je respektovat Některá institucionální uspořádání jsou příznivější pro efektivní tvorbu politiky než jiná 7

V S A JEJÍ ROLE VE VEP Stát zabezpečuje klíčové funkce : rozvíjí ústavně právní rámec fungování společnosti a dbá, aby byl dodržován ostatními aktéry; zajišťuje vnitřní a vnější bezpečnost; stanovuje institucionální rámec hospodářské činnosti; zajišťuje veřejné sociální služby ochraňuje životní prostředí, kulturní dědictví Koordinační a konsensuální role. V posledních desetiletích změna postavení státu pozvolný přechod od autoritativního státu k regulatornímu 8

N ÁSTROJE STÁTU Legislativa, právo Ekonomické nástroje Informační nástroje Instituce, administrativa 9

P RÁVNÍ NÁSTROJE Tradice právních nástrojů, síla Typy právních nástrojů (kvóty, etický kodex a další) Výhody právních nástrojů Nevýhody právních nástrojů Možnosti využití právních nástrojů Privatizace, rovné příležitosti Pozitivní diskriminace 10

E KONOMICKÉ NÁSTROJE Daně a jejich možnosti Dotace, granty – výhody, nevýhody Kupóny Půjčky Uživatelské poplatky 11

I NFORMAČNÍ NÁSTROJE Typy: Vzdělávání a šíření informací Požadavky na zveřejňování informací Udělování licencí Certifikace Přesvědčování Dobrovolné žebříčky kvality, soutěže Výhody a nevýhody 12

A DMINISTRATIVNÍ NÁSTROJE Zajišťování zboží a služeb – možnosti realizace Subjekty realizace Veřejný sektor Kontrahování se soukromým sektorem Neziskové organizace Rodina a komunita Tržní mechanismus 13

R OLE VS Umožňuje navrhovat a uskutečňovat veřejné politiky v podobě politicky průchodných doporučení a/nebo návrhů změn institucí. Vychází z předpokladů, že: jednání aktérů je výrazně (i když nikdy zcela) předurčeno existujícími institucemi (formalizovanými i neformalizovanými), které ovlivňují jejich vnímání, preference a dostupné zdroje; i jedinci činní ve formalizovaných institucích se řídí jejich vnitřními pravidly. 14

R OLE VS formulování, řešení (případně odkládání) sociálních (veřejných) problémů: nezaměstnanost, růst nacismu, ochrana vod, dostupnost škol formulování způsobu jak je jim rozuměno a jak o nich komunikují aktéři v příslušných institucionálních rámcích Role médií Typy veřejných agend: Aktuální (např. lihovinová kauza) x Strategické (energetika) Globální (oteplování, migrace, konflikty) x regionální, místní (ČOV, infrastruktura…) 15

16 R OLE STÁTU VE V E P Snaží se o kompromis, o pokojné řešení zájmových konfliktů, zprostředkuje vyjednávání mezi jednotlivými zájmovými skupinami: konsensuální role Stát nemaximalizuje ani veřejné blaho, ani uspokojení sobeckých zájmů: veřejný zájem

17 R OLE STÁTU VE V E P Stát je ve srovnání s trhem efektivnější:  v administrativní regulaci  v rychlé mobilizaci a využití zdrojů  v zabezpečení kontinuity a stability služeb  v prevenci vykořisťování či diskriminace  v zabezpečení bezpečnosti  v zabezpečení rovnosti  v zabezpečení sociální soudržnosti, sociálního smíru

18 R OLE STÁTU VE V E P 1. zabezpečuje podmínky pro dobré fungování tržního mechanismu: a) - minimalizuje negativní důsledky monopolu b) - odstraňuje negativní nebo kompenzuje pozitivní externality c) - zabezpečuje dostatečné množství veřejných statků 2. zabezpečuje spravedlivé fungování tržního mechanismu přerozdělováním důchodů v zájmu větší důchodové a majetkové rovnosti 3. zajišťuje vnitřní a vnější stabilitu ekonomiky prostřednictvím makroekonomické stabilizační hospodářské politiky.

R OLE VS V MÍSTNÍM A REGIONÁLNÍM ROZVOJI ? JAKÁ BUDE ROLE VS ? Jaké úrovně budou vstupovat do regionální politiky? Jaké nástroje využijí ? Jaké budou přínosy, rizika, limity? Příklady dobré/špatné praxe 19