Demografický vývoj v okolí Prahy, kapacita ZŠ a MŠ a nedostatek pedagogů Místní akční plán vzdělávání na území ORP Černošice č. CZ /0.0/0.0/15_005/ , Praha
Migrační vlnu zažíváme už dvacet let Nejbližší okolí Prahy zažívá už dvacet přílivovou vlnu obyvatel ze dvou stran: z Prahy (pražské služby a lepší prostředí za venkovskou cenu) i ze vzdálenějšího venkova (blíž k zaměstnání). Od roku 2005 se populace obou bývalých okresů v sousedství Prahy zvětšila zhruba o 40 %, demografická prognóza očekává do roku 2025 růst o dalších cca %. Vývoj jednotlivých obcí je navíc nevyrovnaný, skokový, v závislosti na realizované výstavbě. Ještě dynamičtěji roste počet dětí, protože do nových bytů a domů stěhuje vysoký podíl mladých lidí. V současnosti je v základních školách 70 % žáků v prvním stupni (!) a počty dětí v MŠ dokazují, že tento trend bude trvat i nadále. Stačí v současnosti počty učitelů a budou potřebným tempem růst v dalších letech??
Bude žít v roce 2030 v ORP Černošice obyvatel? Zdroj: ORP Černošice, data k daného roku
Ještě dynamičtěji než počet obyvatel rostou počty žáků Zdroj: ORP Černošice, ORP Říčany
Ještě dynamičtěji než počet obyvatel rostou počty žáků Zdroj: ORP Černošice, ORP Říčany
ORP Černošice počet tříd počet žáků Celkem z toho 1.stupeň ročník ročník ročník ročník ročník z toho 2. stupeň ročník ročník ročník ročník31662 Počet prvňáčků u zápisu pro 2016/ ORP Černošice 1058 ORP Říčany 1606 ORP Brandýs ČR Odchází 662 / 431 Prvňáčků 2148 / 1058 ORP Říčany Počet tříd Počet žáků Celkem z toho 1.stupeň ročník ročník ročník ročník ročník30707 z toho 2. stupeň ročník ročník ročník ročník20431 Školní rok 2015/16 – počty žáků
Stačí na to pedagogové? Zdroj: ORP Černošice, ORP Říčany
Vize příštích let: chybět budou nejen peníze, ale hlavně učitelé Z dotazník MŠMT vyplývá, že „nejvážnější překážkou“ v rozvoji čtenářské a matematické gramotnosti, inkluze i polytechnického vzdělávání je podle ředitelů MŠ a ZŠ nedostatek peněz (anebo vhodných prostor, což jsou opět peníze). Uvádí to zhruba 50 % respondentů. To je však skutečnost, kde se okolí Prahy nijak neodlišuje od zbytku republiky. Odlišuje se tím, že: Skokově se mění počty dětí ve školách, kritický je nyní hlavně potřeba učitelek v MŠ a přechod z MŠ na 1. stupeň ZŠ, kde ročně vzniká potřeba několika nových pedagogů. Populační vlna se postupně přesouvá do druhého stupně, kde chybí učitelé v různých specializacích. Vážným problémem je také konkurence Prahy – obce z pražského okolí jsou stejně „rozpočtově chudé“ jako obce kdekoli jinde ve Středočeském kraji, ale bohaté pražské městské části mohou přetahovat učitele na příplatky, byty apod., a to právě z obcí v blízkosti hlavního města.
Děkujeme za pozornost