Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
OBEZITA.
Zvládání zátěží v krizových situacích
VY_32_INOVACE_VkZ.6.03-Stres-prezentace
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
PSYCHICKÉ JEVY.
Alkohol Pojem alkohol pochází z arabského AL-KAHAL
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
City Pavel Šuranský.
Návykové látky, závislosti
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Náročné životní situace, konflikty
Náročné životní situace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Stres → všeobecný adaptační syndrom
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Aplikovaná psychologie
Zvládnu i náročné životní situace I.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
KONSTITUCE.
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Rizika poškození zdraví dětí spojená se školní zátěží
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Hana Fialová Daniela Šlapáková Tereza Zemanová
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Duševní hygiena Mgr. Tereza Louková, Ph.D.
Psychologické aspekty zdraví
Reintegrace žáků s chronickým onemocněním zpět do škol projekt TIMSIS Action Comenius 2.1 Action Comenius 2.1 Doba trvání projektu: 3 roky Doba trvání.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Seminář Trauma.
Psychologie zdraví Stres.
MOBILIZACE OBRANNÝCH NEBO NÁPRAVNÝCH MECHANISMŮ
 Je to nepříjemný senzorický a emoční zážitek spojený s aktuálním poškozením tkáně nebo potenciálním poškozením tkáně nebo popisovaná výrazy vyjadřujícími.
STRES A PSYCHOHYGIENA Maturitní práce Autorka: Silvie Prachařová Vedoucí práce: Mgr. Věra Suchánková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
STRES. POJEM STRES anglicky stress = napětí, zátěž, tlak, tíha, namáhání stav nadměrného zatížení či ohrožení reakce organismu na fyzickou nebo psychickou.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Náročné životní situace. Náročné životní situace (dále jen NŽS)  Jsou to takové podmínky v životě člověka, které na něj kladou zvýšené nároky jak po.
Stres = stav organismu vznikající jako reakce na nepřiměřenou zátěž.  Mírný stres může zvýšit výkon, pomoci mobilizovat síly.  Velký stres naopak výkon.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
Frustrace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Vyrovnávání se stresem
Psychologie v obezitologii
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Duševní hygiena.
Náročné životní situace
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
Transkript prezentace:

Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012

Stres - napětí, tlak - nadměrné zatížení a ohrožení organismu - člověk se vyrovnává se zátěží běžnými adaptačními, ochrannými či obrannými mechanismy

- při stresu se dostavuje tzv. poplachová reakce, kdy organismus snižuje aktivitu a veškerá energie je připravena na obranu

- Poplachová reakce – tento termín do medicíny zavedl americký fyziolog – Hans Selye americký fyziolog – Hans Selye – při chronickém stresu zbytní kůra nadledvin a vyplavuje se adrenalin a noradrenalin Hans Selye

Reakce na stres má 3 fáze Reakce na stres má 3 fáze 1. Poplachová reakce – účast sympatoadrenalinového systému účast sympatoadrenalinového systému 2. Adaptace – účast kortikoidů kortikoidů 3. vyčerpání – organismus není schopen již stresu čelit a hyne

- při duševním stresu – nemá organismus dost možností uvolněnou energii spotřebovat -nepříznivé následky - vznik psychosomatických onemocnění (atopický ekzém, infarkt myokardu, snížená odolnost vůči infekčním onemocněním žaludeční vředy, bolesti hlavy atd.) Infarkt myokardu Bolesti břicha, mohou svědčit i pro žaludeční vředy

- opakované a dlouhodobé přetěžování jedním druhem podnětů – duševní práce /pracovního prostředí/ Stresové situace

Faktory stresu příklady - spěch, napětí z nesplněného časového rozvrhu práce - nedostatek spánku - nepravidelné změny - napjaté mezilidské vztahy - u dětí přemíra informací – výkon nezvyšuje, naopak snižuje

- neuspokojení v oblasti seberealizace a společenské prestiže - povahový nesoulad mezi manžely, rozdílný systém hodnot - povahový nesoulad mezi manžely, rozdílný systém hodnot - obtíže s výchovou - obtíže s výchovou dětí dětí - u dětí ambiciózní - u dětí ambiciózní rodiče rodiče - dlouhodobé konflikty s rodiči, alkoholismus otce či matky

Druhy stresu a/ eustres– aktivizující stres, který nás motivuje k tvořivým změnám, a po kterém zavládne nová vyváženost - zažíváme před důležitou schůzkou, výkonem - zažíváme před důležitou schůzkou, výkonem b/ distres – škodlivý stres /negativní/ - ztrácíme pocit jistoty přiměřeného chování, cítíme přetížení, zoufalství, bezmoc

Dělení dle intenzity a/ hypostres je slabší stres a organismus si na něj může zvyknout je slabší stres a organismus si na něj může zvyknout b/ hyperstres způsobuje selhání psychické a fyzické zhroucení a v krajním případě smrt způsobuje selhání psychické a fyzické zhroucení a v krajním případě smrt

Působení stresu a/ fyziologická stránka – zrychlení tep, zrychlený dech, přetížení nadledvinek b/ psychická stránka – změna emočního ladění – úzkost, vztek, agrese, deprese, apatie, oslabení poznávacích procesů – myšlení, paměť atd. I potíže se štítnou žlázou mohou být důsledkem stresu

Závěr - každý člověk je jiný, jinak je vybaven na stres – geneticky podmíněné - možno naučit – forma tzv. pozvolného otužování – ne jednorázové zátěže - jedinec musí vědět, že tyto nepříjemné zážitky jsou nezbytné – jeho nejbližší projeví lásku a bezpečí - jedinec musí vědět, že tyto nepříjemné zážitky jsou nezbytné – jeho nejbližší projeví lásku a bezpečí - tzn. v určité mírné formě může být stres prospěšný – je to jistý druh cvičení

Zdroje a použitá literatura vycerpane.html deti_.jpg YZc/s1600/Eustress.png i-dovolene-v-egypte/

Matějček, Zdeněk. Sociální psychologie pro 4. ročník středních pedagogických škol. 1. vyd. Praha: SPN, 1988 Štefanovič, Jozef; Greisinger, Jaroslav. Psychologie. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1985