 Charakteristika kriminologie, předmět, pojem a význam  Stav, struktura a dynamika kriminality  Vznik kriminologie, historické směry  Uveďte jednotlivé.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Martin Koňařík XLII. konference České demografické společnosti, , Praha Martin Koňařík.
Advertisements

Kateřina Mašková, 2.A Tresty u mladistvých.
Systém včasné intervence ve Svitavách
o PROBAČNÍ A MEDIAČNÍ SLUŽBĚ
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření28.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_15.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Alternativní sankce a opatření ve 21. století. Pavel Štern, PMS ČR.
AKTUÁLNÍ PROBLÉMY NA ÚSEKU ODHALOVÁNÍ A VYŠETŘOVÁNÍ SEXUÁLNĚ MOTIVOVANÉ TRESTNÉ ČINNOSTI PÁCHANÉ NA DĚTECH mjr. Mgr. Jan Machuta 3. oddělení SKPV OOK.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Rizikové skupiny 6. Opakování Jaká jsou tři hlavní období vývoje kriminologie? Jmenujte některé kriminologické teorie.
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Kriminalita a prevence
Osobnost pachatele trestných činů
Rizikového chování v dospívání
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
TEST 1. Čeho se dopustil Kapitán, když pustil družinu Jezevců nocovat do lesa? 2. Čeho se dopustil Koumák, když kluky zavedl do seníku? 3. Mělo by na celou.
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Subjekty trestního řízení
Ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV)
Sankční systém trestního práva Přednáška
Tresty a ochranná opatření
Doc. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., Univ. Priv. Prof.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Základní pojmy kriminologie a penologie
Kriminalita mládeže.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Subjekty trestního řízení prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Úvodní výklady prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
TRESTY a OCHRANNÁ OPATŘENÍ
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Práce probačního úředníka s dětmi a mladistvými Mgr. Marcela Nerudová Probační a mediační služba ČR.
 Charakteristika kriminologie, předmět, pojem a význam  Stav, struktura a dynamika kriminality  Vznik kriminologie, historické směry  Uveďte jednotlivé.
Elektronický monitorovací systém pro trestní justici – možnosti jeho využití v kontextu zvýšení bezpečnosti a ochrany osob.
Alternativní tresty a recidiva Alternatives to prison and reoffending Jan Tomášek Institut pro kriminologii a sociální prevenci 13. listopadu 2015 kriminologie.cz.
Aktuální trendy trestní politiky aneb jak přispět ke snížení recidivy pachatelů Pavel Štern, Probační a mediační služba, Dagmar Doubravová, Rubikon Centrum.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Trestní právo 2 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Sociálně-patologické jevy u dětí a mládeže Pojem patologie Sociální deviace Sociální kontrola (vnější, vnitřní – formální/neformální)
Prevence před negativními jevy ohrožujícími mladé lidi opouštějící ústavní zařízení-úloha obcí, obecních úřadů a spolupracujících subjektů II. 6. prosince,2016.
Partnerské násilí Osobnost agresora.
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
Kriminalita a prevence
Právní rámec terapie pachatelů domácího násilí
Kriminalita a prevence
Limity a úskalí resocializačního působení u pachatelů z řad mládeže
Název vzdělávacího materiálu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Přehled opatření uložených za spáchání trestného činu (provinění)
Krajský projekt „Resocializační program MSK 2016“ Solenice, červen 2016 Petra Havláková
Probační a mediační služby výjezdní zasedání RVPK Příbram
Základní pojmy kriminologie a penologie
Předmět a obsah kriminologie a její metodologie
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
PBSNPB22 Probační a mediační služba
Kriminální recidiva.
Stav, struktura a dynamika kriminality
Jakub Kovář, projekt Křehká šance II,
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
TRESTNÝ ČIN A JEHO DŮSLEDKY.
číslo: VY_32_INOVACE_14_11 Název: Kriminalita mládeže
Syndrom rizikového chování v dospívání
Riziková mládež PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Kriminální recidiva.
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
Rodičovství biologické a pěstounské
Phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Transkript prezentace:

 Charakteristika kriminologie, předmět, pojem a význam  Stav, struktura a dynamika kriminality  Vznik kriminologie, historické směry  Uveďte jednotlivé kriminologické školy, jejich charakteristiku  Vznik čsl. Kriminologie, prameny  Faktory kriminality, příčiny a podmínky kriminality  Speciální a obecná prevence  Osobnost pachatele trestných činů, pojem a struktura osobnosti  Kriminogenní faktory formování pachatele, typologie pachatelů  Recidiva, pojem, vývoj názorů na recidivu  Příčiny recidivy, prevence  Viktimologie, pojem, předmět zkoumání  Význam viktimologie pro trestní právo  Proces viktimizace, pojem viktimnosti  Kriminalita mládeže, fenomenologie a etiologie kriminality mládeže  Prevence a profylaxe kriminality mládeže  Návykové látky, alkoholová a nealkoholová toxikománie  Organizovaná kriminalita, pojem, význam, druhy  Stav, prognosa a prevence organizované kriminality, mezinárodní aspekt

 Recidiva - opakování něčeho, co již minulo  Kriminální recidiva (tr.právo) – stav pachatele, který po předchozím odsouzení k trestu pravomocným rozsudkem spáchá nový trestný čin (x kriminologické, penologické pojetí)  V anglosas. lit.: chronický pachatel (chronic offender), zločinec ze zvyku (habitual offender), kriminální životní styl (criminal lifestyle), kriminální kariéra (criminal career)  Obecná kr. recidiva – opakování trestné činnosti jako takové  Speciální – opakování konkrétního trestného činu nebo alespoň druhově shodného › Sériový pachatel – řada shodných trestných činů bezprostředně za sebou

 Kriminální recidiva může být důvodem uložení vyšší sankce (agravace trestu) › Trvalá a dočasná recidiva  Recidivismus › Kriminologicko-statisticky: míra opětovných odsouzení pachatelů po propuštění z „péče“ › Kriminologicko-behaviorálně: synonymum pojmu recidiva

 Trestněprávní (obecná a speciální)  Přiměřenost sankcí (trvalá a dočasná)  Kriminální specializace pachatele (Yoshimasu): › Monotropní – opakovaně tentýž delikt (loupež) › Homotropní – několik stejnorodých trestných činů, např. násilných (loupež, ublížení na zdraví, vražda) › Ditropní (amfitropní) – trestné činy ze dvou skupin např. majetkové a násilné (krádeže, vraždy) › Polytropní trestné činy spadající do více než dvou kategorií

 Engel : kriminogram › Obdoba při posuzování prognózy resocializace obviněného či odsouzeného (soudní znalec – psycholog)

 Engel : typy kriminální kariéry › Kriminální exces – ojedinělá trestná činnost (např. nedbalostní) jinak prosociálně orientované osoby, nejedná se o kr. kariéru › Kriminální epizoda – krátké období kriminální činnosti (max 3 roky), která se může opakovat › Kriminální perseverace relativně dlouhé období páchání trestné činnosti (do 10 let) › Kriminální kontinuita – prakticky trvalá kriminální recidiva

 Ranná k.k. - dětská delikvence, poruchy chování v dětství › záškoláctví, excesivní lhavost, drobné krádeže, útěky z domova, tuláctví, vzdornost, členství v antisociálně orientovaných skupinách terorizujících okolí (šikany) › Brzy zahájení pohlavního života s promiskuitou (13- 14let) › Abúzus alkoholu, kouření, někdy drog › Někdy hospitalizace na dětské psychiatrii, uložení ústavní výchovy › Často dg syndrom deficitu pozornosti a hyperaktivity, disharmonický vývoj › Neúspěšnost ve škole, vyloučení, střídání škol

 Rozvinutá kriminální kariéra › Počátek - první trestní stíhání v mladistvém věku (15-17) › Vysoká frekvence trestných činů se s dospělostí mírně snižuje* › Dobu recidivy ovlivňuje: dosažené vzdělání a rodinný stav › Kriminální eskalace a specializace nepotvrzena › K počátku k.k. (West) se výrazně váže: nízký rodinný příjem, početná rodina, kriminalita rodičů, nízká inteligence dítěte, špatné výchovné postupy rodičů

 Četnost a vývoj k.r. může sloužit jako kritérium účinnosti intervenčních aktivit společnosti - zpravidla 2roky po propuštění  Trvale vysoký podíl na kriminalitě  Rezistence recidivistů vůči intervencím  Negativní vliv recidivistů na ostatní (hl. mladé, začínající delikventy – především ve výkonu trestu)

 Programy zaměřit na vytváření pozitivní motivace ke změně, techniky rozbíjející mechanizmy racionalizace a neutralizace (Sykes a Matza: drift theory) › Odmítnutí oběti › Odmítnutí odpovědnosti › Odmítnutí poškození › Odsouzení odsuzujících › Odvolání k vyšší loajalitě, které zdůvodňuje porušení společenských norem nutností dodržovat pravidla např. gangu apod.

 Yochelson a Samenow: › příčinou kriminálního jednání nejsou podmínky ale jedinec sám › Recidivní pachatel je racionální, kalkulující a zvažující své činy. Velmi dobře odlišuje správné a špatné. Řada zná velmi dobře právo. › Vzorce chování se vyvíjejí už od předškolního věku (není motivován úspěchem, touží po vzrušení, lhavost, instrumentální chování k ostatním, neschopen hlubších emocionálních vazeb)

 Kognitivní model kriminality jako životního stylu (Walters a White): 8 kognitivních vzorců „chyb myšlení“ › Zmírňování (přesun viny – oběť, soudce, policii) › Odblokování (k překonání úzkosti z následků, užití drog, hudba, agresivní verbální obrat) › Oprávnění (odráží pocit privilegovanosti) › Orientace na moc (zjednodušené vidění světa: lidé se dělí na silné a slabé) › Sentimentalita (povrchní citovost, umění, chovatelství) › Superoptimismus (vyhnutí se následkům) › Kognitivní tupost (intelektuální lenost, neschopnost snášet nudu, vyvíjet dlouhodobě Intelektuální úsilí) › Diskontinuita (neschopnost udržet zaměření…)

 Sklon k porušování sociálních norem › zmírňování + odblokování, potřeba autonomie – zloba, vzpoura  Bezohlednost › Oprávnění + orientace na moc, potřeba moci  Nezdrženlivost › Sentimentalita + superoptimismus, potřeba vzrušení a př.pocitů uspok. trestnou činností  Nezodpovědnost › Kognitivní tupost + diskontinuita, potřeba výkonu a zvládnutí deformovaná chtivostí a leností

 Netík a kol. (1986) empirická typologie * › Socializovaný - 1 › Nesocializovaný agresor › Konformní moron - r › Nezdrženlivý, nezvladatelně puzený - r › Neurotický - 1 › Hostilní › Podrobivý - r › Úzkostný manipulátor – 1 *1 – prvověznění, r - recidivisté

 Disociální porucha osobnosti, do 18 let disharmonický vývoj  v raném věku tzv. poruchy chování: záškoláctví, útěky z domova, pohlavní promiskuita, nadměrné kouření apod., závislost na drogách, poruchy profesionálního vývoje (fluktuace), prekriminalita (krádeže a drobné přestupky) a následná kriminální recidiva.  Příčiny vzniku neznámy. Dorenova integrativní teorie - psychopatie = trvalá výzva k získání kontroly nad prostředím. základní příčinou biol. podmíněná nízká úroveň aktivace mozkové kůry a inadekvátní reakce na chování dítěte predisponovány zejména děti s ADHD, které jsou nedůsledně vedeny (vychovávány). Trest pak dítě pokládá pouze za překážku, kterou je potřeba překonat.  u recidivistů 70 – 100 %, u obecné (nepsychiatrické) populace 1% žen a 3-8% mužů.

 kvalifikovaný odhad dalšího chování pachatele, zejména pak posouzení pravděpodobnosti, jestli se bude trestných činů dopouštět i v budoucnu, tj. zda zrecidivuje  Rizikové faktory › Statické – věk, počet TČ › Dynamické - existující vazby, spojení a kontakty na kriminální společníky, ztráta zaměstnání, abúzus návykových látek nebo prokriminální (asociální) postoje, hodnoty či iracionální styly myšlení pachatele

 Statistická - vychází z poznatků o stavu a příčinách současné kriminality a o osobách pachatelů, včetně poznatků z kriminologických analýz a výzkumů trestně stíhaných a vězněných osob. Základem souhrn rizikových faktorů - tzv. predikční tabulky.  Klinická - uplatňována v rámci zkoumání osobnosti pachatele při zpracování expertizy pro trestní řízení a slouží především pro rozhodování soudu o trestech a ochranných opatřeních.  Intuitivní - individuální odhad dalšího chování (kriminálního jednání) osoby prováděný zkušeným odborníkem (např. soudcem, psychiatrem, policejním či vězeňským psychologem) při stanovení druhu trestu a jeho výměry či jiného opatření, způsobů dalšího zacházení s pachatelem (např. ve vězení při navrhování přerušení či předčasného ukončení trestu odnětí svobody, při individualizaci výkonu trestu a výběru léčebných postupů). Založena na „vhledu do osobnosti pachatele“, na znalosti jeho životních podmínek, na míře empatie u posuzovatele a na dosavadních zkušenostech, které s pachatelem posuzovatel má.

 Vyhledávání rizikových rodin s jedinci postupně se rozvíjející poruchou osobnosti dissociálního typu  Terciární – eliminace nepříznivých vlivů výkonu trestu, motivace ke změně chování, zvýšení konkurenceschopnosti na trhu práce  Dostatečně dlouhá detence vysoce nebezpečných pachatelů po výkonu trestu

 Statistika kriminální recidivy (2008, 2009, 2010, 2011) › Obecně › Dle druhů trestné činnosti › Dle regionů › Statistiky probační a mediační služby

 Marešová A., et. al (2011). Kriminální recidiva a recidivisté: charakteristika, projevy, možnosti trestní justice. Praha: IKSP.  Suchý, O. (1984). Příčiny a prevence recidivy. Praha: VÚK.  Blatníková, Š. & Netík, K. (2008). Predikce vývoje pachatele. Praha: IKSP