Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jana Krchňáčková Název prezentace (DUMu): 2. Nejznámější bitvy 1. světové války Název sady: Osobnosti a události.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bitva na řece Sommě Bitva na řece Sommě Zpracovaly: Gansová Lucie
Advertisements

Vztahy mezi velmocemi na přelomu století
Bitva u Verdunu Německo vz. Francie
Bitvy první světové války
Johana Posseltová, C3B Bitvy 1. světové války.
Průběh 1. světové války 3. část.
20.Maturitní otázka 1. světová válka a versailleský systém
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Bitva u Kurska – operace Citadela největší tanková bitva v dějinách
Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Identifikátor: VY_32_INOVACE_VL SADA č. 8
Válka na moři byla ve znamení zejména dvou základních událostí
První světová válka
VY_32_INOVACE_1_1. SVĚTOVÁ VÁLKA
Registrační číslo projektu:
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
VY_32_INOVACE_2D.9.02 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (IV. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
I. světová válka – první roky války
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
I. světová válka – konec války
Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (VII. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
Bitva u Verdunu Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Technika 1. světové války
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
DĚJINY VE FOTOGRAFIÍCH Češi a Slováci za první světové války Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Válka ve Středomoří, Africe a na Balkáně
POLITICKÉ A ARMÁDNÍ OSOBNOSTI 1. SVĚTOVÉ VÁLKY Mgr. Pavel Vaníček Materiál je součástí projektu „Odraz 1. světové války v moderní výuce“ a je prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Petr Punčochář NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_18_1.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Petra Brůzlová NÁZEV:První světová válka TÉMATICKÝ CELEK:Moderní.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: BITVA O BRITÁNII, OBSAZENÍ BALKÁNU Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Leden 2012 Předmět: Dějepis Cílová.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jana Krchňáčková Název prezentace (DUMu): 16. ČSR 1945 – 1948 Název sady: Osobnosti a události českých a světových.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jana Krchňáčková Název prezentace (DUMu): 3. Československé legie Název sady: Osobnosti a události českých a.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: BLESKOVÉ TAŽENÍ DO ZÁPADNÍ EVROPY Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Leden 2012 Předmět: Dějepis Cílová.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 17. Přírodní rezervace Název sady: Základy ekologie pro střední školy.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jana Krchňáčková Název prezentace (DUMu): 11. Velká vlastenecká válka Název sady: Osobnosti a události českých.
Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách. VY_32_INOVACE_60_První_světová_válka.
19. Vztlaková síla, Archimedův zákon
AUTOR: Marcela Kaderová
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková
Název prezentace (DUMu): Alternátor – zapojení
PRŮBĚH 1. SVĚTOVÉ VÁLKY V PŘEHLEDU
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
1. Obsah a význam fyziky, struktura látek
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
13. Gravitační pole – základní pojmy a zákony
Název prezentace (DUMu): Funkce a použití zapalování
18. Pascalův zákon, hydraulika
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková 5. Ruské revoluce
9. Dynamika – hybnost, tření, tíhová a tlaková síla
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Jaroslav Mudrák
Druh učebního materiálu
8. Ostatní chemické výpočty Obecná a anorganická chemie
Digitální učební materiál:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková 1. První světová válka
Datace 1.svět.v. Co bylo záminkou k jejímu rozpoutání?
8. Mnichovská konference
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková
I. světová válka.
1.světová válka – Velká válka
Italská a srbská fronta
Transkript prezentace:

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jana Krchňáčková Název prezentace (DUMu): 2. Nejznámější bitvy 1. světové války Název sady: Osobnosti a události českých a světových dějin ve 20. století (určeno pro 2. ročník oboru Technik puškař) Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Osobnosti a události českých a světových dějin ve 20. století (určeno pro 2. ročník oboru Technik puškař) je ukázat žákům, kteří se v této oblasti vzdělávají, jaké jsou nejznámější osobnosti a události českých a světových dějin ve 20. století. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu dějepis na naší SŠ. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na válečná střetnutí, která byla nějakým způsobem výjimečná.

Bitva u Tannenbergu (srpen 1914) Ruská vojska zahájila ofenzívu ve Východním Prusku proti německé armádě. Velení německé obrany bylo svěřeno generálům Hindenburgovi a Ludendorffovi.

I když byl ruský protivník početně mnohem silnější (ruský „parní válec“), soustředěné německé jednotky obklíčily a zničily jednu ze dvou rozděleně postupujících ruských armád (narevskou – generál Alexandr Samsonov). Ruští kozáci

V následující bitvě u Mazurských jezer zatlačily druhou (němenskou – generál Paul von Rennenkampf) za hranice ruského Polska. Paul von RennenkampfAlexandr Samsonov

Vítězná bitva měla pro německý národ obrovský propagandistický význam. Ruští zajatci po bitvě u Tannenbergu

Boj o Gallipoli (přelom let 1914 a 1915) Britové a Francouzi se pokoušeli ovládnout strategicky významné černomořské úžiny (Dardanely), aby mohli touto cestou zásobovat Rusko vojenským materiálem. Navíc se rýsovala možnost dobýt Istanbul a tím vyřadit Turecko z války.

Námořní operaci měl po souši podpořit expediční anglo-francouzský sbor, složený z koloniálních jednotek.

Krvavé a bezvýsledné boje v těžkém terénu se protáhly až do prosince 1915, kdy vzhledem k tomu, že Srbsko padlo a Bulharsko se připojilo k centrálním mocnostem, získalo Turecko přímý pozemní styk s Německem a zabezpečený přísun munice.

Velení britsko-amerických sil přiznalo porážku a evakuovalo své jednotky (největší evakuace v dějinách válek – vojáků, 400 děl a okolo vozidel).

Bitva u Jutska (květen 1916) Jediná velká námořní bitva 1. světové války, ve které se střetly hlavní námořní síly britského Královského námořnictva (Royal Navy) a německého císařského námořnictva Hochseeflotte.

Němci vymysleli strategii ničit menší britské námořní síly na širém moři, ale Britové měli k dispozici kód německých radiodepeší a rozhodli se na nájezd odpovědět velkou bitvou s cílem úplně zničit německé loďstvo.

Exploze britského bitevního křižníku

Bojovalo v ní britských námořníků proti německým a 151 britských lodí proti 99 německým.

I přes větší ztráty se britská převaha snížila jen nepatrně, kdežto německé loďstvo bylo citelně zasaženo.

Bitva u Verdunu (únor – prosinec 1916) Jedna z nejkrvavějších bitev 1. světové války byla zahájena útokem německé armády na pevnost Verdun, s cílem předejít připravovanou jarní ofenzívu Dohody a vyčerpat v bojích francouzské síly.

Pevnost před bitvou a po bitvě

Bojovalo se na malé ploše (obvod opevnění kolem Verdunu činil asi 50 km), kam se soustřeďovala ničivá síla dělostřelectva.

Francouzům se podařilo německý nápor zastavit a díky velení Phillipa Pétaina frontu udrželi.

Francouzské ztráty činily vojáků, německé ztráty vojáků, statisíce vojáků byly zraněny.

Bitva na Sommě (červenec - listopad 1916) Ofenzíva anglo-francouzských vojsk proti německé armádě ve snaze prolomit začarovaný kruh zákopové války.

Masové útoky (53 britských, 51 francouzských divizí) s velkým nasazením dělostřelectva vyčerpaly síly obou bojujících stran.

Anglické ztráty se odhadují na , francouzské na , německé na

Angličané nasadili poprvé tanky (49 strojů).

Existovaly dvě verze tanku Mark IV – takzvaná „mužská“ byla vybavena na každé straně dělem osazeným ve věži a čtyřmi kulomety.

Výzbroj „ženského“ typu tvořilo šest kulometů umístěných v bočních střílnách. Jejich malá rychlost a technické nedostatky však nedovolily jejich plné využití.

Výsledkem bitvy bylo nepatrné posunutí fronty o šířce asi 40 km do hloubky zhruba 12 km.

Otázky k opakování 1.Vyjmenuj nejznámější bojiště 1.sv.v. 2.Kdo proti sobě bojoval u Tannenbergu, s jakým výsledkem? 3.Vysvětli příčinu bitvy o Gallipoli. 4.Kde se střetly jednotky britského a německého námořnictva? 5.Která bitva je označována jako „mlýnek na maso“? Zdůvodni. 6. Ve které bitvě byly poprvé použity tanky?

Zdroje pro textovou část DĚCKÝ, J. a kol. POLITICKÉ DĚJINY SVĚTA V DATECH – I. svazek. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Svoboda, s. 558 – 575. SOCHROVÁ, M. DĚJEPIS V KOSTCE II. Novověk, Dějiny nové doby. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, s. 106 – 109. VÁLKA REVUE SPECIÁL, NEJVĚTŠÍ BITVY DĚJIN. Extra Publishing Brno: s. 26 – 41.

Seznam zdrojů pro použité obrázky Snímek 3 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 3 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 4 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 5 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 5 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 6 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 8 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 10 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 11 - [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Autor: Bundersarchiv Snímek 13 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 14 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek15 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 16 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 17 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 17 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 18 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 19 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW:

Seznam zdrojů pro použité obrázky Snímek 20 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 20 - [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Snímek 21 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 24 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 25 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 26 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 28 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: