Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák ROPA (nafta, zemní olej, černé zlato ) Těžba „pumpou “ Těžba na moři ropné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_13A_3_Ropa Téma: 13A_CH9.roč. Datum.
Advertisements

VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák REDOXNÍ REAKCE ELEKTROLÝZA výroba chloru „elektrolyzér“ rozklad vody.
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Ropa - Ropa (někdy zvána také tekuté zlato nebo černé zlato) je hnědá až černá hořlavá kapalina. - Je základní surovinou petrochemického průmyslu. - Naleziště.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
VY_32_INOVACE_9_1_7 Ing. Jan Voříšek  Jak již bylo řečeno, z ropy se při rektifikaci získávají jednotlivé frakce. Jaké je jejich použití? V jakých oblastech.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky 1. Požární ochrana Obor:Elektrikář.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Severské země Island - Reykjavík Dánsko - Kodaň Švédsko - Stockholm Norsko.
Asijské Rusko, Dálný Východ Sibiř. Poloha Území v Rusku Přímořská oblast Ležící mezi Uralem a Verchojanským pohořím. Sibiř zaujímá většinu rozlohy Ruské.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák TERMOCHEMICKÉ REAKCE Lavoisier Laplace Hess Hoření, spalování Tepelná elektrárna.
SPALOVACÍ MOTORY. Jsou to stroje (tepelné motory), ve kterých se přeměňuje tepelná energie vzniklá hořením paliva na energii pohybovou. Palivo spalují.
Ch_036_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Ch_036_Deriváty uhlovodíků_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
Ropa - vlastnosti Vypracovaly: Štěpánka Horká, Denisa Wöhlová a Daniel Schovánek.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. ? Co všechno může sloužit jako zdroj energie?
VY_32_INOVACE_C9-009 PALIVA 4 - ROPA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Zdroje získání základních životních potřeb a energie
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Zdroje energie.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Energetické suroviny – ropa, zemní plyn
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Prezentace – výklad učiva
ODHADOVÉ METODY.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Ropa.
ORGANOGENNÍ USAZENÉ HORNINY
Autor: Mgr. Věra Voborníková Datum: Název: VY_52_INOVACE_25_VLASTIVĚDA
Základní škola a mateřská škola Damníkov
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Vypracovala Bc. Martina Chlumová
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Období: leden až květen 2012
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
NÁZEV ŠKOLY: AUTOR: NÁZEV: VY_32_INOVACE_19 TEMA: ČÍSLO PROJEKTU:
Autor: Mgr. Helena Nováková
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
Název materiálu: Nerostné suroviny
Téma :Názvosloví alkenů, vlastnosti, použití
VY_32_INOVACE_10_19_Černé zlato
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Ropa.
Název projektu: Moderní škola
Prezentace – výklad učiva
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_9.ročník 06_Opakování jihozápadní Asie
Zdroje paliv. Zdroje paliv Dělení paliv podle skupenství: Pevné : uhlí Kapalné: ropa Plynné: zemní plyn.
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Ropa nazývá se také surová nafta nebo zemní olej
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová
Usazené horniny = sedimenty
18 – Alkany, cykloalkany Petr Choboda, 4. B.
Aldehydy a ketony Chemie pro 9. ročník ZŠ.
ORGANOGENNÍ USAZENINY
Vlastnosti alkanů.
Chemický průmysl cca 7% podíl na celkové průmyslové výrobě ČR
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Transkript prezentace:

Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák ROPA (nafta, zemní olej, černé zlato ) Těžba „pumpou “ Těžba na moři ropné plošiny Těžba „tlakem“ Ropa

Elektronické učební materiály - II. stupeň Chemie 9 Co již víme a co se dozvíme Uhlovodíky… jaké jsou to sloučeniny? Jakou metodou se zpracovává? Jaké znáš nejvýznamnější naleziště ropy? Jakým způsobem se těží? Jak se dopravuje z místa těžby? A co životní prostředí?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Chemie 9 Vznik a složení: Ropa vznikla z prehistorických živočišných a rostlinných zbytků, jejich rozkladem, působením vyšších teplot a tlaku. Je kapalná směs uhlovodíků. Přibližné složení ropy :Vzhled: Uhlík 84–87 %- kapalina Vodík 11–14 %- olejovitá (menší hustota než voda) Kyslík < 1 %- hnědá, tmavě zelená až černá Síra < 4 %- hořlavá ( hustý, černý dým) Dusík < 1 %- zápach

Elektronické učební materiály - II. stupeň Chemie 9 Kde se těží ? (ukaž na mapě oblasti, případně státy – čím tmavší, tím větší naleziště ) Arabský poloostrov Severní Amerika Venezuela Rusko Čína Írák Saúdská Arábie Norsko Mexiko Írán Kanada Libye Kuvajt Alžírsko Ekvádor Česká republika Nigérie Brazílie

Elektronické učební materiály - II. stupeň Chemie 9 Co se z ropy získává destilací? frakcedestilaceprodukt plynypod 30 °C topné plyny a zkapalněné uhlovodíkové plyny (LPG) benzín °Csložky automobilového benzínu petrolej °Cpalivo leteckých motorů plynový olej °Cmotorová nafta, ethylen, prophylen mazutdestilační zbytektopný olej, těžký olej, asfalt

Elektronické učební materiály - II. stupeň Chemie 9 „Ropná nebezpečí“ - zamoření půdy při těžbě, dopravě - ropné havárie na moři - hustý dým při hoření - možnost výbuchu při zpracování Vyhledej : - dvě havárie spojené s ropou na pevnině - dvě ropné havárie na moři - dva válečné konflikty spojené s ropou

Elektronické učební materiály - II. stupeň Chemie 9 - vyjmenuj nejznámější světová naleziště ropy - jakými způsoby se ropa těží ? - jakým způsobem se ropa dopravuje ? - vyjmenuj minimálně čtyři frakce destilace ropy - jak může ropa negativně ovlivnit životní prostředí ? - těží se ropa v ČR ? - je ropa obnovitelný nebo neobnovitelný zdroj energie ? Shrnutí tématu

Elektronické učební materiály - II. stupeň Chemie 9 Distillation = ???Oil spills = ??? Composition = složení Petroleum = ropa Petroleum is a mixture of a very large number of different hydrocarbons (ropa je směs velmi početných různých uhlovodíků)

Elektronické učební materiály - II. stupeň Chemie 9 Použité zdroje: