SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ
OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru Části dieselového motoru Popis celého motoru Jak funguje Dieselový motor………………………6 Využití dieselových motorů Nové trendy – úsporné dieselové motory Závěr, hodnocení Použité zdroje …
Rudolf Christian Karl Diesel - narozen 18.března německý vynálezce dieselového motoru - vystudoval techniku v Mnichově - v roce 1892 dostal patent na dieselový motor - pracoval dvakrát rychleji než parní stroj ( motor ) - chtěl vytvořit úspornější,rychlejší a jednodušší motor - v roce 1911 byla spuštěna na moře první loď s dieselovým motorem
ČÁSTI DIESELOVÉHO MOTORU Popis jednoho válce: - válec - sací kanálek - sací ventil - píst - svíčka - výfukový ventil - výfukový kanál - kliková hřídel - vačková hřídel
POPIS CELÉHO MOTORU - Kliková hřídel - vačková hřídel - píst - hlava motoru - blok motoru - hlava motoru - řetěz - čerpadlo - sací trubky - výfukové trubky - alternátor - startér - řemen - elektrické rozvody - chlazení - olejové rozvody - mnoho těsnění
JAK FUNGUJE DIESELOVÝ MOTOR Píst ve válci se pohne dolů, čímž se přivede vzduch a nafta do válce. V druhé fázi se píst pohybuje nahoru a nasátý vzduch se stlačuje. Když se válec pohybuje nahoru vznikne velký tlak a tím se vytvoří velká teplota. Potom nafta vyhoří a vyjde v plynném skupenství výfukem
VYUŽITÍ DIESELOVÝCH MOTORŮ - osobní automobily ( úspornější ) dne sje již v 60% osobních automobilů používán dieselový motor - nákladní automobily maximální využití motorů pro výkon as jeho spolehlivost - speciální nákladní auta ( převážení velkých předmětů ) - velká síla d. Motorů se uplatňuje u velkých automobilů pracujících např. v povrchových dolech na převážení velkého množství horniny - zemědělské stroje ( kombajny,traktory ) u těchto strojů se používá ekologická nafta vyráběná z rostlinného základu a vhodná konstrukce dieselových motorů těmto novým pohonným hmotám vyhovuje - železniční doprava dieselový motor je používán pro výrobu elektrické energie v lokomotivě nebo přímo na pohon lokomotiv - lodní doprava v lodích jsou umístěné velké naftové motory, které tam slouží jak pro pohon lodě tak i na pohon ostatních zařízení ( výroba el. energie) - stacionární stacionární dieselové jsou používány jako záložní zdroje pro výrobu el. energie, která je potřeba pro provoz zařízení kde je nutný nepřetržitý provoz zařízení nutný k zajištění chlazení nebo přístrojů na ochranu životů ( nemocnice)
NOVÉ TRENDY : ÚSPORNÉ DIESELOVÉ MOTORY - dieselové motory jsou zdokonalovány v procesu spalování tak,aby měli co nejmenší škodlivý vliv na životní prostředí - do spalování dieselových motorů se přidává močovina, která zajišťuje spalování s menším ekologickým dopadem - vývoj motorů je zaměřen na co nejmenší velikost motoru s maximálním využitím výkonu, tím se na výrobu motorů použije menší množství materiálů při jehož výrobě vzniká ekologické zatížení - menší spotřeba = menší únik výfukových plynů do ovzduší - všechny vyrobené dieselové motory by měli splňovat evropskou normu EU6 která bude uvedena v platnost v roce 2014
ZÁVĚR,HODNOCENÍ Dříve se dieselové motory používali jen v malém množství max 20% osobních automobilů.Postupným zdokonalováníma zmenšováním se dnes používají ve více než 60% procentech automobilů. Dieselové jsou pro svoji menší spotřebu šetrnější k životnímu prostředí.
KONEC Vypracovali : Antonín Votoček a Štěpán Holeček Základní škola a Mateřská škola, Nový Hradec Králové, Pešinova 146 Použité zdroje: