Autor: Ing. Michal Řehulka  Heterocyklické sloučeniny („heterocykly“) jsou organické sloučeniny, které obsahují ve svém uhlíkatém cyklu jeden nebo více.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
Advertisements

Heterocykly.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Chemie Tematická oblast:Organická chemie Téma:Deriváty uhlovodíků-heterocyklické sloučeniny Ročník:1.-
Heterocyklické sloučeniny
Heterocyklické sloučeniny
HETEROCYKLY.
Heterocyklické sloučeniny s pětičlenným cyklem. Charakteristika heteroc.sl. Pětičlenné  bezbarvé kapaliny, zapáchají (připomínají chloroform)  obsaženy.
Mgr. Richard Horký.  Organické cyklické sloučeniny  Obsahují místo uhlíku heteroatom (O, S, N)  Dělíme je podle počtu, druhu heteroatomů a počtu cyklů.
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
ALKENY. DEFINICE ● Alkeny jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku jednu dvojnou vazbu.
NEKOVY. SÍRA VÝSKYT: Volný prvek ( u sopek ) Vázaná ve sloučeninách (sulfidy, sírany) VLASTNOSTI: Prvek 16. skupiny periodické soustavy prvků (6 valenčních.
ALKANY. DEFINICE ● Alkany jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby.
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_01_úvod do organické chemie.
HALOGENOVÉ DERIVÁTY. DERIVÁTY UHLOVODÍKŮ DEFINICE Deriváty uhlovodíků jsou organické sloučeniny, jejichž molekuly obsahují vedle uhlíku a vodíku i jiné.
Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
ARENY = AROMATICKÉ UHLOVODÍKY. Areny Jsou to uhlovodíky, které jsou odvozené od základního aromatického uhlovodíku – BENZENU KEKULEHO VZORCE (nejsou přesné)
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_C9-011 PředmětCHEMIE 9.ROČNÍK.
H ETEROCYKLICKÉ SLOUČENINY RNDr. Marta Najbertová.
Ch_028_Alkeny Ch_028_Uhlovodíky_Alkeny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Ch_036_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Ch_036_Deriváty uhlovodíků_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
Ch_029_Alkyny Ch_029_Uhlovodíky_Alkyny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
VY_32_INOVACE_461 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Heterocyklické sloučeniny
Zástupci heterocyklů I
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vitamíny.
Alkyny.
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_19
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
VY_32_INOVACE_1_2_7 Ing. Jan Voříšek
Uhlovodíky s dvojnými vazbami.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Chemie pro 9.ročník ZŠ Karboxylové kyseliny.
Období: leden až květen 2012
Adsorpce na fázovém rozhraní
VY_32_INOVACE_Slo_III_13 Areny ppt.
Autor: Mgr. Simona Komárková
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Anorganická chemie Autor: Mgr. Alena Víchová
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_124_Alkany Šablona Identifikátor školy:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Heterocykly v celé této prezentaci není znázorněn jediný vzorec, očekávám od studentů, že až se budou látku učit, že si vzorce přitom dohledají doporučená.
Obecná a anorganická chemie
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Buňka.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
02 kyslík VY_32_INOVACE_02 autor: Mgr. Helena Žovincová
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Aldehydy a ketony Chemie pro 9. ročník ZŠ.
HETEROCYKLY.
Karboxylové kyseliny.
Heterocyklické sloučeniny
Adsorpce na fázovém rozhraní
Jejich příprava a reaktivita
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Transkript prezentace:

Autor: Ing. Michal Řehulka

 Heterocyklické sloučeniny („heterocykly“) jsou organické sloučeniny, které obsahují ve svém uhlíkatém cyklu jeden nebo více heteroatomů  Heteroatom znamená ve volném překladu „cizí atom“  Takový atom musí být minimálně dvojvazný, jinak by nemohl být součástí cyklu  Nejčastěji se jako heteroatom vyskytuje O, S a N. Vzácněji se vyskytuje Se, P, Si, As aj.

 Heterocykly jsou základem složitých struktur rostlin i živočichů  Podílejí se na tvorbě struktury sacharidů, nukleových kyselin, aminokyselin, vitamínů, alkaloidů, barviv atd.  Významným zdrojem heterocyklů je také ropa  Pro pojmenování základních heterocyklů se nejčastěji používá triviální názvosloví. Existují také pravidla pro systematické názvosloví. Ta jsou však složitá a některé názvy jsou velice kostrbaté, proto se dává přednost triviálním názvům

 Při číslování heterocyklyckého kruhu se vychází většinou od heteroatomu a dále se pokračuje postupně po kruhu. Výjimkou je např. isochinon, akridin nebo karbazol, kde se čísluje podle matečného uhlovodíku  V případě, že heterocykl obsahuje více heteroatomů, čísluje se tak, aby kyslík (O) měl nejnižší číslo. Následuje síra (S), pak dusík (N), fosfor (P) a křemík (Si) ◦ př.: obr. 1 – furan ◦ př.: obr. 2 - thiazol Obr. 1Obr. 2

 Heterocyklické sloučeniny se rozdělují podle velikosti a počtu heteroatomů v molekule na: ◦ Pětičlenné cykly s jedním nebo více heteroatomy ◦ Šestičlenné cykly s jedním nebo více heteroatomy ◦ Kondenzované s více kondenzačně spojenými heterocykly

 Atomy v cyklu jsou spojeny jednoduchými vazbami nebo tvoří konjugovaný systém π-elektronů a pak jsou jejich vlastnosti podobné jako u aromatických uhlovodíků  Pětičlenné cykly jsou uspořádány do pětičlenného kruhu. Do konjugace je také zapojen i volný elektronový pár heteroatomu. Vzniká π-elektronový systém jako u benzenu (6 uhlíků)

 U šestičlenných cyklů se volný elektronový pár heteroatomu do konjugace nezapojuje. To způsobuje vyšší zásaditost a polárnost šestičlenných heterocyklů  Reakcí se stejně jako u aromatických uhlovodíků přednostně účastní π-elektrony

 Pyrrol (azol) ◦ Bezbarvá (nažloutlá) kapalina ◦ Nepříjemně páchnoucí ◦ Ve vodě málo rozpustný ◦ Toxický ◦ Výskyt: v černouhelném dehtu produkt suché destilace kostí ◦ Stavební jednotka přírodních biolog. významných látek např. tetrapyrrolových barviv (chlorofyl, hemoglobin, bilirubin) ◦ Deriváty pyrrolu: prolin, hydroxyprolin Obr. 3

 Furan (oxol) ◦ Bezbarvá kapalina ◦ Charakteristicky zapáchá ◦ Nerozpustný ve vodě ◦ Základ cyklických forem sacharidů nazývaných FURANÓZY ◦ Důležitým derivátem furanu je furfural, což je bezbarvá, na vzduchu hnědnoucí kapalina, rozpustná ve vodě. Používá se k přípravě plastů. V kyselém prostředí polymerizuje Obr. 4

 Thiofen (thiol) ◦ Bezbarvá kapalina ◦ Charakteristicky zapáchá ◦ Nerozpustný ve vodě ◦ Rozpustný v etanolu ◦ Fyzikální a chemické vlastnosti podobné benzenu ◦ Ve formě tetrahydrothiofenu je základní stavební jednotkou biotinu tedy vitamínu H Obr. 5

 Pyrazol ◦ Bezbarvá krystalická látka ◦ Špatně rozpustný ve vodě ◦ Je silnější zásada než pyrrol ◦ Deriváty se používají v lékařství na výrobu léčiv (např. Antipyrin), působících proti horečce ◦ Výskyt v přírodě je vzácný ◦ Poprvé byl izolován roku 1859 ze semen vodního melounu Obr. 6

 Imidazol (1,3 – diazol) ◦ Bezbarvá krystalická látka ◦ Ve vodě rozpustný ◦ Imidazolový cyklus v biolog. látkách je velmi častý ◦ Významným deriváte je AMK HISTIDIN, který je součástí proteinů. dekarboxylací histidinu vzniká HISTAMIN, což je fyziologicky účinná látka – rozšiřuje cévy, snižuje krevní tlak, snižuje žaludeční sekreci. Vysoká koncentrace způsobuje alergii Obr. 7

 Thiazol (1,3 – thiazol) ◦ Kapalina páchnoucí podobně jako pyridin ◦ Je lehce rozpustný ve vodě ◦ Slabá zásada ◦ Významnými deriváty thiazolu jsou THIAMIN neboli vitamín B 1, sulfonamidy, tedy léky proti infekci, penicilin (antibiotikum) apod. Obr. 8

 Pyridin (azin) ◦ Zásaditá jedovatá kapalina ◦ Charakteristicky zapáchá ◦ Ve vodě rozpustný ◦ Používá se jako rozpouštědlo a k různým organickým syntézám ◦ Vyskytuje se v černouhelném dehtu ◦ Mezi jeho významné deriváty patří: kyselina nikotinová (výroba léků), nikotinamid (součást NAD, NADP), chinolin (v alkaloidech, léčivech) Obr. 9

 Pyrimidin (1, 3 – diazin) ◦ Krystalická látka ◦ Dobře rozpustný ve vodě ◦ Slabší zásada než pyridin ◦ V přírodě se vyskytuje ve formě purinových derivátů a nukleotidů ◦ Pyrimidinový kruh mají i některá léčiva (barbiturová kyselina) a vitamíny (thiamin, riboflavin) ◦ Pyrimidinové báze:  Cytosin  Thymin  Uracil Obr. 10

 Purin ◦ Pevná krystalická látka ◦ Má zásaditý charakter ◦ Je tvořen pyrimidinovým a imidazolovým cyklem ◦ V přírodě se volný nevyskytuje, je však součástí mnoha derivátů např.: nukleotidů (adenin, guanin, hypoxanthin, xanthin), kyselina močová, kofein (káva, čaj) Obr. 11

 Literární zdroje ◦ VACEK, L., Organická chemie, MZLU v Brně, 1999, 227 s. ◦ KOTLÍK, B., RŮŽIČKOVÁ, K., Chemie II. v kostce pro střední školy, Fragment Havlíčkův Brod, 2. vydání 1997, 135 s. ◦ BENEŠOVÁ, M., SATRAPOVÁ, H., Odmaturuj z chemie, Didaktis Brno, 1. vydání 2002, 208 s. ◦ JANECZKOVÁ, A., KLOUDA, P., Organická chemie, Pavel Klouda Ostrava, 2. vydání 2001, 160 s.  Internetové zdroje ◦ %C4%8Deniny#P.C5.99.C3.ADklady

 Zdroje obrázků ◦ Obr ◦ Obr ◦ Obr ◦ Obr ◦ Obr ◦ Obr ◦ Obr ◦ Obr ◦ Obr ◦ Obr ◦ Obr