Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Citáty O LÁSCE.
Advertisements

BEZPODMÍNEČNÁ LÁSKA – lekce i příběh
Vítězslav Nezval (1900 – 1958).
Žena Když Bůh stvořil ženu, byl už 6 den, pozdě v noci.
Obecné poučení o literatuře
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
Lyrické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Italská renesanční literatura I Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
František Ladislav Čelakovský
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_035_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
SLOVENSKÝ ROMANTISMUS
1. Třikrát Petr vyznával, | že miluje Pána svého. | Třikrát Pán mu přikázal | pečovat o bezbranného. Málo je říkat: sestry, bratři. Nést břemena, to k.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. července 2012
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.07 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici lyriky, její hlavní znaky a dělení. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura.
1. výročí Danielka a Jaroušek 2007.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_08.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Amore amore .... Amore amore ... Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám. Sám sebe ptám.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 23, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
LYRICKO – EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Renesanční literatura ve Francii a ve Španělsku Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Mgr. Jaroslav Křápek. Tato prezentace si klade za cíl přiblížit na několika příbězích, a to především na skladbě Narkissos a Échó, rozsáhlé a velkolepé.
70 př. K. – 19 př. K.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Listopad 2013.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Johann Wolfgang Goethe Utrpení mladého Werthera.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Antická literatura: Římská literatura Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Mytologie - bájesloví Soubor mýtů ( bájí ) určitého národa  Mýtus ( báje ) je umělý nebo lidový epický útvar z dávných dob.  Pro naši kulturu je významná.
Epos Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
Catullus Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník středních.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Novalis. Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Václav Hrabě NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Jan Neruda - dílo.
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Karel Havlíček Cesta do vyhnanství.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Spisovatelé dětské literatury
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_293_ČJ9
ŠKOLA PRO ZAČÍNAJÍCÍ BÁSNÍKY
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Bájesloví – 1. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a literatura (klíčová aktivita III/2) Téma Publius Ovidius Naso Ročník 1. Jméno autora Mgr. Dušan Kráčmar Anotace Prezentace představuje žákům další ze tří největších postav (Vergilius, Ovidius, Horatius) zlatého období římské literatury. Klasickým způsobem seznamuje žáky s životními osudy a dílem tohoto básníka. Datum tvorby

PUBLIUS OVIDIUS NASO © Dušan Kráčmar 2013

PUBLIUS OVIDIUS NASO ÚVOD  římský básník v tzv. zlatém období římské literatury – rozkvět kultury za vlády prvního římského císaře Octaviana Augusta  žil v letech 43 př. n. l. – 17 n. l.  velmi nadaný básník tvořící s neobyčejnou lehkostí, značné popularity dosáhl už za svého života  především díky svým lyrickým milostným veršům zůstává dodnes velmi čteným autorem Ovidius na novodobé ilustraci

PUBLIUS OVIDIUS NASO ŽIVOTNÍ OSUDY  narozen roku 43 př. n. l. v dnešní Sulmoně nedaleko Říma ve střední Itálii  pocházel ze zámožné rodiny, a proto mohl odjet na studia do Říma, kde se věnoval právu a rétorice  kariéry politika se však vzdal a zaměřil se tak pouze na poezii  v milostné problematice se zřejmě orientoval i díky vlastním bohatým zkušenostem – za svůj život byl třikrát ženatý  roku 8 n. l. byl za dosud nejasných okolností (zapojení do skandálu v císařské rodině?, účast na spiknutí proti císaři?) poslán císařem Augustem do vyhnanství do černomořské osady Tomis, dnešní Constanțy v Rumunsku (dnes je zde po něm pojmenována univerzita)  tímto vyhnanstvím Ovidius velmi trpěl, žádal císaře o milost, ten však zůstal neoblomný a tak v místě svého nedobrovolného exilu zřejmě v roce 17 n. l. zemřel

PUBLIUS OVIDIUS NASO ŽIVOTNÍ OSUDY císař Octavianus Augustus – zásadně ovlivnil Ovidiův život posláním do vyhnanství Ovidiova socha Ettore Ferrariho v rodné Salmoně …a přesná kopie Ferrariho sochy v Constanțě, kde zemřel 1912 km

PUBLIUS OVIDIUS NASO DÍLO – MILOSTNÁ POEZIE  nejvýznamnějším Ovidiovým dílem v oblasti milostné poezie je jeho veršované dílo Umění milovat  dílo se skládá celkem ze třech knih (částí) s celkem asi 2300 verši  první dvě knihy jsou určeny pro muže – radí jim, jak přízeň ženy získat a jak si ji udržet  třetí kniha je určena pro ženy – obsahuje podobné rady v opačném gardu  podle některých se jedná i o parodii na tzv. didaktickou (naučnou) poezii, jako jsou např. Vergiliovy Zpěvy rolnické, jeho recepty však často fungují (??? ) – viz následující snímek Kniha (ve smyslu „část díla“) ucelená a souvislá část rozsáhlého básnického díla (např. jeden ucelený příběh) jako synonymum se někdy užívá např. výrazu zpěv Verš základní stavební jednotka básně sestavená podle určitých pravidel (rytmus, rým, počet slabik atd.), jde o jeden řádek básnického díla verše se mohou (ale nemusejí) rýmovat, seskupují se do slok (strof)

PUBLIUS OVIDIUS NASO DÍLO – MILOSTNÁ POEZIE, UKÁZKY Buď přizpůsobivý! Buď pozorný! Buď výřečný – klidně si i vymýšlej! Lichotně ji sváděj! (přirovnává k situaci – i kráva po býku zabučí) Donuť ji k tomu, aby žárlila! Obětuj pro ni všechen svůj čas! Měj čistotu v oblibě! Kniha I. Donuť dívku, aby se do tebe zamilovala, ale jen krása a vzhled ti nepomůžou! Musíš se všestranně rozvíjet! Lichoť ji a říkej ji, co ráda uslyší! Ustup ji, když vzdoruje, sám pro sebe budeš vítěz! Snaž se, aby ses pro ni stal zvykem! Vyvaruj se nevěry! Nevytýkej dívkám vady! Nikdy neuspěchej vrcholnou rozkoš! Musíš o sebe pečovat! Nauč se půvabně smát a plakat, kdykoliv je to zapotřebí! Nauč se ladně chodit! Chraň se mužům, kteří o sebe moc dbají! Nesmíš být rychle poddajná, nech ho v nejistotě! Buď zábavná! Buď bouřlivá! Pokud najdeš lásku, využij toho a rychle ji uchop- může odejít tak rychle jako přišla! Pij, co unese hlava a do té doby, kdy rozum a nohy budou pevné! Kniha II. Kniha III. FUNGUJÍ NEBO NEFUNGUJÍ???

PUBLIUS OVIDIUS NASO DÍLO – PROMĚNY  současně s Uměním milovat vznikalo i další Ovidiovo vrcholné dílo Proměny, taktéž často překládané jako Metamorfózy  obsahuje krátké epické básně rozdělené celkem do 15 knih  většinu příběhů propojuje motiv proměny lidské bytosti z historie a mytologie v něco jiného (zvíře, rostlinu, věc)  dílo vrcholí příběhem o Caesarovi, který je po svém zavraždění vzat na nebesa a přeměněn v kometu Lyrika nemá děj, zachycuje pocity, nálady a úvahy často se využívá metafor (obrazná pojmenování) nejčastěji se vyskytuje v poezii, ale může se objevit i v próze a v některých částech dramatu Epika má děj, často jde o vyprávění nebo popis skutečnosti může mít podobu ich-formy („já jsem šel…“) nebo er-formy („on šel…“) krom prózy se objevuje i v dramatu a poezii MNOHO DĚL MÁ LYRICKO-EPICKOU POVAHU!

PUBLIUS OVIDIUS NASO DÍLO – PROMĚNY, UKÁZKY Bojovný moudrému není roven a pěsti nepatří vítězná cena. Jeť přednější hlava než ruka u lidských těl, neb v ní jest veškerá životní síla. Kniha XII. – Spor o výzbroj Achillovu Ach, Médeio, marně se vzpíráš, nějaký bůh ti brání; a div by byl, není-li toto, nebo cos tomuto podobné tím, co jmenují láskou. Vyhlaď z panenské hrudi, ty nešťastná, možno-li, oheň, který tam vzplál! Jen moci, a měla bych zdravější rozum! Nová však síla mě vleče, ač vzdoruji; jinak mi radí touha a jinak rozum: sic vidím a schvaluji lepší, vésti se však dám horším! Dejtež bohové lépe! Leč nestačí prositi o to, musím také tak jednat! V nitru je největší bůh. Co opustím, není přec velké, půjdu však za velkým. Kniha VII. – Médeia Vysvětlivky Médeia – hrdinka z řeckého dramatu (Euripides), dcera kolchidského krále, která proti vůli rodiny z lásky dopomohla vůdcovi argonautů Iásonovi k získání zlatého ovčího rouna Spor o výzbroj Achillovu – řečnický souboj mezi Odysseem a Telemonovcem, který vyhrál Odysseus a získal Achilleovu zbroj

PUBLIUS OVIDIUS NASO DALŠÍ DÍLO  Jak léčit lásku - taktéž překládáno jako Léky proti lásce, protiklad díla Umění milovat, poskytuje recepty, jak se „odmilovat“  Listy heroin – fiktivní dopisy partnerek mytických hrdinů adresovaných svým milým  Žalozpěvy - dílo napsané ve vyhnanství, Ovidius vyjadřuje lítost nad svým osudem a domáhá se návratu do Říma, poezie je jeho jedinou útěchou v těžkém strádání  Listy z Pontu - opět dílo z vyhnanství (pont = přístav, Constanța – Tomis je na pobřeží Černého moře), v němž vyjadřuje samotu a stesk po domově

PUBLIUS OVIDIUS NASO CITÁTY Bohem přec každý sobě je sám. Každá chvíle je tím kratší, čím je šťastnější. Kdo ukradl polibek a nevzal všecko, zaslouží si, aby ztratil i to, co získal. Kolik je mušlí na břehu mořském, tolik je žalů v lásce.. Ustavičnými žněmi chudne pole. Počátkem bolesti mé jest radost a štěstí. Smrt není mi těžká, vždyť bolesti pozbudu smrtí.

PUBLIUS OVIDIUS NASO DĚKUJI ZA POZORNOST.

PUBLIUS OVIDIUS NASO ZDROJE Literatura pro I. ročník středních škol, učebnice. I. vyd. Brno, Didaktis s. ISBN 978 – 80 – 7358 – 115 – 2 ČORNEJ P.;ČORNEJOVÁ I.; PARKAN F.; KUDRYS M.. Dějepis pro střední odborné školy. Praha: SPN, 2010, ISBN FERRARI, Ettore. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Publius Ovidius Naso [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: WERNER Anton von. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: UNKNOWN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Augustus.jpg IDÉFIX. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KDAVN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _Constanta.jpg AUTOR NEUVEDEN. Ars amatoria [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: OVIDIUS. Proměny [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: WIKICITÁTY. Publius Ovidius Naso [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: