Victor Hugo Ubožáci (Bídníci) Adéla Turčová, sexta.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Pokorná Martina
Advertisements

Rozbor uměleckého textu
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou B. Brechta…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Gramatika Vypravování
Realistický román.
básník, dramatik, prozaik,
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Italská renesanční literatura I Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Kritický realismus v literatuře
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Romantismus.
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
Identifikátor materiálu: EU –
Victor Hugo ( ).
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
OSCAR WILDE.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Portréty literárních osobností světové literatury.
STRUKTURA A JAZYK PROZAICKÉHO DÍLA
Romantismus ve světové literatuře
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.14 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici povídek a románů, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími.
VICTOR HUGO Aneta Matějková GPJP.
2. V zajetí řádu klasicismu 2. Duchaplnosti salonů Chci marně chytat vlastní stín, chci jít, však stojím pevně, běda! A zlo v mé duši spát mi nedá, ač.
Jiří Orten Život, dílo, citáty. Jiří Orten Život, dílo, citáty.
Josef Hora Život, dílo, citáty. Josef Hora Život, dílo, citáty.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Vladislav Vančura Markéta Lazarová.
3. Pozdně romantické ideály 1. Na sklonku slávy Žít osaměle !... Jaká trýzeň! Stendhal.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Svěráka a L. Smoljaka Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Procvičování světového romantismu PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Aneta Řádková.  * , Besançon, † , Paříž  Nejvýznamnější osobnost francouzského romantismu  Věnuje se všem literárním druhům, ale.
HONORÉ DE BALZAC Otec Goriot Veronika Vojtajová Sexta.
Anton Pavlovič Čechov Višňový sad David Smolík SEXTA 2008/2009.
Eugen Oněgin Alexander Sergejevič Puškin Miroslav Řehoř.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Romantismus ve světové literatuře: Francie Tematická oblast: Český jazyk.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Romain Rolland Aneta Kozlová Septima
James Joyce Odysseus. James Joyce ( )  prozaik, básník, učitel  narozen v Dublinu  studoval univerzitu v Dublinu  1902 odjel do Paříže  většinu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Milan Kundera nar „Muži obdivují ženy, které mluví jako knihy, ale berou si ženy, které vaří jako z kuchařské knihy.“
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Epos Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ (1928 – 2014), s. 85. Magický realismus směr v latinskoamerické próze od 50. let 20. stol. Propojují se prvky nadpřirozena, popisy.
OSCAR WILDE Ondřej Havlín 1.S. ZÁKLADNÍ ÚDAJE  Celím jménem: Oscar Fingal O’Flahertie Wills Wilde  října 1854, Dublin – 30. listopadu 1900, Paříž 
Jan Neruda - dílo.
Klasicismus a osvícenství
ROMANTISMUS.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Konstantin Biebl Život, dílo, citáty. Konstantin Biebl Život, dílo, citáty.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Gustav Flaubert Paní Bovaryová.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Albert Camus Název : VY_32_inovace_13 Český jazyk a literatura –
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
VY_32_INOVACE_04_Literatura 19. století Romantismus
Milan Kundera NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Francúzska romantická literatúra
ROMANTISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Transkript prezentace:

Victor Hugo Ubožáci (Bídníci) Adéla Turčová, sexta

Victor Hugo ( ) básník, prozaik, dramatik, esejista a politik syn napoleonského generála, matka jej vychovávala k nenávisti revoluci stoupenec svobodomyslných liberálních názorů vojenská škola zklamán politikou Ludvíka Bonaparta ---› vyhnanství v Belgii (20 let) ---› vrcholná básnická díla např. Legenda věků odmítal klasicismus, chtěl prosadit míšení stylů a žánrů v roce 1830 – romantické drama ve Francii ---› kritika ---› rozbíjelo klasicistické normy předpoklad pro vznik symbolismu

Ubožáci - kniha Ubožáci  Bídníci (1862) pětidílný společenský román přeložen do mnoha jazyků zfilmována hlavně oblíbena u mladých intelektuálů ROMÁN -v-velký prozaický žánr, který zachycuje rozsáhlý úsek života, složité mezilidské vztahy a situace jejich psych. prožívání -p-postavy se během charakterově vyvíjejí -h-hlavní dějová linie se rozvíjí vedlejšími, epizodními motivy

Hlavní postavy díla Jean Valjean - nebo též pan Madeleine či Fauchelevent = GALEJNÍK - statečný, silný, odvážný, klidný, chytrý,tajuplný, skromný Thénardierovi - lze je označit za hyeny lidské spolešnosti Thenardier – vypočítavý zloděj, necita Fantina - svobodná, nešťastná matka, která by udělala cokoli pro svoji dceru Cosettu - spočnost ji také odsoudí,protože je svobodná matka Javertte - dozorce, který chce za každou cenu zatknout Jeana Valjeana - hl. rys jeho povahy byla úcta k vrchnosti, nepřipouští výjimky ani námitky - samotář, zlý pes, necita - mohl zatknout Valjeana  Valjean mu zachránil život ---› sebevražda Marius Pontmercy - hrdý,zdrženlivý, chladný, zdvořilý, silný - i když žil v bídě, nikdy nepřijal peníze od svého děda - žil s nohama v blátě, ale s hlavou na světle - blahobyt  SVOBODA - ožení s Cosetou

Stručný děj děj se odehrává v 1. polovině 19. stol. ve Francii – v Paříži Hl. hrdina Jean Valjean ---›krádež chleba ---› galeje(19 let) Po návratu na svobodu mu první noclech poskytne otec Myriel ---› Jean Valjean mu odcizí stříbrně svícny ---› lapen ---› otec Myriel zabráni jeho zatčení ---› šlechetný biskupův čin obrátí Jeana Valjeana na dobrou cestu. J. Valjean se ujímá osiřelé Cosetty a přijímá ji za vlastní dceru. Stále se tam objevuje dozorce Javerte, který Jeana Valjeana neustále pronásleduje. Děj zachycuje revoluční léta a bitvy na barikádách, kde Jeana Valjean zachráni život Javertovi a Mariovi, milovaného jeho dcery (Cosetty) Cosetta se ožení s Mariem žije s ním, ale bez Jeana Valjeana – rve mu to srdce, umírá ---›ke konci života se setkává s Cosettkoua umírá šťasten

Znaky směru v knize Hlavní hrdina  konflikt se světem, bouří se proti společnosti, společnost je nevděčná Hl. hrdina bojuje za svobodu, za demokracii Hl hrdina – tajuplný podivín Hl. hrdina chce změnit společnost, ale je na to sám Děj je tajuplný – lesy, temné pokoje, podzemí Hl. hrdina nikdy nikoho nemiloval a výjimkou Cosetty

Analýza jazykového projevu V knize se vyskytují dlouhá souvětí(hl. v.v. přívlastkové) mezi souvětími se objevují jednoduché věty o jednom slově Vyskytuje se argot pařížského podsvětí, hantýrka např. icogo (zde) přechodníky Osoby z nižších vrstev mluví spisovně, až na malého Gavroche perzonifikace

Záměr autora, paralely se současností,nadčasovost díla Upozornit na sociální rozdíly, zda tresty pro zločince nejsou moc kruté? Poukazuje i na to, že i v chudobě člověk může žít šťastně Dílo je nadčasové – revoluce se dějí stále, sociální rozdíly také přetrvávají, ale tresty pro zločince se až moc zmírnily. Svoboda je lepší než blahobyt.

Vlastní zhodnocení knihy Kniha se mi líbila, protože… Filmové zpracování se mně moc nelíbilo, protože,…

Struktura díla 1. tématika – děj rozdělen ne několik epizod – Fantina a Cosetta, Thenardierovi, Francouzská revoluce, Marius(přátelé abesedy), Marius a Cosetta 2. všechny události jsou podrobně popisovány, témata se prolínají. Jednotlivé kapitoly na sebe v některých případech navazují, ale mnoho kapitol je odbočkou někam mimo dějovou linii a jsou tak vlastně jen vyprávěním mimo.V díle je obrovské množství postav, které nemají význam pro celou knihu, ale jen pro její jednotlivé části.

Zdroje Mgr.POLÁŠKOVÁ, Taťána. Mgr. MILOTOVÁ, Dagmar. Mgr. DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura – přehled středoškolského učiva: edice maturita. Dotisk 2. vydání Třebíč: Petra Valanová, Cyrila Boudy 514/3, s. ISBN X PhDr. BULISOVÁ, Jiřina. Ottova všeobecná encyklopedie – ve dvou svazcích. 1. vydání Praha: Ottovo nakladatelství, s.r.o., ISBN X