Jak se dělá firemní image Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97
Máte-li jakékoli ambice podnikat musíte zvážit mnoho faktorů a potom začít trpělivě budovat firemní image: Rozmyslet si, v jakém oboru chcete podnikat Proberte nápad s okolím Prozkoumejte trh Najděte kvalitní spolupracovníky Plánujte podnikatelské kroky Věřte odborníkům Držte jednotnou linii Neusínejte na vavřínech Nevzdávejte se
Známá marketingová poučka praví, že nejste-li první ve své kategorii, musíte si takovou kategorii vytvořit. Námětem k zamyšlení je, co od své firmy očekáváte: Chcete prezentovat ji samotnou Její produkty Vše komplexně Podnikatelský záměr
Prorazit však lze i s tím, co už se nabízí. V takovém případě je zapotřebí detailně promyslet, jak se odlišit od konkurence, zda kvalitou služeb, přidanými benefity pro zákazníky, propracovaným marketingem či cenou. Přestože o svém podnikání máte jasnou představu, nebraňte se radám jiných. Konzultace
Můžete se spoléhat na svůj instinkt, ale svá rozhodnutí byste měli opřít i o jasná fakta. Máte-li již jasno, v čem chcete podnikat, udělejte si základní průzkum trhu. ten by měl minimálně obsahovat průzkum konkurence a chování a potřeb spotřebitelů. Průzkum trhu
Lidé Nejdůležitější pro úspěch firmy jsou lidé. Firemní image nelze vybudovat přes noc jednou směrnicí. Podporujte loajalitu a ctižádostivost, budujte týmovou spolupráci. Vysvětlujte firemní cíle. Mějte spokojené spolupracovníky, kteří jsou na firmu hrdí, získáte zákazníky, kteří se k vám budou rádi vracet.
Podstatné je dobré plánování každého důležitého kroku, který hodláte udělat. Plánování Máte-li plán, držte se ho Neklaďte na sebe zbytečně vysoké nároky Stanovte si dosažitelné cíle Nezapomeňte na marketingový plán, který má být součástí každého byznysu
Odborníci Marketingová komunikace má jednu velkou nevýhodu. Prakticky každý jí skvěle rozumí. Každý umí zhodnotit inzerát, pozvánku, každý může dát spoustu dobrých rad k barvě a provedení logotypu, všichni mají cit pro image. Jste-li odborník v jiné oblasti neváhejte si tento fakt přiznat, definujte jak má firma působit a nechte si všechny složky firemního image navrhnout grafiky.
Jednotnost Grafickou stránku firemního image jsme zvládli. Pokud jednou existuje musí být vidět systematicky a ve všech souvislostech: Používání jednotných šablon Dodržování firemní barevnosti Důsledné používání logotypu
Chyby Vybudovat image je mnohem jednodušší než jej měnit: Dobře si rozmyslete zadání Nepřeceňujte své možnosti Stanovte reálný cíl své komunikace Jakmile se rozhodnete, pokuste se cíl neměnit Neodpouštějte drobné prohřešky Nedělejte zbytečné výjimky
Kontrolní úkoly Zkuste vymyslet podnikatelský záměr. Uplatněte při volbě zkušenosti ze studia. Případně zvolte jiné prostředí, vám důvěrně známé. Vaše aktivity nebudou v rozporu se školním řádem. / Použitá literatura: Monika Pavlíčková, Sedm ponaučení o tom, jak se dělá korporátní firemní image