Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Programy pro rozvoj kognitivních funkcí
Advertisements

Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Řeč, jazyk, mluva.
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
B.F. Skinner.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Nervová soustava.
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
B EHAVIORISMUS Materiál není určen k jakémukoliv šíření, neobsahuje citace!
Učení = aktivita osobnosti.
Komunikace s dětským pacientem
Učení Petr Machala.
Mladší školní období.
Učení Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov08 Autor Mgr. et Mgr.
Alzheimerova choroba Lukášek Závodný 2.HB.
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Alternativní a augmentativní komunikace
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Psychologie učení.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
S krtkem do vesmíru Průvodce světem techniky CZ.1.07/1.3.00/ S Krtkem do vesmíru.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
centrální porucha zpracování řečového signálu
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
UČENÍ.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
Jana Ženíšková, 3.B Behaviorismus. je psychologický směr, založený na tvrzení, že chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy druh.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Zákony vývoje.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska lexikálně-sémantické roviny
Společenská výchova – verbální komunikace
Jak si můžeme být jisti, že Alex chápe popisky v jeho repertoáru?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ANTROPOMOTORIKA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Sociální psychologie.
Testy pro 8. třídu ZŠ Hejnice M. Hradil.
Pedagogická psychologie
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Dějiny psychologie současná psychologie.
Jak na jazyky.
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Transkript prezentace:

Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním Druhy učení – I. část Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním

Učení podmiňováním (emocionálně vegetativní) Představitel: I.P. PAVLOV (1849 - 1936)

Pokus se psem Rozsvítí se lampa = podmíněný podnět = PP Pes reaguje – orientační reflex – vrozený PP několikrát opakován v délce trvání – 0,5-2s. Pes dostane potravu = nepodmíněný podnět = NP

postupně pes reaguje již na pouhé světlo → podmíněná reakce = PR PP (lampa) a NP (potrava) spojováno po dostatečně dlouhou dobu → dojde ke zpevňování vypustíme-li NP (potravu) a rozsvítíme → postupně dojde k vyhasínání spoje

Podstata učení: schopnost organismu učit se reagovat na podmíněné podněty: a) emocionální – radost, strach b) vegetativně – slinění, vyměšování žaludečních šťáv, pocení

Příklad učení podmiňováním u člověka: Strach, tréma – přináší pocity – pocení, stažení žaludku, třes, nespavost

Učení pokusem a omylem (postupným přibližováním) Představitel: E. L. THORNDIKE (1874 – 1949) (americký behaviorista)

Pokus s kočkou - Kočka v kleci náhodně zavadí o páku - Kočka získá odměnu – zpevňuje dané chování

Naučila se instrumentálnímu chování

k vědomému osvojování řady pohybů a činností Podstata tohoto učení Nahodilé spojování přechází k vědomému osvojování řady pohybů a činností

Zkuste uvést příklady učení pokusem a omylem.

Odpověď: řešení hlavolamů, hledání cesty v bludišti, pokusy např. v chemii atd.

Učení programováním Představitel : B. F. SKINNER ( 1904 – 1990 )

Navazuje na učení pokusem a omylem Naučení určitého chování probíhá rychleji

Hlavní principy: 1. Aktivní odpověď - stále aktivní - učení založeno na otázkách na něž se odpovídá 2. Malé kroky - rozdíl mezi známým a neznámým - plynulé učení

3. Průběžné zpevňování - velké množství kladných zpevnění ( odměn ) - udržuje se, tak pozornost 4. Individuální tempo - postupovat rychlostí dle vlastního tempa

Zdroje a použitá literatura http://www-user.tu-chemnitz.de/~mafran/thorndike.html http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/67/Edward_Thorndike.jpg http://www.harvardsquarelibrary.org/stafford/rs_skinner.htm http://hry-hlavolamy.cz/index.php?main_page=product_info&cPath=67_72&products_id=786&zenid=d5c3b504d31d7cbe849c75d0cbbc1e91 http://www.infran.ru/Pavlov.htm http://program.autiste.cz/seznameni/?term=miska-pes&category=domov

Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické Druhy učení II. část Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické

Učení verbální - slovní Člověk se učí: slova vnímat řečový projev druhých vlastní řečový projev

Řeč je důležitý prostředek ke komunikaci začleňování mezilidských vztahů - hlavním činitelem vývoje myšlení

Jaké mohou nastat problémy, jestliže jsou nedostatky ve verbálním učení ?

Odpověď Dítě špatně chápe, obtížně se vyjadřuje, problémy s vrstevníky, může být vyčleněn z kolektivu atd.

Jazykové kódy

Odpověď Dítě špatně chápe, obtížně se vyjadřuje, problémy s vrstevníky, může být vyčleněn z kolektivu atd.

Rozvinutý jazykový kód rodiče jsou ochotni dítě vyslechnout srozumitelně s ním hovořit při rozhovoru být s ním prohovořit s ním důležitý problém řeč, rozhovor je pro dítě radostí

Omezený jazykový kód pouze jako nástroj vyjadřování příkazů, zákazů, instrukcí mohou být i ironické komentáře dítě nemá radost z mluvení

jazykový kód se upevňuje už na konci předškolního věku u dětí s omezeným jazykovým kódem bývají problémy s abstraktními pojmy - prostředkem verbálního učení jsou např. dramatizační hry – domlouvat se, něco vysvětlovat

Učení pojmové spojeno s učením slovním pojem je základní složkou myšlení pojmy jsou vyjádřeny slovy pojem – je vyjádřením obecných a podstatných znaků určité skupiny jevů

Zdroje a použitá literatura http://hry-hlavolamy.cz/index.php?main_page=product_info&cPath=67_72&products_id=786&zenid=d5c3b504d31d7cbe849c75d0cbbc1e91

http://www.infran.ru/Pavlov.htm http://program.autiste.cz/seznameni/?term=miska-pes&category=domov