Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním Druhy učení – I. část Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Učení podmiňováním (emocionálně vegetativní) Představitel: I.P. PAVLOV (1849 - 1936)
Pokus se psem Rozsvítí se lampa = podmíněný podnět = PP Pes reaguje – orientační reflex – vrozený PP několikrát opakován v délce trvání – 0,5-2s. Pes dostane potravu = nepodmíněný podnět = NP
postupně pes reaguje již na pouhé světlo → podmíněná reakce = PR PP (lampa) a NP (potrava) spojováno po dostatečně dlouhou dobu → dojde ke zpevňování vypustíme-li NP (potravu) a rozsvítíme → postupně dojde k vyhasínání spoje
Podstata učení: schopnost organismu učit se reagovat na podmíněné podněty: a) emocionální – radost, strach b) vegetativně – slinění, vyměšování žaludečních šťáv, pocení
Příklad učení podmiňováním u člověka: Strach, tréma – přináší pocity – pocení, stažení žaludku, třes, nespavost
Učení pokusem a omylem (postupným přibližováním) Představitel: E. L. THORNDIKE (1874 – 1949) (americký behaviorista)
Pokus s kočkou - Kočka v kleci náhodně zavadí o páku - Kočka získá odměnu – zpevňuje dané chování
Naučila se instrumentálnímu chování
k vědomému osvojování řady pohybů a činností Podstata tohoto učení Nahodilé spojování přechází k vědomému osvojování řady pohybů a činností
Zkuste uvést příklady učení pokusem a omylem.
Odpověď: řešení hlavolamů, hledání cesty v bludišti, pokusy např. v chemii atd.
Učení programováním Představitel : B. F. SKINNER ( 1904 – 1990 )
Navazuje na učení pokusem a omylem Naučení určitého chování probíhá rychleji
Hlavní principy: 1. Aktivní odpověď - stále aktivní - učení založeno na otázkách na něž se odpovídá 2. Malé kroky - rozdíl mezi známým a neznámým - plynulé učení
3. Průběžné zpevňování - velké množství kladných zpevnění ( odměn ) - udržuje se, tak pozornost 4. Individuální tempo - postupovat rychlostí dle vlastního tempa
Zdroje a použitá literatura http://www-user.tu-chemnitz.de/~mafran/thorndike.html http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/67/Edward_Thorndike.jpg http://www.harvardsquarelibrary.org/stafford/rs_skinner.htm http://hry-hlavolamy.cz/index.php?main_page=product_info&cPath=67_72&products_id=786&zenid=d5c3b504d31d7cbe849c75d0cbbc1e91 http://www.infran.ru/Pavlov.htm http://program.autiste.cz/seznameni/?term=miska-pes&category=domov
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické Druhy učení II. část Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Učení verbální - slovní Člověk se učí: slova vnímat řečový projev druhých vlastní řečový projev
Řeč je důležitý prostředek ke komunikaci začleňování mezilidských vztahů - hlavním činitelem vývoje myšlení
Jaké mohou nastat problémy, jestliže jsou nedostatky ve verbálním učení ?
Odpověď Dítě špatně chápe, obtížně se vyjadřuje, problémy s vrstevníky, může být vyčleněn z kolektivu atd.
Jazykové kódy
Odpověď Dítě špatně chápe, obtížně se vyjadřuje, problémy s vrstevníky, může být vyčleněn z kolektivu atd.
Rozvinutý jazykový kód rodiče jsou ochotni dítě vyslechnout srozumitelně s ním hovořit při rozhovoru být s ním prohovořit s ním důležitý problém řeč, rozhovor je pro dítě radostí
Omezený jazykový kód pouze jako nástroj vyjadřování příkazů, zákazů, instrukcí mohou být i ironické komentáře dítě nemá radost z mluvení
jazykový kód se upevňuje už na konci předškolního věku u dětí s omezeným jazykovým kódem bývají problémy s abstraktními pojmy - prostředkem verbálního učení jsou např. dramatizační hry – domlouvat se, něco vysvětlovat
Učení pojmové spojeno s učením slovním pojem je základní složkou myšlení pojmy jsou vyjádřeny slovy pojem – je vyjádřením obecných a podstatných znaků určité skupiny jevů
Zdroje a použitá literatura http://hry-hlavolamy.cz/index.php?main_page=product_info&cPath=67_72&products_id=786&zenid=d5c3b504d31d7cbe849c75d0cbbc1e91
http://www.infran.ru/Pavlov.htm http://program.autiste.cz/seznameni/?term=miska-pes&category=domov