VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Mezilidská komunikace a učení Mgr. Dagmar Hamalová
1. den Mezilidská komunikace - modely a odborné přístupy Kompetence a učení, možnosti využití kompetenčních modelů Osobnostní předpoklady lektora Lektor a sociální skupiny Cvičení: Jak motivovat posluchače? Kreativní lektorování. Mentální mapa. 2. den Komunikační kontext, prostředí, situace Mezilidská komunikace v NNO Metody práce lektora Leadership Support Process Cvičení: Otevřít - zavřít, Prstová cvičení, Hodnocení skupiny od skupiny VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj
kontext osoba A informační kanály osoba B ´ zpětná vazba VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj PŘÍSTUPY K MEZILIDSKÉ KOMUNIKACI Deskriptivní a srovnávací teorie Spekulativní metakomunikace o komunikaci Rogersův přístup zaměřený na člověka Systémové přístupy Neurolingvistické programování Teorie her Transakční analýza Psychologie zdraví Asertivita
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj DESKRIPTIVNÍ A SROVNÁVACÍ TEORIE Michael Argyle, Jaro Křivohlavý osvojování v procesu učení mnohovýznamovost NV signálů situační aspekty (pracovní x sociální aktivita, kooperace x kompetice, rozdílnost sociálního statutu) vědomé a nevědomé signály tendence dělat se lepším 7 hlavních emocí (happiness, surprise, fear, sadness, anger, disgust, interest)
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj SPEKULATIVNÍ METAKOMUNIKACE O MEZILIDSKÉ KOMUNIKACI Taibi Kahler DRIVERY (stresující poháněče, příkazy) Be perfect! Please myself! Try hard! Be strond! Hurry up! interpretace gest Pouze 7% působení zprávy pochází z jejího slovního obsahu. Zbytek se počítá na neverbální působení – 38% na hlasovou intonaci a 55% na výraz obličeje
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj ROGERSŮV PŘÍSTUP ZAMĚŘENÝ NA ČLOVĚKA Carl. R. Rogers PERSON-CENTERED APPROACH Člověk v komunikaci – vstřícný, akceptující, sám autentický, zajímající se, má se umět vcítit. neschovávat s a „fasádou“, nepoužívat „měl bych“, být svobodný, nesnažit se nikomu zavděčit, přijímat vše jako proces změn, být otevřený vůči zážitkům, věřit si, mít vytyčenu vlastní autonomii ideální komunikující – člověk konstruktivně-tvořivý, nelpí na významu slov, připouští, že lze měnit hypotézy, schopnost přijímat velké množství konfliktních informací, nevyvozovat ihned závěry.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj SYSTÉMOVÉ PŘÍSTUPY Komunikace není ryze technická výměna informací (významů) mezi mluvčím a adresátem, ale jako okolnostmi determinovaná výměna a kulturně determinované sdílení. komunikační kontext komunikační vzorce
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj SYSTÉMOVÉ PŘÍSTUPY Komunikace není ryze technická výměna informací (významů) mezi mluvčím a adresátem, ale jako okolnostmi determinovaná výměna a kulturně determinované sdílení. komunikační kontext komunikační vzorce
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj NEUROLINGVISTICKÉ PROGRAMOVÁNÍ Richard Bandler, John Grinder Nevědomý reprezentativní systém – vnitřní mapy (vizuální, auditivní, kinestetické záznamy zážitků) komunikační kontext komunikační vzorce
Verbální komunikace intenzita, tón, barvu hlasu délku a rychlost projevu přestávky v projevu akustickou náplň projevu přesnost projevu způsob předávání slova VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj
Nonverbální komunikace úprava zevnějšku vzájemné přibližování a oddalování fyzické postoje pohledy výrazy obličeje pohyby gesta dotyk vzájemné přibližování a oddalování. VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Nonverbální komunikace posilování a oslabování slovní složky jednání s jedním a více lidmi, se skupinou rozdíl při jednání s mužem a ženou rozdíl při přátelském a profesním jednání
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj
Učení – hromadění poznatků nebo osobní změna? VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj ROZVOJ KOMPETENCÍ X PŘEDÁVÁNÍ FAKTŮ Člověk a nástroje k vybírání, zpracovávání a aplikaci poznatků. Prostředí a měnící se modely a vzorce v oblasti zaměstnání, volnočasových aktivit a rodinného života.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Učení získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu života.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektor - odborná způsobilost, odborné zkušenosti - sebevědomí a jistota - příjemný vzhled (úprava zevnějšku, přiměřené užívání komunikačních prostředků) - kreativita - schopnost vést dialog - dovednost působit na co nejvíce senzorů/smyslů - navazování teoretických znalostí na praktický nácvik.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj KOMPETENCE všeobecné odborné lektorské. ZKUŠENOSTI, ZNALOSTI, DOVEDNOSTI DISPOZICE HODNOTY
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj klíčové lektorské kompetence: plánování a přípravy lekce realizace lekce řízení a organizace lekce práce s klimatem a atmosférou sebereflexe a hodnocení.