Základní informace o novém systému elektronických tržišť a legislativních změnách JUDr. Daniel Weinhold, Ph. D. 24. května 2012
Nový systém elektronických tržišť Legislativní rámec nového systému e-tržišť tvoří UV č. 343/2010, ve znění pozdějších usnesní (UV ČR č. 451/2011, UV ČR č. 933/2011 a UV ČR č. 222/2012) e-tržiště implementována do soustavy NIPEZ (Národní infrastruktura pro elektronické zadávání veřejných zakázek), jejímž cílem je zjednodušit, standardizovat a zprůhlednit zadávání veřejných zakázek Nový systém e-tržišť navazuje na stávající systém e-tržišť pro veřejnou správu
Stávající elektronické tržiště veřejné správy Do Zavedeno usnesením vlády ČR ze dne č. 683 o opatřeních ke koordinovanému vynakládání finančních prostředků na informační a komunikační technologie s účinností od nahrazeno usnesením vlády ČR ze dne č. 343 k používání elektronických tržišť subjekty veřejné správy při vynakládání finančních prostředků 2 provozovatelé: B2B Centrum, a.s. a ECONOMY.CZ s.r.o. (systém AllyGeM)
Aktuální úprava nového systému e- tržišť Usnesení vlády č. 222 ze dne Termín spuštění nového systému elektronických tržišť od pro všechny zadavatele a všechny komodity ze seznamu komodit podle UV č. 451/2011- dobrovolné používání (pilotní provoz do ) Termín povinného používání elektronických tržišť pro ústřední orgány státní správy a jejich podřízené organizace od pro komodity uvedené v seznamu komodit podle UV č. 451/2011
Povinné použití e-tržiště Kritéria - pro povinné použití e-tržiště : Určení zadavatelé (ostatní zadavatelé dobrovolně) Nákup komodity uvedené v seznamu dle Usnesení vlády č. 451/2011 Zadávání veřejné zakázky v jenom ze zadávacích řízení podporovaných e-tržištěm (veřejné zakázky malého rozsahu; veřejné zakázky zadávané ve zjednodušeném podlimitním řízení; veřejné zakázky zadávané na základě rámcové smlouvy (§92/3 ZVZ)
Povinné použití e-tržiště Od : Ústřední orgány státní správy (ÚOSS) - tak, aby prostřednictvím e-tržiště zadaly 100% finančního objemu vynakládaného na stanovené komodity, jejichž zadávání prostř. e-tržiště bude povinné (UV č. 451/2011) Podřízené organizace ÚOSS, které jsou veřejnými zadavateli podle § 2 odst. 2 písm. a) a b) ZVZ: zadat alespoň 50 % finančního objemu vynakládaného na stanovené komodity, jejichž zadávání prostř. e-tržiště bude povinné Ostatní zadavatelé dobrovolné použití (i jiné komodity než UV č. 451/2011) Předpoklad: po 1,5 roku od : Možnost rozšířit povinnosti používat e-tržiště na další kategorie zadavatelů nebo komodity
Aktuální úprava resortního centralizovaného zadávání veřejných zakázek v ČR Usnesení vlády č. 563 ze dne Minimální požadavky na vytvoření a provoz resortních systémů centralizovaného zadávání veřejných zakázek Usnesení vlády č. 930 ze dne o schválení seznamu komodit povinně nakupovaných s využitím institutu centrálního zadavatele
Základní principy centralizovaného zadávání Sdružování potřeb na nákup komodit v rámci jednoho resortu za účelem dosažení nižší ceny komodity Povinnost nákupu vyjmenovaných komodit prostřednictví centralizovaného zadávání V každém resortu působí minimálně jeden centrální zadavatel sdružující objednávky alespoň dvou pověřujících zadavatelů
Centrální zadavatel §3 ZVZ pro jiného (tzv. pověřujícího) zadavatele pořizuje dodávky či služby, jež jsou předmětem veřejných zakázek provádí zadávací řízení a zadává veřejnou zakázku na dodávky, služby či stavební práce na účet jiných zadavatelů odpovídá za případné porušení ZVZ, ledaže k takovému porušení došlo jednáním či opomenutím pověřujícího zadavatele
Zadavatelé zapojení do systému resortního centralizovaného zadávání § 2/2 písm. a), b) a d) ZVZ: Ústřední orgány státní správy Organizační složky státu PO zřízeny nebo ovládány ústředními orgány a organizačními složkami Konkrétní seznam „podřízených organizací“ má za úkol vést MMR
MMR jako správce centralizovaného zadávání Vede seznam veřejných zadavatelů dle §2/2 a), b), c) ZVZ Vede seznam komodit povinně nakupovaných s využitím institutu centrálního zadavatele Zavádí metodiku vyčíslování úspor, dosažených centralizovaným zadáváním, schvaluje provozní řády provozovatelů elektronických systémů zadávání atd. Řídící subjekty - ÚOSS
Klíčové změny v novele ZVZ Snížení zákonných limitů pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu (nyní 2 mil. Kč bez DPH – dodávky a služby, resp. 6 mil. Kč bez DPH – stavební práce) na: : 1 mil. Kč dodávky a služby, 3 mil.Kč stavební práce; : 1 mil. Kč vše [zjednodušené podlimitní ř. - veřejné zakázky na stavební práce – z 20 mil.Kč na 10 mil.Kč.] Zavedení povinnosti uveřejnit smlouvu (včetně změn a dodatků), výši skutečně uhrazené ceny a seznam subdodavatelů, se stanovenými výjimkami: smlouva se nezveřejní – VZMR <500 tis. Kč a další specifikované případy; skutečně uhrazená cena se nezveřejní – VZMR a další specifikované případy; v seznamu subdodavatelů, který bude povinně předkládat zadavateli dodavatel, se neuvedou ti, kteří se na splnění zakázky podíleli méně než 10 % (5 % u významné veřejné zakázky); u subdodavatelů – a.s. je přílohou seznamu i seznam vlastníků akcií, jejichž souhrnná jmenovitá hodnota přesahuje 10 % základního kapitálu
Klíčové změny v novele ZVZ Veřejný zadavatel musí vypracovat a uveřejnit odůvodnění účelnosti veřejné zakázky; přiměřenosti požadavků na technické kvalifikační předpoklady; vymezení obchodních a technických podmínek veřejné zakázky ve vztahu k potřebám zadavatele; stanovení základních a dílčích hodnotících kritérií a způsobu hodnocení nabídek ve vztahu k potřebám veřejného zadavatele. U významných zakázek (nad 300 mil.Kč/stát, nad 50 mil.Kč/municipality) schvalování vládou/zastupitelstvem/orgánem rozhodujícím o hospodaření právnických osob zřízených/financovaných státech/municipalitou. Povinnost zadavatele zrušit zadávací řízení, pokud obdrží (či zůstane k hodnocení) pouze jedna nabídka - se stanovenými výjimkami: JŘSU ve výj.případech (fin.,porad.služby, výzkum apod.), příp. sektorový zadavatel; JŘBU – zvl.důvody, nouze, dodatečné/náhradní dodávky apod.; zadání na základě rámcové smlouvy. Zavedení vyškolených "osob se zvláštní způsobilostí" - povinně členové hodnotící komise + vyjadřují se k ZD u nadlimitních VZ zadávaných veř. zadavatelem
Zavedení seznamu hodnotitelů, z něhož budou losováni členové do hodnotících komisí u významných zakázek (nad 300 mil.Kč/stát, nad 50 mil.Kč/municipality) Režim zadavatele v případě, že naplňuje znaky veřejného a současně sektorového zadavatele v sektoru vodárenství, bude takový, že zadavatel bude postupovat dle ustanovení zákona pro veřejného zadavatele Plnění ekonomických a finančních kvalifik.předpokladů nahrazeno čestným prohlášením o ekonomické a finanční způsobilosti splnit veřejnou zakázku, nebude možné splnit prostřednictvím subdodavatele Předběžné oznámení – zadávací řízení začíná 1 měsíc po předběžném oznámení, u všech veřejných zakázek, (se stanovenými výjimkami): VZMR; zjednodušené podlimitní řízení; JŘSU; vybrané případy JŘBU; pokud zadavatel předchozí řízení zrušil pro obdržení jediné nabídky. Klíčové změny v novele ZVZ
JUDr. Daniel Weinhold, Ph. D. tel: Weinhold Legal, v.o.s. Charles Square Center Karlovo náměstí 10 Praha 2 Děkuji za pozornost.