NAKLONĚNÁ ROVINA A JEJÍ MODIFIKACE. Pumprlová, Komínková, Gremlica, Pospíšilová, Poláchová 22.3. 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jednoduché stroje Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková
Advertisements

ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem
Fyzika Jednoduché stroje 2.
Jednoduché stroje.
Přeměny energií Při volném pádu se gravitační potenciální energie mění na kinetickou energii tělesa. Při všech mechanických dějích se mění kinetická energie.
ENERGIE CO VŠECHNO SKRÝVÁ….
Práce při zvedání tělesa kladkami
Egypt Pyramidy.
Princip řešení úloh soustav těles s uvážením pasivních účinků
Lidé a čas 1) DÁVNÁ MINULOST.
Archimédes byl řecký matematik, fyzik, inženýr, vynálezce a astronom. Je považován za jednoho z nejvýznamnějších vědců klasického starověku.
Maják na ostrově Faru.
Pohyb a jeho druhy Co je to pohyb? Co všechno lze nazvat pohybem?
VY_52_INOVACE_01_04 Nakloněná rovina Mgr. Lucie Stehlíková Anotace:
Na těleso ponořené do kapaliny působí tlakové síly
Opakování 6. třídy ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
GRAVITAČNÍ POLE.
JEDNODUCHÉ STROJE.
Jednoduché stroje.
Zobrazení síly.
Páka,kladka,kladkostroj, nakloněná rovina
Egyptské pyramidy David Beneš 1.Ročník GIO.
Něco o jednoduchých strojích
Práce ZŠ Velké Březno. Co budu na konci hodiny znát? Poznám fyzikální veličinu práce. Naučím se práci vypočítat. Poznám jednotku práce.
PRÁCE , VÝKON VY_32_INOVACE_01 - PRÁCE, VÝKON.
Jednoduché stroje Kladka, Pevná a volná kladka,
aneb Co nám ulehčí práci
                                                                         Egyptské pyramidy                                                                                 
Jednoduché stroje Mezi jednoduché stroje patří pět strojů. Kladkostroj, Páka, Nakloněná rovina, Volná kladka a Pevná kladka.
Autor: Mgr. Barbora Pivodová
Silvie Ullmannová Opava
VY_32_INOVACE_269 Název školy
Člověk a technické vynálezy
Skládání sil opačného směru
JEDNODUCHÉ STROJE Stroje Pomáhají lidem vykonávat spoustu činností s vynaložením menší námahy.Usnadňují život a zvyšují i naši bezpečnost. Ve fyzice.
7 starověkých divů světa
(kladka,páka,nakloněná rovina,kladkostroj)
Shrnutí učiva V Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
TAJEMSTVÍ PYRAMID Mgr. Milan Šimek.
Pohyby v homogenním tíhovém poli Země Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Seminární práce z fyziky Práce na jednoduchých strojích-kladka,páka,šroub,nakloněná rovina.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS – Mechanika tuhého tělesa.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Okamžitá rychlost Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Gymnázium Jakuba Škody Kvinta B Libor Macháček, Libor Lanč, Jiří Hadwiger, Ondřej Bartók, Tomáš Riedl
Gymnázium Jakuba Škody V.B Jan Čech, Lupač Tomáš, Ngo The Vinh, Ondřej Janda
Fyzika I-2016, přednáška Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony Použití druhého pohybového zákona Práce, výkon Kinetická energie Zákon zachování.
2.10 Goniometrické funkce ostrého úhlu ve slovních úlohách 2 GONIOMETRIE Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové, Komenského 234.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_19_ Otáčivé účinky síly Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Pyramidy a zikkuraty. Pyramidy - jeden ze sedmi starověkých divů světa postaveny od 27. do 18.stol. př.n.l. přesný počet není znám vystavěné z cihel se.
19. Vztlaková síla, Archimedův zákon
JEDNODUCHÉ STROJE ČLOVĚK A TECHNIKA
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_05 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
VY_32_INOVACE_6/05_ČLOVĚK A PŘÍRODA
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
Fyzika 8.ročník ZŠ Mechanická práce, kladky. Creation IP&RK.
Archimédův zákon.
Jednoduché stroje VY_32_INOVACE_11_210
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_32-01
Archimédův zákon.
JEDNODUCHÉ STROJE KLÍN, KOLO NA HŘÍDELI, NAKLONĚNÁ ROVINA
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Transkript prezentace:

NAKLONĚNÁ ROVINA A JEJÍ MODIFIKACE

Pumprlová, Komínková, Gremlica, Pospíšilová, Poláchová

„Kdo navštívil pyramidy v Egyptě, asi se podivil, jak monumentální stavby vznikaly v období zhruba 4500 let před naším letopočtem. Ať je stavěl kdokoli, jak to dokázal?“ Někteří lidé si myslí, že pyramidy postavili mimozemšťané nebo jiné nadlidské síly. Vzhledem k tomu, že každá pyramida měří kolem 150 metrů, je pochopitelné, že v dřívějších dobách se mohlo zdát nemožné takovouto stavbu vytvořit. Teď ovšem racionálně, jak mohli lidé bez jakýchkoli stavebních strojů, bez elektřiny a bez pokročilé architektury stvořit takovéto monumentální výtvory? Naším úkolem bylo zjistit to a poučit o tom všechny přítomné, ale to uděláme až na konci prezentace. Teď k samotnému projektu, a vy máte čas přemýšlet…

V tomto projektu jsme zpracovali informace o nakloněné rovině. Cílem našeho projektu je ukázat, k čemu sloužila nakloněná rovina za dob Tutanchamona nebo Caesara. Takže, co to vlastně nakloněná rovina je?

Nakloněná rovina je jednoduchý stroj, jehož jedinou částí je rovina, která vzhledem k vodorovnému směru stoupá jedním koncem vzhůru. Nakloněná rovina ušetří sílu potřebnou ke zvednutí tělesa na úkor delší dráhy, po které musíme touto silou působit. Velikost potřebné síly závisí na úhlu nakloněné roviny, neboli na délce a výšce nakloněné roviny. Nezmenšuje však množství práce potřebné k vykonání pohybu. Nakloněná rovina se využívá od nepaměti, neboť se vyskytuje v přírodě v podobě svahů, mírných stoupání a cest, umožňujících výstup i na vysoké hory.

F=G × sin α G = m × g Síly F 1 a F 2 se skládají a jako výslednice vznikne síla G neboli F G – gravitační síla tělesa. Výška h je v tomto obrázku znázorněna jako úsečka mezi body B a C, délka l je úsečka mezi body A a B. Podle znázorněných vzorců lze jednoduše vypočítat gravitační sílu tělesa a celkovou sílu potřebnou pro vytlačení tělesa po nakloněné rovině.

Nakloněnou rovinu využívali lidé už v pravěku, až ve starověku však začali nad tímto principem přemýšlet a rozvíjet ho. Například v Římě využili nakloněnou rovinu v tamních četných akvaduktech, v Mezopotámii byli po pravěkých Egypťanech první, kdo začal používat nakloněnou rovinu v podobě klínu jako předmět k sekání kamene v kamenných dolech. V Řecku a Babylonii se nakloněná rovina používala pro transport lodí po souši, známá je například 6 km dlouhá cesta přes korintskou šíji nazývaná Diolkos.

Archimédův šroub, součást akvaduktů (v některých zemích využíván ještě dnes) Diolkos

Ve válce se ve starověku nejčastěji používala modifikace nakloněné roviny – klín, a to v podobě sekery nebo i jiných sečných zbraní, které byly z kusu kovu, na konci zbroušeného do špičky. Princip páky se ovšem používal i jinak než v sečných zbraních. Například taková obléhací věž, která sloužila k dobývaní vysokých hradeb, funguje na principu páky také. První ji už v 8. a 7. století př.n.l. při dobývání Palestiny a Egypta používali Asyřané. Tuto technologii poté převzali Řekové a po nich Římané, kteří si ji upravili tak, že dříve používané žebříky vyměnili za schody.

Řecká obléhací věž Římská obléhací věž

Hlavní využití nakloněné roviny však bylo ve všech starověkých kulturách a státech stejné – pomocí nakloněné roviny mohly vznikat i ty největší stavby. Například v Římě jí využili při stavbě Kolosea a využili ji také při stavbě obrovských a slavných egyptských pyramid. A tím se dostáváme k řešení naší záhady.

Pyramidy skutečně postavili lidé, a skutečně to není nemožné. Počítejme s pyramidovým blokem vážícím 250 tun a nakloněnou rovinou o úhlu k zemi 5°. To znamená, že budeme potřebovat pouze sílu rovnou gravitační síle krát sinus 5 stupňů - tj. asi N (asi 11,47% gravitační síly. Člověk dokáže hýbat silou až tisíců newtonů - řekněme 2180 (pro jednoduchost) - tj. stačilo by 100 lidí pro vytáhnutí takového balvanu (a to už nemožné není, pokud jste faraon = zástupce všemohoucího).

DĚKUJEME ZA POZORNOST