Agresivita ve sportu Doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Advertisements

Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
 Seskupení lidí spojených určitými vazbami; vyvíjejí společnou činnost, mají společný cíl.  Protiklad - náhodné setkání (koncert, autobus)  Vzájemné.
VYBRANÉ OTÁZKY Z PSYCHOLOGIE PRO PRACOVNÍKY V POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍCH © SPURNÝ, 2012.
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Psychické stavy.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Emoce (city).
Sociální patologie SCPT SCPA
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Emoce ve sportu Agresivita
ŠIKANA Mgr. Radka Mrázová.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_419.
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Klára Šťastná 2.Ročník MK
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Duševní zdraví a psychohygiena
Agrese.
Agrese a agresivita.
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Psychologie koučování
Emoce a psychické stavy ve sportu
RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ VE ŠKOLE
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
MAN 1. Seminář sociální psychologie se zaměřením na sport Marie Blahutková.
Agrese a agresivita.
Sociální patologie SCPT SCPA
Školní pedagogika Jitka Č ervenková, Martina Ukropcová Žák ve škole.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Emoce a psychické stavy ve sportu seminář
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Motorické učení a jeho fáze Marie Blahutková. Motorické učení Proces získávání pohybových dovedností pomocí opakování Docilita – schopnost motorického.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Násilí Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Sociálně-patologické jevy u dětí a mládeže Pojem patologie Sociální deviace Sociální kontrola (vnější, vnitřní – formální/neformální)
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Šikana ….. a její prevence VY_32_INOVACE_10_36.
Číslo v digitálním archivu školy
O agresi Mgr. Denisa Denglerová
Šikana.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vyrovnávání se stresem
Psychologie v obezitologii
Evoluční hledisko v sociální psychologii
Pracovní výchova - dívky 9.tř. Prezentace č.19
Sociální psychologie.
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
Základní pojmy speciální pedagogiky
Psychologie koučování
7. Násilí ve škole, pojem agrese, otázka trestů
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Agresivita ve sportu Doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.

Agresivita – tendence k útočnému jednání vůči druhé osobě nebo okolí, u člověka je její příčinou frustrace Agrese altruistická – zaměřená k ochraně druhých Agrese anticipující – agresivní reakce s cílem hájit vlastní teritorium vůči vetřelci Agrese instrumentální – agrese naučená, získaná, je výsledkem učení (posiluje ji okolí) Agrese indukovaná – vyvolaná nejčastěji s úmyslem pozorovat agresivní chování Agrese přesunutá – agrese zaměřená proti organismu nebo objektu, který není zodpovědný za podněty, které způsobily agresivní chování

Agresivita ve sportu trápí většinu sportovních disciplín (tři přístupy) 1.Sportovní aktivita je ve vztahu se zvýšenou agresivitou (Zillman, Katcher & Milavský, 1972) – kritika sportu za jeho údajný spolupodíl na nárůstu násilí 2.Sportovní aktivita je ve vztahu se sníženou agresivitou (Martin, 1976, Corry, 1968) – sport je považován za univerzální prostředek pro zdravý rozvoj osobnosti 3.Mezi sportovní aktivitou a agresivitou neexistuje žádný vztah (Čermák, 1998, Šafář, 2003) – konkrétní vazby a vztahy mezi disciplínami nebo výkonností a agresivitou

Agresivita: Symboly – znaky a názvy klubů – draci, supi, tygři..(vlajky, dresy) Verbální komunikace – zvedání hlasu, křik, nadávání, vyhrožování, vyčítání, ironie, jízlivost, ponižování Neverbální projevy motorické – rvačky, krutost k lidem nebo ke zvířatům, ničení majetku, (vznik delikvence)

Příčiny vzniku agresivity Disharmonické a dysfunkční rodinné prostředí Absence jednoho z rodičů (častěji otce) Nechtěné dítě nebo dítě citově deprimované Pohlavní rozdíly, které souvisejí s hladinou hormonů- ovlivňují vývoj hypotalamických center (chlapci jsou agresivnější ) Hyperkinetická porucha chování – riziko vzniku delikvence Věk a prostředí sociální- adolescence

Neúspěch: prohra, bolest, ztráta, nezdar a vše záporné v životě může v důsledku své negace otevírat cestu k přesahu Negativní působení Agresivita Hostilita Šikana Mobbing

Zvládání agresivního chování Zjistit příčinu agresivity (vrozená, získaná, aktuální, mezilidské vztahy,reakce na agresivitu jiné osoby nebo skupiny osob) Zjistit stupeň agresivity – silná, častá, opakující se (patologická), střední, slabá Použít copingové strategie (relaxace, asertivita, terapie)

Agresivita je často pojímána jako zlost Sportovní hry – časté projevy agresivity – nenápadná „likvidace“ protihráčů – sekundární agresivita (naučená) Prohrávající družstva jsou agresivnější Hostující družstva jsou agresivnější Agresivita vzrůstá při vyrovnaném skóre Agresivita vzrůstá s úrovní soutěží

Identifikace s agresorem (Freudová, 1890) Ztotožnění s osobou, která představuje hrozbu, nebo s odpůrcem, kterého jedinec nedokáže přemoci (úlekový syndrom) Ztotožnění se odehrává na vývojové úrovni (chlapec se na konci oidipovského období (stadia) ztotožní se svým sokem – vlastním otcem)

Literatura: Hartl, P. (1998) Psychologický slovník. Hogenová, A. (2000) Etika & sport. Svoboda, B., Vaněk, M. (1986) Psychologie sportovních her. Freudová, A. (1980). Psychoanalýza. Praha: Portál