Koncepce aktivit v přírodě a jejich odraz ve studijním směru Jan Neuman Katedra Sportů v přírodě UK FTVS Odd. Turistiky, sportů a výchovy v přírodě Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Společenská zakázka pro rozvoj aktivit v přírodě Přispívat ke zkvalitnění života všech občanů. Vytvářet prostor a rozšiřovat možnosti pro pěstování aktivit v přírodě pro nejširší okruh občanů, především však pro děti a mládež. Rozvoj aktivit v přírodě uvádět do souladu se zachováním přírodní rovnováhy. Přistupovat k aktivitám v přírodě jako k prostředkům všestranného rozvoje osobnosti.
Aktivity v přírodě V české terminologii poměrně nový termín. Zahrnuje aktivity v přírodě konané vlastní lidskou silou. Je to obecný střešní termín ke kterému vztahujeme klasické české termíny – turistika, pobyt v přírodě. V 70. letech 20. století jsme řadili Aktivity v přírodě pod oblast „Tělocvičných“ či „Tělovýchovných“ aktivit. Pozdější koncepce absorbovaly vedle českých tradic anglosaské vlivy.
Tělovýchovné a rekreační aktivity v přírodě Sporty v přírodě s důrazem na výkonnostní pojetí. Turistika s tradičními i novými druhy. Rekreace a pobyt v přírodě, které zahrnují vedle rekreačního provádění sportů v přírodě, další zajímavé aktivity.. Táboření, pozorování přírody, cvičení a hry v přírodě, včetně navazujících programů uměleckých.
Turistika Český termín, který se opírá o historické kořeny. Nelze ho ztotožňovat jen s aktivitami cestovního ruchu. Obtížně se překládá do cizích jazyků (není to ani Wandern, ani Trekking, Hiking či Backpacking..) Česká koncepce zdůrazňuje pohybovou činnost zaměřenou na poznávání přírody, historie i života lidí s využíváním technických znalostí a dovedností (např. orientace, výběr vybavení, vedení túry, ovládání tzv. přesunových prostředků jako je kolo, lyže, lodě aj.).
Nový pohled na aktivity v přírodě Nové pojetí se utvářelo na FTVS v průběhu mnoha let (od 1953 do 1987). Uplatňovaly se vlivy sokolského pobytu v přírodě, vojenské přípravy, skautingu, klasického pojetí turistiky i dynamicky se rozvíjejících sportů v přírodě. Počátkem 70. let 20. století se začíná prosazovat důraz na vlastní aktivitu studentů a prožitkové pojetí celé škály aktivit v přírodě. Z analýzy mnoha kurzů u nás i v zahraničí jsme vybrali deset oblastí ze kterých by měli čerpat budoucí programy aktivit v přírodě.
Oblast aktivit v přírodě I. Sporty v přírodě, přístupy k nácviku dovedností, bezpečnostní zásady, výkonnostní i rekreační provádění. Aktivity typu „survival“, často hraniční výkony. Spojení s rozvojem tzv. Přírodních vícebojů. Cvičení v přírodě, zdolávání přírodních překážek, lanových překážkových drah a programy v lanových centrech.
Oblast aktivit v přírodě II. Turistika a putování. Poznávací a prožitkové aktivity, které nesmí z našich programů zmizet. Pobyt v přírodě a táboření. Inspirace z tradic woodcraftu, skautingu i sokolského pobytu v přírodě. Hry v přírodě. Dále celý soubor her (seznamovací, zahřívací, hry na důvěru, problémově orientované hry, komunikační hry, hodnotící hry, závěrečné ceremoniály). Poznávání a pozorování přírody. Ochrana přírody. Důraz na udržitelný rozvoj.
Aktivity v přírodě III. Lov a sběr plodů a přírodnin. Využití tradičních lidských aktivit s ohledem na ochranu přírody. Pracovní činnosti a služba. Drobné povinnosti služby na kurzech, pomoc přírodě a lidem. Umělecko – tvořivá činnost inspirovaná pobytem v přírodním prostředí. Prvky dramatické výchovy, kulturní rozměr a rámec programů využívajících aktivity v přírodě.
Typologie programů využívajících aktivit v přírodě Sportovně zaměřený program – zdokonalování dovedností a zvyšování výkonnosti. Rekreační programy pro volný čas. Vzdělávací programy, např. využití turistiky a poznávání přírody. Výchovné programy spojované se snahou ovlivnit hodnotovou orientaci účastníků a změny jejich chování. Programy zaměřené na rozvíjení některých dovedností ve vedení lidí, v komunikaci, v řešení problémů i v hodnocení. Terapeutické programy napravující nedostatky v sociálním chování.
Aktivity v přírodě v jiných koncepcích Rekreace v přírodě – zahrnuje i aktivity využívající motorové prostředky. Výchova v přírodě – důraz na přírodní prostředí, práci malých skupin a reflexi. Výchova dobrodružstvím – propojení aktivit v přírodě s aktivitami v umělém dobrodružném prostředí. Výchova výzvou – zdůrazňující integraci všech skupin populace, včetně zdravotně postižených. Velkou roli hrají aktivity v přírodě v teorii zkušenostní či zážitkové výchovy i v pojetí zkušenostního učení.
Teorie vysvětlující působení aktivit v přírodě na člověka Učení a výchova prožitkem a zkušeností, podněcování aktivity žáka, vlastní motivace, schopnost sebehodnocení. Působení přírodního prostředí na lidské chování. Aktivity v přírodě nahrazující iniciační rituály, kompenzují současný odklon od přírody. Posilování psychické odolnosti, schopnost vyrovnávat se s obtížnými situacemi. Psychosociální teorie - všechny organizmy pro rozvoj potřebují výzvu (nároky) a podporu (v případě aktivit v přírodě sociální podporu). Vícefaktorové teorie – mnoho autorů se přiklání k faktu, že efektivnost programů využívajících aktivit v přírodě závisí na mnoha faktorech: organizaci, trvání, typu aktivit, prostředí, vedoucích, skladbě a vedení programu aj.
Podíl aktivit v přírodě na rozvoji tzv. Outdoorového průmyslu Nové druhy aktivit v přírodě a s tím spojené nároky na vybavení a zařízení. Atraktivita a komerční zájem o tzv. extrémní sporty. Podstatná součást tzv. outdoorového vzdělávání manažerů. Propojení provozovatelů, výrobců, obchodníků a manažérů.
Literatura Ewert, A. W. Outdoor adventure pursuits. Foundations, Models a Theories. Scottsdalle : Publishing Horizons, Amesberger, G. Persönlichkeitsentwickling durch Outdoor Aktivitäten? Untersuchung zur Persönlichkeitsentwicklung und Realitätsbewältigung bei sozial Benachteiligten. Frankfurt am Main: Afra Verlag, Neuman, J. Aktivity v přírodě. Sport-report, 3, 1994, č. 5, s Neuman,J. a kol. Turistika a sporty v přírodě. Praha: Portál,