Inf Ztrátová a bezztrátová komprese zvuku. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
III/2 XVII AB
Advertisements

Zvuk v počítači.
Multimédia Video a zvuk.
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Multimédia ve vzdělávání ZVUK
Multimédia  Digitální obraz je reprezentace dvojrozměrného obrazu, který používá jedničky a nuly (binární soustavu). Rozlišují se dva typy obrázků. vektorový.
Jak učit práci s videem.. Body učiva k práci s videem: 1. Co jsou videosoubory. 2. Typy videosouborů. 3. Kvalita videosouborů. 4. Jak přehrávat videosoubory.
Informační a komunikační technologie 8. ročník Multimédia – Instalace přehrávače Bohumil Bareš.
MULTIMÉDIA. Multimédia  oblast informačních a komunikačních technologií  multimediální systém se označuje souhrn technických prostředků(kamera, video,
MULTIMÉDIA Dvořáková, 4.C.
 oblast informačních a komunikačních technologií  sloučení audiovizuálních technických prostředků s počítači či dalšími zařízeními  multimediální systém.
Ondřej Kostka 3IT.  Je technologie pro zachycování, zaznamenávání, přehrávání, přenos a obnovu pohyblivých obrázků používající elektronické signály nebo.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 3.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských Hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
DIGITALIZACE Datové formáty. Nekomprimované formáty původní algoritmy záznamu datových souborů umožnily pouze jejich převod do digitální podoby:  formát.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Grafické formáty Autor: Mgr. Petr Vanický.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.19 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě Komprimace Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT Ročník:
Karolína Hlaváčková, Leoš Kalina, Matyáš Baloun
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Datové formáty Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Multimédia.
Univerzita třetího věku kurz Pokročilý Multimedia – Obrázky, Video a Hudba.
Multimédia Žlutířová Eva.
ZVUK.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Inf Analogová a digitální televize. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VIDEO. Co je video… Video je sekvence po sobě jdoucích obrázků Lidské oko (z důvodu setrvačnosti) nevnímá jednotlivé obrázky, ale plynulý pohyb Počet.
Multimédia základní informace Co to jsou „multimédia“?   multi: více   média: tisk (text, obrázky), rozhlas (zvuk), televize (video), internet 
Inf Analogové a digitální zařízení. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Sítě mobilních telefonů a GPS. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf WWW – World Wide Web. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 7. ročník III
Inf Sociální sítě Facebook. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Inf Webová stránka, princip HTML a CSS. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Zvuk. Co je to zvuk Zvuk - jedná se o mechanické vlnění, které je schopen člověk vnímat a také rozlišovat. – Základní vlastností je frekvence, kterou.
Technická mechanika – Skládání sil 2
Inf Tvorba webu – struktura webu. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Informatika – Podmíněné formátování. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Složky, soubory a objekty. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Inf Formáty zvukových souborů a videosouborů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Inf Mutlimédia. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Operační systém Windows
Operační systém Windows
STAVEBNÍ TRUHLÁŘSTVÍ Výroba eurooken - video
Matematika Kulová vrstva, kulový pás
Srovnání operačních systémů
Inf Bezpečný počítač.
SW počítače - operační systém
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Inf Elektronická komunikace
MULTIMEDIÁLNÍ FORMÁTY
Ondřej Pavlas, Tomáš Karhut
Inf Cykly ve vývojových diagramech
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Inf Princip streamování videa a hudby
Fyzika – Zesilovač.
Důležité pojmy pro práci s operačním systémem Windows
Fyzika – Přenosová soustava ČR
Software počítače 2 - opakování
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Petr Novák
Inf Tabulkový procesor
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Inf Barevné ladění dokumentů
Ukládání dat v paměti počítače
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ELEKTRONIKA Zesilovače – princip, druhy
Inf Formáty grafických souborů
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Spojité a nespojité řízení
Transkript prezentace:

Inf Ztrátová a bezztrátová komprese zvuku

Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 07_01_32_INOVACE_03

Předmět: INF Ročník: 1. Jméno autora: Jan Mlčůch Škola: SPŠ Hranice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace: Žákovi je vysvětlen rozdíl mezi ztrátovou a bezztrátovou kompresí zvuku, jsou mu představeny nejčastěji používané formáty zvuku. Klíčová slova: ztrátová komprese, bezztrátová komprese, formát zvuku Ztrátová a bezztrátová komprese zvuku

Záznam zvuku na PC  základní formát zvuku, který vznikne při převodu hudby z CD je WAV  jedná se o nekomprimovaný (nezmenšený ani nezmršený) formát pro ukládání zvuku  zvuk je tedy uložen v nejlepší možné kvalitě  nevýhodou je, že minuta záznamu zabírá přibližně 10 MB paměti  pro ušetření místa na pevném disku existuje celá řada dalších zvukových formátů  dělí se na ztrátové a bezztrátové

Formáty ztrátové komprese  obecně dojde ke zmenšení objemu dat díky odstranění méně potřebných informací  po kompresi již nelze nikdy získat zpět původní data  při komprimaci zvuku se postupuje takto:  zvuková stopa se rozdělí na vzorky signálů určitých frekvenčních pásem a odstraní se všechny vzorky s pásmem, jejichž frekvence je pro člověka neslyšitelná  člověk slyší zvuky v pásmu 16 Hz až Hz

Formáty ztrátové komprese  kvalita zvuku a velikost výsledného souboru se kontroluje zvolím počtu vzorků vlnových signálů za sekundu  tzv. sampling rate  čím menší sampling rate, tím menší velikost souboru a menší kvalita zvuku  problém při kompresi je ten, že kvalita zvuku se snižuje rychleji než velikost souboru

Formáty ztrátové komprese  MP3  nejrozšířenější digitální audio formát  vznik v roce 1991  AAC  používá se v zařízeních firmy Apple  zvuk je kvalitnější než u MP3  WMA  alternativa k MP3 nabízená firmou Microsoft vyvinutá jako součást Windows Media  kvalita srovnatelná s MP3 ale poloviční velikost

Formáty bezztrátové komprese  není tak účinná jako ztrátová komprese  soubor lze vrátit zpět do původního stavu tzv. dekompresí  princip komprese:  jsou odstraněny přebytečné bity a je zaznamenáno, kde chybí  při přehrávání se soubor postupně dekomprimuje, takže se přehrává originální zvuková stopa  úspora místa je obvykle 50%

Formáty bezztrátové komprese  FLAC  bezztrátový formát, který je použitelný na všech hlavních operačních systémech  komprese činní přibližně 60% původního souboru  ALAC  bezztrátový formát firmy Apple  lze přehrát jen na zařízeních této značky  WMA Lossless  bezztrátový formát dostupný v přehrávačích Windows Media Player

Cvičení  Zjistěte, jaké kroky používá algoritmus MPEG-3 pro kompresi zvuku.  Najděte srovnání kodeků MP3PRO, WMA a OGG Vobis

Použité zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. NOVOTNÝ, Petr. Ztrátové a bezztrátové formáty zvuku na PC [online] Dostupný z: zvuku-na-pc Wikimedia Foundation. Bezeztrátová komprese [online] Dostupný z: e Wikimedia Foundation. Ztrátová komprese [online] Dostupný z: Veškeré použité obrázky (kliparty) pocházejí z obsahu webu