Řešení mimořádných událostí Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje oddělení ochrany a přípravy obyvatelstva a krizového řízení 1 Školení starostů obcí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Činnost jednotek požární ochrany při povodních
Advertisements

KRIZOVÉ ŘÍZENÍ informace pro starosty obcí Plzeňského kraje 2011
Postavení obcí při řešení mimořádných událostí a krizových situací
NOUZOVÉ PŘEŽITÍ OBYVATELSTVA
Školení starostů obcí ORP České Budějovice Magistrát města České Budějovice
Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje, odbor OPŘ a KIS
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Úkoly ochrany obyvatelstva, vč. zaměstnanců
vedoucí oddělení ochrany obyvatelstva
Jednotky požární ochrany
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
Nouzové přežití obyvatelstva
Nouzové přežití obyvatelstva a humanitární pomoc
Evakuace obyvatelstva
Základy krizového řízení
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Úloha Hasičského záchranného sboru ČR při likvidaci havárií
Setkání v rámci projektu Grundtvig, založena v roce 2000, je nestátní neziskovou organizací -patří pod Diecézní charitu Litoměřice, je členem.
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
HZS kraje Vysočina Varování a vyrozumění
Spolupráce Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje s dobrovolníky nestátních neziskových organizací Hasičský záchranný sbor Jihočeského kraje mjr.
HZS ČR organizace a řízení
Organizační členění ÚO
Jednotky požární ochrany
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
Perspektivy dobrovolnictví při mimořádných událostech a krizových situacích Mgr. Lucie Balarinová Členka ÚPZJ ČČK ČESKÝ ČERVENÝ KŘÍŽ ČLEN.
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Záchranné a likvidační práce a evakuace historicky cenných materiálů
Krizové řízení Seminář.
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
SMĚRNICE MINISTERSTVA VNITRA a POMŮCKA KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ k vedení evidence údajů o přechodných změnách pobytu osob a evidence údajů o přechodných změnách.
S y s t é m hospodářských opatření pro krizové stavy v působnosti obcí (ORP) Odbor koncepce a koordinace hospodářských opatření Praha 2011.
Vybraná odborná terminologie Přehled základní legislativy.
Bezpečnostní systém ČR Zákonné normy pro podporu řešení MU a KS Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje oddělení ochrany a přípravy obyvatelstva a krizového.
INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Co to je IZS? Integrovaný záchranný systém je systém pro koordinaci záchranných a likvidačních prací při vzniku mimořádných.
1 Komunikace VZ s operačním střediskem. 2 Při komunikaci mezi VZ a OPIS je nutné vycházet ze zásad, které jsou uvedeny ve vyhlášce č.247/2001 a č.328/2001.
PODPORA SPECIFICKÝCH SKUPIN OBČANŮ PŘI MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTECH Magistrát města Olomouce Odbor ochrany.
Opatření ochrany obyvatelstva Ochrana obyvatelstva Varování / vyrozumění Signály Ukrytí Evakuace Nouzové přežití PVČ.
Roční zpráva o stavu požární ochrany Kraje Vysočina za rok 2014.
Taktické postupy a organizace řízení českých záchranných složek integrovaného záchranného systému na místě mimořádné události Plk.Ing.Martin Sviták Náměstek.
Povinnosti obcí v oblasti požární ochrany Z pohledu IZS a jednotky PO.
Účelová neinvestiční dotace z rozpočtu MV – GŘ HZS ČR na výdaje jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
Připravenost orgánů krizového řízení na území Jč kraje k řešení MU/KS Ing. Stanislav MRVKA.
Činnost základních složek IZS při řešení následků radiační havárie v zóně havarijního plánování mjr. Mgr. Štěpán Kavan Hasičský záchranný sbor Jihočeského.
Technika pro integrovaný záchranný systém plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
Městský úřad Nový Bydžov Povodně Oddělení krizového řízení.
HAVARIJNÍ PLÁNY A OCHRANA OBYVATELSTVA Mgr. Bohumír MARTÍNEK, Ph. D.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory –Řešení ochrany obyvatelstva při povodních Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Oddělení OOB a KŘ HZS Královéhradeckého.
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
ÚVOD: Činnost správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS (3)
Havarijní plán kraje.
Humanitární pomoc - HZS ČR
ČINNOST PANELU HO ÚSTECKÉHO KRAJE V ROCE 2016
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
ANALÝZA RIZIK Středočeského kraje
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Požární ochrana v obcích
Panel humanitárních organizací Ústeckého kraje
Jednotky požární ochrany
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Integrovaný záchranný systém a jednotky požární ochrany
Zdravotnictví v systému krizového řízení
společensky významných objektů v zónách havarijního plánování
Transkript prezentace:

Řešení mimořádných událostí Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje oddělení ochrany a přípravy obyvatelstva a krizového řízení 1 Školení starostů obcí

Mimořádná událost Postupuje se podle z. č. 239/2000 Sb. o IZS Zasahují složky IZS  Záchranné a likvidační práce se řídí typovými činnostmi složek při společném zásahu Starosta obce  Opatření k ochraně obyvatelstva se zabezpečuje dle § 15 a 16 zákona o IZS. Jednotlivá opatření k OOB jsou zpracována v Havarijním plánu Libereckého kraje 2

Analýza rizik Nejčastější MU na území Libereckého kraje: povodně (přirozené, zvláštní, přívalové deště), námraza, náledí, havárie s únikem NL (silniční, železniční doprava), přírodní požáry. 3

4

5

6

7

Postavení a úkoly orgánů územní samosprávy Orgány kraje zajišťují přípravu na MU, provádění ZaLP a OOB, Orgány obce s rozšířenou působností zajišťují připravenost správního obvodu ORP na MU, provádění ZaLP a OOB, Orgány obce (§15, z.č. 239/2000 Sb., o IZS) zajišťují připravenost obce na MU a podílejí se na provádění ZaLP a na OOB. 8

Postavení a úkoly orgánů územní samosprávy Hejtman organizuje IZS na úrovni kraje, koordinuje a kontroluje přípravu na MU, koordinuje ZaLP, pokud MU přesahuje území jednoho správního obvodu ORP, schvaluje havarijní plán, poplachový plán IZS, pro přípravu na řešení MU zřizuje Bezpečnostní radu kraje. 9

Postavení a úkoly orgánů územní samosprávy Starosta obce s rozšířenou působností koordinuje ZaLP při řešení MU vzniklé ve správním obvodu ORP, pro přípravu na řešení MU zřizuje Bezpečnostní radu ORP. 10

Postavení a úkoly orgánů územní samosprávy Starosta obce (§16, z.č. 239/2000 Sb., o IZS) zajišťuje varování osob, organizuje v dohodě s velitelem zásahu nebo starostou ORP evakuaci osob, organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití. je oprávněn vyzvat PO a PFO k poskytnutí věcné nebo osobní pomoci. 11

Vyžadování sil a prostředků Místní (svoji) JPO může starosta obce vyslat k MU sám (při dodržení povinnosti jednotky PO toto hlásit na Krajské operační a informační středisko HZS (KOPIS)). V rámci přípravy na MU by si měl starosta zajišťovat SaP z vlastních zdrojů příp. ve spolupráci s ORP. Další síly a prostředky lze do operačního řízení vyžadovat pouze prostřednictvím KOPIS. Velitel zásahu má právo požádat kohokoliv o poskytnutí osobní a věcné pomoci. 12

Opatření ochrany obyvatelstva Varování a informování Evakuace Ukrytí Nouzové přežití Humanitární pomoc 13

Varování – prostředky, způsob Sirény – rotační  Místně spouštěné, dálkově spouštěné Sirény – elektronické  Dálkově spouštěné, slovní doprovod Místní informační systémy – MIS  Dálkově i místně spouštěné  Varovný tón sirény + doprovodná informace SMS zprávy 14

Varování - druhy koncových prvků Elektronická siréna Rotační siréna MIS 15

Varování - druhy koncových prvků … a starý dobrý obecní rozhlas 16

Informování MIS, místní nebo obecní rozhlas vozy s výstražným rozhlasovým zařízením hromadné sdělovací prostředky SMS zprávy, telefon megafon osobní kontakt úřední deska, místní periodika, web, vylepovací plochy, … 17

Informování - web Možnost využít informačního systému portálu Záchranný kruh system/informacni-system-pro-mesta-a-obce.html system/informacni-system-pro-mesta-a-obce.html 18

Informování - vývěsky Možnost využít letáků A4 z projektu „Vaše cesty k bezpečí“ k-bezpeci.html k-bezpeci.html 19

Evakuace - krátkodobá Na žádost velitele zásahu  Využití evakuačního autobusu HZS LK Využití zařízení obce (školy, tělocvičny) Poskytnutí teplého nápoje, přikrývek, náhradní oblečení (souprava okamžitého použití) 20

Evakuace - dlouhodobá Ve spolupráci s velitelem zásahu, s ORP Ubytovací prostory – internáty, hotely, penziony, zařízení CO  evidence evakuovaných osob při evidenci osob z jiné obce využít registr přechodných pobytů Zabezpečení stravy Zabezpečení lékařské péče 21

Ukrytí V mírové době pro ukrytí využít přirozené ochranné vlastnosti staveb a provádět úpravy proti pronikání nebezpečných látek, za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu se využijí stávající stálé úkryty a improvizované úkryty. 22

Ukrytí v mírové době 23

Nouzové přežití „Jedná se o dočasný způsob přežití obyvatelstva postiženého následky mimořádných událostí“. Zahrnuje zejména opatření k nouzovému:  ubytování,  zásobování potravinami,  pitnou vodou,  energiemi,  poskytování základních služeb obyvatelstvu,  organizování humanitární pomoci. 24

Nouzové přežití - ubytování Dočasné ubytování v objektech, které pro ubytování osob nejsou určené a běžně používané (stacionární /zařízení CO/, mobilní), dočasně upravené a vybavené tak, aby splňovaly základní požadavky pro spánek, odpočinek a hygienické potřeby osob. 25

Nouzové přežití zásobování potravinami Využití funkční část distribuční sítě, smluvně dohodnutých subjektů, částečně humanitární pomoci. K zabezpečení stravování využívat:  stálá stravovací zařízení,  mobilní stravovací zařízení,  hromadné výdejny stravy. 26

Nouzové přežití zásobování pitnou vodou Zajištění nezbytného množství vody v požadované jakosti a rozsahu:  pro první 2 dny 5 litrů os / den,  pro třetí a další dny 10 až 15 litrů os / den  Dodávka pitné vody - balená, z cisteren, vody z vodovodního řádu (přemostění)  Využití disponibilních sil a prostředků provozovatelů vodovodů ve spolupráci s orgány obce. 27

Nouzové přežití zásobování energiemi Vyžadování informací o zajištění nouzových dodávek energií cestou KOPIS. Vytipování a určení spádově nejvhodnějších objektů, u kterých lze zajistit lokální vytápění. Zabezpečení náhradních zdrojů energie. 28

Nouzové přežití základní služby Poskytování informací o službách k uspokojení základních denních potřeb postižených občanů:  provoz zdravotnické služby,  fungování poštovních, finančních, sociálních, dopravních a dalších služeb obslužnosti,  provoz a fungování veterinární služby atp. 29

Nouzové přežití humanitární pomoc Poskytování a přijímání humanitární pomoci k uspokojování základních životních potřeb obyvatelstva. Bezplatné poskytování na základě výzev nebo z vlastní iniciativy formou nabídek. Forma věcných nebo finančních prostředků, služeb nebo speciálních prací. 30

Humanitární pomoc Materiální pomoc - zajištění příjmu a výdeje Finanční pomoc – spolupráce Dobrovolnická pomoc – úklid, obnova Psychosociální pomoc Spolupráce s nestátními neziskovými organizacemi (NNO) – Panel LK  oblastní spolky ČČK, ADRA o.p.s., ELVA HELP o.s., Diakonie ČCE, Maltézská pomoc o.p.s., Diecézní charita Litoměřice 31

Děkuji za pozornost 32 Přednášející: kpt. Mgr. Michal Dvořák HZS LK, krajské ředitelství Liberec t.č , mail: