Řešení mimořádných událostí Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje oddělení ochrany a přípravy obyvatelstva a krizového řízení 1 Školení starostů obcí
Mimořádná událost Postupuje se podle z. č. 239/2000 Sb. o IZS Zasahují složky IZS Záchranné a likvidační práce se řídí typovými činnostmi složek při společném zásahu Starosta obce Opatření k ochraně obyvatelstva se zabezpečuje dle § 15 a 16 zákona o IZS. Jednotlivá opatření k OOB jsou zpracována v Havarijním plánu Libereckého kraje 2
Analýza rizik Nejčastější MU na území Libereckého kraje: povodně (přirozené, zvláštní, přívalové deště), námraza, náledí, havárie s únikem NL (silniční, železniční doprava), přírodní požáry. 3
4
5
6
7
Postavení a úkoly orgánů územní samosprávy Orgány kraje zajišťují přípravu na MU, provádění ZaLP a OOB, Orgány obce s rozšířenou působností zajišťují připravenost správního obvodu ORP na MU, provádění ZaLP a OOB, Orgány obce (§15, z.č. 239/2000 Sb., o IZS) zajišťují připravenost obce na MU a podílejí se na provádění ZaLP a na OOB. 8
Postavení a úkoly orgánů územní samosprávy Hejtman organizuje IZS na úrovni kraje, koordinuje a kontroluje přípravu na MU, koordinuje ZaLP, pokud MU přesahuje území jednoho správního obvodu ORP, schvaluje havarijní plán, poplachový plán IZS, pro přípravu na řešení MU zřizuje Bezpečnostní radu kraje. 9
Postavení a úkoly orgánů územní samosprávy Starosta obce s rozšířenou působností koordinuje ZaLP při řešení MU vzniklé ve správním obvodu ORP, pro přípravu na řešení MU zřizuje Bezpečnostní radu ORP. 10
Postavení a úkoly orgánů územní samosprávy Starosta obce (§16, z.č. 239/2000 Sb., o IZS) zajišťuje varování osob, organizuje v dohodě s velitelem zásahu nebo starostou ORP evakuaci osob, organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití. je oprávněn vyzvat PO a PFO k poskytnutí věcné nebo osobní pomoci. 11
Vyžadování sil a prostředků Místní (svoji) JPO může starosta obce vyslat k MU sám (při dodržení povinnosti jednotky PO toto hlásit na Krajské operační a informační středisko HZS (KOPIS)). V rámci přípravy na MU by si měl starosta zajišťovat SaP z vlastních zdrojů příp. ve spolupráci s ORP. Další síly a prostředky lze do operačního řízení vyžadovat pouze prostřednictvím KOPIS. Velitel zásahu má právo požádat kohokoliv o poskytnutí osobní a věcné pomoci. 12
Opatření ochrany obyvatelstva Varování a informování Evakuace Ukrytí Nouzové přežití Humanitární pomoc 13
Varování – prostředky, způsob Sirény – rotační Místně spouštěné, dálkově spouštěné Sirény – elektronické Dálkově spouštěné, slovní doprovod Místní informační systémy – MIS Dálkově i místně spouštěné Varovný tón sirény + doprovodná informace SMS zprávy 14
Varování - druhy koncových prvků Elektronická siréna Rotační siréna MIS 15
Varování - druhy koncových prvků … a starý dobrý obecní rozhlas 16
Informování MIS, místní nebo obecní rozhlas vozy s výstražným rozhlasovým zařízením hromadné sdělovací prostředky SMS zprávy, telefon megafon osobní kontakt úřední deska, místní periodika, web, vylepovací plochy, … 17
Informování - web Možnost využít informačního systému portálu Záchranný kruh system/informacni-system-pro-mesta-a-obce.html system/informacni-system-pro-mesta-a-obce.html 18
Informování - vývěsky Možnost využít letáků A4 z projektu „Vaše cesty k bezpečí“ k-bezpeci.html k-bezpeci.html 19
Evakuace - krátkodobá Na žádost velitele zásahu Využití evakuačního autobusu HZS LK Využití zařízení obce (školy, tělocvičny) Poskytnutí teplého nápoje, přikrývek, náhradní oblečení (souprava okamžitého použití) 20
Evakuace - dlouhodobá Ve spolupráci s velitelem zásahu, s ORP Ubytovací prostory – internáty, hotely, penziony, zařízení CO evidence evakuovaných osob při evidenci osob z jiné obce využít registr přechodných pobytů Zabezpečení stravy Zabezpečení lékařské péče 21
Ukrytí V mírové době pro ukrytí využít přirozené ochranné vlastnosti staveb a provádět úpravy proti pronikání nebezpečných látek, za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu se využijí stávající stálé úkryty a improvizované úkryty. 22
Ukrytí v mírové době 23
Nouzové přežití „Jedná se o dočasný způsob přežití obyvatelstva postiženého následky mimořádných událostí“. Zahrnuje zejména opatření k nouzovému: ubytování, zásobování potravinami, pitnou vodou, energiemi, poskytování základních služeb obyvatelstvu, organizování humanitární pomoci. 24
Nouzové přežití - ubytování Dočasné ubytování v objektech, které pro ubytování osob nejsou určené a běžně používané (stacionární /zařízení CO/, mobilní), dočasně upravené a vybavené tak, aby splňovaly základní požadavky pro spánek, odpočinek a hygienické potřeby osob. 25
Nouzové přežití zásobování potravinami Využití funkční část distribuční sítě, smluvně dohodnutých subjektů, částečně humanitární pomoci. K zabezpečení stravování využívat: stálá stravovací zařízení, mobilní stravovací zařízení, hromadné výdejny stravy. 26
Nouzové přežití zásobování pitnou vodou Zajištění nezbytného množství vody v požadované jakosti a rozsahu: pro první 2 dny 5 litrů os / den, pro třetí a další dny 10 až 15 litrů os / den Dodávka pitné vody - balená, z cisteren, vody z vodovodního řádu (přemostění) Využití disponibilních sil a prostředků provozovatelů vodovodů ve spolupráci s orgány obce. 27
Nouzové přežití zásobování energiemi Vyžadování informací o zajištění nouzových dodávek energií cestou KOPIS. Vytipování a určení spádově nejvhodnějších objektů, u kterých lze zajistit lokální vytápění. Zabezpečení náhradních zdrojů energie. 28
Nouzové přežití základní služby Poskytování informací o službách k uspokojení základních denních potřeb postižených občanů: provoz zdravotnické služby, fungování poštovních, finančních, sociálních, dopravních a dalších služeb obslužnosti, provoz a fungování veterinární služby atp. 29
Nouzové přežití humanitární pomoc Poskytování a přijímání humanitární pomoci k uspokojování základních životních potřeb obyvatelstva. Bezplatné poskytování na základě výzev nebo z vlastní iniciativy formou nabídek. Forma věcných nebo finančních prostředků, služeb nebo speciálních prací. 30
Humanitární pomoc Materiální pomoc - zajištění příjmu a výdeje Finanční pomoc – spolupráce Dobrovolnická pomoc – úklid, obnova Psychosociální pomoc Spolupráce s nestátními neziskovými organizacemi (NNO) – Panel LK oblastní spolky ČČK, ADRA o.p.s., ELVA HELP o.s., Diakonie ČCE, Maltézská pomoc o.p.s., Diecézní charita Litoměřice 31
Děkuji za pozornost 32 Přednášející: kpt. Mgr. Michal Dvořák HZS LK, krajské ředitelství Liberec t.č , mail: