Další vzdělávání v sociálních službách Potřeba nebo netřeba?
Potřeba dalšího vzdělávání v sociálních službách? „Vzdělávání je i naše věc, to není něco, co za nás rozhodne ministerstvo.“ PhDr. Jiřina Šiklová, Csc. socioložka a pedagožka
Požadavky zákona o sociálních službách na další vzdělávání zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů: § další vzdělávání sociálních pracovníků, § 116 – další vzdělávání pracovníků v sociálních službách, Zaměstnavatel je povinen zabezpečit další vzdělávání v rozsahu nejméně 24 hodin za kalendářní rok, kterým si zaměstnanec obnovuje, upevňuje a doplňuje kvalifikaci. Tato povinnost se vztahuje i na pracovníky s dohodami o provedení práce, se zkrácenými úvazky, atd.
Požadavky zákona o sociálních službách na další vzdělávání Povinnost dalšího vzdělávání se nevztahuje: na zaměstnance ve zkušební době, na zaměstnance, který v daném roce absolvoval kvalifikační kurz Pracovník v sociálních službách, nebo např. na zdravotní sestry v pobytovém sociálním zařízení, - je zohledněna nepřítomnost v práci v rozsahu delším než jeden kalendářní měsíc,
Formy dalšího vzdělávání v sociálních službách A) specializační vzdělávání, B) akreditované vzdělávací programy, C) odborné stáže, D) školicí akce. - NE Studium SŠ, VOŠ nebo VŠ.
Formy dalšího vzdělávání Specializační vzdělávání -zajišťují vysoké školy a vyšší odborné školy, -navazuje na získanou odbornou způsobilost k výkonu povolání sociálního pracovníka,
Formy dalšího vzdělávání Akreditované vzdělávací programy -akreditace vzdělávacích zařízení a vzdělávacích programů uděluje MPSV, -realizuje se na vysokých školách, vyšších odborných školách a ve vzdělávacích zařízeních právnických a fyzických osob, nebo tzv. „na klíč“ v zařízeních poskytovatele služeb.
Formy dalšího vzdělávání Odborné stáže - výkon odborné činnosti na základě písemné smlouvy mezi zaměstnavatelem a zařízením zajišťujícím odbornou stáž, -zaměstnanec jednoho poskytovatele je vyslán na stáž k jinému poskytovateli.
Formy dalšího vzdělávání Školící akce -organizovaná zaměstnavatelem, -případně odbornou organizací, jejíž je zaměstnavatel členem, a která je vzdělávacím zařízením akreditovaným ministerstvem -v maximálním rozsahu 8 hodin.
Přínos jednotlivých forem kvalita, finance, čas, souvislost s praxí, přenos do praxe.
Vzdělání zaměstnanců jako jeden z pilířů zajištění kvality při poskytování sociálních služeb poskytovatel je povinen nejen pracovat individuálně s klienty sociálních služeb, ale také individuálně a systematicky pracovat se zaměstnanci, zohledňovat jejich vzdělávací potřeby, rozvíjet jejich profesní znalosti a dovednosti a v neposlední řadě podle nich sociální službu plánovat, vybírat takové kurzy, které budou směřovat k naplnění individuálních vzdělávacích cílů zaměstnanců.
Albert Einstein: „Učení má být takové, aby to, co se jim předkládá, chápali jako cenný dar a ne jako cosi povinného, co jim má zkazit dobrou náladu.“
Další možnosti vzdělávání účast na konferenci – je navrženo, aby se po novelizaci započítávala, supervize, konzultace - externí – s kolegy v jiném zařízení, - interní – porady.
Vzdělávání v Sociálních službách města Havlíčkova Brodu Celkem 60 zaměstnanců podléhajících povinnému dalšímu vzdělávání, zapojení do projektů – akreditované kurzy, vlastní školící akce – individuální plánování, ochrana práv, atd. stáže – v ČR (realizované) i v SR ve Spišské Nové Vsi (plánované), rekvalifikace uklízeček na PvSS,
Závěrem Další vzdělávání je důležité a potřebné. Žádné vzdělávání však člověka až v dospělosti nenaučí empatii, porozumění druhému nebo přirozené opravdovosti ve vztahu, což jsou jedny ze základních principů sociální práce. K těmto hodnotám musí být člověk veden již od narození. Je však třeba si je připomínat a nerezignovat na ně.
Děkuji za pozornost! Mgr. Miloslav Kozlík vedoucí sociální péče Sociální služby města Havlíčkova Brodu Reynkova 3643, Havlíčkův Brod /