Školení CDV CEN pr EN 12899-6 Funkce a vlastnosti retroreflexních folií z hlediska uživatelů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Použitelnost Obvyklé mezní stavy použitelnosti betonových konstrukcí podle EC2: ·      mezní stav omezení napětí, ·      mezní stav trhlin, ·      mezní.
Hodnota za peníze v projektech PPP: Úvod k pojmům Owain Ellis 12. června 2008.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Ekolabeling.
Základy informatiky část 13
DPC GmbH & Co. KG Tenkovrstvé práškové laky Essenbach / Altheim.
Elektrotechnická měření Výpočet umělého osvětlení - Wils
Hodnocení způsobilosti měřících systémů
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
MONITOR.
Národní informační středisko
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
3. Životní cyklus a procesy projektu
1 Národní informační středisko pro podporu jakosti.
Digitální učební materiál
Externí hodnocení kvality Kontrolní materiály
BODOVÁ METODA VÝPOČTU OSVĚTLENOSTI
Architektura databází Ing. Dagmar Vítková. Centrální architektura V této architektuře jsou data i SŘBD v centrálním počítači. Tato architektura je typická.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Rozklad světla Vypracoval: Tomáš Cacek a Aleš Křepelka.
Difrakce světla O difrakci mluvíme samozřejmě tehdy, když vlnění se setká s překážkou a postupuje v jiných směrech,než ve směrech předvídaných zákony přímočarého.
Struktura personální směrnice
Mgr. Ivana Pechová Mimimum fotografa Mgr. Ivana Pechová
Optický přenosový systém
POSTUP NÁVRHU OSVĚTLOVACÍ SOUSTAVY
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Metody výběru variant Používají se pro výběr v případě více variant řešení stejného problému Lze vybírat dle jednoho nebo více kritérií V případě více.
Personální procesy.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Monitory U osobních počítačů mají největší využití
Rozklad světla optickým hranolem, barvy
Světelné jevy Barva těles Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Kapilární metoda detekce vad
Název Dopravní výchova - křižovatky
11. přednáška Měření drsnosti povrchu
Tato prezentace byla vytvořena
Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. Únor CVIČENÍ APLIKACE FRONT + HO … - i pro.
Vyhledávání vzorů (template matching)
Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
AMiT, spol. s r.o.. O společnosti 2 Elektronika pro kolejová vozidla a veřejnou dopravu AMiT je společnost s ručením omezeným Vysoce kvalitní výrobky.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Školení CDV 1 Značení je vizuální prostředek komunikace pro vysílání sdělení cílové skupině použitím symbolů, znaků nebo obrázků. Základní principyviditelnosti.
zelená linka: Provozování vodohospodářské infrastruktury – Podmínky přílohy č. 6 OPŽP.
Školení CDV 1 Evropská a tuzemská legislativa. Školení CDV 2 CEN - Comité Européen de Normalisation - z pověření EK - z pověření EK TC 226 Technický výbor.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
1 CE značení pro SDZ Školení CDV Směrnice pro stavební výrobky (CPD) uvádí způsob splnění ‘základních požadavků’ Prostřednictvím značení CE Cesta A: Evropská.
Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
1 Diplomová práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra fyziky,
Vytvoření sestavy Access (14). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Barva těles. Barva neprůhledného tělesa je určena tím, jakou složku bílého světla těleso odráží a jakou pohlcuje. Žlutý citrón odráží žluté světlo, ostatní.
Rozklad světla Investice do rozvoje vzdělávání.
Doc. RNDr. František Koliba, CSc. Katedry Informatiky a matematiky OPF SU Budova A Informatika pro ekonomy II INM / BPNIE Přednáška.
Geometrické tvary Matematika a její aplikace (matematika pro 1., 2. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Požární ochrana 2015 BJ13 - Speciální izolace
Vzorový příklad výpočtu křižovatky se SSZ
Ochranné prvky bankovek
O spojkách a rozptylkách
MNOHONÁSOBNÉ ODRAZY 1. Činitel vazby 12 svíticí plochy 1 s osvětlovanou plochou 2 2. Činitel vlastní vazby 11 vnitřního povrchu duté plochy 3.
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
Pracovní prostředí, pracovní místo
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
Lineární optimalizační model
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
CHARAKTERISTIKY PROSTOROVÝCH VLASTNOSTÍ OSVĚTLENÍ
Údržba vozidel MOTOROVÉ OLEJE.
Dopravní značení Podklad ke cvičení
Transkript prezentace:

Školení CDV CEN pr EN Funkce a vlastnosti retroreflexních folií z hlediska uživatelů.

2 Historie konceptů specifikací  Typy (ASTM) katalogy výrobků bez hodnocení, bez vztahu k uživatelům  Třídy (EN ) výrobkové hodnocení, částečně ve vztahu k uživatelům  Hodnocení ve vztahu k uživatelům - Performance Rating (BS 8408) srovnává a hodnotí produkty v příslušných aplikacích

3 Typy (ASTM) bez vztahu k uživatelům

4 Třídy EN , částečně ve vztahu k uživatelům

5 CEN/TC226/WG3/TG mikro Retroreflexe  Zkušební metody (  )  Požadavky na vlastnosti Barvy  Kolorbox a činitel jasu (xyY)  Tradiční metody upravené pro zamezení odlesku

6 Retroreflexe – Zkušební metoda  Založena na „silničním scénáři“ – předdefonovaná dopravní situace  Metoda nabízí celkové hodnocení optické výkonnosti- index R A  Omezené zkoušky pro kontrastní barvy  Omezené zkoušky pro inverzi srovnávací/vztažné osy

7 Retroreflexe – Třída použití  Třída použití je dána kombinací pozorovacího úhlu (vzdálenost od dopravní značky) a vstupního osvětlovacího úhlu (vzdálenost zdroje světla a očí řidiče)

8 Retroreflexe – Třída použití  3 třídy pro vzdálenost  Dlouhá, střední, krátká např. dlouhá vzdálenost je m pro osobní vůz a pro nákladní  4 třídy pro vstupní úhel  5° / 15° / 30° / 40°  Příloha C (informační směrnice) informuje o výběru vhodné třídy pro danou aplikaci

9 Retroreflexe – třída použití z hlediska vstupní angularity A11: long distance, narrow entrance angularity (up to 5  entrance angularity) A12: long distance, medium entrance angularity (up to 15  entrance angularity) A21: medium distance, narrow entrance angularity (up to 5  entrance angularity) A22: medium distance, medium entrance angularity (up to 15  entrance angularity) A23: medium distance, wide entrance angularity (up to 30  entrance angularity) A24: medium distance, extra wide entrance angularity (up to 40  entrance angularity) A31, short distance, narrow entrance angularity (up to 5  entrance angularity) A32, short distance, medium entrance angularity (up to 15  entrance angularity) A33, short distance, wide entrance angularity(up to 30  entrance angularity) A34, short distance, extra wide entrance angularity (up to 40  entrance angularity)

10 Retroreflexe – Zkušební metoda  Obvykle se měří pozorovací úhel  a vstupní úhel   Dostačující pouze pro balotinové folie  Nová zkušební metoda zahrnuje úhel orientace  a úhel rotace .   je rotace vstupního úhlu během osvětlování   je rotace pozorovatele, resp hlavních světlometů vozidla

11 Retroreflexe – Zkušební metoda

12 Reetroreflexe – Zkušební metoda Tabulka A.2: Třídy zahrnuté do zkoušek signálních barev pro některé hodnoty  a .    s -90  -75  00 75  90   = 5  -45  0  45    = 15  -45  0  45      = 30  or 40  and  = 0,2  ; 0,33  or 0,5  -45  0  45     = 30  or 40  and  = 0,7  ; 1,0  ; 1,5  or 2,0  -45  0  45     

13 Retroreflexe – Zkušební metoda Orientační úhel  S 3.8 meters 2.5 meters Pohled zezadu na vozidlo ve vzdálenosti 30m od značky, s odklonem 5° Right 1.0 meters.65 meters 0.5 meters 73 deg 75 deg 87 deg

14  s (Představuje umístění značky) -90  -75  00 75  90  Levá krajnicePoloportál vlevo PortálPoloportál vpravo Pravá krajnice  Retroreflexní folie musí fungovat pro všechna možná umístění dopravních značek  ‚Ber nejnižší‘ pro výpočet výkonu značky Retroreflexe – Zkušební metoda Orientační úhel  S

15 Retroreflexe – Zkušební metoda Rotační úhel   R (-) (+)

16 Retroreflexe – Zkušební metoda Rotační úhel   (Představuje rotaci hlavních světlometů vozidla) Pravý světlomet Motocykl Levý světlomet -45  0  45   Symmetrie je použita pro použití při levo- i pravostranném řízení  Pro výpočet výkonu značky se bere v úvahu průměr hodnot pro 3 světlomety

17 Požadavky na optickou výkonnost  Cíl: Dosažení konstantního jasu pro řidiče  Definování referenčních hodnot retroreflexe  Empirické uplatnění matematických formulací  Referenční hodnoty vztaženy k jasu dopravní značky 1 cd/m² pro vzorový scénář (pravá krajnice, výška 2,5m, osobní vůz)  Požadavek na minimální optickou výkonnost je koeficient 1,4 (v současnosti třída RA1)

18 Požadavky na optickou výkonnost

19 Referenční hodnoty R A pro bílou. Observation angle  Entrance angle  55 15  30  40  0,20  66,464,4 57,751,0 0,33  32,931,9 28,625,3 0,50  18,417,8 16,014,2 0,70  11,511,1 9,998,84 1,00  6,976,76 6,065,36 1,50  3,953,83 3,443,04 2,00  2,642,56 2,302,03 Požadavky na optickou výkonnost

20 R A (  ) Referenční hodnota vs. Výkon folie

21 Retrorelexe – požadavek na optickou výkonnost Výkonnostní třídaSignální barva BíláŽlutáOranžová P0 P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 NPD *) R A index  1,4 R A index  2,0 R A index  2,8 R A index  4,0 R A index  5,6 R A index  8,0 R A index  11,3 R A index  16,0 NPD *) R A index  1,0 R A index  1,4 R A index  2,0 R A index  2,8 R A index  4,0 R A index  5,6 R A index  8,0 R A index  11,3 NPD *) R A index  0,7 R A index  1,0 R A index  1,4 R A index  2,0 R A index  2,8 R A index  4,0 R A index  5,6 R A index  8,0 *) požadavek není stanoven  Index R A se převádí na Výkonnostní třídu

22 Třídy použití: A11 : Velká vzdálenost / malý vstupní úhel αβ 5°15°30°40° 0.2° 0.33° 0.5° 0.7° 1° 1.5° 2°

23 Třídy použití: A12 : Velká vzdálenost / střední vstupní úhel αβ 5°15°30°40° 0.2° 0.33° 0.5° 0.7° 1° 1.5° 2° Pro stávající výrobky, nejvyšší β představuje nejnižší hodnotu Ra. To znamená, že sloupec β 5° nezůstane pro závěrečné hodnocení v této třídě.

24 Retroreflexe – Požadavky na optickou výkonnost Příklad Německo: DIN DIN Typ 3B vs. CEN střední vzdálenost  5°20° / 15°30°40°  DINCEN P6 DINCEN P5 DINCEN P4DINCEN P2 0,33° ,5° ,7° ,0° ,5 11 1,5° ,5 6

25 Retroreflexe – Požadavky na optickou výkonnost Příklad Belgie: SB 250 SB 250 typ 3.1 vs. CEN dlouhá a střední SB 250CEN P7SB 250CEN P5  5°30° 0, , , , , ,

26 Retroreflexe – Požadavky na optickou výkonnost Příklad Belgie: SB 250 SB 250 typ 3.2 vs. CEN dlouhá SB 250CEN P6SB 250CEN P4  5°30° 0,1° ,2° ,33° ,5° ,7° ,0°

27 Retroreflexe – Požadavky na optickou výkonnost  Signální barvy (bílá, žluta, oranžová)určují výkonnostní třídu výrobku  Kontrastní barva musí být v rozmezí vztaženém k signální barvě (bez ohledu na technologii tvorby obrazu – probarvená folie, sítotisk, transparentní barevná folie, digitánlí tisk) Kontrastní barva Poměr MinimumMaximum Červená0,120,35 Modrá0,03 Zelená0,05 Tmavě zelená0,030,15 Hnědá0,015

28 Požadavky na barvu  Kolorbox a činotel jasu převzaty ze stávající části normy EN  Jediný požadavek pro všechny třídy / výrobky  4 Fluorescenční barvy

29 Barva – Zkušební metoda  Geometrie 45° / 0° podle CIE 15:2004  Velký otvor pro zamezení vzniku odlesku (podobně též podle ASTM D4956)  Fluorescenční barva: s přesným zdrojem D65 nebo 2mi zdroji monochromatického světla