ÚSMP / MKMartin Podešva Monitoring plnění výkonnostního plánu XIII. ROČNÍK JEDNÁNÍ LETECKÝCH DOPRAVCŮ A ODBORNÉ LETECKÉ VEŘEJNOSTI SE ZÁSTUPCI ŘLP ČR, s. p. IATCC, 10. listopadu 2015
Monitoring výkonnosti Obsah prezentace: Plnění Výkonnostního plánu ČR pro RP1 FAB CE Performance Plan for RP2 a jeho naplňování ŘLP ČR, s. p.
Monitoring výkonnosti Legislativa Poskytovatelé letových provozních služeb, jakožto lokální monopoly jsou předmětem regulace na národní a zejména mezinárodní úrovni Evropa – legislativa SES (Single European Sky) Charging Regulation (391/2013) Performance Regulation (390/2013) Nařízení 1035/2001 stanovujícím společné požadavky na poskytování LNS Definují právní prostředí pro poskytování služeb a předepisují výkonnostní cíle v jednotlivých KPA Zpracování Výkonnostních plánů, Obchodních a Ročních plánů Monitoring plnění je realizován na úrovni Ročních plánů
Plán výkonnosti ČR pro RP1 Sestaven na národní úrovni pro roky 2012 – 2014 Cíle definovány pro KPA (SAF, ENV, CAP a CEF) Čtvrtletní monitorovací zprávy pro NSA (ÚCL) roční monitoring pro EK / PRB Všechny cíle pro ČR byly splněny, případně překročeny (kapacita traťových služeb) Potvrzeno v PRB Monitoring Reports - Monitoring výkonnosti
Plnění plánu výkonnosti ČR pro RP1 – zpráva za rok 2014 Bezpečnost (SAF) Prvním stanoveným cílem bylo zvyšovat vyspělost systému řízení bezpečnosti vyjádřenou indikátorem Effectiveness of Safety Management (EoSM) stanoveného a sledovaného v rámci monitorování výkonnosti ze strany EASA pro rok 2014 na 75 %. Data pro EoSM jsou validována ÚCL (NSA). Hodnota dosažená v SoE je 81,25 %, hodnota dosažená v EoSM je 82,07 % Druhým cílem bylo udržení nulového počtu nehod způsobených poskytováním ATM a událostí s klasifikací vážný incident a realizace takových opatření, která zabezpečí pokračování tohoto trendu i v následujících letech. Za hodnocené období roku 2014 byl jeden incident ve druhém čtvrtletí dle metodiky RAT hodnocen z pohledu ATM Ground jako vážný („serious incident“), nicméně celková závažnost „ATM overall“ byla hodnocena jako „major incident“. Monitoring výkonnosti
Ochrana životního prostředí (ENV) Prvním cílem bylo zvyšování vyspělosti systému životního prostředí (EMS). S odkazem na metodický pokyn „Metodika hodnocení efektivnosti a účinnosti EMS“, bylo na začátku prosince 2014 provedeno sebehodnocení pro definované oblasti dle podrobných prvků normy ISO 9004 z hlediska plnění požadavků v oblasti životního prostředí. Výsledky sebehodnocení za rok 2014 vykazují v porovnání s rokem 2013 vyrovnanější stav, který dokládá stabilitu v dané oblasti a zároveň tyto výsledky ukazují shodu s výsledky externího auditu/přezkoumání realizovaného ze strany společnosti DNV-GL Business Assurance. Druhým cílem v oblasti ENV byla Specifikace a definování metodiky výpočtu uhlíkové stopy v návaznosti na aktivity CANSO ENV Workgroup. V průběhu roku 2014 se podnik aktivně zapojil do aktivity výpočtu uhlíkové stopy („Carbon Footprint“) v souladu s mezinárodně uznávanou metodikou GHG Protocol. Uhlíková stopa podniku je jak měřítkem dopadu lidské činnosti na životní prostředí a na klimatické změny, tak nepřímým ukazatelem spotřeby energií a služeb v podniku, a zároveň měří množství skleníkových plynů, které odpovídají aktivitám podniku. Ke konci roku 2014 proběhla úspěšná verifikace uhlíkové stopy podniku. Byl vypracován metodický pokyn „Metodika stanovení uhlíkové stopy“. Monitoring výkonnosti
Kapacita služeb (CAP) Cílovanou hodnotou tohoto celoevropského KPI je maximální hodnota zpoždění na trati z důvodů ATFM na jeden provedený let ve výši 0,15 minut v celoročním vyjádření, resp. 0,25 minut v letním období. Průměrné ATFM zpoždění za celý rok 2014 dosáhlo hodnoty 0,01 minuty na provedený let, letní sezóně pak 0,02 minut/let. Nákladová efektivita a cena služeb (CEF) Podnikovým cílem při plnění tohoto celoevropského KPI pro rok 2014 bylo dodržení vnitrostátní jednotkové sazby traťové služby řízení ve výši 1078 Kč. Dosažené úspory v oblasti nákladů, relativně dobrý vývoj v oblasti traťových výnosů a příznivý vývoj ostatních (non ANS) výnosů plně kompenzovaly negativní vývoj výnosů z oblasti letištní a přibližovací služby řízení v průběhu celého roku Lze proto konstatovat, že finanční situace podniku zůstává nadále stabilní a podnik je schopen dostát všem svým závazkům při dodržení schválených jednotkových cen pro rok Závěr: všechny stanovené cíle byly splněny. Monitoring výkonnosti
FAB CE Performance Plan for RP2 Výkonnostní plány sestaveny na úrovni FAB, cíle na různých úrovních Cíle ve stejných KPA, ale nyní všechny závazné Česká část již schválena EK (Nařízení 2015/348) v KPA SAF, ENV a CEF; oblast CAP doporučena ke schválení PRB Čtvrtletní monitoring pro NSA, roční pro PRB Dále prezentovány výsledky podniku k Monitoring výkonnosti
Monitoring neprobíhá pouze na národní úrovni, ale i na úrovni PRB Zpracováno z rozličných vstupů (NSA, NM, CODA atd.) Nejnovější data za rok 2014 shboard/eur_view_2014.html Ukázka z KPA CAP Zpoždění po letech, měsících Důvody zpoždění Srovnání s plánem
Monitoring výkonnosti Plnění EU-wide cílů, dle stanovených KPA Některé cíle není možno hodnotit průběžně, případně na národní úrovni Nikde není indikováno nesplnění cíle
DĚKUJI ZA POZORNOST