Základy toxikologie (kap.IV,V,VI) Mechanismy toxického účinku Klinické projevy intoxikace Obecné zásady terapie otrav.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vylučovací soustava Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Advertisements

ALKENY. DEFINICE ● Alkeny jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku jednu dvojnou vazbu.
ALKANY. DEFINICE ● Alkany jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby.
LIPIDY (lipos = tuk) Charakteristika  látky rostlinného i živočišného původu  deriváty vyšších mastných kyselin a alkoholu  hydrofobní charakter ( odpuzují.
Vitaminy rozpustné ve vodě Monika Rosová ZSF JU České Budějovice.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Obsah: Obecná toxikologie Toxikinetika a biotransformace toxických látek Testové otázky.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Vylučovací soustava – ledviny. Možnost využití: interaktivní tabule.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
OXID ARZENITÝ, ARZENIK, UTREJCH As 2 O 3 UTREJCH – pochází z německého Hϋttenrauch.
MAKROELEMENTY (1. část) Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Suroviny pro cukráře I. ročník
VY_32_INOVACE_461 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Výživa a hygiena potravin
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Vznik a vývoj života.
Stavba buňky.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
IMUNITA VY_32_INOVACE_ září 2013
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Enzymy 15. října 2013 VY_32_INOVACE_130311
Voda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
Chemické vlastnosti technických materiálů
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Cukry (sacharidy).
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vzduch – abiotický faktor
Anorganická chemie Autor: Mgr. Alena Víchová
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
MECHANISMY TOXICITY.
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
Náplň seminářů III. ročník všeobecné lékařství
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Poruchy vnitřního prostředí
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Zánět
28_Přenos nervového vzruchu
Elektrické vlastnosti buňky
Buňka.
Elektrické vlastnosti buňky
Patofyziologie endokrinního systému I
Cukry Sacharidy (z lat. saccharum = cukr), též glycidy, nepřesně cukry. Zastarale a chybně uhlovodany nebo karbohydráty jsou organické sloučeniny patřící.
Biologie.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Transkript prezentace:

Základy toxikologie (kap.IV,V,VI) Mechanismy toxického účinku Klinické projevy intoxikace Obecné zásady terapie otrav

IV. – Mechanismy toxického účinku Interakce s biomakromolekulami Interakce s enzymy Interakce s receptory Interakce s iontovými kanály Interakce s cytoskeletem Interakce s DNA

Interakce s biomakromolekulami Sloučeniny či jejich komplexy – stavební a regulační prvky Nukleové kyseliny, lipidy, sacharidy, proteiny –z nich pak biologické struktury Narušení integrity a funkce Cílové struktury – toxicita směrována

Interakce s enzymy Enzymy – biologické katalyzátory –regulace biochemických procesů (životně důležité děje) Katalytické centrum (přeměna substrátu na produkt), allosterické centrum Enzymová aktivita Specifické enzymy Aktivátor x inhibitor Reverzibilní x ireverzibilní Kompetitivní x nekompetitivní Př. – NPL, OF pesticidy, fascikulin, fyzostigmin…

Interakce s receptory Receptory – proteinové struktury Procházejí napříč biologickými membránami Změna propustnosti iontů membránou Receptorový komplex Afinita, vnitřní aktivita Agonista x antagonista

Interakce s iontovými kanály Složité proteinové struktury Uvnitř biologických membrán Mnoho typů (součást receptoru, spřažený s G- proteiny, systém druhých poslů) Toxicita – vazba látek na ligandy – otevření či zavření iontových kanálů – trvalé, dočasné Př. toxiny…(vysoká afinita-extrémní jedovatost)

Interakce s cytoskeletem Mikrotubuly, mikrofilamenty, intermediální mikrofilamenty Dynamický útvar, mechanické vlastnosti Procesy spojené s dělením buněk Mitotické jedy Př. (paclitaxel, podofylotoxin…užití v medicíně)

Interakce s DNA Chem. látky – alkylační a arylační činidla, interkalátory Př. MeI, yperity, mykotoxin (aflatoxiny, actinomycin D)

V. Klinické projevy intoxikace Nepříznivý projev toxické látky v organismu Akutní x chronické Sumace Orgánová toxicita (GIT, KVS, DS, játra a ledviny, IS, NS)

Účinek na gastrointestinální systém Gastrotoxicita Bolest břicha, zvracení, průjem, velká ztráta tekutin Většinou prvotní projevy intoxikace – neohrožující život Př. bakteriální toxiny, toxiny mořských živočichů, bispyridiniové sloučeniny

Účinek na kardiovaskulární systém Ovlivňují elektrickou aktivitu srdce Př. alkaloidy (digitalis, andromedotoxin, kardiotoxin, některá léčiva…)

Účinek na dýchací systém Dusivé chemické látky (fosgen, difosgen, chlorpikrin, Dráždivé látky – dráždí horní cesty dýchací, vyvolávají prudký kašel, plicní edém (perfluorisobuten, Nepřímý účinek – ochabnutí dýchacích svalů, periferní zástava dechu, útlum dýchacího centra v mozku (inhibitory cholinesteráz, myorelaxancia, morfin)

Účinek na játra a ledviny Velmi časté, poškozují jaterní (hepatocyty), ledvinné (nefrony) buňky – nekrózy, steatozy, cholestázy Tetrachlormethan, toxiny sinic, léčiva, steroidy

Účinek na krev a krvetvorbu Poškození krevního oběhu – řada projevů (mechanismus srážení, krvetvorba, funkce hemoglobinu) Warfarin, hadí jedy Kyanovodík, kyanidy Lindan

Účinek na imunitní systém Imunotoxiny Alkylace proteinů – organismus je vnímá jako cizorodé Rostliné proteiny – ricin Alkylační činidla – yperity Imunosupresiva Léky proti rakovině

Účinek na nervový systém Neurotoxiny Velmi pestrý mechanismus účinku Př. blokace uvolnění mediátoru, inhibice zpětného vychytávání neuromediátoru… Periferní či centrální nervový systém (zásah nervových synapsí či nervosvalových plotének) Nervové plyny (sarin, soman, tabun) Rostliné, živočišné toxiny, těžké kovy Serotonin, fenylethylaminy

Další místa účinku toxických látek Homeostáza vápníku (regulace nitrobuněčných procesů, selhává regulace biochemických procesů, př.aldehydy, ketony…) Energetický metabolismus buňky (ATP-energie v buňce, mitochondrické jedy, př. Kys. fluoroctová, miserotoxin…)

VI. Obecné zásady terapie otrav Klasifikace otrav Eliminace xenobiotika z organismu Antidotní terapie

Klasifikace otrav 10% všech úmrtí ve středním věku Léky, toxické plyny, kyanidy a soli těžkých kovů… Dělení otrav – latentní, lehké, střední, těžké, smrtelné Cíl – přerušit kontakt s jedem Udržení vitálních funkcí

Metody eliminace xenobiotika Při perorální intoxikaci – vyvolat zvracení, laváž žaludku, klystýr Projímadla, adsorbens, diuretika, Mimotělní metody - hemodialýza, peritoneální dialýza, hemoperfuze

Antidotní terapie Antidota Specifická x nespecifické Nespecifické (medicinální uhlí, bentonity, PAL) Specifická (chelatační činidla – těžké kovy, dimerkaprol – lewisit, N-acetylcystein – předávkování paracetamolu, reaktivátory AChE – NPL, OFP, ethanol – methano, léčiva…)

Děkuji za pozornost