Právo a lékový trh Problémy a výhledy úhradové regulace JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Regulace v oblasti léčiv
Advertisements

Racionální preskripce - MINULOST
zdravotnickÉ ProstředkY Aktualní témata Pohled VZP ČR
Úhradová vyhláška, a regulace v letech 2009, 2010 a 2011.
Léková politika MUDr. Milan Cabrnoch
Generická preskripce a substituce Pozitivní listy
Pozitivní listy pohledem zdravotních pojišťoven
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Volný pohyb zboží.
Rozhodčí soud pro zdravotnictví Externí přezkum nároků z veřejného zdravotního pojištění JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. České zdravotnické fórum Centrum.
DOSTUPNOST LÉKŮ V ČR © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV.
Veřejné podniky a státní monopoly
Změny v síti. Transparentnost? Kartel zdravotních pojišťoven? Konference ČLK JUDr. Jan Mach ředitel právní kanceláře ČLK.
Nový zákon o zdravotnických prostředcích Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění 22. března 2013, Praha.
Léčebné konopí – zahájení legislativního procesu Léčebné konopí – zahájení legislativního procesu Sekretariát Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Evropské soutěžní právo Michal Částek
Proč potřebujeme nákupčí zdravotní péče MUDr. Pavel Hroboň, M.S.
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Konference Farmaceutický trh – čo ovplyvňuje spotrebu liekov. Bratislava, hotel Marrol´s 9. október 2007, Symsite Research.
Generická preskripce a pozitivní listy
Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha,
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Cena, výše a podmínky úhrady LP PharmDr.Lubomír Chudoba, člen Lékové komise SZP ČR za ZPMV ČR Konference „Rizika v činnostech farmaceutické.
Pozice odběratelů elektřiny v ČR Seminář SVSE květen 07 K.Šimeček.
[ 1 ] © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv. [ 2 ] © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv Další vývoj probíhající revize systému úhrad léčiv PharmDr.
Podmínky obchodování se zahraničím Pavel Šolc, ČEPS, a.s. Naše cesta vede k Vám.
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
[ 1 ] PharmDr. Martin Beneš © 2011 Státní ústav pro kontrolu léčiv Kam kráčí lékárenství ? Martin Beneš ředitel SÚKL.
Léková politika v České republice Mgr. Filip Vrubel odbor farmacie
Standardy výdeje léčivého přípravku a výkony lékárenské péče Mgr.Michal Hojný Vedoucí lékárník ÚL IKEM Praha Viceprezident ČLnK.
ZÁSADY TRANSFORMACE ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN Praha,
Regulace lékového trhu MUDr. Tom Philipp Ph.D., MBA; náměstek pro zdravotní pojištění Mgr. Martin Mátl; ředitel odboru farmacie Podvýbor pro ekonomiku.
LÉKOVÁ POLITIKA A PŘÍPADNÉ ZMĚNY POHLEDEM PLÁTCE VZP ČR.
Paragraf Fišerové – dopady na pacienty, pojišťovny a poskytovatele zdravotní péče.
[ 1 ] © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv. [ 2 ] © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv Další vývoj probíhající revize systému úhrad léčiv PharmDr.
[ 1 ] © 2007 Státní ústav kontrolu léčiv Role SÚKL v novém systému regulace cen a úhrad LP a PZLÚ Praha Role SÚKL v novém systému regulace.
Zákon o regulaci reklamy JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. D&D Health s.r.o.
Léková politika v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
[ 1 ] PharmDr. Martin Beneš © 2007 Státní ústav kontrolu léčiv Stanovení maximálních cen a stanovení výše a podmínek úhrad léčivých přípravků - změny od.
[ 1 ] PharmDr. Martin Beneš © 2007 Státní ústav kontrolu léčiv Role SÚKL v novém systému regulace cen a úhrad LP a PZLÚ Praha Role SÚKL v.
Reklama, léčiva, informace očima pojištěnce JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. Platforma zdravotních pojištěnců ČR, o.s.
VZ Systém pro zpracování správních řízení a databáze LP SÚKL.
[ 1 ] RNDr. Olga Hanzlíčková © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv RNDr. Olga Hanzlíčková vedoucí sekce dozoru Státní ústav pro kontrolu léčiv.
Tisková konference Státního ústavu pro kontrolu léčiv a Ministerstva zdravotnictví České republiky Snížení cen léků – ušetří pacienti i pojišťovny ,
Jak podat odborníkovi informace Nipl, Žák, Slavíček, Jaroš & spol.
VZP ČR A ÚHRADY ZDRAVOTNICKÝCH PROSTŘEDKŮ EXISTUJE RECEPT NA NASTAVENÍ STEJNÉ ÚHRADY ZP ZA STEJNÝ EFEKT U PACIENTA? ING. MARTIN JELÍNEK, PHD MUDR. TAŤÁNA.
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV.
MUDr. JUDr. Petr Honěk náměstek ředitele VZP ČR pro zdravotní péči
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Přínosy inovativní léčby seminář
Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA
JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M.
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Máme se bát biosimilars?
Poptávka po zdravotní péči
Legislativní rámec Regulace cen a úhrad LP – novela 48/1997 Sb., součást 261/2007 Sb. Prováděcí předpisy Správní řízení – 500/2004 Sb. správní řád.
Základní zákony a instituce ve zdravotnictví
© STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Dosavadní stav Cenová regulace Stanovení úhrady MF ČR
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
© STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Mgr. Jan Zapletal – vedoucí oddělení správy zdravotních pojišťoven MZ
© STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Ing. Ladislav Friedrich, CSc.
Budoucnost domácí péče
Poskytovatelé ambulantních stomatologických služeb Dohodovací řízení pro rok 2019 Společný návrh ZP
Transkript prezentace:

Právo a lékový trh Problémy a výhledy úhradové regulace JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M.

Východiska  Co občané legitimně čekají od regulace Vztah zdravotník-pacient: ochrana vztahu důvěry, nabídka kvalitní péče, sledován výhradně zájem nemocného Vztah občan-systém v.z.p.: za povinné odvody zajištění největšího přínosu pro zdraví populace  Vztah zdravotník-pacient a lékový (dtto materiálový) trh Teorie: povinnost poučit o všech alternativách (§ 31 ZoZP), bez ohledu na úhradu, léčbu si vybírá pacient-příkazce (NOZ) Praxe: slučitelné např. s pozitivními listy ZP, poskytovatelů?  Vztah občan-systém a lékový (materiálový) trh Roztříštěný systém úhrady (léky nemocniční, ZULP, recepty…) Problém „proxy-demand“: vede k efektivnímu opatření léků/materiálu pro populaci?

Nabídka Poptávka Občané Nemocní Výrobní závod Výzkumná laboratoř Takto to zatím asi nepůjde…

LP: Nabídka a poptávka Nabídka „Proxy demand“Poptávka Nem./amb. PZS Pacienti MAH Původce LP MAH Původce LP MAH Původce LP Distribuce D. Lékárna MAH Původce LP D. Lékárna Zdravotní pojišťovny OBČANÉOBČANÉ

Východiska  Regulatorní požadavky na trh s léky LP „dost levné“ pro pacienty resp. systém zdr.poj. LP „dost drahé“ pro zahr. cenovou referenci a pro odstranění motivace k reexportu „Zakázat reexporty“ jen tak nelze, jednotnému trhu EU nesmí být až na úzké výjimky kladeny překážky Hrazené LP musejí být skutečně dostupné pro pojištěnce Alespoň jeden vhodný LP musí být plně hrazen Proces stanovení úhrady musí být transparentní, dle předem známých kritérií Veškeré smlouvy s veřejnou sférou zásadně musejí být veřejné

„Standardní“ regulace, léky v ambulantním použití (48/1997 Sb. po 261/2007 Sb., cenový předpis, rozhodovací činnost SÚKL)

Standardní regulace, léky v amb. použití Nem./amb. PZS PACIENTIPACIENTI MAH Původce LP MAH Původce LP MAH Původce LP Distribuce D. Lékárna MAH Původce LP D. Lékárna Zdravotní pojišťovny Regulace cenou původce Regulace společnou obchodní přirážkou Regulace výší a podmínkami úhrady Regulace úhradovými předpisy

Problém: Paralelní obchod Pacienti MAH Původce LP Distribuce Distri- buce Lékárna MAH Původce LP D. Lékárna Pacienti Lékárna Distribuce

Primární právo a paralelní obchod  Článek 35 SFEU Množstevní omezení vývozu, jakož i veškerá opatření s rovnocenným účinkem, jsou mezi členskými státy zakázána.  Článek 36 SFEU Články 34 a 35 nevylučují zákazy nebo omezení dovozu, vývozu nebo tranzitu odůvodněné veřejnou mravností, veřejným pořádkem, veřejnou bezpečností, ochranou zdraví a života lidí a zvířat, ochranou rostlin, ochranou národního kulturního pokladu, jenž má uměleckou, historickou nebo archeologickou hodnotu, nebo ochranou průmyslového a obchodního vlastnictví. Tyto zákazy nebo omezení však nesmějí sloužit jako prostředky svévolné diskriminace nebo zastřeného omezování obchodu mezi členskými státy.

Problém: Co je „zaměnitelné“?  Kdy je „ohroženo zdraví osob“ nedostatkem LP? „Zákaz reexportu“ předpokládá nezaměnitelnost daného LP Nezaměnitelnost vedoucí k ohrožení zdraví (zákaz reexportu) =nezaměnitelnost pro účely stanovení úhrady =nezaměnitelnost pro účely pozitivního listu =nezaměnitelnost pro účely definice relevantního trhu“  Jak právo dosud pracuje se „zaměnitelností“? Úhrada a „záruka jednoho plně hrazeného ve skupině“: zaměnitelnost na úrovni Přílohy 2? Referenční skupiny? Generika, § 32 zákona 48/1997 Sb. a ZoL: stejná účinná látka, forma, cesta podání EU mergery Sanofi/Zentiva, Teva/Barr ATC3+podrobnější analýza dle skutečného stavu Soutěž na „pozitivní list“: V molekule? V terapeutické skupině? ÚOHS v Clexane: „Hepariny jsou všechny stejné“?

Problém: Omezený distribuční model (ÚOHS Clexane) Nemocnice Pacienti MAH Původce Clexane MAH Původce Hepa Z Distribuce Lékárna Nem. lék. MAH Původce Fraxi D. Lékárna Pacienti

ÚOHS Clexane a „zaměnitelnost“  Stížnosti nezásobených lékáren, Podnět ČLnK  Odpověď ÚOHS na podnět ČLnK, : Při vymezení relevantního trhu bere Úřad jako výchozí klasifikaci ATC-3, neboť tato úroveň zahrnuje léčiva z hlediska účinku zastupitelná a zaměnitelná (v odůvodněných případech lze za výchozí považovat i klasifikaci ATC-4), ale také zohledňuje způsob aplikace přípravku, typ odběratele léčiva, způsob distribuce, zda je léčivo volně prodejné nebo na lékařský předpis apod. Na takto vymezeném relevantním trhu pak vedle společnosti sanofi-aventis působí další subjekty dodávající léčiva, která je možná ve smyslu soutěžního práva považovat za zastupitelná s přípravkem CLEXANE. Jedná se o následující přípravky (jednotlivých držitelů rozhodnutí o registraci), a to FRAXIPARINE (Glaxo Group Ltd.), HEPARIN LÉČIVA (Zentiva k.s.), ZIBOR (Menarini International Operations Luxembourg S.A.), FRAGMIN (Pfizer, spol. s r.o.), PRADAXA (Boehringer Ingelheim International GmbH) a XARELTO (Bayer Pharma AG).  Závěr: Sanofi není v Clexane dominant  Dopad na „ohrožení zdraví“: „Vyvezli všechen Clexane - nevadí, použijeme nějaký jiný heparin“ (opravdu?) Nikdy nelze zakázat vývoz Clexane, pokud jsou k dispozici alternativní hepariny? Je-li to naopak, ÚOHS se mýlí a Sanofi byl dominant?

Problém: motivace (předepisující lékař) Nabídka „Proxy demand“Poptávka PZS Pacienti MAH Původce LP MAH Původce LP MAH Původce LP Distribuce D. Lékárna MAH Původce LP D. Lékárna Zdravotní pojišťovny OBČANÉOBČANÉ Lékař

Problém: motivace (lékárna/lékárník) Nabídka „Proxy demand“Poptávka PZS Pacienti MAH Původce LP MAH Původce LP MAH Původce LP Distribuce D. Lékárna MAH Původce LP D. Lékárna Zdravotní pojišťovny OBČANÉOBČANÉ Lékař

Problém: motivace (řetězec lékáren) Nabídka „Proxy demand“Poptávka PZS Pacienti MAH Původce LP MAH Původce LP MAH Původce LP Distribuce D. Lékárník Lékárna MAH Původce LP D. Lékárna Zdravotní pojišťovny OBČANÉOBČANÉ Lékař

Problém: motivace (PL nemocnice) Nabídka „Proxy demand“Poptávka Nemocnice Pacienti MAH Původce LP MAH Původce LP MAH Původce LP Distribuce D. Lékárna MAH Původce LP D. Lékárna Zdravotní pojišťovny OBČANÉOBČANÉ Lékař

Problém: motivace (PL pojišťovny) Nabídka „Proxy demand“Poptávka PZS Pacienti MAH Původce LP MAH Původce LP MAH Původce LP Distribuce D. Lékárník Lékárna MAH Původce LP D. Lékárna Zdravotní pojišťovna OBČANÉOBČANÉ Lékař

Problém motivací a pozitivní list  Podpora spotřeby, preskripce, výdeje…regulace reklamy?  Poučení pacienta o medicínsky optimální alternativě?  Pozitivní list v evropském právu (pojišťovny) ESD C-62, Velká Británie: PL je OK, pokud je transparentní proces a objektivní, předem známá kritéria pro soutěžní skupinu Splněno u PL VZP či Svazu?  Právo a ostatní typy pozitivních listů PL zdravotních pojišťoven? PL nemocnic? PL v lékárnách/distribuci? Problém „střetu pozitivních listů“  Problém pro pacienta/pojištěnce: Zaplatí více… (navýšení tržně dosažitelné ceny původce o náklady „motivace“, snad kromě PL ZP) …za méně vhodné léky (kritériem preskripce/výdeje není jen medicínský zájem nemocného)

Regulace soutěží o cenu/úhradu

Devatero úspěšné regulace soutěže  Vymezení soutěžní skupiny Správně a transparentně určená zaměnitelnost, „většinově“ bezpečné použití, OOP SÚKL?  Transparentní soutěžní nástroj Aukce, burza, veřejná zakázka?  Vyřešení problému reexportu „levného“ LP Pojišťovna jako „spolehlivý vlastník“, distribuce v roli „soutěže o logistiku“?  Vyřešení problému zahraniční cenové reference (Ne)zveřejnění vysoutěžené ceny, obchodní tajemství?  Délka soutěžního období Nevýhody krátkého období: management zásob, častá nutnost záměn Nevýhody dlouhého období: zafixování cen, odchod neúspěšných z trhu  Zvýhodnění vítěze po soutěžní období Výlučnost úhrady, zařazení na pozitivní list  Povinnost dostatečných a rovnoměrných dodávek Při výpadku sankce, případně opatření alternativního LP na náklady vítěze  Povinnost předepisovat/vydávat vítěze Závaznost pozitivního listu Možnost výjimky v individuálních případech, medicínské důvody  Vyřešení odměňování lékárny Patrně nelze přes sdílenou DOP, nízký základ pro výpočet Vhodnější dispenzační poplatek či výkon

Stávající „soutěžní“ modely  DNC (§39c zákona 48/1997 Sb.) Chybí vymezení soutěžní skupiny (při revizi úhrady ve skupině nemusí být nejlevnější LP vhodný pro pacienty) Chybí možnost soutěže Chybí garance dodávek (DNC-revize-odchod z trhu s následkem absence plně hrazené alternativy) Chybí povinnost předepisovat/vydávat (vztah k PL ZP, závaznost pro lékaře/lékárníky?) Neřeší reexport a zahraniční cenovou referenci Neřeší problém základu pro výpočet marže  Úhradová soutěž (§ 39e) Řeší možnost soutěže, částečně zvýhodňuje vítěze, stanoví povinnost dodávek Neřeší problém soutěžní skupiny, zaměnitelnosti, DOP Prohlubuje problém reexportu (neslučitelné s kvótami)

Slevová soutěž (historicky ST761)  Princip Nesoutěží se nejnižší cena, ale nejvyšší sleva poskytnutá původcem pojišťovně  Výhody a problémy Patrně „institucionalizace“ současných dohod výrobce- pojišťovna Obsahuje kritéria a proces Řeší problém zahraniční cenové reference i DOP („ceníková“ cena nezměněna) Částečně řeší, částečně prohlubuje problém reexportu (pokud je „ceníková“ cena příliš nízká, reexportu nebude zabráněno, nadto neslučitelné s kvótami Nutno správně spočítat hodnotu slevy (nutno evidovat vydaný počet balení za období, násobený slevou)

Přímý nákup pojišťovnou (recentně D, NL)  Princip Maximální regulovaná cena/úhrada se nemění ZP soutěží o skutečnou tržní cenu přímo ve vztahu s původci ZP je vlastníkem, distribuce řešena VŘ na logistiku, lékárna odměňována výkonově/disp.popl. za lék.péči, nikoliv obchod Patrně podobné modelu u hrazených vakcín  Výhody a problémy Možno jen pro vybrané skupiny, nutno definovat proces (OOP SÚKL), kritéria a šíři (V molekule? V ATC3?) Řeší problém zahraniční cenové reference (regulovaná cena nezměněna) Řeší problém reexportu i při nízké ceně (ZP jako veřejná instituce nemá motivaci a nesmí, distribuce nevlastní, lékárna dle ZoL nesmí) Vyžaduje řešení odměňování lékáren jinak než DOP (např. výkon) Výhodné pro ZP (výrazné slevy), nevýhodné pro výrobce zejm. generik a stávající aktéry obchodu (odstranění „proxy demand“) Nutno řešit dopad na pacienta (výjimky) Slučitelné s evropskou regulací, využitelné „napříč terapeutickými intervencemi“ Analýzy NL, D: krátkodobě výrazný ekonomický přínos, dlouhodobý efekt neznámý

Přímý nákup pojišťovnou Zdravotní pojišťovny PZS Lékař PACIENTIPACIENTI MAH Původce LP MAH Původce LP MAH Původce LP Logistika Lékárna MAH Původce LP Lékárna Soutěž (PL)

Děkuji za pozornost