S EVERNÍ A MERIKA - K ANADA. Autor: Hana Brýdlová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KANADA Je rozlohou druhá největší země světa.
Advertisements

O BYVATELSTVO SVĚTA - ROZMÍSTĚNÍ Autor: Hana Brýdlová.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Studená, okres Jindřichův Hradec Autor: Mgr. Libor Hrbek Název : VY_32_INOVACE_8A03Z6-8_Rusko - lidé a hospodářství.
vhodné přírodní podmínky – mírný pás mechanizace, kvalifikovaní pracovníci soběstačnost ve výrobě základních potravin.
S TÁTNÍ HRANICE Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Jan Podlena BRAZÍLIE A ARGENTINA Vodopády Iguazu na hranici Brazílie a Argentiny.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Asijské Rusko, Dálný Východ Sibiř. Poloha Území v Rusku Přímořská oblast Ležící mezi Uralem a Verchojanským pohořím. Sibiř zaujímá většinu rozlohy Ruské.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Asie- Čína Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Jan Podlena KANADA Skalnaté hory Niagarské vodopády.
KANADA 1. VYHLEDEJ V ATLASE, SE KTERÝMI STÁTY KANADA SOUSEDÍ : KANADA USA.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_11_Z8_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála TÉMA: Norsko Základní škola Libina, příspěvková organizace,
SEVERNÍ EVROPA Otázka: Které státy řadíme do států severní Evropy?
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_03_03B_USA Téma: Zeměpis Ameriky a Asie.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
ANOTACE Materiál je určen k získání informací o tom, kde a jak žijí lidé na Zemi. V úvodní výkladové části se žáci seznámí s rozložením obyvatelstva na.
1. H ISTOLOGIE – PLETIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
Austrálie. Historie: 1606 – objevena Holanďany (Portugalci asi dříve) konec 18.st. – počátek britské kolonizace – trestanecké kolonie 19.st. – „zlatá.
Základní škola, Hradec Králové
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Ústecký kraj Název školy: ZŠ Salvátor
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ZEMĚPIS - SVĚT Severní Amerika
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola, Hradec Králové
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Vlastivěda, Francie a Velká Británie Autor: Mgr. Marta.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
SPOJENÉ STÁTY AMERICKÉ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_ZE7-09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Střední Amerika VY_32_Inovace_07 TR-1
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉM – les a pole
NORSKO Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola T. G
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 3
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název projektu: Moderní škola
Vzdělávací materiál: Amerika Operační systém: Windows XP Professional
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
IRSKO.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Severní Amerika – Kanada 2
Severní Amerika – Kanada 1
Střední Amerika Jelínek, Svoboda.
Velká Británie.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Téma hodiny: Srbsko Předmět: Zeměpis Ročník: 2., 3. ročník
VY_32_INOVACE_12_Z5 7. KANADA ZŠ a MŠ HEJNICE 2011.
Téma hodiny: Makedonie Předmět: Zeměpis Ročník: 2., 3. ročník
VY_32_INOVACE_263_Kanada Šablona Identifikátor školy:
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
ANOTACE NÁZEV: Druhy map AUTOR: Mgr. Marie Matoušová STRUČNÁ ANOTACE (OBSAH, DATUM PILOTÁŽE): Práce s textem VZDĚLÁVACÍ PŘEDMĚT (VE KTERÉM BYL MATERIÁL.
Transkript prezentace:

S EVERNÍ A MERIKA - K ANADA. Autor: Hana Brýdlová

Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_1.ZE.01…45 Tematická oblast Makroregiony světa. Název vzdělávacího materiálu Severní Amerika – Kanada. Druh učebního materiálu EVM - prezentace Anotace Výuková prezentace, seznámení s tématem, závěrečné opakování Klíčová slova Kanada, přírodní podmínky, obyvatelstvo, hospodářství. Ročník 2. ročník, sexta. Typická věková skupina 16 – 17 let Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorHana Brýdlová ZhotovenoListopad 2014 Celková velikostVelikost souboru kB

Kanada

Základní údaje Rozloha: 9,9 mil. km² (2. na světě) Počet obyvatel: 33 milionů (2011) Hustota zlidnění: asi 3 obyv. /km² Hlavní město: Ottawa Největší město: Toronto Úřední jazyk: angličtina, francouzština Státní zřízení: konstituční monarchie Státoprávní uspořádání: federace – 10 provincií a 3 teritoria Jeden ze 16 států Commonwealthu, které mají královnu oficiálně v čele státu

Provincie a teritoria Inuité Provincie mají vysoký stupeň autonomie, teritoria poněkud menší.

Přírodní podmínky Kanady 1. Povrch- pohoří na západě a východě, střed 2. Podnebí – urči podnebné pásy v Kanadě, na východě proudí Labradorský proud – jak ovlivňuje podnebí? 3. Řeky – Sv. Vavřince, Mackenzie – urči úmoří, kterými jezery protékají Velká jezera – urči názvy 4. Vegetace - jaký typ převažuje?

Pokus se popsat povrch Kanady. K tomu, aby se ti to podařilo, je třeba určit jednotlivá pohoří a nížiny označené v mapce.

Popište vodstvo na obrázku

Obyvatelstvo Asi 30 milionů Původní obyvatelé – Inuité ( teritoria), Indiáni (První národ, první lidé) – asi 4% Přistěhovalci z Evropy – Britové, Francouzi Úřední jazyk: Angličtina, Francouzština (Quebec) – asi 25% obyvatel Kanady Omezení pro imigraci, přesto každý rok asi imigrantů, hl. z Asie a Karibiku

Tvrdé přírodní podmínky, 90 % obyvatelstva žije v 300 km širokém pásu podél hranice s USA Nejhustěji zalidněné oblasti Žlutá – anglicky mluvící Hnědá – francouzsky mluvící Bílá – hustota menší než 0,4 obyv./km²

Největší kanadská města 1Toronto Montreal Vancouver Ottawa Calgary Edmonton Quebec City Winnipeg Hamilton Kolik je v Kanadě milionových měst? Co mají společného největší kanadská města? Doplň provincie, ve kterých leží.

Hospodářství Kanady Jaké má Kanada přírodní zdroje? Jaké nevýhody vyplývají z geografické polohy Kanady? Jak se jmenuje nejvyšší hora Kanady, kde leží a jakou má nadmořskou výšku? Ve kterých podnebných pásech Kanada leží? Kolik časových pásem je v Kanadě, kolik hodin je v hlavním městě Kanady, když je u nás 8 hodin ráno?

Toronto –CN Tower 553,33m – nejvyšší stavba světa U kterého města a ve které provincii leží Toronto?

Parlament v Ottawě Montreal Olympijský stadion - Montreal

Předpoklady hospodářského vývoje Obrovské nerostné bohatství – suroviny Velká rozloha lesů – dřevozpracující průmysl Velká rozloha kvalitní orné půdy na 1 obyvatele Oceán – možnost rybolovu Kvalifikované a vzdělané obyvatelstvo Rozmanité přírodní podmínky, nevýhodou je drsné klima, tundra a permafrost na severu země.

Základní charakteristiky hospodářství Kanada je jedním z nejbohatších států světa s vysokými příjmy na jednoho obyvatele. Je členem skupiny G8. V minulém století růst výroby, těžby a služeb přeměnil ekonomiku ze zemědělsky zaměřeného státu na urbanizovaný průmyslový stát. V kanadské ekonomice dominuje sektor služeb - zaměstnává tři čtvrtiny Kanaďanů. Mezi rozvinutými zeměmi je však Kanada neobvyklá v míře důležitosti primárního sektoru v čele s těžbou dřeva a nerostných surovin.

Je jedním z několika málo vyspělých států světa, jež energii vyváží. Má velmi velké zásoby zemního plynu při východním pobřeží a velké zásoby ropy. V Quebecu, Britské Kolumbii, Newfoundlandu, Labradoru, Ontariu a v Manitobě je k dispozici velmi levná energie z vodních elektráren. Je největším světovým vývozcem niklu (25%), zinku (20% svět. těžby) a uranu (30%). a předním světovým vývozcem zlata, aluminia, olova, železné rudy. Mnoho sídel v severní části země existuje jen díky těžařství minerálních surovin nebo dřeva.

Zásoby a těžba ropy Ropné písky v Albertě a Saskatchewanu

Zásoby a těžba železné rudy (červená barva), barevných kovů (fialová) a vzácných kovů (modrá)

Nejvýznamnější průmyslové obory Strojírenství – automobily, letadla Petrochemie Barevná metalurgie – výroba hliníku (1.) Dřevozpracující – papír(4.), celulózy (1.), nábytku, řeziva

Zemědělství Kanada je jedním z nejdůležitějších světových dodavatelů zemědělských produktů, v zemědělství pracuje ale jen každý 33. Kanaďan. Kanadské prérijní provincie - Alberta, Manitoba - jsou dnes jedněmi z nedůležitějších oblastí pěstování pšenice a ostatních obilovin. Kanada pravidelně vypěstuje 6% světové produkce pšenice a přes polovinu své úrody vyváží, což představuje 16% světového vývozu pšenice - přepravuje do přístavů na pobřeží Tichého oceánu železnicí. Kromě pěstované pšenice se v prérijních oblastech chová skot. Orná půda zabírá jen 5 % území, pastviny – 3%, lesy – 54%.

Kanadsko-pacifická železnice Železniční doprava je v Kanadě nejdůležitější při přepravě surovin. Sýpka na obilí

Kanada je ve vysoké míře závislá na mezinárodním obchodu, zvláště se Spojenými státy. Bilaterální dohoda mezi Kanadou a USA z roku 1989 (FTA) a především Severoamerická dohoda o volném obchodu (NAFTA) z roku 1994 zahrnující i Mexiko spustila dramatický růst míry ekonomického propojení s USA.

Opakování 1. Nunavut je velké teritorium na severu země, je samosprávným územím Eskymáků. Odpověz na otázky: a)Jak se dnes správně říká Eskymákům? b) K jaké rase tuto skupinu obyvatel řadíme? c) Odkud se dostali do Ameriky? 2. Poznáš podle charakteristiky kanadské řeky? a) Velká řeka vytékající z Velkého Otročího jezera teče směrem na sever a vlévá se do Severního ledového oceánu: ……………………………. b) Tato známá kanadská řeka vytéká z jezera Ontario a teče do zálivu, který nese její jméno: ………………………………………………………………………

3. Poznej největší kanadská města:

4. Kde leží hlavní jádrová oblast Kanady? 5. Co znamená pojem „transkontinentální doprava“ ? Odkud kam v Kanadě vede a k čemu se především využívá? 6. Které provincie Kanady mají nejvýznamnější zemědělství? Vysvětlete, proč právě tyto provincie: 7. Jak vysvětlíte, že Kanada má jen 5 % orné půdy z rozlohy země a přesto patří mezi největší vývozce zemědělských produktů? 8. Vyberte si některou z provincií Kanady, vyhledejte si o ni informace a představte ji v podobě stručného encyklopedického hesla. 9. Co znamená pojem „politicky korektní“? Uveď konkrétní příklady z Kanady.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 1.Kanada [online] [cit ]. Dostupné z: E PLURIBUS ANTHONY. Geopolitical map of Canada.png [online] [cit ]. Dostupné z: A topographic map of Canada [online] [cit ]. Dostupné z: 4.MGR. MIROSLAV NAVRÁTIL. Kanada – pracovní list [online] [cit ]. Dostupné z: 5.ANDĚL, Jiří, Ivan BIČÍK a Tomáš HAVLÍČEK. Makroregiony světa: regionální geografie pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2010, 148 s. ISBN ANTONIE JAROŠOVÁ. Kanada - prezentace [online] [cit ]. Dostupné z: