Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3569 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Opakování Mezopotámie
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
VY_32_INOVACE_Dj Mezopotámie-prezentace
Mezopotámie Sumerové - jih Mezopotámie písmo, kolo, zavlažovací kanály
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Sumerové Starověký přední východ
Asýrie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.6.04
Mezopotámie oblast mezi řekami Eufrat a Tigris
Charakteristika starověkého Předního východu a Mezopotámie
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
Kultura Mezopotámie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Starověk (poznatky čerpáme nejen z hmotných pramenů, ale i s …..
6.ročník Starověk.
Dějepis Mezopotámie a Židé 1.
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Starověká Mezopotámie
Mezopotámie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Starověká Mezopotámie
VY_32_INOVACE_212_Mezopotámie_umění Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.2 Starověká Mezopotámie Název sady: Staroorientální státy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Mezopotámie Lenka Křížová 1.A. DĚJINY  Části Babylonie Sumer Asýrie Akkad  Bývá považována za jednu z nejstarších civilizací (3500 ante- 1600)  Mezopotámie.
Mezopotámie uč. str. 47 – 55
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_š03_s01_03.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Asýrie a Babylonie 20.st. – 612 př.n.l př. n. l.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
ZŠ Gabry a Málinky Štítná nad Vláří
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Starověk.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MEZOPOTÁMIE.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Státy starověké Mezopotámie
Autor: Mgr. Ludmila Šimonová Datum:
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_22DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Digitální učební materiál
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
STAROVĚKÉ STÁTY - MEZOPOTÁMIE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
MEZOPOTÁMIE Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: MEZOPOTÁMIE.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_09
Visuté zahrady Semiramidiny
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Sumerská říše V.Adamčík.
NÁVŠTĚVA V ZIKKURATU CITACE HRA PRAVIDLA
Mezopotámie VY_32_INOVACE_D
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu:VY_32_INOVACE_13-05_Mezopotámie - prezentace Autor:Mgr. Lucie Holíková Ročník:6. Datum vytvoření:

Vzdělávací oblast:Člověk a společnost Tematická oblast:Dějepis pro 6. ročník Předmět:Dějepis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Podává stručný přehled o staroorientálním státu Mezopotámii. Popisuje zemědělství, obchod, vznik prvních městských států, dále vznik dvou samostatných států Asýrie a Babylonie. Věnuje se také kultuře. Klíčová slova:Mezopotámie, staroorientální stát, Asýrie, Babylonie, Sumerové, zikkurat Druh učebního materiálu:prezentace

Mezopotámie

Název: Mezopotámie = Meziříčí Přírodní podmínky: POLOHA:mezi řekami Eufratem a Tigridem SEVER:náhorní plošina, dostatek srážek JIH:časté záplavy Eufratu a Tigridu → vhodné podmínky pro zemědělství Obr.č.1 Írán Írák Sýrie Turecko

Zemědělství Nebezpečí záplav → stavěny kanály, nádrže, odvodňovací zařízení, voda pak využita v období sucha PĚSTOVALI:obilí, sezam, vinnou révu CHOVALI:ovce, kozy, prasata, osly DÁLE:rybolov

Obchod Výhodná poloha Mezopotámie - možnost obchodního spojení s okolními oblastmi Nedostatek surovin - téměř vše se muselo dovážet x Dostatek hlíny a rákosu - využívali při stavbě obydlí Obr.č.2

Nejstarší období Mezopotámie Lidé se začali živit zemědělstvím → museli se usadit, tak vznikaly první vesnice. Jak lidé žili před tím, než se začali věnovat zemědělství? Lovem a sběrem, putovali z místa na místo. Zemědělství se stále zdokonalovalo - poskytovalo přebytky → kromě zemědělců tak vznikají další vrstvy - řemeslníci, bojovníci, kněží, úředníci…

Vesnice – obehnány hradbami proti nepříteli 3. tis.př.n.l. – opevněné vesnice začínají ovládat okolní menší osady → vznikají první městské státy Jednotlivé městské státy mezi sebou válčily, obchodovaly, uzavíraly smlouvy… SUMEROVÉ Začátek 3. tis.př.n.l. – ovládli jižní část Mezopotámie, území nazýváno Sumer Vznik městských států

Asýrie a Babylonie Počátek 2. tis.př.n.l. – na území Mezopotámie vznikly 2 samostatné státy ASÝRIEBABYLONIE na severuna jihu hl.město Aššurhl. město Babylon

Asýrie Významný obchod - zakládali obchodní osady v Malé Asii Největší územní rozmach – 7. st.př.n.l. - Asýrie ovládla Babylonii, část Malé Asie, Sýrii, Palestinu, Egypt Král Aššurbanipal -založil knihovnu v Ninive (zachovaly se tisíce hliněných tabulek) Zánik Asýrie př.n.l. dobyty Babylonií

Babylonie Nejvýznamnější panovníci: Král Chammurapi -18. st.př.n.l. -vydal zákoník (tresty „oko za oko, zub za zub“) Král Nakukadnezar II. -dobyl hl. město Izraele – Jeruzalém Zánik Babylonie 539 př.n.l. - Babylonie se vzdala bez bojů perskému králi Kýrovi

Jazyk, písmo a literatura ☺ Mluvilo se více podobnými jazyky ☺ Písmo obrázkové, později klínové, psáno na hliněné tabulky ☺ Aššurbanipalova knihovna v Ninive ☺ Nejznámější literární dílo – Epos o Gilgamešovi

Vzdělanost a věda ŠKOLA – „DŮM TABULEK“ ☺ navštěvovali většinou jenom chlapci ☺ učilo se čtení, psaní, přírodopis, zeměpis, matematika, cizí jazyky ☺ používali šedesátinnou i desítkovou soustavu ☺ délkové míry – palec, loket DŮLEŽITÉ VYNÁLEZY: ☺ kolo, vůz tažený dobytkem nebo koňmi, hrnčířský kruh Obr.č. 3

Umění a architektura ☺ velkolepá města obklopená hradbami (Babylon, Ninive) ☺ Reliéfy -sochařské výtvory, které mírně vystupují z podkladu ☺ Zikkuraty -obrovské stupňovité stavby -na vrcholku se nacházel chrám - nejznámější zikkurat – babylonská věž (90 m)

Ištařina brána Obr.č.6 Zikkurat Obr.č.4 Semiramidiny visuté zahrady Obr.č.5

Použité zdroje: Dějepis 6: Pravěk a starověk. Praha: SPN, ISBN 51411/3. Povodí řek Eufrat a Tigris, které vytyčují Mezopotámii. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: %21Tigr-euph.png (obr.č.1) %21Tigr-euph.png Zikkurat ve městě Ur. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: r_Base_Iraq_2005.jpg (obr.č.4) r_Base_Iraq_2005.jpg Umělecká představa Visutých zahrad Semiramidiných s Babylonskou věží v pozadí. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Gardens_of_Babylon.jpg (obr.č.5) Gardens_of_Babylon.jpg

Použité zdroje: Ištařina brána v Pergamském muzeu v Berlíně. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: (obr.č.6) Obrázky z nabídky Microsoft PowerPoint (obr. č. 2,3)