1 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Finanční část projektu (zpracování rozpočtu grantových projektů)
2 Základní dokumenty, žádost Prováděcí dokument Příručka pro žadatele OPVK Metodika způsobilých výdajů Text výzvy –Informace Řídícího orgánu na –Informace ZS : Předkládání žádosti on-line 1) ostrá verze 2) testovací verze
3 Způsobilé výdaje Výdaje musí být: –přiměřené (v cenám v místě a čase obvyklých) –hospodárné (minimalizace výdajů při respektování cílů projektu) –účelné (nezbytné pro realizaci projektu) –efektivní (maximální poměr mezi výstupy a vstupy projektu) –vynaloženy na činnosti stanovené ve výzvě a na aktivity v souladu s obsahovou stránkou a cíli projektu –prokazatelné (tj. doložené prvotními účetními doklady) –výdaje musí vzniknout v průběhu realizace projektu (od okamžiku účinnosti smlouvy o realizaci GP do okamžiku ukončení realizace s výjimkami stanovenými v příručce pro příjemce)
4 Kapitoly rozpočtu 1. Osobní výdaje 2. Cestovní náhrady 3. Nákup zařízení (limit 25 % na CZV projektu) 4. Místní kancelář (limit 8 % na CZV projektu) 5. Nákup služeb (limit 49 % na CZV projektu) 6. Stavení úpravy 7. Přímá podpora (limit 20 % na CZV projektu) 8. Náklady vyplývající přímo ze smlouvy
5 Kapitola rozpočtu č.1 OSOBNÍ VÝDAJE 1.1 Platy a odměny z dohod a pojistné: Náklady na odborné zaměstnance Platy DPČ DPP Autorský honorář Náklady na administrativní zam-ce Platy DPČ DPP Autorský honorář 1.2 Sociální pojištění 1.3 Zdravotní pojištění 1.4 FKSP nebo jiné povinné výdaje 1.5 Jiné povinné výdaje (zákonné pojištění zam-ců)
6 Kapitola rozpočtu č.2 Cestovní náhrady 2.1 Služební cesty tuzemské: Cestovné (vč.provozu služ.auta) Ubytování Stravné Nutné vedlejší výdaje 2.2 Služební cesty zahraniční: Cestovné (vč.provozu služ.auta) Ubytování Stravné Ostatní Cenové limity: ubytování v ČR max ,- Kč za osobu a noc celodenní občerstvení max. 300,- Kč za osobu
7 Kapitola rozpočtu č.3 Zařízení 3.1 Dlouhodobý nehmotný majetek do 60 tis. Kč: Software Ostatní 3.2 Dlouhodobý nehmotný majetek nad 60 tis. Kč: Software Ostatní 3.3 Drobný hmotný majetek – tj. do 40 tis. Kč včetně DPH (např. i nákup výukového a spotřebního materiálu s PC do 3 tis. Kč, který je určen pro cílovou skupinu) 3.4 Použitý drobný hmotný majetek 3.5 Nájem zařízení, leasing 3.6 Odpisy: majetek pořízený před zahájením realizace projektu - nesmí být pořízen z veřejných prostředků (do nákladů projektu lze zahrnout pouze daňové odpisy v alikvotní výši s ohledem na míru využití v rámci realizace projektu - viz PPŽ) a musí být i mimo projekt již dříve daňově odepisován! 3.7 Výdaje na opravu a údržbu – pouze v souvislosti s majetkem pořízeným (hrazeným) z projektu a pro účel projektu 3.8 Křížové financování Investiční část Neinvestiční část
8 Co spadá do KF: nákup zařízení a vybavení hmotné povahy s pořizovací cenou nad 40 tis. Kč za položku (k realizaci aktivit cílové skupiny) nábytek bez ohledu na výši PC, např. židle, stoly, lavice, vestavěné skříně do 40 tis.Kč, postele a nábytkové stěny Neuznatelné jsou např.: textilní doplňky, podlahové krytiny, koberce, záclony a závěsy. stavební úpravy nad 40 tis. Kč: - za účelem usnadnění přístupu osobám zdravotně postiženým, - úpravy výukových, tréninkových nebo pracovních prostor používaných na realizaci aktivit s cílovou skupinou. Podíl KF na celkových způsobilých výdajích pro 2. výzvu 20% CZV projektu (konkrétní výše je vždy uvedena ve výzvě, maximální možný podíl je 25 % na CZV projektu ) Neinvestiční část KF zahrnuje nábytek v PC do 40 tis. Kč a vestavěné skříně s PC do 40 tis. Kč. Do investiční části KF - lze zahrnout majetek: 1)který se daňově neodepisuje !!! do způsobilých výdajů KF se zahrne pouze poměrná část PC (viz PPŽ) 2)majetek který se daňové odepisuje!! uplatní se pouze lineární odpisy a do nákladů projektu lze zahrnout pouze poměrnou výši daňových odpisů viz PPŽ Křížové financování (KF) Maximální procentní podíl stanovený pro projekt nesmí být překročen s ohledem na objem způsobilých výdajů, které byly v rámci projektu skutečně vynaloženy (tj. VYÚČTOVÁNY).
9 Kapitola č.4 Místní kancelář Kapitola zahrnuje všechny výdaje související s provozem kanceláře projektu: nájem kanceláře, nákup vody, paliv, energie, internet, telefon, fax, poštovné, spotřební materiál, úklid a údržbu. 4.1 Spotřební zboží a provozní materiál 4.2 Telefon, poštovné, fax 4.3 Spotřeba vody, paliv a energie 4.4 Nájemné Do způsobilých výdajů je možné započítat pouze podíl výdajů na místní kancelář, které připadají na aktivity projektu.
10 Kapitola rozpočtu č.5 Nákup služeb 5.1 Publikace/školicí materiály/manuály – vytvořené dodavatelem 5.2 Odborné služby/Studie a výzkum 5.3 Náklady na konference/kurzy 5.4 Podpora účastníků (stravné, ubytování) – týká se i těch osob, které nejsou cílovou skupinou ani realizačním týmem např. účastník konference.Cenové limity: (ubytování v ČR max ,- Kč za osobu a noc; celodenní občerstvení max. 300,- Kč za osobu) 5.5 Jiné náklady Od 100 tis. Kč bez DPH je nutné dodržet Postup při pořizování zboží a služeb z prostředků finanční podpory OP VK.
11 Kapitola rozpočtu č.6 Stavení úpravy 6.1 Drobné stavební úpravy -nesmí přesáhnout 40 tis. Kč v jednom zdaň.období 6.2 Stavební úpravy v rámci křížového financování -nad 40 tis. Kč (nesmí být daňově odepisovány! a do způsobilých výdajů KF se zahrne pouze poměrná část pořizovací ceny (viz PPŽ) Stavební úprava musí být provedena v souvislosti s úpravou pracovního místa nebo úpravou přístupu pro osoby se zdravotním postižením nebo úpravy výukových, tréninkových nebo pracovních prostor používaných na realizaci aktivit s cílovou skupinou.
12 Kapitola rozpočtu č.7 Přímá podpora 7.1 Mzdové příspěvky -pouze pro pedagogické pracovníky ve školství do výše 70 % mzdových náhrad 7.2 Cestovné, ubytování a stravné - cenové limity: (ubytování v ČR max ,- Kč za osobu a noc; celodenní občerstvení max. 300,- Kč za osobu) 7.3 Doprovodné aktivity - např. asistentské a jiné podpůrné služby Kapitola zahrnuje pouze náklady týkající se cílové skupiny projektu (např. realizované praxe, stáže a jednorázové ubytování, cestovné, stravné).
13 Kapitola rozpočtu č.8 Náklady vyplývající přímo ze Smlouvy 8.1 Audit způsobilý výdaj pouze pokud má příjemce povinnost zpracovat externí audit musí být proveden autorizovaným auditorem u všech projektu s příspěvkem vyšším než 3 mil. Kč 8.2 Publicita 8.3 Ostatní – např. poplatky za vedení BÚ projektu nebo správní poplatky, notářské poplatky, právní poradenství a znalecké posudky, které jsou pro realizaci projektu nezbytné Kapitola zahrnuje pouze náklady, které vzniknou z povinností daných Smlouvou o realizaci GP.
14 Např.: výdaje spojené s přípravou projektu výdaj nedoložený písemnými podklady DPH pokud existuje zákonný nárok na její odpočet přímé daně, daň z nemovitosti, daň dědická, darovací silniční, cla úroky z úvěrů a půjček, správní poplatky výdaje na právní spory výdaje spojené s financováním státem uznávaných zkoušek, rekvalifikace a kvalifikační studium apod. výdaje na každodenní řízení, monitorování a kontroly žadatele splátky finančního leasingu splátky operativního leasingu u vybavení a zařízení, které nebude využíváno výhradně pro potřeby cílové skupiny leasingový vztah s otevřeným koncem leasingové smlouvy umožňující odkup vybavení a zařízení za zůstatkovou cenu nájemné /pokud je žadatel vlastníkem nemovitosti/ režijní náklady bez přímé vazby na projekt náklady na audit v případě projektů s rozpočty nižšími než 3 mil. Kč mzdy zaměstnanců nepodílejících se na projektu penzijní připojištění, životní pojištění, příspěvky na rekreace, odstupné, peněžitá pomoc v mateřství výdaje spojené s externím zajištěním administrace a právního poradenství v případě veřejných zakázek malého rozsahu Nezpůsobilé výdaje Jsou ty které nejsou vynaloženy v souladu s cíli projektu a současně nejsou pro jejich dosažení nezbytné. Výdaje které nejsou přiměřené a nejsou vynaloženy hospodárně a efektivně nebo nejsou v souladu s evropskou nebo českou legislativou.
15 Záloha: 30 kalendářních dnů od uzavření Smlouvy o realizaci GP ve výši % způsobilých nákladů projektu (dle schváleného rozpočtu) Další platby: ve výši prokázaných způsobilých výdajů v jednotlivých žádostech o platbu (vždy po 3 měsících) do celkové výše 90 % rozpočtu závěrečná platba až po předložení závěrečné žádosti o platbu (cca 10 % celkových nákladů dle skutečného čerpání) Plátce DPH: způsobilým výdajem je ta část DPH, na kterou není u daného přijatého plnění nárok na odpočet nezpůsobilý výdaj i v případě že příjemce neuplatní nárok na odpočet daně na vstupu na základě vlastního rozhodnutí Neplátci DPH: DPH je způsobilým výdajem (příjemce nemůže nárokovat odpočet DPH na vstupu) DPH není způsobilým výdajem, pokud má příjemce nárok na odpočet DPH na vstupu. Platby (úhrady výdajů) v rámci projektu, DPH Příjemce podpory je povinen zřídit samostatný účet projektu před podpisem Smlouvy o realizaci GP.
16 Druhy partnerství: s finančním příspěvkem: - partner přejímá část finanční podpory (stanoveno ve Smlouvě o partnerství – přílohou je rozpočet) na realizaci aktivit - partner předkládá příjemci kopie uhrazených účetních dokladů (úhrady partnerovi jsou realizovány zálohově nebo na základě žádosti o platbu) - partner nemůže vystavovat faktury pro příjemce bez finančního příspěvku – partner se pouze podílí na realizaci aktivit Archivace dokumentace: příjemce podpory a partneři musí pro účely kontroly archivovat veškerou dokumentaci projektu do roku 2025 Partnerství a archivace Partner projektu musí splňovat tyto kritéria oprávněnosti: právnická osoba se sídlem na území ČR, není v úpadku, splňuje podmínky bezdlužnosti.
17 Zásady: transparentnosti rovného zacházení nediskriminace Postupy stanoveny pro zakázky: Kč (objednávka přímo dodavateli) – Kč (oslovení alespoň 3 dodavatelů) – Kč (oslovení alespoň 3 dodavatelů a uveřejnění na Kč – výše K žádosti benefit – vše od 100 tis. Kč do 2 mil. Kč je VZ malého rozsahu, která se již dále nedělí. Příjemce je povine vzít v úvahu všechna obdobná, spolu související plnění, která zamýšlí pořídit v průběhu projektu a tato plnění SEČÍST!! Výběrové řízení již od částky 100 tis. Kč bez DPH: - je nutné dodržovat stanovené postupy při výběru dodavatelů - musí být uzavřena písemná smlouva
18 Za pozornost děkuje a mnoho úspěchů při tvorbě rozpočtu projektu Karolína Haramiová