JAK REAGUJÍ UČITELÉ 1. STUPNĚ NA ZAVÁDĚNÍ ZÁKLADŮ INFORMATIKY DO VÝUKY ICT Jiří Vaníček Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta DidactIG Liberec 5. 2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

Podpora výuky matematiky prostřednictvím programu Maple
Environmentální výchova pro základní školu
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních školách CZ.1.07/1.1.07/
Projekt EU Kvalitní a efektivní výuka zdravotně postiženého žáka – základní krok do života CZ 1.07/1.2.33/ Číslo aktivity: 02 ZLEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK.
Modelování jako prostředek vytváření předmatematických představ
PT – obecná charakteristika
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Reagují fakulty připravující učitele na vznik RVP? Jana Coufalová.
VYUŽITÍ ICT PŘI TVORBĚ DUM
Klíčová aktivita 01 Příprava budoucích lektorů pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/ Stěžejním motivem je představení netradičních a inovativních výukových.
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
Přínosy projektu „Vybudování jádra a realizace systému vzdělávání pro Středisko informací a vzdělávání v elektronickém zdravotnictví“ CZ.2.17 /
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
Použitelnost e-knih z pohledu uživatele PhDr. Michal Lorenz, PhD. KISK MU, Brno.
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
E-LEARNINGOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ TVŮRCŮ A UŽIVATELŮ JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ.
Jak učit tvorbu textového dokumentu Milan Purkart.
Projekt Digitální škola - její pozice v systému projektů na OA Orlová.
Environmentální výchova a
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
Ostrava 30. září 2002 ECDL pro učitele Libor Koníček Přírodovědecká fakulta Ostravská univerzita.
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Tvorba kurikula pro výuku informačních technologií na 1. stupni ZŠ
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115 Autor: Ing. Markéta Šindelářová Materiál: VY_32_INOVACE_ICT33.06 Téma: PowerPoint.
Úvodní informace Informatika pro ekonomy II ZS 2011/2012.
Výuka jaderné chemie a chemie f-prvků na středních školách Ing. Petr Distler 4. října 2013, Tábor, Veletrh nápadů učitelů chemie Přírodovědecká fakulta,
Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v JMK Integrovaná střední škola Sokolnice Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.00/
Výuka základů algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol
Editory ve výuce ICT na 1. stupni ZŠ
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
Jak učit tvorbu www stránek Filip Procházka. Úvodem HTML není programovací jazyk, neobsahuje žádné programovací ani datové struktury, jejichž pochopení.
Martina Braunerová.  Trénovat řadu kompetencí z oblasti algoritmizace (oddálení vykonání příkazu, ladění programu, dekompozice problému…)  Naučit.
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Úvodní informace Informatika v agrobyznysu LS 2011/2012.
Didaktika geografie.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
PRAKTICKÁ ÚČETNÍ Grantový projekt: reg. číslo projektu: CZ.1.07/3.2.07/ realizátor projektu: HM EKOND, spol. s r.o., Ostrava.
Úvodní konference projektu Kreativní a kompetentní učitel CZ.1.07/1.3.06/ Třeboň, 7. září 2010.
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Strukturovaný životopis Vypracoval: Lukáš Karlík.
Název příspěvku: K pedagogické přípravě učitelů SOŠ z pohledu edukátora Karel OURODA, Ph.D., Mgr. et Mgr. novinář a odborný pedagog Workshop partnerství.
DidactIG 2016STRANA 1 Možné přístupy k výuce dětských programovacích jazyků Jindra Drábková Katedra aplikované matematiky FP TUL.
D IDAKTIKA INFORMATIKY : SOUČASNÝ STAV A PERSPEKTIVY JEJÍHO ROZVOJE V RÁMCI SYSTÉMU OBOROVÝCH DIDAKTIK Miroslava Černochová (Univerzita Karlova v Praze)
Efektivní Knowledge management
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Jištění kvality technologických procesů
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
DidactIG Liberec 21. dubna 2018 Jiří Vaníček.
ICT nebo Informatika? Mgr. Jan Berki, Ph.D.
Využití digitálních technologií při výuce
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Jak na články? Regionální konference 2009 Jan Šperl
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Transkript prezentace:

JAK REAGUJÍ UČITELÉ 1. STUPNĚ NA ZAVÁDĚNÍ ZÁKLADŮ INFORMATIKY DO VÝUKY ICT Jiří Vaníček Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta DidactIG Liberec

Obsah příspěvku Projekt implementace informatického obsahu do učebnice ICT pro 1. stupeň ZŠ Která témata jsou inovativní  Přístupy, kapitoly, úlohy Pilotní ověření:  Jak budoucí učitelé zvládají tato témata

Digitální vzdělávání – pg. disciplíny Počítačem podporovaná výuka Didaktika ICT Technologie ve vzdělávání Didaktika informatiky Oborová didaktikaNadoborová oblast

Zavádění výuky ICT na 1. stupni Povinný předmět  V někt. krajích ICT na málotřídkách není vyučován Obtíže zavádění  Dva současné procesy Žádná předchozí zkušenost s předmětem ICT na 1. st. Žádná zkušenost s orientací na kompetence, ŠVP  Učitelé necháni napospas Nepřipravovaní učitelé 1. stupně, žádný systém školení (ani v IT, ani v pg. rovině) Chybějící metodické materiály, učebnice Příprava učitelů na univerzitách: bez výuky didaktiky ICT

Nová učebnice pro 1. stupeň ZŠ Aktivní tvořivý žák, objev. témata:  Základy ovládání počítače  Propedeutika informatiky základy algoritmiace porozumění informacím + metodická příručka + sada výukových materiálů (soubory, miniaplikace)

Obsah učebnice 4 kapitoly z oblasti ICT  spouštíme aplikací, kreslíme, píšeme, Internet 2 kapitoly základů informatiky  programujeme, informace Úvodní kapitola – co už umíme  základní dovednosti, ovládání myši, klávesnice Závěrečná kapitola  učíme se s počítačem, náměty na projekty

Kapitola: Programujeme V prostředí EasyLogo (Ľ. Salanci)  Objekty lze pohybovat a kreslit po mřížce  sada 40 programátorských problémů 1. přímá manipulace, 2. příkazy s parametry 3. sekvence, cyklus, (procedury) Schopnost tvořit, číst a opravit program

Kapitola: Informace Z pohledu  obsah, reprezentace, datové typy Struktury informací  seznamy, tabulky, grafy  uživatelské kompetence, porozumění strukturám Aplikace  jednoduché zpracování dat ve vlastním výzkumu (měření, dotazník)

Ověřovací výzkum Základní otázka  jak připravovat učitele bez předchozího inf. a IT vzdělání, aby byli schopni předmět učit Pilotní kurz Didaktika IT pro primární vzděláv.  82 studentů učitelství (77 dívek), 28 hodin  Předchozí výuka: IT test, Technologie ve vzděl.  kurikulum seznamující s tématy podle učebnice  velmi praktický přístup, náročné úlohy pro žáky  úkoly: vytvářet žákovské úlohy

Zvýšení zájmu po informaci o povinné výuce Praktický přístup je efektivnější  Hravé aktivity, situace z normálního života  Tendence učit se teoretické pasáže nazpaměť Žádný problém s programováním  Strach ani předsudky proti termínu programování  1/2 studentů si evidentně užívala práci v EasyLogo  Neradi používali cyklus Zjištění

Tabulky a grafy  Problémy vkládat data do tabulky, z níž měl být vygenerován graf Rozlišení oboru (ICT, inf.)  Zadání úloh vytvořených budoucími učiteli často zkoušela znalosti z jiných předmětů chyby v textech: preferovali gramatiku před typografií grafika: spíše pohled výtvarné výchovy Zjištění

Prostorová orientace  Co je vpředu, co je vlevo  otázka: „je autobus s rozbitým oknem vlevo od nebo před bílým autobusem?“  „Které auto je před černým autem?“  Problém geometrické povahy může diskvalifikovat úlohy z reálného světa (na uspořádání) Zjištění

Závěr Jak připravit učitele 1. stupně  Užitečný přístup: problémy blízké jejich žákům, zahrnující manipulativní praktické úlohy  Není problém s přijetím algoritmizace (jestliže za tím vidí ovládání pohybu konkrétních objektů)  Studenti učitelství kladou důraz na atraktivitu, hravost, přímý experiment s manipulací a na užitečnost více než na správnost a oborovou čistotu

Děkuji za pozornost