JAK REAGUJÍ UČITELÉ 1. STUPNĚ NA ZAVÁDĚNÍ ZÁKLADŮ INFORMATIKY DO VÝUKY ICT Jiří Vaníček Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta DidactIG Liberec
Obsah příspěvku Projekt implementace informatického obsahu do učebnice ICT pro 1. stupeň ZŠ Která témata jsou inovativní Přístupy, kapitoly, úlohy Pilotní ověření: Jak budoucí učitelé zvládají tato témata
Digitální vzdělávání – pg. disciplíny Počítačem podporovaná výuka Didaktika ICT Technologie ve vzdělávání Didaktika informatiky Oborová didaktikaNadoborová oblast
Zavádění výuky ICT na 1. stupni Povinný předmět V někt. krajích ICT na málotřídkách není vyučován Obtíže zavádění Dva současné procesy Žádná předchozí zkušenost s předmětem ICT na 1. st. Žádná zkušenost s orientací na kompetence, ŠVP Učitelé necháni napospas Nepřipravovaní učitelé 1. stupně, žádný systém školení (ani v IT, ani v pg. rovině) Chybějící metodické materiály, učebnice Příprava učitelů na univerzitách: bez výuky didaktiky ICT
Nová učebnice pro 1. stupeň ZŠ Aktivní tvořivý žák, objev. témata: Základy ovládání počítače Propedeutika informatiky základy algoritmiace porozumění informacím + metodická příručka + sada výukových materiálů (soubory, miniaplikace)
Obsah učebnice 4 kapitoly z oblasti ICT spouštíme aplikací, kreslíme, píšeme, Internet 2 kapitoly základů informatiky programujeme, informace Úvodní kapitola – co už umíme základní dovednosti, ovládání myši, klávesnice Závěrečná kapitola učíme se s počítačem, náměty na projekty
Kapitola: Programujeme V prostředí EasyLogo (Ľ. Salanci) Objekty lze pohybovat a kreslit po mřížce sada 40 programátorských problémů 1. přímá manipulace, 2. příkazy s parametry 3. sekvence, cyklus, (procedury) Schopnost tvořit, číst a opravit program
Kapitola: Informace Z pohledu obsah, reprezentace, datové typy Struktury informací seznamy, tabulky, grafy uživatelské kompetence, porozumění strukturám Aplikace jednoduché zpracování dat ve vlastním výzkumu (měření, dotazník)
Ověřovací výzkum Základní otázka jak připravovat učitele bez předchozího inf. a IT vzdělání, aby byli schopni předmět učit Pilotní kurz Didaktika IT pro primární vzděláv. 82 studentů učitelství (77 dívek), 28 hodin Předchozí výuka: IT test, Technologie ve vzděl. kurikulum seznamující s tématy podle učebnice velmi praktický přístup, náročné úlohy pro žáky úkoly: vytvářet žákovské úlohy
Zvýšení zájmu po informaci o povinné výuce Praktický přístup je efektivnější Hravé aktivity, situace z normálního života Tendence učit se teoretické pasáže nazpaměť Žádný problém s programováním Strach ani předsudky proti termínu programování 1/2 studentů si evidentně užívala práci v EasyLogo Neradi používali cyklus Zjištění
Tabulky a grafy Problémy vkládat data do tabulky, z níž měl být vygenerován graf Rozlišení oboru (ICT, inf.) Zadání úloh vytvořených budoucími učiteli často zkoušela znalosti z jiných předmětů chyby v textech: preferovali gramatiku před typografií grafika: spíše pohled výtvarné výchovy Zjištění
Prostorová orientace Co je vpředu, co je vlevo otázka: „je autobus s rozbitým oknem vlevo od nebo před bílým autobusem?“ „Které auto je před černým autem?“ Problém geometrické povahy může diskvalifikovat úlohy z reálného světa (na uspořádání) Zjištění
Závěr Jak připravit učitele 1. stupně Užitečný přístup: problémy blízké jejich žákům, zahrnující manipulativní praktické úlohy Není problém s přijetím algoritmizace (jestliže za tím vidí ovládání pohybu konkrétních objektů) Studenti učitelství kladou důraz na atraktivitu, hravost, přímý experiment s manipulací a na užitečnost více než na správnost a oborovou čistotu
Děkuji za pozornost