Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS 2015 1 - Úvod do fyziky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
A) Úvod do fyziky původ slova Fyzika: z řečtiny, physikos = přírodní
Advertisements

Fyzika I Marie Urbanová Fyzika I-2016, přednáška 1 1.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_069.MAT.01 Hospodářské výpočty 1 – Převody jednotek.
Atmosférický tlak a jeho měření. Částice plynů konají neustálý neuspořádaný pohyb a mají mezi sebou velké mezery. Plyny jsou stlačitelné a rozpínavé.
Základy zpracování geologických dat Rozdělení pravděpodobnosti R. Čopjaková.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Měření délky Zpracovala: ing.Alena Pawerová. Délka je fyzikální veličina FYZIKÁLNÍ VELIČINY určují ve fyzice vlastnosti těles i látek, a také jejich změny.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 2. Teplotní stupnice - převody, teplo a 1. termodynamický zákon Název.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
VZTLAKOVÁ SÍLA NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Milada Zetelová NÁZEV: VY_52_INOVACE_28_ fyzikální.
Odborný výcvik 1. Co nás dnes čeká? Seznámení Seznámení s předmětem Řád OV Bezpečnost práce První pomoc Základní pojmy v elektrotechnice.
Induktivní statistika
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Měření délky pevného tělesa
ČAS.
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Poměr.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
15. Stavová rovnice ideálního plynu
Lineární funkce - příklady
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Statistické pojmy. Statistické pojmy Statistika - vědní obor zabývající se zkoumáním jevů, které mají hromadný charakter Pojem statistika slouží k.
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
„Svět se skládá z atomů“
Charakteristiky variability
Charakteristiky variability
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_FYZIKA
8.1 Aritmetické vektory.
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Člověk a jeho svět 4. ročník
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_20_FYZIKA
zpracovaný v rámci projektu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Seznámení s metodikami a způsobem využití na školách - Fyzika Závěrečná odborná konference Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a.
Důsledky základních postulátů STR
Výpočet neznámé veličiny z vybraných fyzikálních vzorců
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
SÁRA ŠPAČKOVÁ MARKÉTA KOČÍBOVÁ MARCELA CHROMČÁKOVÁ LUKÁŠ BARTOŠ B3E1
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
PRŮMĚRNÁ RYCHLOST SLOVNÍ ÚLOHY
VY_32_INOVACE_
Stavební fakulta ČVUT, B407
Opakování fyzikálních veličin-správný zápis fyzikálních veličin
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Mechanika a kontinuum NAFY001
Úvod do praktické fyziky
STAVOVÁ ROVNICE IDEÁLNÍHO PLYNU.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Mechanika VY_32_INOVACE_05-16 Ročník: VI. r. VII. r. VIII. r. IX. r.
MĚŘENÍ DÉLKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Nejistota měření Chyba měření - odchylka naměřené hodnoty od správné hodnoty → Nejistota měření Kombinovaná standartní nejistota: statistické (typ A) -
Fyzikální veličiny.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZKOUŠKY CEMENTU teorie
VLASTNOSTI KAPALIN
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Nejistota měření Chyba měření - odchylka naměřené hodnoty od správné hodnoty → Nejistota měření Kombinovaná standartní nejistota: statistické (typ A) -
F1190 Úvod do biofyziky Masarykova Univerzita Podzimní semestr 2016
MATEMATIKA – ARITMETIKA 7
1. Homogenní gravitační pole - VRHY
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Transkript prezentace:

Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr VáchaZS Úvod do fyziky

Kontakt: Časová dotace: 10 x 4 hodiny, čt 8:00 – 11:15 Zakončení: Klasifikovaný zápočet Malé testy v průběhu semestru Test po skončení semestru, 2 pokusy, pro získání zápočtu alespoň 50 % správně a navíc 70 % z celkového množství získatelných bodů Možnost získat bonusové body – aktivita na přednáškách, vlastní referát, připravený a provedený experiment

Fyzika Z řeckého fysis – příroda, první věda (obsahovala i filozofii), z ní se oddělily další (chemie, biologie, lékařství…) Fyzika dnes - zkoumá obecné zákonitosti jevů přírody, stavbu a vlastnosti hmoty. Jevy můžeme zkoumat kvalitativně (děje se něco opakovaně? Proč?) i kvantitativně (Odvodit vzorec a z něho něco předpovědět)

základem vědy je pochybovat a testovat (Galileo a měsíce Jupiteru) fyzika se vyvíjí, není to historie s neměnně platnými dogmaty (model atomu) Důležité je přemýšlet, snažit se dovodit souvislosti – není to soubor vzorečků spadlých z nebe Co je to věda?

Výsledkem bádání by měla být hypotéza/fyzikální zákon (teorie) Důležitý je experiment jako ověření (ne)platnosti hypotéz Fyzikální teorie musí být schopná předpovídat jevy do budoucna a musí být experimentálně testovatelná Fyzikální teorie

Fyzika v lékařství Vyšetření – např. poklepem využívá kmitání a rezonancí Lékařské přístroje (rentgen, měření krevního tlaku, ozařování nádorů, ultrazvuk,…) Pochopení dějů v lidském těle – fungování srdce, mozku, přenos vzruchů nervy atd.

Praktický příklad – matematické kyvadlo Příklad nutnosti aproximací a zjednodušení (závěs zanedbatelné hmotnosti, gravitační pole homogenní, zanedbáme odpor vzduchu)

Dokážeme vymyslet a ověřit na čem závisí doba kmitu? Proč vlastně závaží kmitá? Jaké parametry ovlivňují dobu kmitu?

Fyzikální veličiny Fyzikální veličina – vlastnost jevu, která lze změřit nebo vypočítat Veličiny extenzivní (objem, plocha, hmotnost) Veličiny intenzivní (teplota, hustota) Veličiny skalární (práce, hmotnost, čas) – číslo a jednotka Veličiny vektorové (rychlost, síla) – číslo, jednotka a směr

Fyzikální veličiny a jednotky Hodnoty veličin nelze zapsat bez jednotky – „délka ostrovu je 50“ nedává smysl Nutnost standardizace jednotek - SI

Soustava SI Mezinárodně dohodnutá soustava jednotek Jednotky základní, odvozené, vedlejší Základní jsou stanovené, odvozené se vyjadřují pomocí základních Vedlejší do SI nepatří, neměly by se oficiálně používat (např. litr, atmosféra, hodina, den…)

Soustava SI Základní jednotky: Fyzikální veličinaJednotkaZnačka DélkaMetrm HmotnostKilogramkg ČasSekundas Elektrický proudAmpérA Termodynamická teplota KelvinK Látkové množstvíMolmol SvítivostKandelacd

Matematický zápis čísel a dohodnuté předpony vs. 1,2 x , vs. 1,8 x místo nul před/za číslem je vyjádříme jako mocninu desítky ( )

10 n PředponaZnačkaNásobekPůvodPříklad teraT řec. τέρας – „netvor“TJ – terajoule 10 9 gigaG řec. γίγας – „obrovský“GHz – gigahertz 10 6 megaM řec. μέγας – „velký“MeV – megaelektronvolt 10 3 kilok 1 000řec. χίλιοι – „tisíc“km – kilometr 10 −3 milim 0,001lat. mille – „tisíc“mm – milimetr 10 −6 mikroµ 0, řec. μικρός – „malý“µA – mikroampér 10 −9 nanon 0, řec. νανος – „trpaslík“nT – nanotesla 10 −12 pikop 0, it. piccolo – „malý“pF – pikofarad

Převody jednotek Někdy není vhodné používat základní jednotky (rychlost v m/s a km/h, čas v sekundách/minutách/hodinách) Snaha o co nejnázornější vyjádření výsledku

Fyzika a matematika Přírodní zákony jdou zapsat pomocí matematických vzorců Fyzika využívá rozsáhlý matematický aparát – bez znalostí matematiky se v dnešní době fyzik neobejde

Fyzika a matematika - praxe Statisticky vyhodnotíme provedený experiment Nutnost interpretace výsledků a znalosti nejistot a chyb měření Směrodatná odchylka – ukazuje, jak moc přesně jsme měřili (+ jak přesné jsme použili přístroje)

Statistické vyhodnocení experimentu Postup: 1. Uděláme aritmetický průměr naměřených dat 2. Pro každou hodnotu vypočteme rozdíl od průměru 3. Uděláme druhou mocninu tohoto čísla 4. Směrodatná odchylka se vypočítá dle vzorce: