Inteligence a IQ Odpočívej v pokoji. Historie (Gould 1997) Rasismus 18. a 19. století – černoši – indiáni – běloši, odráželo společenskou situaci/potřeby.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řeč, jazyk, mluva.
Advertisements

Podpůrný metodický seminář I.
Metodologie historického výzkumu volného času
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Schopnosti, nadání a talent
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ VII. přednáška
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
VY_32_INOVACE_PSYPS110460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Schopnosti Pavel Šuranský.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_20.
Alternativní a augmentativní komunikace
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Základní principy geografického výzkumu
Troubleshooting Hledání příčin poruch Metody pro určení proč něco nepracuje správně, nebo neposkytuje očekávané výsledky.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Vývojová dysfázie.
Téma Hypotézy ve výzkumu
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
… jsou bohatší lidé šťastnější?
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Inteligence DUM_19.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
Inteligence,tvořivost, paměť
Inteligence.
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Socializace Kejřová.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Kognitivní rehabilitace
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Témata kognitivní psychologie
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Základní filozofické otázky
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Inteligence a IQ Odpočívej v pokoji

Historie (Gould 1997) Rasismus 18. a 19. století – černoši – indiáni – běloši, odráželo společenskou situaci/potřeby Snaha o biologické zdůvodnění – tvar a velikost lebky, podobnost černochů s lidoopy (různí autoři včetně Darwina, Cuviera) Mortonova nepřesná měření velikosti objemu lebek – co bylo třeba změřit, bylo změřeno Co je zřetelnější – géniové měli často hodně zvrásněný mozek Jak zvážit mozek? (kde oddělit od míchy, vlivy degener. onemocnění, výšky, způsobu uchování…) Další pokusy – tvar lebky, obvod lebky, tělesné znaky (délka paží)

Co je základem inteligence? Geny? Vzdělání? Převzaté memy? Něco jiného?

Co je základem inteligence? Fakta (Gardner 1999) Korelace mezi jednovaječnými a dvouvaječnými dvojčaty, žijícími společně či odděleně Zdá se, že podstatně více jsou geneticky podmíněny fyzické rysy a temperament než inteligence, způsoby poznávání a rysy osobnosti Průměrně se udává míra dědičnosti inteligence geny 30 – 50%

Teoretický základ inteligence (Gould 1997) Spearmanova hypotéza obecné inteligence (g faktor) a faktoru s (vzdělání, výchova, specifické znalosti) Vychází z korelační analýzy – mezi výsledky testů inteligence existuje vždy pozitivní korelace IQ testy s různou měrou odrážejí g, jejich zprůměrováním se g odseparuje Zásadní závěr – inteligence je separovatelnou a měřitelnou veličinou

Korelační analýza (Gould 1997) Korelační analýzu lze chápat jako snahu redukovat složitost popisu, hledat společný základ Kromě korelační analýzy musí být uplatněny další znalosti subjektu zkoumání, aby interpretace korelační analýzy byla korektní Ve společenských vědách – může být uplatněn přístup přírodních věd?

Jedna či několik inteligencí? Pro jednuProti Korelace mnohých kompetencí vzájemněJednostranní géniové „Je inteligentní“Odlišný charakter různých kompetencí Způsob testování IQ

Měření inteligence pomocí IQ (Gould 1997) Binet – odhalit děti, které vyžadují jiný přístup – podstatou jeho testů byla směs obecných dovedností – zavedl IQ přes mentální věk – řešení úloh postupně složitějších ve vztahu k věku (1908 rozdíl mentální – skutečný) – odděloval naučené od přirozeného – uváděl, že inteligenci nelze měřit jediným číslem (řešil empirický úkol, „účelové IQ“) – tři pravidla: jde o empirickou pomůcku, nemá se vztahovat k teorii o intelektu používat jen pro vyhledání mírně zaostalých dětí či dětí s narušenou vnímavostí, nemá se vztahovat na srovnávání dětí normálních tyto nalezené děti je nutné vzdělávat a nesmí se označovat jako nezpůsobilé

Měření inteligence pomocí IQ (Gould 1997) 1912 Stern IQ= mentální/skutečný*100 zneužití v USA a podle Gould (1997) jedno z největších zneužití vědy ve 20. století – Goddard – Binetovy testy zpředmětněny na vrozenou inteligenci; podklad pro klasifikaci, linearizace (IQ jako měřítko) – Terman – společnost přidělující role podle naměřeného IQ – Yerkes – testování branců v 1. svět. válce, Zákon na omezení imigrace (nekvalitní geny přistěhovalců)

Kanalizace versus plasticita (Gardner 1999) Kanalizace – upřednostňování určitých směrů vývoje před jinými – vývoj nervové soustavy – stabilita, mezidruhová podobnost Plasticita – přizpůsobení se (léze, smyslová či pohybová deprivace) – závislost na věku – x nelze se i při vhodném přístupu naučit všemu; připravenost naučit se (připravenost naučit se řeč; reakce ptáků pouze na určité zvuky; nepřipravenost lidí na logické myšlení)

Jazyková inteligence (Gardner 1999) Psaní poezie Čtení a vnímání poezie Funkce jazyka: – Rétorická – Zapamatování – Vysvětlování – orální, psané – Jazyk sám o sobě Nejlépe prozkoumaný typ inteligence Sapir-Whorfova hypotéza Vybavenost pro řeč? žvatlání – slabiky – smysluplná řeč – složité konstrukce Mluvit se naučí i děti mentálně postižené Velmi výrazná lokalizace řečových center (Wernickova, Brockova) Řeč a paměť (na verše, ságy, bible/svaté texty)

Hudební inteligence (Gardner 1999) Projevuje se velmi brzy/nejdříve Příklady: – Autistické dítě, projevující HI – HI jako výsledek kvalitní výchovy Melodie (tóny) – rytmus – barva tónu Pozitivistický výklad hudby – podobnost s matematikou/fyzikou Hudba a city Vývoj – již 2 měsíce a opakování tónů, č měsíce rytmus Hudba jako nástroj komunikace Oddělení od jazyka v minulosti – statisíce let Afázie jazyka nemusí znamenat ztrátu HI

Logicko matematická inteligence (Gardner 1999) Vzniká kontaktem se světem předmětů – dematerializace operací Co ji tvoří? : – Uspořádání znalostí v logických řetězcích – zapamatování a pochopení – Schopnost rozpoznat, v čem je podstata problému – Využití podobnosti problémů – Separace na jednodušší úlohy Intuice v přírodních vědách Matematizace přírodních věd, příroda vytváří „krásné“ matematické formule

Prostorová inteligence (Gardner 1999) Manipulace v prostoru – prostorové rotace, průniky těles, vztahy těles v prostoru Podobnost a stejnost objektů Navigace a orientace v prostoru Schopnost grafického záznamu prostorových informací Siločáry na prostorových i plošných objektech Metaforická podobnost prostorových norem

Tělesně-pohybová inteligence (Gardner 1999) Nonverbální komunikace Herectví, tanec Kalokagathia Sportovně prostorové kmpetence Ovládání zejména vývojově nižšími formami mozku

Inteligence – „shrnutí“ Sternberg 2002 Inteligence je schopnost : – učit se ze zkušenosti – přizpůsobovat se okolí (v různém kulturním prostředí) – metakognice – poznat a porozumět vlastním kognitivním procesům Laicky implicitní teorie inteligence, kontextová inteligence (řezník, zedník, sochař ….)

IQ Definice – Poměrový IQ (mentální a chronologický věk) – Deviační IQ (normální rozdělení) Testy – Binet – Stanford-Binetův – Wechslerův Pro předškoláky - WPPSI Pro děti – WISC-III Pro dospělé – WAIS-III

Další přístupy k inteligenci Reakční čas a korelace s IQ schopnost rozdělit pozornost a korelace s IQ Rychlost vedení neuronálních vzruchů a korelace s IQ, více u mužů Menší spotřeba glukózy koreluje s vyšším IQ Kulturní kontext inteligence – hierarchické třídění „hloupých“ a funkční třídění u kmene Kpelle v Africe

Otevřené otázky IQ testy a strukturované otázky x definice inteligence (adaptace, tvůrčí myšlení) Možnosti zvýšení? inteligence Trénink IQ testůSociální učeníIndividuální učeníBiologické

Zdroje 1.Gould, S. J. (1997): Jak neměřit člověka. Nakladatelství Lidové noviny 2.STERNBERG, R. J. (2002): Kognitivní psychologie, Portál, Praha 3.Gardner, H. (1999): Dimenze myšlení. Teorie rozmanitých inteligencí. Portál, ISBN BLACKMOREOVÁ, S. (2001): Teorie memů. Kultura a její evoluce. Portál, Praha