OPĚRNÁ SOUSTAVA OBRATLOVCŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kostra horní končetiny
Advertisements

KOSTERNÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
BIOLOGIE ČLOVĚKA KOSTRA LIDSKÉHO TĚLA
Ptáci.
Lidská kostra – 1. část Autor: Mgr. Diana Mücksteinová
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: KOSTRA VY_inovace_32_PR89_20
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Chrání vnitřní orgány (plíce, srdce, mozek) Umožňuje pohyb
KOSTRA KONČETIN Je tvořena kostrou horní a dolní končetiny. K páteři jsou připevněny pletencem horní a pletencem dolní končetiny. Kostra nohy a kostra.
Anatomie Kapra obecného
Pří_093_Člověk a jeho zdraví_Kostra Autor: Mgr. Marie Boučková
Soustava kosterní, opěrná a pohybová
Opěrná soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci opěrné.
Biologie člověka Kostra.
OPĚRNÁ (KOSTERNÍ) SOUSTAVA
KOSTERNÍ SOUSTAVA.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Obecná charakteristika + rozdělení.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Kostra.
Povrch těla živočichů.
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.11 Anotace:
Opakování opěrná soustava
POHYBOVÝ SYSTÉM SCHÉMATA, OBRÁZKY.
PÁTEŘ Hrudní obratel - Je složená z obratlů Plochy pro žebra
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Stavba kostry člověka Kostra= osová kostra =páteř, žebra, hrudní kost, lebka + kostra končetin LEBKA: chrání mozek a smyslové orgány, tvoří ji mozková.
OPĚRNÁ SOUSTAVA.
OSOVÝ SKELET. KOSTRA HRUDNÍKU.
Tvar a pohyb těla obratlovců
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_III/2_INOVACE_105_Kostra člověka
Číslo v digitálním archivu školy
Tvar a pohyb těla KOSTRA.
KOSTRA LIDSKÉHO TĚLA tvoří oporu těla upínají se na ni kosterní svaly udává tvar těla postava člověka (díky kostře) je tedy vzpřímená a páteř je.
Opěrná soustava Funkce: opora, tvar těla chrání vnitřní orgány
Kostra = opěrná soustava (Výklad učiva) Počet hodin: 1 5. ročník
SAVCI Soustava opěrná a pohybová Je tvořena: páteř lebka
OBRATLOVCI RYBY.
Strunatci.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
KOSTRA KONČETIN = spojena s osovou kostrou pletenci:
Plazi.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_PŘ8_BO.
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Znáš se? Hráč nebo skupina si vyberou oblast a odpoví na otázku. Za správnou odpověď si body připočítají, pokud odpoví špatně, mají šanci další. Vyhrává.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/09 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_KOSTRA.
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
Stavba kostry hrudního koše strunatců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů Datum.
Lidské tělo - kostra.
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Lebka - Cranium Funkce: chrání mozek, smysly (zraku, sluchu…)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_01_KOSTRA TÉMA: KOSTRA
Lebka a končetiny obratlovců
Výukový materiál VY_52_INOVACE_30_ Hrudník, končetiny
Opěrná soustava Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_01_Kostra
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Kmen: Strunatci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Opěrná soustava pokračování.
Procvičování základních znalostí
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Prvouka – části lidského těla a kostra
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, HOŘICE, HUSOVA 11 VY_32_INOVACE 9_01
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Transkript prezentace:

OPĚRNÁ SOUSTAVA OBRATLOVCŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám.

KTERÉ Z POJMŮ SOUVISÍ S OPĚRNOU SOUSTAVOU? chrupavka třmínek mezoderm axis běhák chorda DOKÁŽETE JE CHARAKTERIZOVAT? 2

STRUNATCI Na obrázku je schéma těla kopinatce plžovitého, kterého řadíme do kmene strunatců, tzn. že vykazuje jejich základní znaky. KTERÉ TO JSOU? [1] 3

ŽABERNÍ OBLOUKY [3] Jakou souvislost mají žaberní oblouky a následující pojmy? jazylka kovadlinka kost čtvercová mandibula columella hrtanové chrupavky 4

JAZYLKOVÝ OBLOUK - ARCUS HYOIDEUS je strukturně významný žaberní oblouk. Jazylkový oblouk je u moderních obratlovců pozměněn a neplní tedy svou původní funkci, jeho horní část (tzv. epibranchiale) jazylkového oblouku se v evoluci mění na tzv. hyomandibulu. U suchozemských obratlovců se hyomandibula mění na columellu, resp. třmínek v dutině středního ucha, což není nic jiného než přeměněná bývalá dutina žaberní štěrbiny, která dokonce stále komunikuje s hltanem (dutinou známou jako Eustachova trubice). Spodní část jazylkového oblouku se u suchozemských obratlovců podílí na stavbě jazylky. [4] Lidské embryo ve stadiu, kdy jsou patrné žaberní oblouky. Vyznačen jazylkový oblouk („hyoid arch“) 5

PLOUTVOVITÉ KONČETINY Ploutve jsou orgány ryb, paryb a některých vodních plazů a savců, jejichž funkcí je zajišťovat pohyb, hydrodynamiku a případně i ochranu organismu ve vodě. Stavba ploutví u ryb a savců se liší, což je dáno jejich původem. Zatímco u ryb se jedná o primitivní končetiny, které jsou vyztužovány kostěnými paprsky, u savců mají párové ploutve kostru, neboť vznikly přizpůsobením končetin vodnímu prostředí. 6

1.Pojmenujte jednotlivé typy ploutví, určete párové a nepárové ploutve. 2.Jaký typ ocasní ploutve je zakreslený na obrázku? [2] 7

Srovnávací anatomie - kostra hrudní končetiny různých druhů čtyřnožců Pokuste se přiřadit k jednotlivým končetinám konkrétního čtyřnožce. 120 – mlok, 121 – želva, 122 – krokodýl, 123 – skřivan, 124 – netopýr, 125 – velryba, 126 – krtek, člověk [4] 8

vnitřní kostra celý život chrupavčitá, pevná a tuhá, ukládají se v ní minerální látky páteř je složena z trupových a ocasních obratlů, v trupové části žebra chorda prostupuje souvisle středními otvory všech obratlů lebka je rozdělena na neurocranium a splanchnocranium, lebka napojena nepohyblivě, široká, očnice daleko od sebe ploutvovité končetiny, heterocerkní ocasní ploutev žaberní koš – vyztužen žaberními oblouky – pět párů KOSTRA PARYB 9

[7] 10

KOSTRA RYB je zkostnatělá, tvořena 2 typy kostí, a to kostmi krycími, které jsou kožního původu (dermální kosti) a tvoří zejména lebku, druhým typem jsou kosti vznikající osifikací chrupavky ryby mají složitou stavbu lebky (velký počet krycích kostí) mají 5 párů žaberních oblouků, přičemž poslední pár může nést tzv. požerákové zuby, např. u kapra chorda je u většiny ryb zatlačena dvojvydutými obratli páteř tvoří trupové a ocasní obratle, k páteři jsou připojena žebra ryby mají ploutvovité končetiny – ploutve vyztuženy kostěnými paprsky žaberní dutiny jsou kryty skřelemi 11

KOSTRA OBOJŽIVELNÍKŮ v kostře výrazně převládají kosti nad chrupavkami, kostra je tedy převážně zkostnatělá páteř je členěná na úseky – krční (1 obratel), hrudní (7), křížový (1), ocasní obratle žab srůstají v tyčinkovitý urostyl obratle silně zatlačují chordu žebra jsou plně vyvinuta u ocasatých obojživelníků, u žab jsou zkrácená, pahýlovitá u žab poprvé vytvořena hrudní kost, ale žebra s ní nejsou spojena (hrudní koš není vytvořen) 12

KOSTRA OBOJŽIVELNÍKŮ bikondylní lebka žaberní oblouky zanikají nebo se přeměňují a získávají novou funkci (kost čtvercová a kloubní, mezi nimiž je primární čelistní kloub pro připojení dolní čelisti, sluchová kost - columella, jazylka) kráčivá končetina čtyřnohých obratlovců přední končetina – pletenec lopatkový, kost ramenní, kost loketní a vřetenní srůstají v jednu kost, 4 prsty zadní končetina – pletenec pánevní, kost stehenní, kost holenní a lýtková srostlé, velká zánártní kost, 5 prstů, kosti směřují do stran, neudrží tělo trvale zvednuté 13

KOSTRA PLAZŮ ve srovnání s obojživelníky postoupilo dále zkostnatění kostry páteř diferencovaná – krční (8, z nichž první dva – nosič a čepovec, otáčivý pohyb hlavy), hrudní a bederní, křížový, a ocasní hadi mají nerozlišené tělní obratle hrudní koš, žebra připojena k hrudní páteři a k hrudní kosti, u hadů žebra po celé délce těla – pohyblivá, hatérie má zachována i žebra krční a břišní monokondylní lebka, vznik druhotného kostěného patra utváření spánkových jam (jejich vznik souvisí s rozvojem žvýkacích svalů) kostra končetin obdobná jako u obojživelníků, u hadů jsou končetiny zakrnělé včetně pletenců (výjimka – hroznýši) u želv je vytvořen krunýř z klenutého hřbetního štítu (karapax) a plochého břišního (plastron) 14

1.Skull 2.Cervical vertebrae 3.Furcula 4.Coracoid 5.Uncinate process 6.Keel 7.Patella 8.Tarsometatarsus 9.Digits 10.Tibiotarsus (10 and 11) 12. Femur 13. Ischium 14. Pubi (innominate bone) 15. Illium 16. Caudal vertebrae 17. Pygostyle 18. Synsacrum 19. Scapula 20. Lumbar vertebrae [5] 21. Humerus 22. Ulna 23. Radius 24. Carpus 25. Metacarpus 26. Digits 27. Alula 15

[6] 16

[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [1] [cit ].. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [2] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [3] [cit ].. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [4] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [5] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [6] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: [7] Použité zdroje: 17