Vizuální podoba pěveckého formantu Havlík, R., Švec, J.G., Lejska, M., Bártková, E., Weberová, P., Krupa, P., Frostová, J., Samek, R., Herbst, Ch. (podpořeno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Advertisements

Korekce lehké oboustranné senzorineurální vady sluchu Bártková,E., Lejska,M., Havlík,R., Weberová, P. AUDIO-Fon centr. Brno 2007.
Hlasové pole P. Weberová Celostátní foniatrický seminář Brno
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Digitální fotografování Číslo DUM: III/2/VT/2/3/43 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Kontinuita akreditačního procesu: přechod od stávajícího k novému systému JIŘÍ SMRČKA TAJEMNÍK AKREDITAČNÍ KOMISE.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Senzor mechanických vibrací s využitím optických vláken Hlavní řešitel: OPTOKON, a.s. Spoluřešitel: Vysoké učení technické v Brně Projekt:MPO FR-TI4/696.
Základní škola T ř emošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj T ř emošnice, Internátní 217; I Č : , tel: , emaiI:
Zapalování – 14 Šíření rušení Ing. Jiří Špička. 14. Šíření rušení b)Zářením Kapacitní vazbou Induktivní vazbou Vyzařováním.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Ing.Mirjam Civínová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10C_18_Tlak_plynu_z_hlediska_molekulové_.
Zpracovala: Mgr. Iva Novotná Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
STS/S 09 Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu Zpracováno: Zpracoval: por.Bc. Martin Hrabina Hasičský záchranný.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
Maturita 2017.
Úvod do projektového řízení
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Inovace a regionální rozvoj
Vizuální podoba pěveckého formantu
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Vlastnosti zvuku - test z teorie
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
Krácení a rozšiřování poměru
Téma 11: Finanční plánování
Filmová animace Rostliny Mgr. Jiří Mlnařík VY_32_INOVACE_Mul4a0210.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VLASTNOSTI ZVUKU.
4. Kinematika – základní pojmy, pohyb
Močové ústrojí Šablona III/2 Mgr. Věnceslava Svobodová
LJP Mluvidla 2. část – hlasové ústrojí
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Rychlost a zrychlení kmitavého pohybu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název prezentace (DUMu):
tvorba hlásek českého jazyka
Hudební akustika Mgr. Petr Kalina, Ph.D
Tkaniny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Zobrazení hlasotvorného aparátu moderními zobrazovacími metodami
Coulombův zákon Tematická oblast FYZIKA - Kmitání, vlnění a elektřina
Maturity 2017/2018 listopad 2017 L. Jíša.
CIRKUS orientace.
Maturita 2018.
ČINNOST UNO OK V OBDOBÍ 2014+
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Číslicové měřící přístroje
Speciální teorie relativity
Pozn. Zaměřeno na práci v MS PowerPoint
Zlomky Násobení zlomků..
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
Corel PHOTO-PAINT Úloha 3 Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Prodloužení osvědčení I. stupně
Mechanika a kontinuum NAFY001
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
Institucionální změny v přípravě učitelů na vysokých školách
Čtyři fáze poškození valivých ložisek vs. SPM HD + HD ENV
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Orientujeme se v prostoru
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_10 Zvukové jevy –opakování B
Program workshopu a harmonogram soutěže Bohatství Země
Mechanické kmitání a vlnění
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_18 Fyzika,
Zvukové jevy.
Transkript prezentace:

Vizuální podoba pěveckého formantu Havlík, R., Švec, J.G., Lejska, M., Bártková, E., Weberová, P., Krupa, P., Frostová, J., Samek, R., Herbst, Ch. (podpořeno projektem GAČR 101/08/1155)

O sole mio Che bella cosa na jurnata 'e sole, n'aria serena doppo na tempesta! Pe' ll'aria fresca pare già na festa... che bella cosa na jurnata 'e sole Nepěvecká technika Pěvecká technika (se svolením pana R.Samka)

Bel canto - klasická operní technika Základní požadavky - vysoká nosnost a znělost hlasu - slyšitelnost zpěvu na pozadí doprovodných nástrojů Cíle školení hlasu - dosažení uvedených akustických kvalit - u mužských hlasů pěvecký formant

Co je vlastně pěvecký formant? Akusticky Kvalita hlasu, která na první poslech odlišuje školený a neškolený mužský hlas Fyzikálně Navýšení akustické energie v oblasti kolem 3 kHz

Barva hlasu (timbre) Timbre určen počtem, vzájemným poměrem a akustickou energií uloženou v alikvotech Harmonické tóny (alikvotní, harmonické, částkové, parciální) = celistvé násobky frekvence základního tónu

Vznik harmonických tónů Kmitání hlasivek (základní frekvence a prvotní harmonická struktura tónu) Vokální trakt (zesilování harmonických frekvencí v jeho rezonančních oblastech) Spektrum harmonických tónů závisí na velikosti a tvaru rezonančních prostor

Jaké tvarové změny vokálního traktu mohou ovlivnit barvu hlasu?

Vokální trakt z anatomického hlediska Trubice tvořená - hrtanem

Vokální trakt z anatomického hlediska Trubice tvořená - hrtanem - hltanem

Vokální trakt z anatomického hlediska Trubice tvořená - hrtanem - hltanem - dutinou ústní

Možné tvarové změny vokálního traktu A. Hrtan 1. snížení pozice - prodloužení rezonanční trubice - rozšíření ventriculus laryngis

Možné tvarové změny vokálního traktu A. Hrtan 1. snížení pozice - prodloužení rezonanční trubice - rozšíření ventriculus laryngis 2. zvýšení pozice - zkrácení rezonanční trubice

Možné tvarové změny vokálního traktu A. Hrtan 1. snížení pozice - prodloužení rezonanční trubice - rozšíření ventriculus laryngis 2. zvýšení pozice - zkrácení rezonanční trubice 3. zúžení laryngeálního vchodu pomocí epiglottis - zúžení rezonanční trubice

Možné tvarové změny vokálního traktu A. Hrtan 1. snížení pozice - prodloužení rezonanční trubice - rozšíření ventriculus laryngis 2. zvýšení pozice - zkrácení rezonanční trubice 3. zúžení laryngeálního vchodu pomocí epiglottis - zúžení rezonanční trubice 4. sblížení ventrikulárních řas - zúžení spodní části rezonanční trubice

Možné tvarové změny vokálního traktu B. Hltan 1. otevření piriformních sinů

Možné tvarové změny vokálního traktu B. Hltan 1. otevření piriformních sinů 2. postavení kořene jazyka

Možné tvarové změny vokálního traktu B. Hltan 1. otevření piriformních sinů 2. postavení kořene jazyka 3. velopalatinální uzávěr

Možné tvarové změny vokálního traktu C. Dutina ústní 1. pozice těla a špičky jazyka

Možné tvarové změny vokálního traktu C. Dutina ústní 1. pozice těla a špičky jazyka 2. míra otevření úst

Možné tvarové změny vokálního traktu C. Dutina ústní 1. pozice těla a špičky jazyka 2. míra otevření úst 3. postavení rtů

Vznik pěveckého formantu (modelové studie) Oblast hltanu výrazně širší (6x) než oblast laryngeálního vchodu (Sundberg 1974, Yanagisawa 1989,...) Snížení pozice hrtanu (ideální délka hrtanové dutiny - 1/6 délky vokálního traktu) (Sundberg 1974) Optimální šíře hrtanových ventrikulů a prostoru mezi ventrikulárními řasami (Takemoto 2006) Dostatečné otevření piriformních sinů (Sundberg 1974) Zúžení předělu mezi hltanem a dutinou ústní (Story 2004)

Akustické důsledky uvedených změn Sblížení až propojení 3 původně oddělených rezonancí vokálního traktu Vytvoření pěveckého formantového shluku (singer´s formant cluster) Spojení 3., 4. a 5. formantu Navýšení akustické energie v oblasti kolem 3 kHz až o 20dB

Nepěvecké A, tón As3, Christian Herbst (se svolením pana Ch. Herbsta)

Pěvecké A, tón As3, Christian Herbst (se svolením pana Ch. Herbsta)

Co se tvarově děje s vokálním traktem? Přechod techniky nepěvecké v pěveckou (se svolením pana R.Samka)

Děkuji za pozornost Projekt GAČR 101/08/1155 AUDIO-Fon centr s.r.o. Brno Ústav termomechaniky Praha katedra exp.fyziky UP Olomouc VUT Brno