1 Pracovní skupina elektro, výsledky roku 2013, požadavky na změny pro rok 2015 Petr Matuszek Seminář SVSE Praha 18. března 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkušenosti s prokazováním původu elektřiny z druhotných a obnovitelných zdrojů elektřiny Ladislav Havel © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Advertisements

Bezpečná integrace OZE do ES ČR
Stručné shrnutí vývoje, podstatné požadavky jednotlivých účastníků
Poplatky za systémové služby - změny v roce 2002.
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Pravidla trhu s plynem v ČR - účastníci trhu s plynem Říčany, červen 2003 Pavel Dočekal, Transgas, a.s.
Ceny pro rok 2004 v elektroenergetice
PDS - způsob předávání dat Operátorovi trhu Jednání s provozovateli LDS Miroslav Řehoř.
Výsledky pracovní skupiny SVSE při EGÚ Brno O co jsme se snažili, jak jsme uspěli? Výsledky pracovní skupiny SVSE při EGÚ Brno Ing. Petr Matuszek Seminář.
První zkušenosti s aplikací novely energetických zákonů a vyhlášek Role ERÚ v novelizované energetické legislativě seminář AEM , Brno Josef.
Energetická účinnost a změna klimatu Kontrola emisí Podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie konference EPEE, , Praha Josef.
Úpravy Kodexu PS a DS Aktualizace žádostí FVE a VTE Materiál na jednání kulatého stolu dne
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM Praha,
Výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů v ČR v roce 2004 Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM MSV Brno,
1 NOVELIZACE ENERGETICKÉ LEGISLATIVY NÁZOR VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ Luděk Piskač – tajemník SVSE ;
Ceny a tarify v odvětví elektroenergetiky v roce 2007 Seminář AEM Cenová úroveň elektřiny a služeb pro rok 2007 EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje.
Spolehlivost dodávek a velcí spotřebitelé v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Jarní konference AEM Poděbrady 21. – 22. března 2007.
Oprávněný zákazník v roce 2005
Otevírání trhu s elektřinou základní pravidla a informace
Účast SVSE v pracovní skupině cenotvorby regulovaných cen v elektroenergetice při EGÚ Brno v roce 2006 Ing. Petr Matuszek Seminář SVSE Přerov 18. října.
Pravidla trhu s elektřinou změny pro rok 2008 Stanislav Trávníček Energetický regulační úřad.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
Účast SVSE v pracovní skupině cenotvorby regulovaných cen v elektroenergetice při EGÚ Brno, požadavky na změny cenového rozhodnutí pro rok 2007 Ing. Petr.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
AEM 20. Listopadu 2003 Operátor trhu s elektřinou - činnosti, přeshraniční přenosy, burza.
1 ENERGETICKÁ LEGISLATIVA NÁZOR VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ Luděk Piskač – tajemník SVSE ;
Účast SVSE v pracovní skupině při EGÚ Brno, požadavky a výsledky Ing. Petr Matuszek Seminář AEM – SVSE Praha 3. listopadu 2005.
9. prosince 2004 Regulace cen tepelné energie od Energetický regulační úřad Stanislav Večeřa.
Ing.K.Šimeček Stav otvírání trhu s energií v ČR z pohledu SVSE Září 2002.
Sekundární legislativa ERÚ a navazující cenová rozhodnutí
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
Typové diagramy dodávek – současný stav, praktická aplikace Ing
Asociace energetických manažerů a Sdružení velkých spotřebitelů Ing. Aleš Valla Obchodní ředitel MORAVIA ENERGO, a.s. Nová pravidla vyhodnocování odchylek,
Obchodování s elektřinou v ČR a vývoj po vstupu do EU Miroslav Marvan Konference AEM Česká energetika po vstupu do EU 8. září 2004.
Otevření trhu s elektřinou, první rok zkušeností a jak dále AEA – Sdružení velkých spotřebitelů energie 5. března 2003 Praha.
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
Požadavky a výsledky SVSE v oblasti elektroenergetiky O co jsme se snažili, jak jsme uspěli? Má smysl se snažit dále? Požadavky a výsledky SVSE v oblasti.
Regulované ceny pro konečné zákazníky a legislativa v roce 2006 Stanislav Trávníček Energetický regulační úřad AEM
1 Cenová úroveň roku 2003, vývoj cen pro OZ 1. a 2. etapy otevírání trhu, problematika LDS – stručné shrnutí a úvod dalšího bloku Asociace Energetických.
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
Požadavky a výsledky SVSE v oblasti elektroenergetiky, stěžejní úkoly pro další období Ing. Petr Matuszek Seminář AEM – SVSE Praha 6. března 2008.
Vyhláška o pravidlech trhu s elektřinou
Komentář ERÚ k cenovým rozhodnutím, kterými se stanovují ceny plynu, tepla, elektřiny a souvisejících služeb seminář AEM , Praha Josef Fiřt.
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady z pohledu roku 2005 Martin Kašák Energetický regulační úřad 7. října 2004.
Asociace energetických manažerů Brno, 20. září 2004 Energetický zákon ELEKTROENERGETIKA A TEPLÁRENSTVÍ Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Smluvní vztahy a registrace- držitelé licence na distribuci Jaroslav Žákovčík Praha
Legislativa a cenová rozhodnutí z pohledu roku 2005
Zkušenosti z otevřeného trhu z pohledu ERÚ - novelizace vyhlášky 373 Stanislav Trávníček AEM.
Pozice provozovatele LDS a obchodníka s energií při uplatnění na tuzemském a na evropském trhu Ing. Bohuslav Bernátek Praha
Novela Energetického zákona změny a zkušenosti v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Brno Ing. Josef Snítilý © 2005 Ministerstvo průmyslu.
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
ENA s.r.o. – energetické analýzy MODEL TRHU S PLYNEM Ing. Vladimír Ing. Zdeněk Praha.
Účast SVSE v pracovní skupině při EGÚ Brno, požadavky a výsledky, stěžejní úkoly odběratelů pro další období Ing. Petr Matuszek Seminář AEM – SVSE Praha.
Svaz průmyslu a dopravy ČR. I. OZE Svaz průmyslu a dopravy ČR.
1 ČESKÝ SVAZ ZAMĚSTNAVATELŮ V ENERGETICE NEOPRÁVNĚNÝ ODBĚR ELEKTŘINY V ČR Vít KLEIN, Ph.D.
Ing. Zdeněk Danielovský Poradce náměstka ministra Záměry MPO, novelizace EZ a POZE SVSE – 3. diskusní seminář, Jaké jsou možnosti snížení ceny.
1 Elektroenergetika – legislativa, cenová rozhodnutí ERÚ, požadavky na změny pro rok 2013 Petr Matuszek Seminář SVSE Brno 30. října 2012.
EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy 1 Ceny a tarify v odvětví elektroenergetiky v roce 2013 Závěrečný koordinační seminář EGÚ.
Návrh modelu Nové tarifní struktury v elektroenergetice pro veřejný konzultační proces Energetický regulační úřad 4. února 2016 Hospodářský výbor – Poslanecká.
Výrobny a mikrozdroje Ing. Martin Kříž
Výroba elektrické energie - obecná část
Finanční podpora pro provozovatele LDS v rámci V. Výzvy Smart grids
Transkript prezentace:

1 Pracovní skupina elektro, výsledky roku 2013, požadavky na změny pro rok 2015 Petr Matuszek Seminář SVSE Praha 18. března 2014

2 Obsah Úvod Výsledky roku 2013 Náměty pro rok 2015 Závěr

3 Okruhy řešení v roce 2013 Okruhy řešení v roce 2013  Zákon o podporovaných zdrojích energie  Vyhláška o pravidlech trhu s elektřinou  Vyhláška o podmínkách připojení k elektrizační soustavě  Cenová rozhodnutí ERÚ Úvod (1)

44 Úvod (2) Zdroj: EGÚ Brno Vývoj ceny základního ročního zatížení 2014 (BL Cal 14)

5 Úvod (3) Zdroj: EGÚ Brno

6 Výsledky roku 2013 (1) Politika klimatických změn Náklady vyplývající z politiky klimatických změn se rozhodujícím vlivem podílejí na růstu cen elektřiny a představují více než jednu třetinu celkové ceny. Otázka konkurenceschopnosti českého průmyslu!

7 Výsledky roku 2013 (2) Politika klimatických změn Návrh: Ponechat příspěvek na OZE ve stávající výši a deficit pokrýt z prostředků státního rozpočtu. Vícenáklady způsobené provozem OZE vyčíslit a přiřadit jejich původcům. Zavést model úlev pro energeticky intenzivní průmysl.

8 Výsledky roku 2013 (3) Politika klimatických změn Expertní skupina při MPO „Vítkovická“ výzva Výsledek: Novela zákona o podporovaných zdrojích – maximální výše příspěvku na POZE ve výši 495 Kč/MWh a zastavení podpory od s výjimkou vodních elektráren do výkonu 10 MW.

9 Výsledky roku 2013 (4) Vyhláška č. 541/2005 Sb., o pravidlech trhu s elektřinou – §5, odstavec (14) Návrh: přidat nové písmeno e) V případě, že dojde k překročení sjednané rezervované kapacity v přímé souvislosti s poskytováním podpůrných služeb, se překročení rezervované kapacity nehodnotí a poskytovatel podpůrných služeb nebo provozovatel lokální distribuční soustavy, do které je tento poskytovatel připojen, je osvobozen od jakékoliv platby za překročení sjednané rezervované kapacity. Zdůvodnění: Poskytovatel podpůrné služby přispívá k udržení rovnováhy v elektrizační soustavě a vyžadovat platbu za překročení rezervované kapacity ze strany distribuční soustavy v době aktivace je nekorektní. Výsledek: Ve vyhlášce není tato připomínka zahrnuta. Cenové rozhodnutí č. 5/2013 čl tuto problematiku částečně řeší – překročení rezervované kapacity provozovatelem LDS, do které je připojen poskytovatel podpůrné služby, je účtováno za cenu měsíční rezervované kapacity; tedy je osvobozen částečně.

10 Výsledky roku 2013 (5) Vyhláška č. 51/2006 Sb., o podmínkách připojení k elektrizační soustavě, §7, odst. 3 Návrh znění: Žadatel hradí zálohu na podíl na oprávněných nákladech podle přílohy č. 6, a to ve výši 50 % z hodnoty podílu na oprávněných nákladech. Žadatel uhradí zálohu na podíl na oprávněných nákladech do 15 dnů ode dne uzavření smlouvy o připojení nebo smlouvy o smlouvě budoucí o připojení. Pokud dojde v průběhu stavebního řízení či v přípravě stavby ke zrušení záměru, bude uhrazený podíl vrácen žadateli do výše dosud nevynaložených nákladů provozovatelem přenosové soustavy nebo provozovatelem distribuční soustavy. Zdůvodnění: Legislativa by měla být v souladu s praxí, kdy je tento způsob využíván. Výsledek: Připomínka nebyla akceptována.

11 Výsledky roku 2013 (6) Vyhláška č. 51/2006 Sb.. o podmínkách připojení k elektrizační soustavě, §7, odst. 8 Návrh na doplnění textu v odstavci (8): Pokud po dobu 60 měsíců od termínu poslední změny rezervovaného příkonu nedošlo ke sjednání rezervované kapacity, nebo nebyl skutečně dosažený maximální odběr ve výši alespoň 90 % rezervovaného příkonu, nebo u LDS alespoň ve výši 80%, má provozovatel nadřazené distribuční soustavy právo snížit hodnotu rezervovaného příkonu na hodnotu, která je dána nejvyšší sjednanou velikostí rezervované kapacity nebo nejvyšším skutečně dosaženým maximálním odběrem (vyšší z obou hodnot) v období 60 měsíců od poslední změny rezervovaného příkonu. Zdůvodnění: Provozovatelé LDS jsou v komplikovanější situaci. Platí to obzvláště v případech, kdy vlastní spotřeba LDS je minoritní, nebo do LDS pracuje zdroj významného výkonu. Výsledek: Připomínka nebyla akceptována.

12 Výsledky roku 2013 (7) ERÚ č. 5/2012, bod (4.18.)Překročení RK Cenové rozhodnutí ERÚ č. 5/2012, bod (4.18.) – Překročení RKNávrh: Cena za překročení rezervované kapacity podle bodu (3.15.) se neuplatňuje u výrobce druhé kategorie v případě krátkodobého zvýšení odběru z distribuční soustavy z důvodu výpadku dodávky z výrobny elektřiny v součtu maximálně 48 obchodních hodin za měsíc, pokud se nedohodne s provozovatelem příslušné distribuční soustavy jinak. Výpadek v dodávce z výrobny elektřiny výrobce druhé kategorie průkazně dokládá provozovateli distribuční soustavy nejpozději druhý pracovní den následujícího kalendářního měsíce. V tomto případě se toto překročení rezervované kapacity nehodnotí a výrobce 2. kategorie je osvobozen od platby za překročení sjednané rezervované kapacity.Zdůvodnění: Výpadek nevyvolá zvýšené náklady na straně RDS, protože platba za RK je mezi regionálními distributory řešena pevnou měsíční platbou (viz bod 4.30.). Výsledek: Výsledek: Připomínka nebyla akceptována.

13 Výsledky roku 2013 (8) ERÚ č. 5/2012, bod (4.25.) Cenové rozhodnutí ERÚ č. 5/2012, bod (4.25.)Návrh: Platbu za překročení rezervovaného příkonu podle tohoto ustanovení nehradí odběratel, u kterého byla hodnota rezervovaného příkonu v odběrném místě snížena v souladu s vyhláškou o podmínkách připojení k elektrizační soustavě, pokud provozovatel distribuční soustavy odběratele o snížení rezervovaného příkonu neinformoval v dostatečném předstihu, alespoň 3 měsíce předem. Zdůvodnění: Dnešní stav je právně vágní, není jasně definována povinnost PDS informovat předem. Jsou známy případy, kdy PDS informuje až po snížení příkonu a následně zasílá penalizace. Výsledek: Výsledek: Připomínka nebyla akceptována.

14 Výsledky roku 2013 (9) ERÚ č. 5/2012, bod (5.1.) Cenové rozhodnutí ERÚ č. 5/2012, bod (5.1.) V CR byla vynechána část odstavce: "... Cena je účtována provozovatelem přenosové nebo distribuční soustavy za množství elektřiny spotřebované zákazníkem, výrobcem provozujícím výrobnu elektřiny nebo provozovatelem přenosové nebo distribuční soustavy, včetně spotřeby zákazníka v ostrovním provozu na území České republiky prokazatelně odděleném od elektrizační soustavy, kromě elektřiny pro čerpání přečerpávacích vodních elektráren, technologické vlastní spotřeby elektřiny a ztrát v přenosové a distribuční soustavě." Návrh: Situaci uspokojivým způsobem vyřešit v nadřazené legislativě, resp. vypuštěný text vložit zpět. Je známo, že tento problém je řešen v novelizaci zákona o POZE, jedná se o připomenutí daného problému. Výsledek: Výsledek: Novela zákona o podporovaných zdrojích.

15 Náměty pro rok 2015  Novela energetického zákona  Novela zákona o podporovaných zdrojích  Tarifní komise  Příprava 4. regulačního období  Oponentní rada velkých spotřebitelů

16 Náměty pro rok 2015 Platba na podporu vztažená na kapacitu výsledné ceny vztažené na kapacitu budou rámcově odpovídat poměrům doby využití maxima celkových odběrů na jednotlivých hladinách napětí, budou sníženy celkové úhrady nákladů podpory na hladinách VVN a VN proti současnosti, celková platba na podporu za kapacitu na hladině vysokého a velmi vysokého napětí bude nastavena na přibližně 50 % proti současným celkovým platbám, na hladině nízkého napětí nebude v oblasti celkových plateb docházet ke změnám, pro zachování stávající úrovně plateb dojde k rozvržení plateb podle doby využití maxima pro jednotlivé tarifní sazby, princip stanovení plateb na podporu podle velikosti rezervované kapacity je v souladu se zásadami veřejné podpory EU.

17 Náměty pro rok 2015 Platba na podporu vztažená na kapacitu Úroveň plateb proti současným platbám pro jednotlivé kategorie zákazníků:  MOP – 100%  MOD – 100%  VN – 60 %  VVN – 50 %

18 Náměty pro rok 2015 Platba na podporu vztažená na kapacitu Porovnání celkových plateb ve stávajícím a navrhovaném systému podpory pro konkrétní průmyslové odběratele elektřiny Ve sledované skupině odběratelů elektřiny dochází ve všech případech k úsporám z titulu snížení celkových plateb na podporu.

19 Závěr Hlavní cíle SVSE: Odstranit dlouhodobou konkurenční nevýhodu v cenách elektřiny v porovnání s ostatními státy EU. Odstranit dlouhodobou konkurenční nevýhodu v cenách elektřiny v porovnání s ostatními státy EU. Snažit se ochránit energeticky náročný průmysl před dopady ekologických opatření. Snažit se ochránit energeticky náročný průmysl před dopady ekologických opatření. Trvale působit na tvůrce legislativy ve prospěch spotřebitelů. Trvale působit na tvůrce legislativy ve prospěch spotřebitelů. Spolupracovat při stanovování regulovaných cen. Spolupracovat při stanovování regulovaných cen. Prosazovat uplatňování nediskriminačních podmínek trhu pro všechny účastníky. Prosazovat uplatňování nediskriminačních podmínek trhu pro všechny účastníky.

20 Děkuji za pozornost tel.: