Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové 1.11.2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RIZIKOVÝ NOVOROZENEC MUDr. Milan Vacuška, Ph.D.
Advertisements

Odchylky od normálního růstu mohou být ukazatelem vážných onemocnění a zdravotních poruch. GEN
Sluchově postižené dítě ve slyšícím světě
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
DĚDIČNÉ CHOROBY.
SCREENING SLUCHU PO 6 LETECH
Narušená komunikační schopnost PaedDr
autor: Boháčová Eva spoluautorky: Suchánková Iva, Slaviková Mária
Audiologická vyšetření u poruchy vývoje řeči
Specifika domácí paliativní péče u dětí
Výchova mládeže s více vadami
Sluchové vnímání a jeho fyziologie, patologie sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, vlastnosti zvuku.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
PREVENTIVNÍ PÉČE.
Poruchy autistického spektra (PAS) Pervazivní vývojové poruchy
SACÍ A ROHOVKOVÝ REFLEX
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Příčiny SPU.
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_20.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Etiologie vad a poruch sluchu novorozenců a dětí
Screeningové vyšetření sluchu u novorozenců
Inspirováno přednáškou Doc. MUDr. Ondrejčáka, CSc.
Logopedická třída MOTÝLCI
Specifické poruchy školních dovedností
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Dítě se sluchovým postižením
GENETICKÉ VADY.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Ušní šelest Radka Horáková, 2006
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Základy speciální pedagogiky
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Úskalí v diagnostice stavu sluchu pomocí kmenových evokovaných potenciálů u nejmenších dětí Weberová,P., Lejska,M., Havlík, R., Bártková, E. AUDIO-Fon.
Příspěvek na péči MUDr. Jarmila Lamková MUDr. Jarmila Lamková Ministerstvo práce a sociálních věci, Ministerstvo práce a sociálních věci, odbor posudkové.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Hodnocení kompenzovaného sluchu u nejmenších sluchove postižených detí Lejska, M., Havlík,R., Smisitelová,J, Jíra, T.
Patofyziologie poruch a vad sluchu systematika. Systematika patofyziologie poruch sluchu I. vývojová existence vady sluchu congenitální (vrozený) II.
Kompenzace sluchových vad nejmenších dětí sluchadly Havlík, R.,Lejska, M., Bártková, E., Weberová, P. Co nového za 10 let (2002 – 2012) 23. celostátní.
VRA = Visual Reinforcement Audiometry Smisitelová, J., Lejska, M., Havlík, R., Jíra, T. AUDIO-Fon centr. Brno Praha
Problematika vyšetření sluchu u mnohočetně vrozeně postižených dětí Lejska,M., Havlík,R., Bártková,E., Weberová, P., Vacuška,M* AUDIO-Fon centr. Brno AUDIO-Fon.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Úskalí korekce sluchové vady u nejmenších dětí XX.celostátní foniatrické dny E.Sedláčkové a 7. česko-slovenský foniatrický kongres Liberec,
Auditory neuropathy kazuistika M. Lejska AUDIO-Fon centr Brno.
Dopad minimální a lehké sluchové vady na děti. The Impact of Minimal and Mild Hearing Loss on Children Anne Marie Tharpe Nashville, Tennessee, USA.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
Korekce lehké vady sluchu
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
Možnosti vyšetření sluchu nejmenších dětí pomocí ABR Limity BERA
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
12. Česko-Slovenský foniatrický kongres Praha 2014
Starostlivosť pred pridelením slúchadiel – medicínska, cvičná
Úloha foniatra v péči o dítě s rozštěpovou vadou
Korekce lehké vady sluchu
Okruhy činnosti práce sestry v ordinaci PL
Vyšetření sluchu u nejmenších dětí
Posouzení životní situace rodin s dětmi
Okruhy činnosti sestry v ordinaci praktického lékaře pro dospělé
Pedie Co mají společné?.
Bártková,E., Lejska,M., Weberová,P., Havlík, R., AUDIO-Fon centr. Brno
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Pozvánka Brno, Filozofická fakulta, A. Nováka 1
Transkript prezentace:

Screening sluchu u nejmenších dětí a jednostranný defekt M. Lejska Hradec Králové

Screening sluchu TE OAE opakovaně zhruba dítě do třetího měsíce života opakovaně jednostranně nevýbavné emise BERA či jiná objektivní metoda

Otázka Jak posuzovat stav, když jsou TE OAE výbavné pouze na jednom uchu ??

Odpověď Jasně a jednoznačně se jedná o komunikačně zdravé dítě Není třeba další intervence Pouze dispenzarizace - sledovat vývoj řeči (Možno ověřit pomocí ABR) PROČ !!

2 důvody Postižení sluchu u nejmenších dětí je typicky oboustranné. Jednostranné postižení je raritní !! I jedno slyšící ucho zajistí zcela normální komunikaci pomocí řeči

1. Co je třeba si uvědomit I.Vývojová existence vady sluchu - organická – vlastní ucho: vnější, střední, vnitřní - vedlejší oblasti – rozštěpy - funkční – hereditární – geneticky – syndromální (dědičný) - nesyndromální - nehereditární - získané – pre, peri, post-

Výsledky AUDIO-Fon centr Vyšetřeno pro podezření na vadu sluchu, OVŘ a v rámi screeningu dětí Z toho nalezena těžká vada sluchu (ohrožení vývoje řeči) 215 dětí (18,56%) Jednostranné postižení TE OAE 73 dětí ( 6,3%) Jednostranná vada sluchu (BERA) 1 dítě ( 0,08%)

2. Co je třeba si uvědomit Neléčíme stav sluchu, ale komunikace !!! Není tudíž rozhodující jak dítě slyší, ale jak mluví !!! Řeč je indikátorem stavu sluchu u nejmenších dětí !!! I v případě pouze jednoho slyšícího ucha se řeč vyvíjí zcela normálně (pokud jsou zachovány další podmínky pro vývoj řeči)

Jednostranná hluchota u dětí Bývá nalezena nejčastěji kolem 6 roku života, často i mnohem později, někdy až v dospělosti Dítě při vyšetření nevykazuje žádné poruchy ve vývoji řeči– časové, kvalitativní, kvantitativní ani v perceptivní ani expresivní složce (pokud jsou zachovány další podmínky pro vývoj řeči) Dítě má dokonce i dostatečnou schopnost směrového slyšení (??)

Otázka Jak posuzovat stav, když jsou TE OAE výbavné pouze na jednom uchu ?? Odpověď Jasně a jednoznačně se jedná o komunikačně zdravé dítě Není třeba další léčebné intervence

Jak postupovat ? Pravidelné sledování – ne stavu sluchu, ale vývoje řeči Opakované kontroly sluchu zdravého slyšícího ucha Péče preventivní i kurativní o stav HCD a somatologie slyšícího ucha

Diskuze Jedno ucho je hluché a na druhém se sluch zhoršuje (léčebné postupy, kompenzace) Má vrozená jednostranná hluchota dopad na komunikaci stejně jako získaná jednostranná hluchota( současný léčebný postup u jednostranné hluchoty) Jak postupovat u poruch vývoje řeči u dítěte s jednostrannou hluchotou Auditory neuropathy