Komunikace a prevence konfliktu v policejním výkonu Výcvikový modul I.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TYPOLOGIE KLIENTŮ s kým se mohu v praxi setkat
Advertisements

Projekt Fakultní nemocnice u sv
Komunikace Společenská kultura
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Závislost, nebezpečná závislost.  - je stav, kdy někdo nebo něco je podmíněn nějakou okolností nebo situací  - kterou potřebuje (nebo si myslí že ji.
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Neverbální komunikace
Ústřední pilíř sociální psychologie
Komunikace.
Komunikace s dětským pacientem
Souhrn mimoslovních sdělení, která jsou vědomě nebo nevědomě předávána člověkem k jiné osobě nebo lidem.
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
KONFLIKT ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ.
Obrana proti působení stresu a budování vlastního sebevědomí
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Náročné životní situace
Komunikace – neverbální komunikace
Komunikace a její využití v řízení
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
KOMUNIKACE MEZI LIDMI Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Vzdělávání pedagogů v oblasti prevence úrazů dětí
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Klára Šťastná 2.Ročník MK
KOMUNIKACE V..
Agrese.
Komunikace s rodiči.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Komunikace I. Petr Machala. KOMUNIKACE (z lat. učinit společným) přenos informací slovně – mimoslovně – činy (chováním a jednáním) Vážně jsi tam byla?
Mooting – jak argumentovat JUDr. Maxim Tomoszek. Smysl simulace Příprava na reálné situace Příprava na reálné situace Kontrolované prostředí Kontrolované.
Specifické metody SP LS 2014
Neverbální komunikace
Technika mluveného projevu Přednáška: pondělí 16:40–18:15 (6 týdnů) Seminář: pátek (2 skupiny) Zápočet: aktivní práce v semináři.
Agrese a agresivita.
Zásady efektivní komunikace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Pedagogická komunikace
KOMUNIKACE.
centrální porucha zpracování řečového signálu
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 8. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov45 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Informace a společnost – neverbální (nonverbální) komunikace Hana Slámová VOŠIS 2014.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Konflikt, komunikace a člověk pod vlivem NL Marek Nový.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Slovní a mimoslovní prostředky 2)Typologie osobnosti – a komunikace.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_8_10_ Test,komunikace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Péče o pacienty v problematických situacích
Partnerské násilí Osobnost agresora.
Komise TMK ČLS Komunikace a jednání Hana Šípková.
KOMUNIKACE.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sociologie pro SPP/SPR
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Společenská výchova – Neverbální komunikace
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

Komunikace a prevence konfliktu v policejním výkonu Výcvikový modul I.

Komunikace Výměna informací mezi účastníky ….pošta, ulice, autobus, v práci, s počítačem, s nadřízeným, telefonicky v divadle, v hospodě, televize, výměna plínek…

Komunikace v policejní praxi komunikanti, role účastníků komunikace charakter prováděné činnosti, kontext komunikační kanál celková situace- fyzikální a sociální dimenze vztahy vyplývající z postavení účastníků vzájemné vztahy založené na emocionálním základě osobní charakteristiky účastníků efekt uniformy efekt zbraně (komunikace- předávání prostřednictvím smyslů)

Konflikt Confligere Konfliktnost Mýty a předsudky o konfliktech

Konflikt vzniká neočekávaně Konflikt vzniká bez příznaků Konflikt vyvolává jedna strana O konflikt jde v případě agresivity Konflikt se řeší pomocí donuc., zbraní atd.. K řešení existuje jednoznačný návod Odchod je prohra Odvrácením hrozby konflikt končí

Spouštěče konfliktu Averzivní stimulace (averze k policii) Disinhibice drogou Absence alternativní volby Podněty podporující násilí Skupinová podpora Psychotická interpretace normálního chování Používání barbrů Očekávání odměny za konfliktní chování Reakce na nějakou životní změnu

Spouštěče konfliktu Averzivní stimulace (komunikace) Disinhibice drogou (lze předem předpokládat) Absence alternativní volby (dávat volbu) Skupinová podpora (dovednost separace) Psychotická interpretace normálního chování Používání barbrů (verbální komunikace) Očekávání odměny za chování (dovednost separace) Reakce na nějakou životní změnu (lze někdy předpokládat)

Vývoj konfliktní situace 1.Spouštěcí fáze- odklon od normálního chování 2.Eskalační fáze- nepřiměřené zaměření se na jeden jev 3.Krizová fáze- mizí kontrola agresivních impulsů 4.Fáze uklidnění- vysoká hladina vzrušení 5.Fáze odžívání- déledobá

Spouštěcí a eskalační fáze Pozornost věnovat signálům Rozrušení, časté a rychlé pohyby, výhružná gesta, neklidné nohy, upřený pohled, narušení osobní zóny, bouchání do věcí, pěsti, napjaté tělo, svaly v obličeji, zčervenání, zblednutí, tiky, strkání Identifikovat náhlou změnu chování Komunikovat

Verbální komunikace Vývojově mladší Obvykle nefunguje automaticky Prostředkem sdělování je řeč Předpokládá, že si různí lidé spojí se stejným slovem stejný význam Dobře se ovládá vůlí Nemusí prozrazovat skutečný pocit či záměr

Neverbální komunikace Vývojově starší Funguje z velké části automaticky Prostředkem sdělování je různé chování Špatně se ovládá vůlí Prozrazuje opravdový pocit či záměr

Nositelé neverbální komunikace Držení těla Vzdálenost Mimika Gestika Vizika Haptika Mít na mysli situační kontext

Držení těla- posturologie Otevřenost- uzavřenost postoje Směřování postoje, zájem, pozornost Hostilní versus přátelský postoj Dominance- submise Bezpečnost- modifikované postoje Obrana zbraně

Vzdálenost-proxemika Vzájemná vzdálenost- neverbální vzkaz –Intimní vzdálenost – méně než 40 cm –Osobní vzdálenost – do 1,2 m –Sociální (konzultativní vzdálenost) 1,2- 3,6 m –Veřejná vzdálenost – více než 3,6 m Narušení zóny Pozor- bezpečná vzdálenost je priorita Práce s prostorem, překážkami Spolupráce ve dvojici

Mimika Odráží emocionální stav Napětí svalů v obličeji (agrese) Profesní tvář Může se policista usmívat?

Gestika Vypovídá o temperamentovém založení Aktuálním emočním stavu Agresivitě, nervozitě Gesta nesoucí význam Agresivní gesta Dominance Bezpečnost- modifikovaná gesta

Vizika Pohled- dráha Oční kontakt- frekvence

Vizika Pohled- dráha Oční kontakt- frekvence

Vizika Pohled- dráha Oční kontakt- frekvence

Vizika Pohled- dráha Oční kontakt- frekvence

Vizika Pohled- dráha Oční kontakt- frekvence

Vizika Pohled- dráha Oční kontakt- frekvence

Specifické pohledy Zornice Vizika

Haptika Stupeň důvěrnosti Prolomení bariéry, odstartování agrese Dominance Podání ruky Kontaktní a nekontaktní kultury

Jak postupovat? Verbální komunikace: Umění otevřít situaci (tzv. otevírák) Pozorovat, registrovat, hrají roli např. drogy? Umění rozhovořit protějšek Pozor na spouštěče Pozor na barbry při komunikaci (s pošk., sv., pach.) Umění nabídnout alternativy

Jak postupovat? Verbální komunikace- databáze argumentů a frází: …to vám potvrdí každý soudný člověk Zvažte, že…. Já rozumím vám ale vy rozumějte mě… Představte si….

Jak postupovat? Neverbální komunikace: Působit sebejistým a vyrovnaným dojmem (hlas a tempo řeči, postoj, umírněná gestikulace, mimika, výraz, pohled) Pozor na narušení zóny! Pozor na agresivní gesta! Udržet shodu mezi verbálním a neverbálním

Jak postupovat? Neverbální komunikace: Naučit se číst neverbální komunikaci protějšku Všímat si vlivu dalších okolností (drogy, alkohol, psych. onemocnění) Identifikovat vliv dalších okolností podle komunikace protějšku Odhadnout a vcítit se do druhého

Jak postupovat v případě, že jsou ve hře drogy ? Lze předpokládat drogy? Osobní znalost? Chová se jako narkoman? Vypadá jako narkoman? Je to v prostředí kde jsou obvykle narkomani (místní znalost)? Zeptat se. Všímat si- co vidím, co cítím.

Jak postupovat v případě, že jsou ve hře drogy ? Hledáme odpověď na tyto otázky: Jde do aktivity (je vybuzený) nebo pasivity (je utlumený)? Vypadá agresivně? Chová se agresivně? Je mu dobře nebo špatně? Chová se přiměřeně? Vypadá orientovaně?

Jak postupovat v případě, že jsou ve hře drogy ? Jistě to obvykle v průběhu zákroku nevíte, lze jen usuzovat! Je utlumený, není agresivní Je vybuzený a může být agresivní Je dezorientovaný a může být agresivní Je v bezvědomí

Jak postupovat v případě, že jsou ve hře drogy ? Je- li utlumený, lze postupovat direktivně. Ale pozor na změnu chování!! Pozor na snížený práh bolesti!!! Nezapomenout, že intoxikovaný nebo rozrušený člověk je velmi citlivý na mimoslovní komunikaci.

Jak postupovat v případě, že jsou ve hře drogy ? Je- li vybuzený- pozor! Nebezpečí agrese!!! Intoxikovaný nebo rozrušený člověk je velmi citlivý na mimoslovní komunikaci.

Jak postupovat v případě, že jsou ve hře drogy ? Je orientovaný? Je vůbec v realitě? Vidí, slyší co vy nevidíte? Psychóza- daleko více záleží na tom, jak věc říkáte, než co říkáte. Komunikace o jeho osobě – snaha vrátit ho zpět (jak se jmenuje, kde bydlí apod.) Převoz na psychiatrii Pozor na uzavřené, stísněné prostory

Jak postupovat v případě, že jsou ve hře drogy ? Je v bezvědomí? Může se náhle probrat Vždy rukavice, rouška Jen opilec? - hrozí zástava dechu Poskytnout první pomoc

Jak postupovat v případě, že jsou ve hře drogy ? Agrese- útoku něco předchází: Nadávky Agrese vůči předmětům Neklid, nervozita Upřený oční kontakt Nezvyklé přibližování se

Jak postupovat v případě, že jsou ve hře drogy ? Udržovat bezpečnou vzdálenost aby se nezvyšovala vztahovačnost a neprovokoval se útok Nechat ho chvíli být Zůstat na stejné úrovni Nikdy ne méně než délka natažené paže Práce s prostorem Spolupráce ve dvojici Práce s časem (dojezd RZ, posil) Distanční pomůcky

Jak postupovat v případě, že jsou ve hře drogy ? Další složky mimoslovní komunikace: Hovořit klidným, hlubším, tišším hlasem I ve vypjatých situacích by měl policista hovořit klidně Vyvarovat se prudkých gest a pohybů, které by si dotyčný mohl vykládat jako útok Pohybovat se pomalu O plánovaném pohybu jednice informovat

Jak postupovat v případě, že jsou ve hře drogy ? Slovní sdělení by mělo být jednoduché, srozumitelné a jednoznačné To zvyšuje naději, že mu protějšek porozumí (Není zcela vhodné zasvěcovat opilce do nuancí psychoterapie závislostí)

Jak postupovat v případě, že jsou ve hře drogy ? Není důvod pro tykání Není důvod lhát Není nutné říkat vše

Jak postupovat v případě, že jsou ve hře drogy ? Nebezpečnou situaci je lépe rychle ukončit

Jak postupovat v případě, že jsou ve hře drogy ? Přítomnost dalších osob riziko agresivního jednání obvykle zvyšuje Přítomnost dalších osob riziko agresivního jednání někdy snižuje- velmi specifické případy Technika separace a opatření- evakuace

Dotazy?

Opakování Jaké 4 varianty mohou nastat? Jak v jednotlivých případech postupovat?

Děkujeme za pozornost Tolerance, disciplína, smysl pro povinnost, zkušenost