ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_08_Trh_Konkurence a ceny TEMA:Finanční.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Advertisements

Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Rovnovážná cena je cena, při níž je trh v rovnováze Při rovnovážné ceně nedochází k tlakům na její zvýšení (převis poptávky) ani k tlakům na její snížení.
Ekonomická gramotnost
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_231.
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mechanismus hospodářské koordinace
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Hospodářský mechanismus
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Trh a jeho fungování Milena Tichá
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
 Vytvořit vhodné a stabilní prostředí pro podnikání  Omezovat stínovou ekonomiku / nezákonné, nemorální, nezdaněné/  Řešit selhání trhu.
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Nedokonalá konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_12_Stát a nezaměstnanost TEMA:Finanční.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_04_Osobní aktiva a pasiva TEMA:Finanční.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_16_Měna TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_10_Inflace II TEMA:Finanční gramotnost.
Formy konkurence v tržní ekonomice - monopolistická konkurence M. MokrýC2A.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO 15 Název.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_14_Hotovostní placení TEMA:Finanční.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Ing. Veronika Dostálková MBA
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Ekonomika– národní hospodářství
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Trh a tržní mechanismus TNH 1 (S-2)
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Ing. Veronika Dostálková MBA
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Ekonomika Clo a celní politika 4. Ing. Miroslava Farmačková
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_08_Trh_Konkurence a ceny TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

AnotaceAnotace Materiál je určen pro žáky v předmětu „Seminář z ekonomie – finanční gramotnost“ Žáci se seznamují s pojmy cena a její druhy a funkce, konkurence, struktura trhu, poruchy trhu, monopol, oligopol a antimonopolní úřad Na základě získaných poznatků prostřednictvím digitálního pera plní úkol 1 zadaný na snímku 6 a pomocí odkazu na webové stránky úkoly 2 a 3 na snímcích 11 a 12 Cílem je porozumění principu správného fungování trhu a důležitosti dobrého legislativního rámce při vytváření tržního prostředí v ekonomice státu Časová dotace – cca 45 minut Materiál je určen k interaktivní výuce

Základní pojmy Cena – funkce, druhy Cena – funkce, druhy Konkurence – funkce, druhy Konkurence – funkce, druhy Struktura trhu Struktura trhu Poruchy trhu Poruchy trhu Antimonopolní zákony a instituce Antimonopolní zákony a instituce

Cena I Peněžní vyjádření hodnoty zboží či služby Peněžní vyjádření hodnoty zboží či služby Nejdůležitější informace vygenerovaná působením tržních sil Nejdůležitější informace vygenerovaná působením tržních silFunkce Evidenční – vyjadřuje tržní hodnotu výrobku, umožňuje porovnávat výrobky Evidenční – vyjadřuje tržní hodnotu výrobku, umožňuje porovnávat výrobky Stimulační – její výše ovlivňuje rozhodování vyrábět (nevyrábět), kupovat (nekupovat) zboží a služby Stimulační – její výše ovlivňuje rozhodování vyrábět (nevyrábět), kupovat (nekupovat) zboží a služby Rozdělovací – zasahování státu (přerozdělování) – i v tržní ekonomice Rozdělovací – zasahování státu (přerozdělování) – i v tržní ekonomice

Cena II Druhy cen Centrálně stanovené - v některých (strategicky či sociálně citlivých) oblastech stanovuje ceny přímo stát Centrálně stanovené - v některých (strategicky či sociálně citlivých) oblastech stanovuje ceny přímo stát Centrálně regulované - dolní či horní limity ceny jsou stanovené státem (v podobných oblastech jako v předcházejícím případě) Centrálně regulované - dolní či horní limity ceny jsou stanovené státem (v podobných oblastech jako v předcházejícím případě) Smluvní – volné – působení tržních sil agregátně Smluvní – volné – působení tržních sil agregátně dohodnuté – dány vztahem mezi konkrétními ekonomickými subjekty dohodnuté – dány vztahem mezi konkrétními ekonomickými subjekty

Úkol 1 Pomocí digitálního pera určete příslušný druh ceny v ČR Osobní automobil…………………………………. Návštěva lékaře…………………………………. Léky…………………………………. Benzín…………………………………. Elektřina…………………………………. Dálniční známka…………………………………. Peníze…………………………………. Nájemné………………………………….

Úkol 1 – správné řešení Osobní automobilsmluvní volná Návštěva lékařecentrálně stanovená Lékycentrálně regulovaná Benzínsmluvní volná Elektřinacentrálně regulovaná Dálniční známkacentrálně stanovená Penízesmluvní volná Nájemnésm. dohodnutá, regulovaná

Konkurence I Trh = střet poptávky a nabídky, časově i místně neomezený Bližší charakteristika trhu dána jeho strukturou Počet firem na trhu Velikost firem na trhu Povaha nabízeného zboží či služby Podmínky vstupu do odvětví Strukturou trhu je vymezen druh konkurenčního prostředí – pro fungování tržních sil zásadní veličina

Konkurence II Druhy konkurence Dokonalá Dokonalá – velké množství malých firem, snadný vstup do odvětví, výrobek stejnorodý (obilí) – Výrobce – „price taker“ Čistý monopol Čistý monopol – jedna firma (velká), obtížný vstup, jedinečný výrobek – Výrobce – „price maker“ – Neefektivní, vyšší náklady na výrobu Oligopol Oligopol – malý počet větších firem, vstup většinou volný, výrobek stejnorodý (nafta) i diferencovaný (pneumatiky) – Cenové války x tendence k vytvoření monopolu Monopolistická Monopolistická – větší množství malých a středních firem, snadný vstup, výrobek diferencovaný (pivo) – silné prvky konkurence – reklama!

Konkurence III Je v zájmu každého státu, aby se na trhu mohly prosadit tržní síly bez bariér Je v zájmu každého státu, aby se na trhu mohly prosadit tržní síly bez bariér Omezování volného trhu - dumping; smlouvy o cenách; rozdělení vlivu na území; personální slučování; horizontální, vertikální konglomerátní slučování Omezování volného trhu - dumping; smlouvy o cenách; rozdělení vlivu na území; personální slučování; horizontální, vertikální konglomerátní slučování Úřad na ochranu hospodářské soutěže ČR (antimonopolní úřad) Úřad na ochranu hospodářské soutěže ČR (antimonopolní úřad)

Úkol 2 Na níže uvedených webových stránkách zjistěte, jaké konkrétní funkce má ÚOHS a jakou konkrétní kauzu naposledy řešil.

Úkol 3 Vyhledejte a prostudujte na níže uvedeném webovém odkazu „Přehled nejvyšších pokut uložených ÚOHS za porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže s následným vývojem jednotlivých kauz“ a určete, jakého druhu omezování volného trhu se dotyčné ekonomické subjekty dopustily. pokut-ulozenych-v-oblasti-hospodarske-souteze.html

Shrnutí Cena je nejcennější a nejdůležitější informací, kterou generuje trh Cena je nejcennější a nejdůležitější informací, kterou generuje trh Aby nebyla cena deformována, je zapotřebí prostřednictvím právního rámce a legislativy vytvořit správnou strukturu trhu projevující se zdravým konkurenčním prostředím Aby nebyla cena deformována, je zapotřebí prostřednictvím právního rámce a legislativy vytvořit správnou strukturu trhu projevující se zdravým konkurenčním prostředím Pokud přesto vzniknou poruchy trhu, je pro nápravu důležitá činnost antimonopolního úřadu Pokud přesto vzniknou poruchy trhu, je pro nápravu důležitá činnost antimonopolního úřadu

Zdroje KLINSKÝ,P.; CHROMÁ,D.; TESAŘOVÁ,S. aj. Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol. Národní ústav odborného vzdělávání. Praha: NÚOV, ISBN ŠVARCOVÁ,J. a kol. Ekonomie – stručný přehled. Zlín: CEED, ISBN Archiv autora pokut-ulozenych-v-oblasti-hospodarske-souteze.html