PSYCHOLOGICKÉ ZVLÁŠTNOSTI DOPRAVNÍHO CHARAKTERU VYBODOVANÝCH ŘIDIČŮ CENTRUM PSYCHOLOGIE PRÁCE – DOPRAVNÍ PSYCHOLOGIE – PhdretMgr. Karel.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Lidský faktor v dopravě!
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
Psychohygiena seniora
Psychologie v dopravě 7 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
Emoce (city).
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Výchova k občanství.
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
OSOBNOST.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Psychologie v dopravě 9 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
Tazatelská síť.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Psychologie v dopravě 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D.
Motivačně aktivační poradenský program varianta pro pilotáž.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Lidský faktor v dopravě CZ.1.07/2.3.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Socializační funkce rizikového chování Zisky a ztráty spojené s rizikem Jan Širůček, Michaela Širůčková Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta.
Psychologie II Sociální psychologie
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Chyby při vnímání druhých lidí
Návrh struktury personálního spisu
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Agrese a agresivita.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Činnost dopravní policie v roce Dopravní přestupky řidičů motorových vozidel Celkem řešeno řidičů motorových vozidel na místě uloženo.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Práva a povinnosti mezi manželi
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Partnerské násilí Osobnost agresora.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Struktura poradenského procesu
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Číslo v digitálním archivu školy
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
OSOBNOST sportovce Seminář.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Prázdniny bezpečnější
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za I. čtvrtletí roku 2014 a Velikonoce plk. Ing.
SP s rodinou 2 Metody hodnocení, protektivní a rizikové faktory
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Metodika podpory sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku
Transkript prezentace:

PSYCHOLOGICKÉ ZVLÁŠTNOSTI DOPRAVNÍHO CHARAKTERU VYBODOVANÝCH ŘIDIČŮ CENTRUM PSYCHOLOGIE PRÁCE – DOPRAVNÍ PSYCHOLOGIE – PhdretMgr. Karel HAVLÍKWWW.SUMAVANET.CZ 1

Dopravně psychologickému vyšetření se musejí podrobit, podle zákona z roku 2011, všichni žadatelé o vrácení řidičského oprávnění. Soubor žadatelů tvoří převážně vybodovaní řidiči amatérští a také řidiči, kteří si odpykali nepodmíněný trest za nedbalostní trestní čin nebo za maření úředního rozhodnutí. Podíl profesionálních řidičů na celkovém počtu vybodovaných řidičů se odhaduje zhruba na pětinu. 2

Nejčastější provinění - selhávání - vybodovaných řidičů: 1. nepřiměřená rychlost 2. nepřiměřená rychlost + nehody z vlastní viny 3. požití alkoholu 4. alkohol + nehody z vlastní viny 5. nehody + ublížení na zdraví z nedbalosti 6. telefonování za jízdy 7. nezapnuté svícení 8. maření výkonu úředního rozhodnutí 9. ujetí z místa nehody 10.požití drog 11.drogy + nehody z vlastní viny 12.technický stav vozidla 13.nerespektování předpisů – nezapnuté pasy, jízda přes plnou čáru, jízda v protisměru, nedodržování režimu jízdy… 3

Vybodovaní řidiči se spíše liší podle příčin selhávání než podle věku a pohlaví. Příčiny je možné zhruba rozčlenit do čtyř základních a nestejně početných skupin: I.Alkohol + nepřiměřená rychlost + nehody z vlastní viny II.Drogy + nepřiměřená rychlost + nehody z vlastní viny III.Nepřiměřená rychlost + nesprávné předjíždění + jízda přes plnou čáru + nedání přednosti v jízdě + nehody IV.Nerespektování pravidel + telefonování + nesvícení + nezapnuté pasy + technicky nezpůsobilé vozidlo + jízda v protisměru + nedodržování režimu jízdy + vjíždění na železniční přejezd + nezastavení na „červenou“ aj. Skupinami mohou prolínat – maření výkonu úředního rozhodnutí + ublížení na zdraví z nedbalosti + ujetí z místa nehody + ohrožení chodce na přechodu atd. I II III. 35 – 40 IV. 30 – 35 % 4

Některé zvláštnosti z řidičské a životní historie vybodovaných řidičů: převažující věkový rozptyl: 25 – 35 let převažující řidičská praxe: 4 – 8 let průměrný počet bodovaných přestupků za rok: opakovaní stejných přestupků – dvě pětiny řidičů v minulosti soudně trestaní – zhruba jedna pětina řidičů problémy v sociálních vztazích ( časté změny zaměstnavatele, konflikty na pracovišti, v podnikání a v původní rodině i v partnerských vztazích, rozvody manželství, problémy s úhradou výživného, aj.) – přes dvě třetiny vybodovaných Jak žiju, tak jedu – Kdo chce ovládat stroj, musí umět ovládat sám sebe - Psychodiagnostika vybodovaných řidičů by měla odpovědět na otázky: 1. proč řidič selhával 2. zda bude i nadále selhávat 3. zda trest řidiče poučil 4. zda existuje možnost nápravy 5. jak a čím k nápravě dospět 5

Z narušeného dopravního chování vyplývá narušený dopravní charakter řidiče a naopak. V struktuře dopravního charakteru vybodovaných řidičů převažují: osobnostní vlastnosti: egocentrismus – jako výraz preference „JÁ“ a vlastních zájmů – sebeprosazování – agresivity – bezohlednosti – spoléhání na náhodu – emocionalita –– vzrušivost, proměnlivost, prožívání, sensitivita, anxiozita, nebo emotivní plochost, slabá citová rezonance bez empatie, afektivita sebekontrola – snížené sebeovládání i stresová a frustrační odolnost, sklon k impulsivnosti sebehodnocení – sebestřednost, sebejistota až suverenita i hraná jistota, ambicióznost, sebepřeceňování, nepřizpůsobivost – přizpůsobovat sobě dopravní situace a dopravní prostředí bez ohledu na okolnosti, rigidita nevázanost – bezstarostnost, lehkomyslnost, rizikovost 6

schopnosti pro řízení: psychická výkonnost, psychomotorické tempo, sensomotorická koordinace, prostorové vnímání, inteligence, koncentrace pozornosti a reagování, vizuální a provozní paměť – převážně v pásmu nižšího průměru řidičská inteligence: logické myšlení v nižším pásmu průměru a málo pružné, snížená předvídavost a obezřetnost s nedostatečným vnímáním důsledků svého jednání, omezená účinná kapacita rozumu s možností rozumového selhávání zdravotní stav – obvykle v normě znalosti a dovednosti – přiměřené, ale zpravidla nevyužívané praxe a zkušenosti – omezené nebo nedostatečně využívané sociální a mravní vlastnosti – neakceptování okolí a pravidel, nekonformita, konfliktnost, slabé sociální cítění až asociálnost, pokleslé jsou odpovědnost, svědomitost,spolehlivost a pohotovost pomáhat 7

Dopravní charakter vybodovaných řidičů se zčásti liší podle způsobu selhávání a mívá i psychopatologické rysy: I.Alkohol + nepřiměřená rychlost + nehody z vlastní viny Osobnost se znaky egocentrismu, nestandardnosti a disharmonie s inklinací k introverzi a emotivní vratkosti. Pohotovost k náladovosti, úzkostným i agresivním reakcím a rezignaci. Akcentované prožívání a situační sensitivnost,vztahovačnost, rozumové selhávání, snížená sebekontrola se sklonem spoléhat na náhodu. Neodpovědnost a pokleslá frustrační a stresová odolnost. V zátěži výpadky pozornosti s mentálními bloky. Nepřesné, opožděné nebo zkratkovité reagování a oslabená psychosomatická kapacita pro řízení. II. Drogy + nepřiměřená rychlost + nehody z vlastní viny Osobnost se znaky egocentrismu, nestandardnosti a nezralosti s emotivní labilitou a úzkostí jako příznaku narušené psychické rovnováhy. Sensitivnost a zranitelnost s pohotovostí k hlubšímu prožívání, nejistotě, obavám, rizikovému dopravnímu chování bez zvážení důsledků. Necitlivost k společenským konvencím a dopravním pravidlům. Nepřizpůsobivost, neodpovědnost, podezřívavost, velmi snížená psychosomatická výkonnost s problematickým vnímáním, hodnocením, rozhodováním a reagováním i s mentálními bloky. 8

III. Nepřiměřená rychlost + nesprávné předjíždění + jízda přes plnou čáru + nedání přednosti v jízdě + nehody Osobnost egocentrická, s náznaky nestandardnosti a disharmonie častěji vychýlená k extroverzi, ale obvykle i s chudší a chladnější emotivní hladinou. Přizpůsobivost spíše selektivní, s inklinací k nepřiměřené sebejistotě až suverenitě a nezávislosti. Zdůrazněné sklony sebeprosazování, bezohlednosti, sebestřednosti s pocity výjimečnosti. Omezená sebekontrola. Nízký práh pro vznik agresivních a impulsivních reakcí. V dopravním provozu pohotovost k riskování a předvádění se, která zpravidla souvisí i s pocity méněcennosti a s absencí svědomí i pocitů viny. Slabá frustrační tolerance. Potřeby převahy, imponování, uznání a dominance. Schopnosti pro řízení s výkonovými komponentami a řidičskou inteligencí včetně účinné kapacity rozumu, předvídavosti, obezřetnosti, bývají podlimitní nebo leží v pásmu průměru. 9

IV. Nerespektování pravidel + telefonování + nesvícení + nezapnuté pasy + technicky nezpůsobilé vozidlo + ohrožení chodce na přechodu + nedodržování režimu jízdy aj. Osobnost egocentrická, emotivně spíše vyrovnanější, s extrovertním laděním nebo na pomezí extro-introverze s problematickým přizpůsobením a s pohotovostí nerespektovat autoritu a riskovat. Sklony k neodpovědnosti, nesvědomitosti, bezstarostnosti a rozumovému selhávání, s pokleslým smyslem pro povinnost a realitu, s nedostatečnou sebekontrolou a s tendencí opakovat stejné chyby. Schopnosti pro řízení včetně psychické výkonnosti, koncentrace pozornosti, reagování, zrakové diskriminace, leží obvykle v pásmu průměru. Složky řidičské inteligence - logické myšlení, předvídavost, ostražitost, paměť, znalosti a zkušenosti nejsou zpravidla dostatečně nasyceny. Schopnost učit se ze zkušeností bývá nevýrazná. 10

Výběr zvláštností v dopravním charakteru vybodovaných řidičů, které výrazně ovlivňují dopravní chování: nepřizpůsobivost a sebestřednost narušená sociabilita se zúženými prosociálními vlastnostmi omezené schopnosti poučit se ze zkušeností sebeprosazování se bez ohledu na okolí a okolnosti sebepřeceňování se a podceňování druhých i dopravních situací a podmínek nedostatečná sebekontrola, předvídavost a obezřetnost rozumové selhávání oslabená účinná kapacita rozumu ignorování autority neuvažování o důsledcích budoucích činů absence svědomí a pocitů viny přecitlivělost k egu, ale necitlivost k trestu spoléhání na náhodu unáhlené a iracionální řešení dopravních situací v rozporu s realitou přizpůsobování si dopravního prostředí sobě Obvyklé chování v průběhu vyšetření: bagatelizování svých provinění a obviňování okolí ironizování a zlehčování psychodiagnostiky nesmiřování se s nepříznivým psychologickým hodnocením 11

K prevenci ochrany dopravního psychologa před napadáním a obviňováním se osvědčily: specifický vstupní dotazník se souhlasem s vyšetřením podrobný anamnestický dotazník z životní a řidičské historie doplněný tzv. „rozkouskovaným rozhovorem“ podrobný zápis z rozhovoru nejlépe nahraný na magnetofon duplicitní standardizované psychometrické metody a výkonové testy včetně přístrojové techniky se zhodnocením podle aktualizovaných norem použití validních projektivních metod – LT, Zulliger, Rorschach - sběr referencí o řidiči z více zdrojů ostražitost k možné „sociální prozíravosti“ klienta - rozpory s projekcí Nezbytná jsou objektivní a tvrdá data – výpisy: z evidenční karty řidiče pouze z odboru dopravy z trestního rejstříku ze zdravotní dokumentace 12

Odborný posudek by měl být podrobný a měl by obsahovat: Stručný výtah z životní a řidičské historie Soupis klíčových vlastností, schopnosti, sklonů, potřeb a motivů Popis příčin problémového dopravního chování a selhávání Závěr se strohým popisem dopravního charakteru Doporučení s poradenstvím a návrh způsobů nápravy dopravního chování – odůvodněné doporučení k nevydání ŘO nebo k vyšetření… UKÁZKA SPECIFICKÉHO VSTUPNÍHO DOTAZNÍKU pro vybodované řidiče: 1.Na dnešek jsem spal tolik hodin, kolik potřebují: ano - ne, proč…………… 2.Nemohl jsem usnout - měl jsem mělký spánek – spal jsem dobře 3.Snídal jsem jak jsem potřeboval - nesnídal jsem, proč…………… Od rána jsem vykouřil …… cigaret - nekouřím 5.Dnes jsem již vypil …… šálek černé kávy 6.Včera večer jsem pil alkoholické nápoje - nepil 7.Užíval jsem drogy – před pár dny – předevčírem - včera – drogy neužívám 8.Dnes jsem se napil alkoholického nápoje - nenapil 9.Dnes se necítím unavený – cítím se unavený, proč………………………………. 10.V posledních dnech jsem neměl - nepříjemnosti nebo starosti – měl,jaké… Dnes se cítím zcela odpočatý – jen částečně odpočatý – neodpočatý, proč…. 12.Dnes jsem v dobrém - špatném duševní stavu, proč……………..,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 13

VD – pokračovaní - podklady –opakované výhrady - výmluvy 13. Dnes mám dobrou náladu – špatnou náladu, proč…………………………. 14. V současnosti si stěžuji na tyto tělesné potíže……………………………… 15. Při čtení a psaní používám brýle, které mám u sebe – nepoužívám brýle Na dopravně psychologické vyšetření jsem přišel – s klidem – s mírným neklidem – s obavami z nezdaru – se zájmem - s nechutí a odporem – docela sebejistý - s předsevzetím, že udělám vše proto, abych dobře obstál…………………………………………………………………… 17. Myslím si, že dopravně psychologické vyšetření je potřebné - nepotřebné – je ztrátou času – šikanou – stačila by lékařská prohlídka – nemám názor 18. Jsem přesvědčen, že dopravně psychologické vyšetření prověří moje schopnosti pro řízení motorových vozidel – prohloubí sebepoznání - ukáže moje motoristické přednosti i slabiny – sotva mi pomůže…………… 19.Dopravně psychologicky jsem již byl vyšetřen, kdy a kde ……………………. a s jakým výsledkem………………………………………………………………… 20. Porozuměl jsem informacím o průběhu psychologického vyšetření,…..,,… 21. Jsem ochoten podřídit se pravidlům, která platí při tomto vyšetření,,…..,… 22. Souhlasím s cenou vyšetření – ano, ne, proč………………………

Nástin jednoho z možných způsobů ochrany dopravního psychologa ZÁVĚREČNÉ DOKUMENTY PRO VYBODOVANÉ ŘIDIČE Po ukončeném vyšetření odpovězte na tyto otázky: Se způsobem a průběhem dopravně psychologického vyšetření souhlasím - nesouhlasím, proč……………souhlasím s výhradami, jakými………………………………………………………………………………… Výsledek dopravně psychologického vyšetření žádám - předat osobně - zaslat doporučeným dopisem poštou – zaslat za příplatek poštou do vlastních rukou - jinak, jak………………………… Čestné prohlášení při osobním předání psychologického výsledku: Osobně jsem se seznámil s výsledkem dopravně psychologického vyšetření dne…..…………provedeném:…………………………………………. S výsledkem, vysvětlením a radami dopravního psychologa………….. souhlasím – nesouhlasím, proč…..………………………….…………………… Souhlasím s výsledkem, ale mám výhrady, jaké…..………………………. PhDr.et Mgr. Karel Havlík - www. sumavaNet.cz / cpp / II