ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU VY_52_INOVACE_220122 9. října 2013 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám.
ADHD z angl. – Attention Deficit Hyperactivity Disorder porucha pozornosti s hyperaktivitou patří mezi neurovývojové poruchy projevuje se již od raného dětství, nejvíce však ve školním věku, kdy postihuje 6-9% dětí přítomny příznaky hyperaktivity, impulzivity nebo poruchy pozornosti ve 40-50 % případů přetrvává do dospělosti a vyskytuje se u 4-5 % dospělých
PŘÍČINY VZNIKU dědičnost (až 80% případů), bylo objeveno již několik genů spojených s ADHD prenatální vlivy (kouření, alkohol, výživa) předčasný porod, nízká váha dítěte, hypoxie plodu, poporodní infekce psychosociální vlivy, výchovné prostředí – mohou ovlivňovat již přítomnou poruchu
NEJČASTĚJŠÍ PROJEVY ADHD hyperaktivita – pohybový neklid, neúčelné a nadbytečné pohyby, přemíra energie, potřeba stálé aktivity, zvýšený řečový projev deficit pozornosti – krátké intervaly zaměření na jednu věc, malý rozsah pozornosti, neschopnost vybírat z více podnětů, odlišit podstatné od detailů impulzivnost - rychlé, neadekvátní reakce, špatné porozumění vlastním pocitům (často i neschopnost je verbalizovat), jedná dříve než domyslí důsledky
DALŠÍ PROJEVY ADHD emoční labilita – výkyvy nálad, zvýšená afektivita až agresivita, snížená frustrační tolerance, zvýšený egoismus, negativismus poruchy paměti-poruchy vštípení, uchování i vybavení, časté zapomínání věcí, pokynů, nereagování na více příkazů, ulpívání paměti percepční oslabení-poruchy sluchového i zrakového vnímání (jde o poruchu funkce, zrak i sluch jsou v pořádku) poruchy řeči a myšlení – častý opožděný vývoj řeči, poruchy výslovnosti, nepružné, ulpívavé myšlení, snížené chápání pojmů potíže v sociálním chování – mezilidské vztahy, komunikace s vrstevníky, podvádění, lhaní, agresivita
DÍTĚ S ADHD VE ŠKOLE ADHD diagnostikuje neurolog, dětský psychiatr a následuje spolupráce s psychologem např. v PPP ADHD nemá žádnou souvislost s inteligencí jedince (i když v důsledku snížené pozornosti bývají školní výsledky horší) častá přítomnost specifických poruch učení (až 40%) mohou být vzdělávány podle IVP, pro nejtěžší formy poruchy vhodný asistent pedagoga
VÝCHOVNÉ ZÁSADY V RODINĚ vytvořit klidné, citově proteplené prostředí, poskytovat lásku stanovit jasný řád, pravidelný režim dne, hranice v chování dítěte důslednost, důsledně dodržovat nastavená pravidla, ověřit splnění úkolu jednotná výchova všech členů rodiny, sjednotit i se školou soustředit se na kladné stránky dítěte, pozitivní přístup usměrňování aktivity dítěte a poskytování přiměřených podnětů
PRAMENY RIEF, Sandra F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 251 s. ISBN 80-717-8287-4. JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Máte neklidné, nesoustředěné dítě?: metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro učitele a vychovatele. 2. vyd. Praha: D H, 2007, 127 s. ISBN 978-809-0386-914.