Šablona 32.  Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové učivo  Autor: Mgr. Lenka Kajabová  Předmět: Chemie  Očekávaný výstup: získat přehled.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nápoje Člověk potřebuje denně asi 3 litry vody, z toho nejméně 1 litr v nápojích. Nedostatek tekutin se projevuje bolestmi hlavy, suchou pletí a tvorbou.
Advertisements

VY_32_INOVACE_ 19_ Rozmanitost přírody Zelenina (SADA ČÍSLO 2)
VY_32_INOVACE_ 11_ Rozmanitost přírody Ovoce (SADA ČÍSLO 2)
MUDr.Anna Jonášová I. Interní klinika VFN Praha
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:6. ročník – Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví - Éčka autor VM:Ing. Danišková.
Dana Gabrovská Výzkumný ústav potravinářský Praha, v.v.i.
Riskuj ANOTACE: Žák si formou hry zopakuje cukry, tuky, bílkoviny a deriváty uhlovodíku AUTOR: MGR. ŠÁRKA BADUROVÁ JAZYK: ČEŠTINA OČEKÁVANÝ VÝSTUP: upevnění.
MSŠZe a VOŠ Opava Projekt: Moderní environmentální vzdělávání v přírodě Kvíz: modul č. 5 „Ovocný sad“ Význam ovoce a zeleniny Z písmensprávných odpovědí.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Předmět: Potraviny a výživa Ročník: první
Vitamíny rozpustné ve vodě
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Ovoce Mgr. Iveta Honzejková.
Potravinový talíř Člověk a jeho zdraví.
Ovoce a zelenina Svět kolem nás
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Druhy zeleniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.35
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Anna Doubková Číslo materiálu 4_2_CH_06 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.A.
VY_32_INOVACE_10_ čtení slov 2 (SADA ČÍSLO 1). INFORMACE PRO UČITELE Jméno autora výukového materiálu: Mgr. Lenka Červinková Datum (období), ve kterém.
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Stravování při žaludečních a dvanáctníkových vředech
SPIŽNÍ SKŘÍNĚ Ivana Paletová TĚSTOVINY - celozrnné - bezvaječné - semolinové - kuskus RÝŽE - jasmínová - natural - basmati - parboiled - divoká.
Zdroj obrazového materiálu
GASTRONOMIE V EVROPSKÉM KONTEXTU
Koření.
VÝCHOVA SPOTŘEBITELE EKOLOGICKY ŠETRNÉ POTRAVINY.
ČAJ o Čaj je zpracovaná nadzemní část rostlin – listy, plody, květy Rozdělení čaje 1. Čaj pravý – černý, zelený, žlutý, bílý, matcha 2. Čaj ovocný.
JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH ZDRAVOTNĚ SOCIÁLNÍ FAKULTA ODBORNÝ PRACOVNÍK V OCHRANĚ A PODPOŘE VEŘEJNÉHO ZDRAVÍ Nikol Vokáčová 2015/2016.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Obilniny VY_52_INOVACE_36 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Ing.Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV57 Název školy SPŠ.
Nealkoholické nápoje. Sodová voda uměle tvořená kyselina Výroba nezávadná voda + hydrogen uhličitan sodný + malé množství kuchyňské soli Sytí se pod tlakem.
Antioxidanty  Antioxidanty jsou látky, které zabraňují oxidačním procesům probíhajícím v našem těle  Oxidační procesy v těle vyvolávají volné radikály.
Zelenina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Věra Tupá Název šablonyVY 32. INOVACE PoV Název DUMuPoV K.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Barviva – pozor na E 102, E 104,E 110,E 120, E 122,E 123, E 124,E 129 E 133, E 151, E 155 Mohou nepříznivě ovlivňovat činnost dětí.
Vitamíny Jejich funkce a kde je najdeme VY_32_INOVACE_05_36.
BOBULOVÉ OVOCE Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: Klíčová slova: bobulové, ovoce,rybíz,angrešt, maliny, ostružiny,
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o vitamínech. Klíčová slova: vitamíny,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Vlasta Fitzová Mgr Název DUM: VY_32_Inovace_2.2.6 Poznáváme ovoce Název sady: Člověk a jeho svět 2.ročník Číslo.
Potraviny a výživa - Zelenina
Název projektu: Moderní škola
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Základy organické chemie
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny
Dělení ovoce Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
CHEMIE - Polysacharidy
Potravinářské zbožíznalství
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název projektu: Moderní škola
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
Monosacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola Městec Králové
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Polysacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Název projektu: Moderní škola
VY_32_INOVACE_09_19_Salinita vody
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr.TAŤÁNA RADIMSKÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_III.Vu_ZDRAVÁ.
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Zbyněk Němec Anotace: ZELENINY2
Člověk a jeho svět 2.ročník
Transkript prezentace:

Šablona 32

 Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové učivo  Autor: Mgr. Lenka Kajabová  Předmět: Chemie  Očekávaný výstup: získat přehled o příměsích, které vylepšují vlastnosti  Speciální vzdělávací potřeby: dataprojektor, interaktivní tabule  Klíčová slova: aditiva  Druh učebního materiálu: prezentace  Cílová skupina: žák  Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň  Typická věková skupina: 12 – 15 let

 látky, které se přidávají do jiných látek či směsí s cílem upravit (vylepšit) jejich vlastnosti

 Aditiva v palivech  Aditiva v potravinách  Aditiva v mazivech  Aditiva v nátěrových hmotách

 ke zvýšení cetanového čísla paliva  ke zvýšení výkonových parametrů dieselových motorů  snížení provozních nákladů a emisí škodlivin  zvyšují proti mrazové vlastnosti

 Nejsou novým vynálezem.  Již před naším letopočtem se pomocí nejrůznějších sloučenin uchovávaly potraviny od jedné sklizně do další.  Egypťané používali barviva a ochucující látky, zatímco Římané ledek (dusičnan), koření a barviva. Některé z těchto látek, které se dnes nazývají aditiva, byly poměrně drahé a mohli si je dovolit pouze bohatí.

 V první pol. 20. století byla objevena řada nových sloučenin, které plnily funkce potravinářských aditiv, přičemž jejich cena již byla relativně nízká.  Např. barviva přidávaná do sýrů, emulgátory do margarínů, pekařský prášek do směsí na pečivo a želírující prostředky do džemů.

 roste zájem o potraviny k okamžité konzumaci (ready-to-eat), „pohotové potraviny“  Proces výroby a skladování takových potravin vyžaduje přídavek různých chemických látek (buď přírodních nebo uměle vyrobených)  Pomocí potravinářských aditiv lze dosáhnout také vyšší chutnosti a atraktivity potravin pro spotřebitele.

 Do popředí zájmu se dostaly potraviny se sníženým obsahem tuku nebo cukru, obohacené o vitaminy, minerální látky nebo jiné speciální složky s prospěchem pro zdraví.  Mnohé potraviny by nemohly bez použití potravinářských aditiv vůbec existovat.

E čísladruhy aditiv E100 - E199 barviva E200 - E299 konzervanty E300 - E399 antioxidanty, regulátory kyselosti E400 - E499 emulgátory, zahušťovadla E500 - E599 protispékavé látky, regulátory kyselosti, plnidla E600 - E699 látky, zvýrazňující chuť a vůni E900 - E999 leštící látky, sladidla, balící plyny, propelanty E E1999 Další látky

 zabraňují oxidaci, čímž prodlužují trvanlivost tuků a olejů, jiné působí proti změnám barvy, např. v ovoci  přirozené a syntetické

 Ostružiny (100), lékořice (90), dobromysl - oregano (84), kopr 70, malinoostružiny (70), maliny (60), granátové jablko, černý rybíz, červené víno (alkoholický nápoj), máta (50), nať vojtěšky, pšeničná tráva, ovesná tráva, tymián, rozmarýn, grepová semínka, vinná semínka (30), borůvky (21), brusinky (20), buráky (20), bílá část kůry pomerančů a citrónů, acerola, kurkuma, zelený čaj, žlutý čaj, černý čaj, aronie, červená cibule, josty, šípky, churmy-kaki (kaki, tomel), červený rybíz, česnek, hřebíček, kmín, zázvor, dobře vyzrálá rajčata a rajská šťáva z nich, blumy, tinktura z ovesné nati, odvar ze směsi obilnin a obilovin (kukuřice, žito, pšenice, oves, ječmen), višně, tmavé třešně, světlé třešně, sušené meruňky, čerstvé měruňky a broskve, kompotované meruňky a broskve, červené grepy (14), červené pomeranče, dýně, cukrový meloun, hložinky, ženšenová tinktura, ženšenový čaj, pivní slad, žluté grepy, žluté pomeranče (7), pomerančová a citronová šťáva, šalvěj, třezalka, kozlík, kiwi, jahody, kari, chmel, papája, mango, špenát, mrkev, topinambury, červené zelí, růžičková kapusta, kapusta, bílé víno (alkoholický nápoj), ginkgo biloba (čaj nebo šťáva z listu), olej pupalkový, olej olivový (panenský), olej slunečnicový (panenský), požltový, brutnákový, saflorový, arašídový, švestky, bezinky, červené víno (hrozny), květ slezu, květ růže topolovky, květ měsíčku, květ černého bezu, květ divizny, angrešt červený, lékořicové pendreky a pastilky, pivo (3), hlávkový salát, bílé víno (hrozny), angrešt žlutý, žlutá cibule, cukína, zelí bílé, jablka (2), bílý rybíz, bílá cibule (1)

se zavádějí do obalu před, během nebo po plnění potraviny. Šunka pro děti - složení vepřová kýta ( 83% ) * pitná voda ( 12% ) * jedlá sůl * dextróza * E451 Trifosforečnany - sodný a draselný * E250 Dusitan sodný * E407 Karagenan * E300 Kyselina L-askorbová ( Vitamín C ) * E290 Oxid uhličitý (Suchý led) ( balící plyny ) * E941 Dusík ( balící plyny )

Barviva: udělují nebo obnovují barvu potravin, jsou přírodní (např. karoten nebo karamel) a syntetická. Některá jsou rozpustná ve vodě a účinkují po rozpuštění.

 Konzervanty: prodlužují údržnost potravin a chrání je proti zkáze způsobené činností mikroorganismů.  Náhradní sladidla: je úmyslně snižován či vynecháván přídavek cukru.  Regulátory kyselosti: mění nebo udržují kyselost či zásaditost potravin

 Hranolkům nedodávají chuť brambory. To, co dodává hranolkům ve fast foodu jejich typickou chuť, nejsou brambory. Většina řetězců rychlého občerstvení používá při smažení hranolků živočišný tuk, uvádí server AskMen. Porce hranolků je tak nasycená tukem dokonce víc než hamburger.  Navíc se při úpravě mražených hranolků používá oxid siřičitý, který zajišťuje atraktivní barvu, a pro správnou chuť se přidávají chemická aditiva a cukr.

Dáváte si ve fast foodu jahodový shake s tím, že děláte něco pro své zdraví? Omyl! Průměrný jahodový koktejl obsahuje víc než padesát různých chemikálií. Tato přísada sice skutečně pochází z přírody, ale vůbec není jisté, že ve formě, kterou očekáváte.  Jako přírodní ingredience (dochucovadla, aroma atd.) jsou označené přísady např. bylinky, koření, kvasnice, hlízy, ovoce, zelenina, hovězí, kuřecí a další živočišné produkty. To znamená, že i když je v jeho složení uvedeno přírodní aroma, nemusí být ve vašem jahodovém koktejlu po jahodách ani stopa.  Ve skutečnosti mnoho řetězců rychlého občerstvení používá v koktejlech živočišné produkty jako například želatinu, která dodávám mléčným shakům správnou hustotu a chuť.

 Klipart Microsoft PowerPoint  Antioxidant - wikipedie. [online]. [cit ]. Dostupné z:  aditiva?_55 aditiva?_55  potravinach-vsechna-nejsou-skodliva    