Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: 3.1.2012 Název: VY_32_INOVACE_02_PŘ8_BO.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kostra lidského těla I. Kostra trupu
Advertisements

KOSTERNÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
BIOLOGIE ČLOVĚKA KOSTRA LIDSKÉHO TĚLA
Lidská kostra – 2. část Autor: Mgr. Diana Mücksteinová
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: KOSTRA VY_inovace_32_PR89_20
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Lidské tělo KOSTRA.
Kostra 2.
Pří_093_Člověk a jeho zdraví_Kostra Autor: Mgr. Marie Boučková
Soustava kosterní, opěrná a pohybová
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Opěrná soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci opěrné.
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Biologie člověka Kostra.
OPĚRNÁ (KOSTERNÍ) SOUSTAVA
Opěrná soustava kostra.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Kostra.
Opakování opěrná soustava
POHYBOVÝ SYSTÉM SCHÉMATA, OBRÁZKY.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Opěrná (kosterní) soustava
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
VY_III/2_INOVACE_105_Kostra člověka
Číslo v digitálním archivu školy
Opěrná (kosterní) soustava
Opěrná soustava Kostra hlavy a trupu.
KOSTRA LIDSKÉHO TĚLA tvoří oporu těla upínají se na ni kosterní svaly udává tvar těla postava člověka (díky kostře) je tedy vzpřímená a páteř je.
Kostra = opěrná soustava (Výklad učiva) Počet hodin: 1 5. ročník
Škola Střední průmyslová škola Zlín
KOSTRA KONČETIN = spojena s osovou kostrou pletenci:
Opěrná (kosterní) soustava
Kostra - skládá se přibližně z 233 kostí.
VY_32_INOVACE_04-06 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Biologie člověka Téma: Soustava opěrná.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_PŘ8_BO.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_PŘÍRODOPIS.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8. ročník VY_32_INOVACE_05 – Kostra končetin.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Lidská kostra – určování kostí Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_KOSTRA.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_PŘ8_BO.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_PŘ8_BO
Lidské tělo - kostra.
Opěrná (kosterní) soustava
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Lebka - Cranium Funkce: chrání mozek, smysly (zraku, sluchu…)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_01_KOSTRA TÉMA: KOSTRA
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_09_PŘÍRODOPIS
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_PŘ8_BO
SOUSTAVA KOSTERNÍ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_30_ Hrudník, končetiny
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Opěrná (kosterní) soustava
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Základní škola, Hradec Králové
Opěrná soustava pokračování.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, HOŘICE, HUSOVA 11 VY_32_INOVACE 9_01
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_PŘ8_BO Téma: Anatomie a fyziologie člověka - Kostra Ročník: 8. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

KOSTRA Kostra má opěrnou a ochrannou funkci. Kostru člověka tvoří asi 220 kostí. Kosti poskytují pevnou, ale pohyblivou oporu. Kosti umožňují pohyb ve vzpřímené poloze. Kostra má opěrnou a ochrannou funkci. Kostru člověka tvoří asi 220 kostí. Kosti poskytují pevnou, ale pohyblivou oporu. Kosti umožňují pohyb ve vzpřímené poloze.

Páteř – skládá se z obratlů – tvoří osu vzpřímeného těla – obratle jsou krátké kosti – nepravidelného tvaru s výběžky – 7 krčních, 12 hrudních, 6 bederních, 5 křížových a 4-5 kostrčních, které jsou spojené v kostrční kost Páteř – skládá se z obratlů – tvoří osu vzpřímeného těla – obratle jsou krátké kosti – nepravidelného tvaru s výběžky – 7 krčních, 12 hrudních, 6 bederních, 5 křížových a 4-5 kostrčních, které jsou spojené v kostrční kost

Páteř Otvory v obratlích tvoří páteřní kanál, kudy prochází mícha Z míchy odstupují míšní nervy Páteř je dvojesovitě prohnuta Prohnutí páteře se začínají vytvářet až po narození Mezi obratli jsou pružné chrupavky – meziobratlové destičky Otvory v obratlích tvoří páteřní kanál, kudy prochází mícha Z míchy odstupují míšní nervy Páteř je dvojesovitě prohnuta Prohnutí páteře se začínají vytvářet až po narození Mezi obratli jsou pružné chrupavky – meziobratlové destičky

Kostra hrudníku Žebra – protáhlé obloukovité kosti Pravá žebra – prvních 7 párů, vpředu připojena přímo k hrudní kosti Nepravá žebra – další 3 páry, chrupavkami spojena s pravými žebry Volná žebra - poslední 2 páry žeber končí mezi svaly břišní stěny Hrudní kost – dlouhá plochá kost, má 3 části – rukověť, tělo a mečovitý výběžek Žebra – protáhlé obloukovité kosti Pravá žebra – prvních 7 párů, vpředu připojena přímo k hrudní kosti Nepravá žebra – další 3 páry, chrupavkami spojena s pravými žebry Volná žebra - poslední 2 páry žeber končí mezi svaly břišní stěny Hrudní kost – dlouhá plochá kost, má 3 části – rukověť, tělo a mečovitý výběžek

Lebka Obličejová část: Horní čelist – v jejím těle je dutina patřící k vedlejším dutinám nosním Lícní kost – se spánkovou kostí vytváří jařmový oblouk Dolní čelist – kloubem spojena s lebkou Slzná kost, nosní kosti, patrová a radličná kost, jazylka – na ni je vazem zavěšen hrtan Obličejová část: Horní čelist – v jejím těle je dutina patřící k vedlejším dutinám nosním Lícní kost – se spánkovou kostí vytváří jařmový oblouk Dolní čelist – kloubem spojena s lebkou Slzná kost, nosní kosti, patrová a radličná kost, jazylka – na ni je vazem zavěšen hrtan

Lebka Mozková část lebky: Tvoří kostěné pouzdro mozku Kosti jsou většinou spojeny švy Spodina lebeční – kost čichová, klínová, spánková, týlní Klenba lebeční – kost čelní, dvě kosti temenní a kost týlní. Mozková část lebky: Tvoří kostěné pouzdro mozku Kosti jsou většinou spojeny švy Spodina lebeční – kost čichová, klínová, spánková, týlní Klenba lebeční – kost čelní, dvě kosti temenní a kost týlní.

Kostra horní končetiny Pletenec horní končetiny – lopatka, klíční kost Ramenní kloub – jeden z nejpohyblivější kloubů těla Kostra volné končetiny – pažní kost, vřetenní kost, loketní kost Kostra zápěstí – tvoří ji 8 drobných kůstek Kostra záprstí – tvoří ji 5 kostí Kostra prstů – palec má 2 články, ostatní prsty 3 Pletenec horní končetiny – lopatka, klíční kost Ramenní kloub – jeden z nejpohyblivější kloubů těla Kostra volné končetiny – pažní kost, vřetenní kost, loketní kost Kostra zápěstí – tvoří ji 8 drobných kůstek Kostra záprstí – tvoří ji 5 kostí Kostra prstů – palec má 2 články, ostatní prsty 3

Kostra dolní končeti ny Pánevní pletenec – pánevní kost vzniká srůstem kosti stydké, kyčelní a sedací kolem 15. roku života Kostra volné dolní končetiny – stehenní kost, holenní kost, lýtková kost, kolenní kloub – nejsložitější kloub v těle Kostra nohy – 7 zánártních kostí, 5 nártních a články prstů Pánevní pletenec – pánevní kost vzniká srůstem kosti stydké, kyčelní a sedací kolem 15. roku života Kostra volné dolní končetiny – stehenní kost, holenní kost, lýtková kost, kolenní kloub – nejsložitější kloub v těle Kostra nohy – 7 zánártních kostí, 5 nártních a články prstů

PRVNÍ POMOC Důležité! Při podezření na poranění páteře nikdy se zraněným nehýbej! Je nebezpečí poškození míchy. Nejdříve je nutné zabezpečit znehybnění zejména krční páteře! Při podezření na zlomeninu kosti vždy fixujeme kloub nad a pod zlomeninou – např. přiložením dlahy. Důležité! Při podezření na poranění páteře nikdy se zraněným nehýbej! Je nebezpečí poškození míchy. Nejdříve je nutné zabezpečit znehybnění zejména krční páteře! Při podezření na zlomeninu kosti vždy fixujeme kloub nad a pod zlomeninou – např. přiložením dlahy.

Otázky 1. K čemu slouží kostra ? 2. Zjisti z internetu, kdy a proč se začíná zakřivovat páteř ? 3. Kde se na lebce nalézá kloub ? 4. Která kost v lidském těle je nejdelší a současně nejtěžší ? 5. Popiš postup první pomoci při podezření na poranění krční páteře. 1. K čemu slouží kostra ? 2. Zjisti z internetu, kdy a proč se začíná zakřivovat páteř ? 3. Kde se na lebce nalézá kloub ? 4. Která kost v lidském těle je nejdelší a současně nejtěžší ? 5. Popiš postup první pomoci při podezření na poranění krční páteře.

Odpovědi 1. prezentace str. 2 – opěrná a ochranná funkce 3. prezentace str. 7 – dolní čelist je k lebce připojena kloubem 4. prezentace str. 11 – stehenní kost 5. prezentace str prezentace str. 2 – opěrná a ochranná funkce 3. prezentace str. 7 – dolní čelist je k lebce připojena kloubem 4. prezentace str. 11 – stehenní kost 5. prezentace str. 12

ANOTACE Cíl hodiny: - osvojení významu pojmů - zvládnutí základních vztahů v organismu - práce s prezentací - znalosti lze využít v dalších předmětech: výchově ke zdraví, první pomoci.

Použitá literatura, zdroje  LUDĚK J. DOBROURUKA, BLANKA VACKOVÁ, REGINA KRÁLOVÁ, PAVEL BARTOŠ. Přírodopis III. Praha: Scientia, ISBN  IVAN DYLEVSKÝ. Anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, ISBN  JAN KANTOREK, JAROSLAV JURČÁK,JIŘÍ FRONĚK A KOL. Přírodopis 8. Olomouc: Prodos, ISBN  EDUARD KOČÁREK, EDUARD KOČÁREK. Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Praha: Jinan,  JIŘÍ FRONĚK. Lidské tělo. Praha: Blug, ISBN  Zdroje : Vlastní tvorba www. office.microsoft.com