1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel ŘLP ČR, s. p.
2 SES – Jednotné evropské nebe CO JE TO SINGLE EUROPEAN SKY (SES) ? Projekt Evropské komise Naplňování cílů společné evropské dopravní politiky (evropská dopravní síť) Principiální reforma systému řízení letového provozu v Evropě Odpověď na požadavky leteckých dopravců a cestujících PRINCIPY Zvýšení kapacity a propustnosti evropského vzdušného prostoru pro všechny uživatele Maximální míra bezpečnosti a kvality letových provozních služeb, minimální zpoždění Jednotný evropský horní vzdušný prostor Vytváření funkčních bloků vzdušného prostoru bez ohledu na hranice států
3 SES – Jednotné evropské nebe HISTORIE Zahájen v roce 1994 Legislativní rámec SES I v roce 2004 Specifické požadavky SES II v roce 2009 Novelizace a striktnější podmínky SES II+, stále projednáván PILÍŘE Technologie – SESAR (Single European Sky ATM Research) Bezpečnost – EASA (European Aviation Safty Agency) Výkonnost – funkční bloky vzdušného prostoru a plány výkonnosti Kapacita letišť
4 SES – Jednotné evropské nebe VÝSLEDKY NA EVROPSKÉ ÚROVNI: BEZPEČNOST - nulový počet nehod, pokles počtu vážných incidentů ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ: horizontální efektivita letových tratí, snížení emisí a hluku KAPACITA: významné snížení úrovně zpoždění NÁKLADOVÁ EFEKTIVITA: pokles ceny za poskytované služby z €58,76 na €54,13 ŘLP ČR, s. p. V případě ŘLP došlo ke splnění a překročení stanovených cílů ve všech ukazatelích
5 ČR: VYUŽITÍ ČESKÉHO VZDUŠNÉHO PROSTORU
6 ČR: VÝVOJ CENY ZA SLUŽBY
7 SESAR – Technologický pilíř SES CO TO JE PROGRAM SESAR ? Single European Sky ATM Research Společný program Evropské Komise, org. EUROCONTROL a průmyslu Cílem je vývoj a implementace nových technologií a postupů Financováno průmyslem za podpory Komise a EUROCONTROL FÁZE SESAR Definition Phase Development Phase Deployment Phase 2003 – – – 2020+
8 SESAR – Přínosy pro ŘLP ČR Účast na projektech, které je možno aplikovat v rámci budoucí podoby evropského uspořádání letového provozu Zapojení do vývojové a implementační fáze SESAR zajistí přizpůsobení rozvojových plánů ŘLP ČR celoevropským projektům Realizace provozních a technických řešení, která jsou součástí vlastního plánu rozvoje ŘLP ČR Získání know-how Financování části nákladů činností ŘLP ČR z evropských fondů Program SESAR sjednocuje a spolufinancuje rozvoj ATM v jednotlivých evropských státech. V konkurenčním prostředí obstojí ti provozovatelé letových navigačních služeb, kteří budou schopní se do SESAR zapojit a přispět k němu.
9 SESAR 2020 Navazuje na program SESAR 1 – vývojová fáze SESAR Řídí a koordinuje Společný podnik SESAR (SESAR Joint Undertaking - SJU) Předpokládané náklady: 1,585 mld. EUR (z toho 500 mld. EUR z veřejných zdrojů EU) ŘLP ČR v pozici kandidujícího člena do SJU Technologická paralela s programy: „NextGEN“ (USA) „CARATS“ (Japonsko)
10 SESAR Deployment Zavádění výstupů SESAR do běžné praxe V koordinaci s SDM (SESAR Deployment Manager) SDM jmenován Komisí v prosinci 2014 za účelem zajištění včasné, synchronizované a koordinované implementace SESAR Celková finanční podpora ze strany EU: 1,115 mld. EUR ŘLP ČR je v roli implementačního partnera
11 Děkuji za pozornost