Strategický plán rozvoje města Mladé Boleslavi 1. veřejná prezentace a projednání
Strategický plán města Základní dokument určující priority a další směr rozvoje města Soubor rozvojových opatření / projektů
Strategický plán města Příležitosti vyplývající ze zpracování strategického plánu způsob, jak aktivně ovlivňovat svojí budoucnost ad-hoc učiněná rozhodnutí jsou chybná častěji než rozhodnutí zdůvodněná a promyšlená sladění představ vedení města, firem, institucí a veřejnosti o cílech a způsobech rozvoje území snadnější získávání vnějších zdrojů
Výstupy strategického plánu Dokument zahrnující všechny dílčí výstupy procesu (analýza, návrh, realizace) Projekty/programy, které budou postupně realizovány vč. případných peněz z vnějších zdrojů Partnerství veřejného a soukromého sektoru – hlavních aktérů rozvoje města Zapojení veřejnosti do dění ve městě Dílčí úpravy systému řízení města a komunikaci s jinými subjekty a veřejností
Obsah strategického plánu MB Analýza Návrh priorit a opatření Návrh realizace
Analýza Přibližná struktura: 1.Regionální vztahy a poloha města 2.Obyvatelstvo a jeho skladba 3.Sociální infrastruktura a veřejné služby 4.Ekonomická struktura a trh práce 5.Doprava a dopravní infrastruktura 6.Technická infrastruktura a životní prostředí 7.Názory a postoje obyvatel města a hlavních aktérů působících ve městě 8.Projektová, institucionální a finanční připravenost města
Analýza Metodika: práce se statistickými a dalšími daty oporovnání v čase oporovnání v prostoru ovýstupy v podobě tabulek, grafů a map porovnání existujících analýz, strategií, generelů… průzkumy oobyvatel – dotazníkový průzkum ovýznamných subjektů ve městě – řízené rozhovory
Návrh priorit a opatření Vize a strategie rozvoje města Rozvojové problémy města = rozpor mezi žádoucím stavem (vize) a aktuálním stavem (analýza) Návrh priorit a opatření Odborné rozpracování jednotlivých témat - pracovní skupiny Akční plán krátkodobý konkrétní
Návrh realizace Proces strategického plánování zpracováním strategického plánu nekončí, ale začíná Návrh způsobu realizace strategického plánu realizace a aktualizace SP příprava a realizace projektů
Zapojení veřejnosti Komunikace obousměrná (interaktivní) vs. jednosměrná Jednosměrná: informace na webu články v periodicích Obousměrná: po celou dobu jednání v rámci Komise pro rozvojové strategie RM MB Analýza odotazníkový průzkum obyvatel (436 respondentů) orozhovory se zástupci významných subjektů ve městě (15 organizací) Návrh opracovní skupiny (4 skupiny, každá 2 jednání) oveřejná projednání (2x) Realizace odlouhodobé zapojení veřejnosti (pravidelné diskuse, dlouhodobé pracovní skupiny)
Doba zpracování strategického plánu září 2010 – duben 2011 analýza: září – prosinec 2010 návrh priorit a opatření: leden – březen 2011 návrh realizace: březen – duben 2011
Dotazníkový průzkum obyvatel Cíle průzkumu spokojenost s jednotlivými aspekty života potřeby obyvatel názory na budoucí vývoj podněty a nápady pro rozvoj města
Dotazníkový průzkum obyvatel Metodika Reprezentativní – výsledky lze zobecnit na všechny domácnosti Mladé Boleslavi Standardizovaný dotazník Osloveno 710 domácností, 436 vyplněných dotazníků 4 lokality oSeverní sídliště oHistorické jádro oŠirší centrum oOkrajové části
Dotazníkový průzkum obyvatel
Míra spokojenosti VývojPriorita CELKOVÁ SPOKOJENOST 69,9 + MHD84,1+14% Nabídka obchodů a služeb 83,1++13% Základní vzdělávání83,0+15%
Dotazníkový průzkum obyvatel Míra spokojenosti VývojPriorita Informovanost o dění v MB 82,8+x Dostupnost zdravotních služeb 82,0++24% Dětská hřiště a hřiště pro mládež 80,0+21% Možnosti sportovního vyžití 77,6+21% Třídění a nakládání s odpadky 77,5+24%
Dotazníkový průzkum obyvatel Míra spokojenosti VývojPriorita Předškolní vzdělávání75,9+31% Péče o památky75,7++14% Fungování magistrátu75,3+x Možnosti kulturního a volnočasového vyžití 72,8+25% Nabídka vzdělávacích programů pro dospělé a seniory 72,7+14%
Dotazníkový průzkum obyvatel Míra spokojenosti VývojPriorita Dostupnost a kvalita sociálních služeb 71,5++30% Kvalita životního prostředí 67,1+50% Stav a údržba komunikací 57,3-35% Bezpečnost v MB45,9080% Dopravní zatížení v MB38,2-55%
Dotazníkový průzkum obyvatel Míra spokojenosti VývojPriorita Parkování v MB31,2-69% Sociální problémyxx72%*
Průzkum vybraných organizací listopad-prosinec 2010 metoda řízených rozhovorů 15 subjektů podnikatelská sféra příspěvkové organizace veřejné služby (zdravotnictví, školství, sociální služby) veřejná správa
Průzkum vybraných organizací specifická ekonomická struktura města (výrazně převažují pozitivní hodnocení, ale také vědomí rizika) a v souvislosti s ní i struktura sociální (spíše negativní hodnocení daná skladbou pracovních imigrantů, spotřebním chováním a slabým společenským a spolkovým životem) automobilová doprava a parkování ve městě (výrazně převažují negativní hodnocení daná nadměrnou zátěží ulic a nedostatkem parkovacích míst, převážně pozitivně naopak byla hodnocena městská doprava)
Průzkum vybraných organizací kultura, sport a volný čas, zejména s ohledem na děti a mládež (mírně převažují negativní hodnocení nabídky v této oblasti a zejména ochoty obyvatel na tuto nabídku reagovat a případně ji spoluvytvářet) bezpečnost a kriminalita (mírně převažuje negativní hodnocení dané nízkou bezpečností a především drobnou kriminalitou a výskytem sociálně patologických jevů, nezřídka se objevují však i opačné názory, tedy spokojenost a bezproblémovost v této oblasti)
Průzkum vybraných organizací úklid města a péče o čistotu veřejných prostranství (výrazně převažuje pozitivní hodnocení) městská správa a rozvoj města (převažuje pozitivní hodnocení městské samosprávy z hlediska volby rozvojových priorit, komunikace se subjekty ve městě a hospodaření s finančními prostředky, objevují se však i negativní názory ohledně nevhodného zacílení rozvojových priorit, zbytečných investic a nedostatečnosti či formálnosti komunikačních platforem)
Průzkum vybraných organizací Vybrané podrobnější informace: některé aspekty hodnocené převážně pozitivně jsou hodnoceny negativně z pohledu příměstských částí dobrá dopravní dostupnost jako výhoda i nevýhoda vcelku úspěšná fyzická revitalizace není následována revitalizací aktivit extrémně vysoká spokojenost s údržbou prostranství a úklidem města zátěž automobilovou dopravou vs. výrazné nedostatky v cyklistické, příp. pěší dopravě
Průzkum vybraných organizací Vybrané podrobnější informace: obecná spokojenost s kapacitou a kvalitou školství (všechny stupně), zdravotnictví a sociálních služeb, velké rozdíly v nárocích jednotlivých skupin obyvatel malá vazba místních poskytovatelů výrobních služeb na automobilku spjatost obyvatel s městem se odehrává prostřednictvím zaměstnání, příp. nákupů, nikoli trávením volného času a často ani bydlením pracovní migranti – sociálně-patologické jevy, ale také výrazná religiozita
Průzkum vybraných organizací Vybrané podrobnější informace: společenský život a trávení volného času ovlivněné mj. směnným provozem nízká koordinace kulturních akcí a aktivit, nevyhovující skladba volnočasových zařízení, specifická poptávka po komerčních, masových, prvoplánových akcích slabá iniciativa obyvatel v oblasti společenského a spolkového života obecný pokles počtu trestných činů a nárůst počtu přestupků dvojí vliv hospodářské recese na vývoj bezpečnosti
Průzkum vybraných organizací Vybrané podrobnější informace: nedostatky v oblasti strategického plánování (slabá publicita, časová diskontinuita, neexistence nebo malá váha pracovních skupin a komisí) slabá koordinace rozvoje s okolními městy a obcemi a významnými subjekty
Vize rozvoje města Mladá Boleslav – vyspělé průmyslové centrum s kvalitními podmínkami a prostředím pro trvalé bydlení
Vize rozvoje města zásadní význam Škoda Auto v ekonomice města i jako partnera v dalších oblastech života kroky k rozvoji dalších odvětví dostatečná infrastruktura pro volný čas a rekreaci zlepšení stavu životního prostředí, postupné řešení dopravy funkční oživení historického centra, revitalizace sídlišť zvýšení bezpečnosti – prevence i represe
Rozvojové problémy oblasti, kde je současný stav v rozporu s vizí: Urbanistický ráz Životní prostředí Volnočasový život Dopravní situace Změny skladby obyvatel Na problémy budou reagovat navržená opatření
Urbanistický ráz Oslabená funkce historického jádra a dílčích center města Existence a rozšiřování monofunkčních ploch ve městě Nedostatek rozvojových ploch, zástavba rozsáhlých a často cenných ploch Nevyhovující technický stav některých objektů veřejných služeb a potřeba optimalizace jejich využití
Životní prostředí Nezajištěná likvidace komunálního odpadu po roce 2012 Překračování imisních limitů O3, PM10 a PAU vč. negativního trendu vývoje Vysoká hladina hluku na řadě míst ve městě Potřeba rozvoje a úpravy zelených ploch ve městě
Volnočasový život Dílčí nedostatky ve struktuře a koordinaci nabídky v oblasti volného času, kultury a sportu Slabý studentský život, menší role „alternativní kultury“ v kulturní nabídce Nedostatečná iniciativa obyvatel a spolků Pouze částečné využití specifických atraktivit a atrakcí pro cestovní ruch Nedostatečné či nevhodné využití koridorů Jizery a Klenice pro rekreaci a cestovní ruch Slabé využití potenciálu města pro konferenční a obchodní cestovní ruch
Dopravní situace Deficity v silniční a železniční infrastruktuře města Extrémní intenzita individuální automobilové dopravy a její nárůst v čase Neprovázanost veřejné dopravy, chybějící integrace bus-MHD-vlak Nízký podíl cyklistiky a jiných šetrných forem dopravy a deficity v potřebné infrastruktuře Nedostatek parkovacích míst ve městě, nedořešená cenová politika placeného parkování
Změny skladby obyvatel Slabá integrace cizinců a prostorová segregace obyvatel na území města Nízká bezpečnost a vysoká míra kriminality v některých lokalitách Budoucí nárůst podílu starších obyvatel a související změna nároků v oblasti sociálních služeb, příp. zdravotnictví Nesoulad mezi kapacitou a poptávkou v mateřských a základních školách Nedostatek kvalitního bydlení v bytových domech