Mgr. Jana Křehlíková. Próza pro mládež tematické a tvarové proměny nepřesnost termínu próza příběhy epizodického charakteru výchovná a vzdělávací funkce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KBO/0286 CN142 Program cvičení LS 2016 ST: 18:00-19:30.
Advertisements

Mgr. Jana Křehlíková.  epický útvar na konkrétním či historickém základu  epický prozaický žánr lidové slovesnosti  příběh, v němž se prolíná realita.
OČIMA ŽEN Projekt OČIMA ŽEN je podpořen z programu „Fondu pro nestátní neziskové organizace“. Program „Fond pro nestátní neziskové organizace“, jež je.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Neruda Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Zlín, Jana Vodáková Krajský akční plán rozvoje vzdělávání pro území Zlínského kraje Seznámení s výsledky analýzy potřeb ve ZK.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené rodiny a děti Pardubice, 25. říjen 2012 MPSV.
Marcela Hrdličková, ÚČL FF MU1 Proměny české příběhové prózy ze života dětí a mládeže mezi lety
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
1 Komentované prohlídky města Poskytovatel: Horácké muzeum a informační centrum Prohlídka města zahrnuje centrum Nového Města, dva historické sklepy a.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení realismu v USA Ročník / obor.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
Pravopisná cvičení 1 Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Pohádka.
NOVÉ TRENDY VPODOPŘE ZÁJMU O OBOR A NÁBOROVÉM PROCESU
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_27_Národ_sobě_kulturní_rozvoj_ib1 Číslo projektu: CY1.07/1.4.00/
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_15 J. K. Tyl
Člověk a vývoj civilizace
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_21_FYZIKA
FRÁŇA ŠRÁMEK Čjlit − VIII. třída
ŠABLONA III/2 Literatura 8. ročník Test osobností „ KDO TO JE. “Mgr. L
TRÁVICÍ SOUSTAVA – ZUBY (opakování)
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Název vzdělávacího materiálu
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Mýty a pověsti Tematická oblast
Základní informace o poskytovateli
Český jazyk 9. ročník RODIŠTĚ slavných.
Úvod do tvorby srozumitelného textu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Specifika práce s mladými lidmi v nízkoprahových programech pro děti a mládež Proxima Sociale o.p.s.​ Pavlína Mádlová mezinárodní konferencE v rámci PRojektu.
FRÁŇA ŠRÁMEK Čjlit − VIII. třída
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Spisovatelé a ilustrátoři
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Autor: Mgr. Nováková Jana
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Alois Jirásek Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Goethe-Institut Praha S knížkou do života (Bookstart) 23. října 2017
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
ŠABLONA III/2 Literární test 8. ročník Mgr
CHARAKTERISTIKA VÝZNAMNÍ AUTOŘI
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Životní cyklus.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Právo sociálního zabezpečení
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Anglie
ČÍST JE STEJNĚ KRÁSNÉ A ZDRAVÉ JAKO BĚHAT...
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Digitální učební materiál
ŠABLONA III/2 Literární test 7. ročník Mgr
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Transkript prezentace:

Mgr. Jana Křehlíková

Próza pro mládež tematické a tvarové proměny nepřesnost termínu próza příběhy epizodického charakteru výchovná a vzdělávací funkce odlišnost vzdělávacích cílů už od středověku

Texty pro mládež od 15. a 16. stol. i knížky lidového čtení adaptace biblických textů první adaptace Robinsona Crusoa vinšovníky výjimečně původní česká tvorba úpravy povídek Ch. Schmida a K. G.Nieritze

Historická próza národní uvědomění vlastenectví historická povídka Václav Beneš Třebízský Alois Jirásek Zikmund Winter výbory pro mládež kvalita ediční praxe zaměřenost na mladého adresáta

Další autoři prozaických výborů pro mládež B. Němcová J. Holeček J. Zeyer J. Neruda J. Arbes K. Světlá E. Krásnohorská: Svéhlavička (Trotzkopf - Emma von Rhoden)

Překlady v 19. stol. Ch. Dickens: Oliver Twist (1838, česky 1844) A. S. Puškin: Kapitánova dcera (1836, česky 1847) A. Dumas: Tři mušketýři ( , česky 1851) E. de Amicis: Srdce (1886, česky 1889) M. Twain: Dobrodružství Toma Sawyera (1876, č. 1900) M. Twain: Dobrodružství Huckleberryho Finna (1885, č. 1893)

Sentimentální román s ustáleným schématem F. H. Burnettová: Malý lord Fauntleroy (1886) Ch. Dickens: Oliver Twist anebo Sirotkova cesta (1838)

Sirotci a polosirotci jako téma 30. léta 20. stol.: bojovníci za sociální nespravedlnost od 70. let 20. stol. téma přesunuto do pohádkových románů

Uprchlík nebo dítě na útěku jako téma prostor domova x prostor cizoty cizota jako prostor cizí (x láska domova) cizota jako nový domov, popř. paralelní prostor, součást života postavy Iva Procházková: Únos domů (1998) Jiří Stránský: Perlorodky (2005) Neal Shusterman: Bez šance (2016)

Historické romány životopisný román A. Zhoř, Fr. Gel, Fr. Kožík, I. Borská, I. Hercíková, Zd. Mahler, V. Steklač, J. Štroblová 40. a 50. léta 20. stol. 70. a 80. léta 20. stol. kompoziční nápaditost téma životů velkých osobností vztah k vlasti a národní mentalitě od 90. let 20. stol. triviální dobová reflexe popularita spojena s mediálními kampaněmi

Témata a motivy sebeuvědomování dítěte hrdinství dítěte překonávání existenčních problémů osamocenost týrání dítěte problémy dospívání začleňování do kolektivu hodnoty kamarádství a přátelství vztah mezi dospělým a dětským světem erotika rasové problémy život handicapovaného dítěte

„Román pro dívky“ specifická rovina próz ze života dětí odlišnost dívčích potřeb od potřeb chlapců texty stejně zajímavé a závažné jak pro dívky, tak pro chlapce terminologické spory „dívčí román“ – původně ve významu brak, kýč záměrné zkreslování životní pravdy falešná interpretace životních hodnot

cíl: pomoci dívčím čtenářkám řešit jejich problémy ukázat neizolovanost potíží tzv. modely = stereotypy dívčích postav prvky napětí a dobrodružství exotičnost

Struktura hl. p. dívka či skupina dívek běžná témata x témata závažná (závislosti) žánry dívčí román (román pro dívky, pro ženy) románek pro dívky romance (harlequin) autorská pojetí epizodická výstavba ucelené vyprávění s dovršeným příběhem širší významy životní skutečnosti dítěte

Z. K. Slabý: Dívky pro román, s. 124 „Dnes už neobstojí stará teorie, že mládeži nemáme předkládat problémy, ale že jí máme uchovat bezstarostné dětství. Bezstarostné a idylické dětství v literatuře neznamená totéž ladění v životě. A zpozoruje-li dospívající, že jiné zobrazení života podává literatura a jiný je skutečný život, nebere literaturu vážně. Rovněž neobstojí teorie, že máme před dorůstajícími hovořit o dospělých jen s úctou a pochvalou. Dospělý nemá právo na úctu dítěte pouze proto, že má o nějaký křížek víc. Dítě je velmi bedlivý pozorovatel. Rozezná šestým smyslem faleš, přetvářku. Budou-li v knihách pro mládež vystupovat jenom vzorní a vzoroví dospělí, vznikne opět proláklina mezi literaturou a životem, neboť dítě vidí v životě opilce, hrubiány, neřestníky, podvodníky, vidí je vnímavěji než dospělý, který zčásti na své mladé představy a iluze rezignoval.“

Doporučená studijní literatura Čeňková, J.: Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, Chaloupka, O.-Nezkusil, V.: Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury III. Praha: Albatros, Kreislová, A.: Úvod do studia literatury pro děti a mládež. Ústí nad Labem: PF, Slabý, Z. K.: Dívky pro román. Státní nakladatelství dětské knihy, Praha, Urbanová, S.: Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003.