Mgr. Jana Křehlíková
Próza pro mládež tematické a tvarové proměny nepřesnost termínu próza příběhy epizodického charakteru výchovná a vzdělávací funkce odlišnost vzdělávacích cílů už od středověku
Texty pro mládež od 15. a 16. stol. i knížky lidového čtení adaptace biblických textů první adaptace Robinsona Crusoa vinšovníky výjimečně původní česká tvorba úpravy povídek Ch. Schmida a K. G.Nieritze
Historická próza národní uvědomění vlastenectví historická povídka Václav Beneš Třebízský Alois Jirásek Zikmund Winter výbory pro mládež kvalita ediční praxe zaměřenost na mladého adresáta
Další autoři prozaických výborů pro mládež B. Němcová J. Holeček J. Zeyer J. Neruda J. Arbes K. Světlá E. Krásnohorská: Svéhlavička (Trotzkopf - Emma von Rhoden)
Překlady v 19. stol. Ch. Dickens: Oliver Twist (1838, česky 1844) A. S. Puškin: Kapitánova dcera (1836, česky 1847) A. Dumas: Tři mušketýři ( , česky 1851) E. de Amicis: Srdce (1886, česky 1889) M. Twain: Dobrodružství Toma Sawyera (1876, č. 1900) M. Twain: Dobrodružství Huckleberryho Finna (1885, č. 1893)
Sentimentální román s ustáleným schématem F. H. Burnettová: Malý lord Fauntleroy (1886) Ch. Dickens: Oliver Twist anebo Sirotkova cesta (1838)
Sirotci a polosirotci jako téma 30. léta 20. stol.: bojovníci za sociální nespravedlnost od 70. let 20. stol. téma přesunuto do pohádkových románů
Uprchlík nebo dítě na útěku jako téma prostor domova x prostor cizoty cizota jako prostor cizí (x láska domova) cizota jako nový domov, popř. paralelní prostor, součást života postavy Iva Procházková: Únos domů (1998) Jiří Stránský: Perlorodky (2005) Neal Shusterman: Bez šance (2016)
Historické romány životopisný román A. Zhoř, Fr. Gel, Fr. Kožík, I. Borská, I. Hercíková, Zd. Mahler, V. Steklač, J. Štroblová 40. a 50. léta 20. stol. 70. a 80. léta 20. stol. kompoziční nápaditost téma životů velkých osobností vztah k vlasti a národní mentalitě od 90. let 20. stol. triviální dobová reflexe popularita spojena s mediálními kampaněmi
Témata a motivy sebeuvědomování dítěte hrdinství dítěte překonávání existenčních problémů osamocenost týrání dítěte problémy dospívání začleňování do kolektivu hodnoty kamarádství a přátelství vztah mezi dospělým a dětským světem erotika rasové problémy život handicapovaného dítěte
„Román pro dívky“ specifická rovina próz ze života dětí odlišnost dívčích potřeb od potřeb chlapců texty stejně zajímavé a závažné jak pro dívky, tak pro chlapce terminologické spory „dívčí román“ – původně ve významu brak, kýč záměrné zkreslování životní pravdy falešná interpretace životních hodnot
cíl: pomoci dívčím čtenářkám řešit jejich problémy ukázat neizolovanost potíží tzv. modely = stereotypy dívčích postav prvky napětí a dobrodružství exotičnost
Struktura hl. p. dívka či skupina dívek běžná témata x témata závažná (závislosti) žánry dívčí román (román pro dívky, pro ženy) románek pro dívky romance (harlequin) autorská pojetí epizodická výstavba ucelené vyprávění s dovršeným příběhem širší významy životní skutečnosti dítěte
Z. K. Slabý: Dívky pro román, s. 124 „Dnes už neobstojí stará teorie, že mládeži nemáme předkládat problémy, ale že jí máme uchovat bezstarostné dětství. Bezstarostné a idylické dětství v literatuře neznamená totéž ladění v životě. A zpozoruje-li dospívající, že jiné zobrazení života podává literatura a jiný je skutečný život, nebere literaturu vážně. Rovněž neobstojí teorie, že máme před dorůstajícími hovořit o dospělých jen s úctou a pochvalou. Dospělý nemá právo na úctu dítěte pouze proto, že má o nějaký křížek víc. Dítě je velmi bedlivý pozorovatel. Rozezná šestým smyslem faleš, přetvářku. Budou-li v knihách pro mládež vystupovat jenom vzorní a vzoroví dospělí, vznikne opět proláklina mezi literaturou a životem, neboť dítě vidí v životě opilce, hrubiány, neřestníky, podvodníky, vidí je vnímavěji než dospělý, který zčásti na své mladé představy a iluze rezignoval.“
Doporučená studijní literatura Čeňková, J.: Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, Chaloupka, O.-Nezkusil, V.: Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury III. Praha: Albatros, Kreislová, A.: Úvod do studia literatury pro děti a mládež. Ústí nad Labem: PF, Slabý, Z. K.: Dívky pro román. Státní nakladatelství dětské knihy, Praha, Urbanová, S.: Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003.