Rodina se závislým partnerem Vypracovala: Barbora Šindelková Kamila Vébrová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Advertisements

Drogy a jejich účinky MUDr. Jakub Minařík.
ALKOHOL A JEHO ÚČINKY.
Závislost, nebezpečná závislost.  - je stav, kdy někdo nebo něco je podmíněn nějakou okolností nebo situací  - kterou potřebuje (nebo si myslí že ji.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Alkohol Pojem alkohol pochází z arabského AL-KAHAL
Alkoholismus Kateřina Jahodová.
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Návykové látky, závislosti
Drogy Výchova ke zdraví.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
Alzheimerova choroba Lukášek Závodný 2.HB.
Domácí násilí v praktické rovině
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Alkoholismus.
..a co jste o nich nevěděli
Rizikového chování v dospívání
NÁVYKOVÉ LÁTKY.
Vypracoval: Jiří Novák 9.Třída
„Hulda“ v terapeutické komunitě Josef Radimecký, Jakub Solčány AT Konference Měřín –
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
NEBEZPEČÍ TOXIKOMANIE A PROMISKUITNÍHO ŽIVOTA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Fáze vyrovnávání se s narozením postiženého dítěte a jeho přijetí
závislost na internetu
Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních 2007.
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
VY_32_INOVACE_Luk_III_06 Drogy - účinky Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6, Dubí III Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola praktická a mateřská škola Toužim, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_ZÁVISLOST TEMA:
Návykové látky VY_32_INOVACE_14_36.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Klára Fidriková, Radim Slaný. tch?v=fIPqvmpPhQ8.
Závislí jako cílová skupina sociálních služeb. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Závislosti Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Rizika ohrožující zdraví
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Mgr. Hrtúsová Tereza Grigoriadisová Karin Schreiberová Radka
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_DROGY
Patologické hráčství Bc. Balonová Soňa.
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
Psychotropní látka (Též Psychoaktivní droga, omamná látka, často nepřesně droga nebo návyková látka) 
Název školy: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 Autor: Mgr. Olga Slováková Název materiálu: VY_32_INOVACE_00_DROGY Výchova ke.
Číslo v digitálním archivu školy
Odvrácená strana Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Psychologie v obezitologii
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
číslo: VY_32_INOVACE_14_10 číslo:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Školská sociální práce
Drogy Co je droga, účinky drog, druhy drog
Drogy – nebezpečí návykových látek
Rodičovství biologické a pěstounské
Drogy Chemie ohrožuje zneužívané přírodní látky a návykové látky
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transkript prezentace:

Rodina se závislým partnerem Vypracovala: Barbora Šindelková Kamila Vébrová

ZÁVISLOST?

Definice závislosti dle Světové zdravotnické organizace  Když užívání nějaké látky nebo skupiny látek má u daného jedince mnohem větší přednost, než jiné jednání, kterého si kdysi cenil více. Hlavní bývá touha po látce, a potíže kontrolovat její užívání. Vyskytují se tělesné odvykací příznaky(tzv.absťák) pokud není k látce z nějakého důvodu přístup, mění se tolerance dané látky, zanedbává ostatní zájmy a jeho život se celý točí jen kolem návykové látky, pokračuje v užívání látky i přes jednoznačný důkaz škodlivého vlivu na jeho zdraví.

Definice závislosti z lékařského hlediska  Se o závislosti mluví jako o nemoci jestliže za poslední rok jsou splněny 3 nebo více z těchto příznak:  silná touha nebo pocit puzení užívat látku  potíže v kontrole užívání látky  somatický odvykací stav, jestliže je látka užívána s úmyslem zmenšit jeho příznaky  postupné zanedbávání jiných potěšení nebo zájmů ve prospěch užívané látky  okračování v užívání přes jasný důkaz zjevně škodlivých následků

Rodina alkoholika  plná strachu, úzkosti, stresu  alkoholici – autory domácího násilí (vůči partnerovi, dětem)  následkem takové domácí atmosféry je narušená psychická rovnováha dětí, absence adekvátního vzoru chování, neurotické potíže  dítě alkoholika trpí z každé stránky (citové, duševní, materiální, společenské i výchovné)  děti jsou psychicky labilní, plné strachu

Problémy rodin v důsledku alkoholu  méně stabilní, křehké  alkohol nepoškozuje jen pijáky ale poškozeni mohou být i všichni kolem  dětství prožité v takové rodině může znamenat léta naplněná strádáním

Alkoholismus v rodině – vliv na děti  Antisociální chování ( děti problémově pijících rodičů mají zvýšené riziko agresivního chování, delikvence, hyperaktivity a dalších forem porušeného chování)  Emoční problémy ( zahrnují široké spektrum psychosomatických problémů od astmatu k nočnímu pomočování, negativní přístupy k rodičům i sobě samým, s vysokou úrovní sebeobviňování, stažení a deprese)  Škola ( obtíže s učením, retardaci schopnosti číst, ztrátu soustředění, špatný prospěch a problémy s chováním, např. agresi, záškoláctví).

Děti alkoholiků  Děti alkoholiků jsou v řadě oblastí statisticky významně více postiženi než jiné děti. Tyto oblasti zahrnují:  Vyšší výskyt anorexie a jiné poruchy  Horší tělesný vývoj  Horší jazykové a komunikační dovednosti  Častější výskyt nespavosti a nočního neklidu  Vyšší výskyt depresivních příznaků  Častější výskyt poruch chování

Co děti problémových pijáků říkají o svých zážitcích  že musí převzít odpovědnost za své rodiče  že se cítí trapně a stydí se za rodiče, protože si nemohou domů přivést kamarády  že cítí vinu a odpovědnost za chování rodičů  že cítí beznaděj, bezmocnost, podrážděnost, nervozitu, depresi, zklamání, nespokojenost, zmatenost, samotu, úzkost, hněv a zlost

Drogová závislost  Nebo se také nazývá látková závislost či narkomanie  Co je to droga? o Jedná se o obecné označení pro široký okruh psychotropních látek, jejichž užívání vede až k drogové závislosti o Slovo droga pochází z Nizozemského slova droog (žízeň)

Základní rozdělení drog „Tvrdé a měkké drogy“ Míra rizika"Tvrdost"Zástupci Vysoká"Tvrdé"toluen, aceton, heroin, morfin, durman, crack Vysoká až střední"Tvrdé"LSD, lysohlávky, kokain, pervitin Střední"Tvrdé"alkohol, extáze, efedrin, kodein Relativně malá"Měkké"marihuana, hašiš, kokový čaj Prakticky bez rizika"Měkké"káva, čaj Zdroj: Záchranný kruh, (online 2011)

Děti v rodině drogově závislého  Děti žijící v rodině alespoň s jedním rodičem závislým, mají v dospělosti větší sklony k závislostem v důsledku porušené obranné funkce rodiny  Děti závislých jsou ohroženy ve schopnostech zvládat životní situace

Důsledky drogové závislosti  Největší jsou na rodině, přátelích, práci, zdraví...  Rodina se často zřekne závislého  Je to podmíněno ztrátami věcí z domu, častými krádeži po blízkých členech rodiny

Fáze fungování rodinného systému po zjištění závislosti 1.Šok 2.Popírání 3.Chaos (patří sem obviňování, sebeobviňování, pokusy o zvládnutí léčby vlastními silami celé rodiny) 4.Akceptování a zvládání s odbornou pomocí

Závislost ženy X muže v rodině  Závislost ženy má mnohem horší dopad na fungování a funkci rodiny než závislost muže  Při rozvodech závislé ženy získávají do své péče děti asi desetkrát častěji než muži  Největší nebezpečí pro rodinu je agresivita závislého rodiče

Závislý člen rodiny způsobuje  Rozpadu fungující rodiny  Soužití se závislým jedincem nám vnáší řadu negativních prvků do rodiny (např. závislý ztrácí autoritu před dětmi,...)  Jednání pod vlivem závislé látky, znemožňuje správnou komunikaci s ostatními členy rodiny  V rodině dochází ke ztrátě kompromisů mezi partnery

Křížovka 1.Nadměrné užívání (zneužívání): ___ ___ ___ ___ ____ ____ 2.Alkohol: ___ ___ ___ 3.Kuřáctví, závislost na nikotinu: ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ 4.Droga je látka: ___ ___ ___ ___ ___ ___ 5.LSD je droga: ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ 6.Z máku setého získáváme: ___ ___ ___ ___ ___ 7.Závislost na hraní hazardních her: ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ __ 8.Časté užívání drog: ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ 9.Závislý člověk potřebuje čím větší: ___ ___ ___ ___ ___ TAJENKA: ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___

Internetové zdroje:    html html  kruh.cz/rizikove_chovani/definice_a_r ozdeleni_drog.html kruh.cz/rizikove_chovani/definice_a_r ozdeleni_drog.html