NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT NÁZEV A ČÍSLO MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_18_S11-M-9 VYTVOŘENO: Červen 2013 AUTOR: Zdeňka Špinlerová VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Matematika a její aplikace VZDĚLÁVACÍ OBOR: Matematika a její aplikace SADA: Matematika pro 9. ročník NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Finanční matematika - úvod
ROČNÍK: 9. DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: Prezentace STUPEŇ A TYP VZDĚLÁVÁNÍ: Základní vzdělávání – druhý stupeň POMŮCKY: Učebnice - kalkulačka CÍL – INOVACE: Podporuje aktivní výklad i opakování učiva s využitím interaktivní tabule METODICKÉ POKYNY: Nejde o hodnocení znalostí, proto se správné odpovědi odkrývají hned, žák si sám počítá správné odpovědi. Materiál slouží k otestování znalostí žáků zda se vyznají v pojnech z oblasti finanční matematiky. OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Žák si ověří svoje znalosti pojmů z oblasti finanční matematiky.
9. ročník
CO ROZUMÍME POD POJMEM FINANČNÍ MATEMATIKA? Finanční matematikou rozumíme soubor obecných matematických metod uplatněných v oblasti financí, jakými jsou např. poskytování krátkodobých a dlouhodobých úvěrů, investování nebo různé obchodní transakce.
FINANČNÍ MATEMATIKA SE ZABÝVÁ EKONOMICKÝMI POJMY PENÍZE BANKOVKY MĚNA PENĚŽNÍ ÚSTAVY ÚROK VALUTY DEVIZY DAŇ DLUŽNÍK INFLACE ÚROKOVÁ MÍRA VĚŘITEL AKCIE
Finanční matematika je plná pojmů. Některé finanční pojmy se používají i v běžné řeči. Ale vyznáte se v jejich pravých významech? Dokážete se v nich orientovat? Otestujte se
Co je pro vás nejvýhodnější udělat s penězi, které jste dostali pod stromeček? a) Přispět jimi na snížení státního dluhu. b) Uložit je na spořicí účet. c) Utratit je v povánočních slevách. 1
Víte, co je likvidita? a) Zbraň hromadného ničení. b) Souhrnný název pro pohyb finančních prostředků. c) Momentální schopnost uhradit splatné závazky. 2
Co je podle vás inflace? a)V šeobecný růst cen v ekonomice o více než 2%. b)V šeobecný růst cen v ekonomice. c)J ev, kdy jsou ceny v ekonomice po určité období stabilní. 3
Bankomat je: a)Č tecí přístroj pro zjištění ceny výrobku umístěný u pokladen. b)Z ařízení ke zjištění kreditu mobilního telefonu. c)Z ařízení, které umožňuje výběr hotovosti prostřednictvím debetní nebo kreditní karty. 4
Víte, co je exekuce? a)R ychlá a účinná ochrana věřitelových práv. b)V ýkonná moc, vláda. c)Z ánik, smrt. 5
Co je podle vás bankrot? a)S tav bankovního účtu tři dny před výplatou. b)Z právního hlediska neschopnost dlužníka platit své dluhy. c)T otální výpadek energie. 6
Co je podle vás anuita? a)S tručná charakteristika literárního díla. b)P ravidelná splátka v konstantní výši. c)O značení letopočtu po narození Krista. 7
Dividenda je: a)D ruh nebankovního úvěru. b)P odíl na zisku akciové společnosti. c)D ruh elektronické součástky. 8
Co si myslíte, že je portfolio? a)S ouhrn všech aktiv, které jsou ve vlastnictví investora. b)M ocenský orgán v říši. c)T aška na písemnosti. 9
Kolik druhů platných mincí máme celkem v naší zemi: a)p ět b)š est c)d evět 10
Jak jste byli úspěšní? Nevěděli jste odpověď na některou z otázek? NEVADÍ V příštích tématech si projdeme základní pojmy finanční matematiky. DĚKUJI ZA POZORNOST
TREJBAL, Josef. Matematika pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1999, 85 s. ISBN ODVÁRKO, Oldřich a Jiří KADLEČEK. Matematika pro 9. ročník základní školy. 2. vyd. Praha: Prometheus, 2004, 90 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN ODVÁRKO, Oldřich a Jiří KADLEČEK. Matematika pro 9. ročník základní školy. 2. vyd. Praha: Prometheus, 2004, 80 s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN DOLCETA Online Consumer Edication: Finanční vzdělávání. [online]. [cit ]. Dostupné z: gramotnost.html: gramotnost.html