Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška AUDIT BEZPEČNOSTI POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

s dopravní infrastrukturou
Kategorizace, zvláštní povodně
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
PROJEKTOVÝ DEN 27. ČERVENCE 2010 STŘEDNÍ ŠKOLA AUTOMOBILNÍ, MECHANIZACE A PODNIKÁNÍ, KRNOV, OPAVSKÁ 49 Ing. Marák Vladimír Tento projekt.
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Bezpečnost dopravy na veřejných komunikacích
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
BEZPEČNOST DOPRAVY NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 1 Projektová dokumentace.
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Value Engineering a Risk Management v přípravě dopravních staveb Ing. František Benč, Ph.D. Zajištění kvality projektu při snížení.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Dopravní a liniové stavby
Směrový a výškový návrh trasy komunikace
Stávající situace billboardů u silnic a případné návrhy opatření Ing
ZÁKON O POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
Dopravní a liniové stavby
Proces řízení rizik.
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Dopravní a liniové stavby Bezpečnostní zařízení
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
Úvod do pozemních komunikací
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Kanalizace – kdy bude??? Povolovací, přípravný a realizační proces kanalizace Martin Exner, starosta obce Nová Ves Nová Ves
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
PRÁVA A POVINNOSTI VLASTNÍKA MÍSTNÍCH KOMUNIKACÍ (dle zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v platném znění)
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní proud Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Nové nařízení TEN-T a zařazení systému RS ČR do sítě TEN-T Ministerstvo dopravy Odbor strategie.
ZÁKLADNÍ POJMY II. Obec -zastavěné území -počátek a konec je na pozemní komunikaci označen příslušnými dopravními značkami -na účelových komunikacích.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
Vzorový příklad výpočtu křižovatky se SSZ
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Výbory a pracovní skupiny
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Besip Zlínského kraje Zlín,
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Staveniště a zařízení staveniště
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška AUDIT BEZPEČNOSTI POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava

BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE A BEZPEČNOSTNÍ AUDIT BI se provádí na stávajících pozemních komunikacích, zatímco BA v různých fázích projektování dopravních staveb. Vztah mezi bezpečnostním auditem a bezpečnostní inspekcí

BEZPEČNOST DOPRAVNÍHO SYSTÉMU Na dopravu je nutné nahlížet jako na otevřený systém, ve kterém dochází k interakcím mezi vozidly, řidiči (a ostatními účastníky provozu) a infrastrukturou (a jejím bezprostředním okolím).

Na dopravní nehody je možné nahlížet spíše jako na důsledek selhání celého systému než na selhání jednotlivého komponentu. Lidské selhání v nějaké podobě působí při vzniku téměř všech nehod. Uspořádání silničního prostoru se podle zahraničních výzkumů spolupodílí na vzniku přibližně jedné třetiny dopravních nehod.. Spolupůsobící faktory vzniku dopravních nehod (zdroj: Road Safety Manual, PIARC 2004)

MODERNÍ PRINCIPY UTVÁŘENÍ POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ Není únosné, aby dominantní odpovědnost za bezpečný provoz měl pouze řidič. Větší díl odpovědnosti by měl nést poskytovatel (správce) pozemní komunikace. Bezpečná infrastruktura by měla být navržena a postavena tak, aby byla zajištěna její: -Funkčnost – doprava je rozdělena na silniční síť tak, jak bylo plánováno. Využití pozemní komunikace odpovídá její funkci. -Homogenita – uspořádání pozemní komunikace zajišťuje pouze malé rozdíly v rychlostech vozidel. -Rozpoznatelnost – dopravní situace jsou ve značné míře předvídatelné. Díky utváření pozemní komunikace je zřejmé, jaké chování je očekáváno od řidiče a jaké chování může být očekáváno od ostatních účastníků silničního provozu.

Konzistence pozemních komunikací Řidič očekává, že následující úsek pozemní komunikace bude mít shodné charakteristiky s předchozím úsekem. Případné změně by mělo předcházet dostatečné upozornění. Dopravní nehody se často stávají, pokud se očekávání řidiče neshodují se skutečným stavem. Kritéria hodnocení bezpečnosti PK mimo zastavěné území: - Návrhové konzistenci ve smyslu návrhové rychlosti - Konzistenci skutečných rychlostí - Konzistenci jízdní dynamiky

Samovysvětlitelnost pozemních komunikací -Pozemní komunikace by se měla skládat z jednoznačných návrhových prvků, homogenních v rámci jedné kategorie a odlišných od jiných kategorií -Pozemní komunikace by měla podporovat jednoznačné chování jednotlivých kategorií účastníků silničního provozu - Jednoznačné chování by mělo vycházet z jednoznačných návrhových prvků -Utváření křižovatek, příčného řezu, směrových oblouků, přímých úseků by mělo být pro každou návrhovou kategorii jednoznačné - Přechod z jedné kategorie do druhé by neměl být náhlý - Změna kategorie by měla být zřetelně vyznačena - Určující prvky by měly být viditelné ve dne i v noci - Utváření pozemní komunikace by mělo redukovat rozdíly v rychlostech

PROMÍJIVOST POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ Cílem je minimalizovat následky případných dopravních nehod, zejména typu vyjetí vozidla mimo těleso komunikace. Prioritou je snižovat následky nehod vzniklých chybováním řidičů, selháním vozidla nebo nevyhovujícím stavem vozovky. Snahou je vrátit vozidlo zpět do jízdního pruhu tak, aby bylo zabráněno tragickým následkům. Pokud vozidlo přesto narazí do pevné překážky, je prioritou snížení závažnosti následků nárazu. Jinými slovy, bezprostřední okolí pozemní komunikace by mělo odpustit řidiči jeho chybu spočívající ve vyjetí mimo těleso komunikace..

AUDIT BEZPEČNOSTI POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ Audit je posouzení dokumentace a stavby samotné z hlediska zajištění bezpečnosti silničního provozu při užívání stavby. Je to proces prevence dopravních nehod. Definice: Audit bezpečnosti pozemních komunikací je systematická procedura, která vnáší do procesu dopravního plánování a projektování nejnovější znalosti o bezpečném utváření pozemních komunikací za účelem prevence vzniku dopravních nehod. Je to formální prověrka dopravních projektů, v jejímž rámci nezávislý a kvalifikovaný auditor vypracovává zprávu o bezpečnostních rizicích hodnoceného projektu a předkládá návrhy na jejich odstranění, popřípadě zmírnění. Audit může provádět pouze osoba s platným povolením, tzv. auditor bezpečnosti pozemních komunikací (auditor).

PROCEDURA AUDITU BEZPEČNOSTI POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ Auditu podléhá: a. Návrh dokumentace záměru b. Návrh projektové dokumentace c. Provedená stavba pro zkušební provoz d. Dokončená stavba pro kolaudační souhlas Provádění auditu lze rozdělit do čtyř částí: - Objednávka - Zpracování auditu - Reakce objednatele - Ověření stavebním úřadem

ÚROVNĚ RIZIKA A JEJICH CHARAKTERISTIKA Úroveň rizika Charakteristika Nízká Riziko má vliv na vznik kolizních situací, popřípadě zvyšuje subjektivní riziko (pocit nebezpečí) účastníků silničního provozu. Vznik nehod s osobními následky je velmi málo pravděpodobný. Střední Riziko má vliv na vznik nehod s osobními následky. Auditor považuje jeho odstranění za důležité. Vysoká Při neodstranění rizika existuje značná pravděpodobnost vzniku dopravních nehod s osobními následky. Auditor považuje jeho odstranění za prioritní a nezbytné.

FÁZE PROVÁDĚNÍ AUDITU Auditu podléhají projekty pozemních komunikací v rámci sítě TEN-T v těchto fázích: - Fáze 1 - Návrh dokumentace záměru - Fáze 2 - Návrh projektové dokumentace - Fáze 3 - Provedená stavba pro zkušební provoz - Fáze 4 - Dokončená stavba pro kolaudační souhlas

FÁZE AUDITU DLE STUPNĚ PD Stupeň projektové dokumentace Fáze auditu bezpečnosti Záměr projektu FÁZE 1: NÁVRH DOKUMENTACE Studie stavby ZÁMĚRU Dokumentace pro územní rozhodnutí FÁZE 2: NÁVRH PROJEKTOVÉ Dokumentace pro stavební povolení DOKUMENTACE Dokumentace pro zadání stavby Dokumentace pro provedení stavby Realizační dokumentace stavby Dokumentace skutečného provedení FÁZE 3: PROVEDENÁ STAVBA PRO stavby ZKUŠEBNÍ PROVOZ FÁZE 4: DOKONČENÁ STAVBA PRO KOLAUDAČNÍ SOUHLAS